برنامه یاد بعضی نفرات
 
امید نعمتی و حسن سمندری، با انتشار یک قطعه مشترک به پیشوار آینه‌داران موسیقی نواحی ایران رفتند:
خیر مقدم به سروهای خرامان موسیقی نواحی ایران
موسیقی ما - در آستانه برگزاری سومین دوره فستیوال موسیقی نواحی آیینه‌دار، امید نعمتی با بازخوانی قطعه «سرو خرامان» با همراهی حسن سمندری (پسر استاد حسین سمندری، دوتارنواز چیره‌دست خراسان)، به پیشواز آینه‌داران میراث کهن موسیقی ایران می‌رود.

قطعه «سرو خرامان» بازخوانی قطعه‌ای به همین نام اثر زنده‌یاد استاد حسین سمندری، از نوابغ موسیقی خطه خراسان است که در سال ۱۳۸۰ در تنها آلبوم او به نام «خون‌پاش و نغمه‌ریز» منتشر شد. این آلبوم که یکی از پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی نواحی ایران بوده است، گلچینی از همراهی ساز استاد سمندری و آواز استاد محمدابراهیم شریف‌زاده است.

به گزارش «موسیقی ما»، سال گذشته امید نعمتی (خواننده گروه پالت) و حسن سمندری (از شاگردان و همراهان پدر)، در نخستین دیدارشان، به یاد و خاطره استاد سمندری، تصمیم به اجرای مجدد این قطعه گرفتند. نعمتی درباره این همکاری به «موسیقی ما» می‌گوید: «سال گذشته در جریان برنامه «شبهای موسیقی نواحی آینه‌دار»، به دلیل علاقه و ارادتم به موسیقی نواحی و استادان آن، به دیدنشان رفتم که در این میان با یکی از آنها یعنی حسن سمندری که جانشین استاد سمندری بزرگ است آشنا شدم وبه این ترتیب با هم شروع به ساز زدن و آواز خواندن کردیم و ساعات بسیار خوبی را با هم گذراندیم که نتیجه آن همین قطعه‌ای است که منتشر می‌شود. قطعه «سرو خرامان» در جوانی ما که به موسیقی نواحی علاقه زیادی داشتیم، تأثیر فراوانی داشته است و به شخصه علاقه زیادی به این قطعه دارم و افتخار می‌کنم که توانستم آن را با پسر استاد سمندری دوباره اجرا کنم.

البته از ابتدا قصد ضبط و انتشار کاری را نداشتیم؛ اما از طرفی فکر کردم ما در میان نسل جوان طرفدارانی داریم که شاید هیچ‌وقت موسیقی نواحی را به دلیل حمایت ضعیفی که از آن می‌شود، پیگیری نکرده باشند. برای همین به این نتیجه رسیدیم  که انتشار این قطعه می‌تواند آنها را با موسیقی محلی و نواحی و ریشه‌های فرهنگ غنی ایران، بیشتر آشنا کند. خلاصه اینکه در جریان این همراهی هر دو از نتیجه کار راضی شدیم و تصمیم گرفتیم آن را با احترام و فروتنی بسیار، به عنوان خیر مقدمی به استادان و هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره از فستیوال «آیینه‌دار»، تقدیم کنیم.»

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا بازخوانی آثار استادان موسیقی نواحی روش موثری برای معرفی و نگه‌داری این میراث کهن فرهنگی است، می‌گوید: «قطعاً مهمتر از بازخوانی این آثار، مطالعه اصولی و علمی روی موسیقی نواحی و محلی است تا از ظرفیت‌های آن حداکثر استفاده را ببریم. این بخش موسیقی ما در حال از بین رفتن است و تعداد کمی از هنرمندان آن باقی مانده‌اند و با رفتن افرادی مثل نورمحمد دُرپور یا حاج قربان سلیمانی، نت به نت این نغمه‌ها هم از دست می‌رود. این موسیقی، میراث فرهنگی کشورمان است و ما می‌توانیم دوباره، جان‌مایه آن را در موسیقی امروز کشورمان جاری کنیم. برای همین فکر می‌کنم انجام این کار جزوی از وظایف فرهنگی و هنری ما است و با این کار شاید بتوانیم به کسانی که بی‌شک موسیقی امروز ما تحت تأثیر آنها است، ادای دین کرده باشیم.»

امید نعمتی درباره شیوه بازخوانی این اثر می‌گوید: «ما می‌توانیم این موسیقی ناب را که از دل فرهنگ فولکوریک مردم کشورمان می‌آید، با ایده‌های امروزی تلفیقی کنیم؛ البته ما پیشتر این کار را در «پالت» انجام داده بودیم اما من تصمیم گرفتم برای بازخوانی «سرو خرامان»، بکوشم تا فقط خودم را در قالب موسیقی سمندری بگنجانم.»

این روزها سومین فستیوال «موسیقی نواحی آیینه‌دار» فعالیت خود را با تمرکز روی موسیقی دامنه‌های زاگرس از سر گرفته و آیینه‌داران بسیاری را از مناطق غربی ایران، به پایتخت کشانده است. بخش مهم و اصیل موسیقی ایران که به دلیل بی‌توجهی و بی‌برنامگی در این سال‌ها رو به زوال رفته اما نعمتی معتقد است حضور چنین فستیوال‌هایی می‌تواند از نابودی این گنجینه ارزشمند جلوگیری کند و می‌گوید: «باید قدر فستیوال‌هایی مثل «آیینه‌دار» را دانست و از آنها حمایت کرد. اگر هنرمندی که برای خودش در یک نقطه دورافتاده ایران می‌خواند و ساز می‌زند، با مخاطب مواجه نشود و ما هم او را فراموش کنیم، میراث موسیقی او هم کم‌کم از بین می‌رود. قطعاً این فستیوال‌ها به دیده و شنیده شدن آنها کمک می‌کند تا تشویق شوند و بتوانند به کارشان ادامه دهند و در نتیجه این فرهنگ بتواند تداوم پیدا کند. امیدوارم بتوانم این کار را ادامه دهم و افتخار همراهی با استادان موسیقی نواحی ایران، باز هم نصیب من شود.»

بازخوانی قطعه «سرو خرامان» را به خوانندگی امید نعمتی و دوتارنوازی و همخوانی حسن سمندری، از «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1395 - 05:14

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 24 تیر 1395 - 20:28

بسیار عالی .ممنون
آقای نعمتی لطفا این سبک را ادامه دهید
لطفا در کارهای گروه از شعرهای عرفانی شاعرانی مثل مولانا و حافظ هم استفاده کنید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خیر مقدم به سروهای خرامان موسیقی نواحی ایران | موسیقی ما