برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگ‌ساز و رهبر بین‌المللی ارکستر درباره‌ی اتفاقاتِ اخیر ارکستر سمفونیک واکنش نشان داد
شهرداد روحانی: ارکستر سمفونیک تهران را تنها نگذارید
موسیقی ما- در مدت اخیر ارکستر سمفونیک تهران حاشیه‌های بسیاری را از سر گذرانده است؛ آغاز این ماجرا از اخراجِ  ۴۰ نفر از نوازندگان این ارکستر آغاز شد؛ اتفاقی که این نوازندگان را مقابل مسئولان بنیاد قرار داد. نوازندگان اعلام کردند که برگزاری آزمون نوازندگی بهانه‌ای بوده تا عذرِ آنان خواسته شود و بنیاد رودکی نیز با رد اخراجِ آنان، این توضیح را می‌دهد که عدم شرکتِ تعدادی از اعضای ارکستر سمفونیک در آزمون، دلیلِ قطع‌ هم‌‌کاری بوده است. این ماجرا در فضای موسیقی ایران  ابعاد گسترده‌ای به خود گرفت و دامنه‌ی آن چنان فرارفت که پای یکی از مهم‌ترین رسانه‌های موسیقی دنیا را نیز به ماجرا باز کرد. 

پیرو این اتفاق «موسیقی ما» هم سخنان نوازندگان اخراجی را شنید و هم بنا به رسالتِ‌ حرفه‌ای خویش اظهارات دکتر «منوچهر صهبایی» که هم‌اکنون به عنوان رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کند را شنید. علاوه بر ان اظهارِ نظر کسانی چون مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) و هم‌چنین نادر مشایخی (آهنگ‌ساز برجسته و رهبر ارکستر)‌ را نیز منعکس کردیم؛ اما  شهرداد روحانی (آهنگ‌ساز برجسته و رهبر بین‌المللی ارکستر) نیز به این اتفاقِ مهم واکنش نشان داده و دراین باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «عدم دعوت مجدد از برخی نوازندگان باتجربه و متعهد ارکستر سمفونیک تهران برای ادامه‌ی فعالیت‌شان در این ارکستر، از سوی بنیاد فرهنگی رودکی، نمونه‌ای از بدسلیقگی در اجرای سیاست‌های این بنیاد فرهنگی است. نوازندگانی که حضورشان در ارکستر سمفونیک تهران حاصل سال‌ها تلاش، تمرین و تعهد به کار گروهی بوده و عدم حضورشان می‌تواند برای ادامه‌ی حیات این ارکستر، آسیب‌زا باشد.»

این موسیقی‌دان ادامه می‌دهد: «به پشتوانه‌ی همکاری و  شناختی که از تک تک این نوازندگان محترم به واسطه حضورم در جایگاه رهبر دائم و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران (۱۳۹۹-۱۳۹۵) دارم، از توانمندی و تعهد و عشق آنها به موسیقی و فعالیت در ارکستر سمفونیک آگاهم و به آن باور دارم. شان هنرمند و موزیسین در زمانه‌ای که قدر هنرش، آنگونه که شایسته است به جا آورده نمی‌شود ، لااقل بایستی از سوی نهادهای فرهنگی ، محترم شمرده شود و صدای آنها را شنیده و به خواستشان احترام گذاشته شود.»

شهرداد روحانی هم‌چنین متذکر شده است: «ارکستر سمفونیک تهران درخت تنومند موسیقی سرزمینمان است و  ریشه‌هایش در عمق فرهنگ و هنر آن نوازندگانش ثمره‌ی سال‌ها صبر و شکیبایی در نگهداری از این درخت بارور هستند. نگذاریم آفت به جان این درخت ارزشمند ما بیافتد، بیایید تا همه با هم در این خزان جریان‌های اصیل عرصه فرهنگ و هنر، گرد این درخت کهن باشیم و تنهایش نگذاریم.»
 
 
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 14:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرداد روحانی: ارکستر سمفونیک تهران را تنها نگذارید | موسیقی ما