برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش «موسیقی ما» از متن و حاشیه هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران
از گربه‌ای که روی صحنه تالار وحدت پرید تا معرفی چهره‌های برتر سال
موسیقی ما - جشن هفدهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران شامگاه 10 مهرماه با حضور جمعی از اهالی پیشکسوت موسیقی در تالار وحدت برگزار شد و این در حالی بود که در این مراسم، از سوسن بخشایش (صدابردار)، میلاد کیایی (آهنگساز و نوازنده سنتور)، فرمان مرادی (سازگر) و سید عباس سجادی (مجری و مدیر فرهنگسرای نیاوران) تجلیل شد.
 
مراسم با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط گروه کر و ارکستر خانه هنرمندان ایران آغاز شد و محمود میرزایی ارکستر را برای اجرای این قطعه رهبری کرد. محمد سریر هم -که قرار است رهبر ثابت این ارکستر باشد- ضمن اجرای دو قطعه از آثار قدیمی‌اش در سخنانی مطرح کرد: «باید طی سال‌های آینده در عرصه موسیقی دنبال هنرمندان جوان باشیم که از استعدادهای ناب برخوردارند و باید به سهم خود از هنرمندان جوان حمایت بیشتری کنیم.»
 
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ادامه داد: «بسیار خوشحالم که چنین ارکستری در خانه هنرمندان ایران تشکیل شده و ما می‌توانیم در خدمت شما باشیم. می‌خواهم امشب از هنرمندی یاد کنم که همواره طی سال‌های اخیر در کارهای خیرخواهانه تلاش‌های چشمگیری در عرصه موسیقی داشته و جایش واقعاً اینجا خالی است؛ اما امیدوارم بار دیگر شاهد حضور دوباره ایشان روی صحنه باشیم: استاد شجریان.»
 
بخش دیگری از مراسم به سخنان حمیدرضا نوربخش اختصاص داشت که به عنوان عضو هیئت‌مدیره خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «خدا را شاکرم که انتخابات هیئت‌مدیره خانه موسیقی با نظم و ترتیب کامل برگزار شد و همه کانون‌های ده‌گانه این مجموعه صنفی، منتخبان خود را شناختند. همان‌طور که می‌دانید، تمامی موارد مربوط به این انتخابات هم تحت نظارت خاصی برگزار شد که شائبه‌ای به وجود نیاید و خوشبختانه هم این‌چنین نشد. به هر حال با توجه به این انتخابات، فصل جدیدی از فعالیت‌های خانه موسیقی وجود دارد که با منتخبان تازه‌نفس این مجموعه شتاب بیشتری گرفته است.»
 
نوربخش همچنین گفت: «یکی از چالش‌های پیش روی خانه موسیقی، بحث اشتغال هنرمندانی است که -چه در آموزشگاه‌ها و چه در آکادمی‌های موسیقی- مشغول فعالیت هستند و ما باید برای آن‌ها کاری کنیم. در حال حاضر با خیل عظیمی از جوانان بااستعداد مواجه هستیم که در حوزه اشتغال مشکل دارند و این پرسش پیش می‌آید که کدام عرصه برای اینها آماده است؟ به اعتقاد من برای پاسخ به این پرسش باید به رسانه ملی رجوع کرد که هیچ‌گونه تلاشی در این راستا نمی‌کند و می‌توان گفت که حلقه مفقوده ما است.»
 
نوربخش درباره لغو کنسرت‌های اخیر نیز اظهار کرد: «وقتی ما یک قانون، یک نظام و یک حاکمیت داریم، پس چرا در بخش‌هایی از جغرافیای این سرزمین، برگزاری کنسرت غیرمجاز است و کسی نمی‌تواند در آنجا برنامه‌ای اجرا کند؟ این موضوع عجیب و غریبی است که باید به آن توجه بیشتری کرد.»
 
او ادامه داد: «موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم. شما در هر برنامه‌ای اگر دنبال حاشیه‌ باشید، بی‌تردید حاشیه پیدا می‌کنید. همان‌طور که در عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) هم حاشیه پیدا می‌شود. وقتی کنسرتی بر اساس مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اجازه روی صحنه رفتن دارد، چرا عده‌ای دنبال دستاویزهایی هستند که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تنش ایجاد کنند؟ من از این افراد می‌خواهم دستاویز دیگری را برای اهداف خود پیدا کنید و مطمئن باشید اهالی موسیقی دغدغه مراجع عالی‌قدر دینی و اهمیت احترام به قانون را خوب می‌فهمند.»
 
نوربش بخش پایانی سخنانش را نیز به محمدرضا شجریان اختصاص داد و گفت:‌ «جای استاد شجریان در این مراسم خالی است. خوشبختانه ایشان چندی قبل با سلامتی از آمریکا به ایران بازگشتند و هم‌اکنون نیز با حمایت و تلاش مستمر عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت مراحل بهبود خود را طی می‌کنند.»
 
عضو هیئت‌مدیره خانه موسیقی در پایان سخنانش گفت: «صدای استاد محمدرضا شجریان حق‌الناس است و این حق‌الناس را باید به مردم برگرداند. به هر حال این روزها، روزهای وحدت است و ما اهالی موسیقی باید ید واحده باشیم و با کمک دولت محترم، مشکلات را حل کنیم.»
 
سپس طبق روال جشن‌های خانه موسیقی از تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تجلیل شد.
 
عثمان هورامی سیاه چمانه‌خوان (اورامانات کردستان)، حسین طیبی (پژوهشگر و نوازنده موسیقی/ مازندران)، احسان عبدی‌پور (نوازنده سرنا/ لرستان) و علی اسدی (نوازنده کرنا/ مسجد سلیمان) در بخش موسیقی نواحی مورد تجلیل قرار گرفتند. سوسن بخشایش (صدابردار)، میلاد کیایی (آهنگساز و نوازنده سنتور)، فرمان مرادی (سازگر) و سید عباس سجادی (مجری و مدیر فرهنگسرای نیاوران) نیز در بخش دیگری از مراسم تجلیل شدند.
 
سید عباس سجادی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «این تندیس متعلق به من نیست؛ بلکه متعلق به همه خبرنگاران واقعی موسیقی است، نه برای کسانی که با دغدغه‌های دیگری به این فضا پا گذاشته‌اند.»
 
آذین موحد (نوازنده فلوت، پژوهشگر و استاد دانشگاه)، سیاوش ظهیرالدینی (مدرس و نوازنده و‌یلن) و لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر) در بخش دیگری از این مراسم تجلیل شدند. چکناواریان تندیس خود را به فریدون ناصری تقدیم کرد.
 
  • * جایزه آلبوم سال:
‌در بخش آلبوم‌ سال، «از روزگار رنگ‌آمیز» اثر کوروش دانایی با صدای وحید تاج و «هیچ مگو» اثر احسان ذبیحی‌فر و با صدای مجتبی عسگری به صورت مشترک به عنوان آلبوم برگزیده انتخاب شدند.
 
  • * جایزه کتاب سال:
در بخش کتاب سال نیز سه اثر انتخاب شد. جایزه اول به صورت مشترک به ساسان فاطمی برای نگارش کتاب «جشن موسیقی در فرهنگ‌های شهری تهران» و سینا صدقی برای نگارش کتاب «پنجره‌ای با شیشه‌های کوچک رنگی» نشر ماهور رسید.
جایزه دوم به محمدرضا فیاض برای نگارش کتاب «تا بر دمیدن گل‌ها» (نشر سوره مهر) تعلق گرفت و جایزه سوم هم به فرهود صفرزاده برای نگارش کتاب «باد خزان - درباره غلامحسین درویش» (نشر فنجان) رسید.
در این بخش، کتاب‌های «۱۰ قطعه آنالیز» نوشته حمید مرادیان (نشر هم‌آواز)، «عجملر» نوشته آرش محافظ (نشر ماهور)، «بنیاد ترانه» نوشته علی کمارجی (نشر تیماژ) شایسته دریافت لوح تقدیر معرفی شدند.
 
  •  * جایزه ترجمه:
در بخش ترجمه نیز حسین یاسینی مترجم کتاب «پدیدارشناسی موسیقی» (نشر ققنوس) رتبه اول، سید عبدالله انوار با ترجمه کتاب «علم جوامع موسیقی» رتبه دوم و مسعود ابراهیمی با ترجمه کتاب «مبانی آهنگسازی» (نشر هم‌آواز) رتبه سوم را کسب کردند.
 
* جایزه کتاب‌های آموزشی:
بخش کتاب‌های آموزشی رتبه برگزیده نداشت اما کتاب‌های «ضرب‌آوا» نوشته حمید قنبری (نشر ماهور)، «ضربی‌های حبیب سماعی» نوشته شهاب منا (نشر خنیاگر) و کتاب «ضربی‌های علی‌اکبر شهنازی» نوشته حسین مهرانی (نشر ماهور) شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
  • * در حاشیه چه گذشت؟
- اجرای ارکستر خانه هنرمندان در حال برگزاری بود که یک گربه ناگهان روی صحنه تالار وحدت پرید و شروع به دویدن بر روی صحنه کرد!
 
- گروه «سازینه» در این مراسم روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی نواحی ایران را برای حاضران اجرا کرد.
 
- ارکستر سازهای بادی «کارا» به رهبری بردیا کیارس با اجرای چند قطعه در این مراسم اعلام موجودیت کرد.
 
- علی مرادخانی، شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، لوریس چکناوارایان، فریدون شهبازیان، شهرداد روحانی، هادی منتظری، مجید کیانی، داریوش پیرنیاکان، میلاد کیایی، مسعود شعاری، محمد موسوی، بهداد بابایی، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده، شاهرخ تویسرکانی، سیاوش ظهیرالدینی، یارتا یاران، مسعود حبیبی، علی عزیزی، محسن رجب‌پور، عباس سجادی، محمدعلی خبری، فرزاد طالبی، ناصر ایزدی، علی‌اکبر صفی‌پور، رازمیک اوحانیان، داود گنجه‌ای، مجید رجبی‌معمار، تقی ضرابی، وحید تاج، جاوید مجلسی و... از جمله چهره‌های حاضر در مراسم بودند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1395 - 17:59

دیدگاه‌ها

دوشنبه 12 مهر 1395 - 14:12

جناب نوربخش لطفا يكبار روبروي آينه ي تمام قد بايست و خودتونو نگاه كنيد . آيا اين حرفهايي كه زديد در مهماني خانه ي موسيقي حرف دلتونه ؟! آيا خودتون باعث اختلافات و مافيا نشديد؟! بازم بگممممممممممممممممم. ميدونم سايت موسيقي ما نيز مدتي وامدار مجموعه شما شده و انتقادهاي جدي رو كامنت نميزاره . مثلا حرفهاي ارزشمند خانم دكتر موحد كه انتظار ميرفت دقيق و درست منتشر ميشد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از گربه‌ای که روی صحنه تالار وحدت پرید تا معرفی چهره‌های برتر سال | موسیقی ما