برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه نسل کمانچه‌نوازی در یک آلبوم
آلبوم موسیقی چهارگان با سرپرستی «احسان ذبیحی‌فر» منتشر شد
موسیقی ما - آلبوم موسیقی چهارگان (چهارنوازی زهی ایرانی) با سرپرستی «احسان ذبیحی‌فر» در دو سی‌دی توسط انتشارات ماهور منتشر شد. آهنگسازانی این مجموعه عبارتند از سعید هنرمند، حامد افشاری، علی صمدپور، شریف لطفی، ایمان وزیری، اردشیر کامکار، علی‌اصغر بهاری، احسان ذبیحی‌فر، ابوالحسن صبا و موسیو هایک نومبان.
 
همچنین در این اثر احسان ذبیحی‌فر و کیخسرو مختاری (کمانچه)،‌ شیما شاه‌محمدی (قیچک آلتو)، حامد افشاری (قیچک بم)، بیتا قاسمی (قیچک بم) و حمید قنبری (تنبک) نواخته‌اند. چهارگان، گروه چهار نفره‌ای است که با هدف تجربه‌ی چهارنوازی زهی ایرانی در بهار سال 86 برای اجرای آثاری که برای این ارکیب از سازها تصنیف می‌شود، تشکیل شده است. ترکیب سازهای این گروه متشکل زا دو کمانچه، قیچک آلتو و قیچک بم، به جهت منطقه و گستره‌ی صوتی، شباهت با نمونه‌ی غربی آن (کوارتت کلاسیک) را به ذهن متبادر می‌‌کند؛ اما بدیهی است ویژگی‌های مختص این چهار ساز زهی -کمانه‌ای ایرانی- از جمله رنگ صوتی، برخی تکنیک‌های اجرایی و موارد متعدد دیگر، همگی دلایل روشنی هستند که این را از آن متمایز می‌کنند.
 
قطعاتی که در سی‌دی اول آمده‌اند، لزوما ارتباطی با یکدیگر نداشته و آهنگسازان مختلف هر یک قطعات را به طور مجزا و درز مقاطع زمانی مختلف برای چهارگان زهی ایرانی تصنیف کرده‌اند. سی‌دی دوم نیز به نوعی مطابق برنامه‌های معمول در سنت موسیقایی ایران، قطعاتی به همان گونه‌های معمول در موسیقی کلاسیک ایرانی مانند پیش‌درآمد، چهار مضراب، ضربی، رنگ و غیره می‌پردازد. در انتخاب، تنظیم یا ساختِ قطعات، استفاده از آثار برخی گذشتگان کمانچه‌نواز و تنظیم آنها برای چهارگان یا تصنیفِ قطعاتی بر اساس نغماتِ ردیف موسقی ایرانی مورد نظر بوده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1395 - 13:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم موسیقی چهارگان با سرپرستی «احسان ذبیحی‌فر» منتشر شد | موسیقی ما