برنامه یاد بعضی نفرات
 
ساخت اثری بر اساس اشعار عطار نیشابوری توسط این آهنگساز؛
آرش کامور: در حق عطار کم‌لطفی شده است
موسیقی ما - «آرش کامور» -آهنگساز- در نظر دارد در روز جهانی عطار نیشابوری، اثری را با استفاده از اشعارِ این شاعر بزرگ منتشر کند. او در این آثار از هفت وادی عطار بهره گرفته است. اشعار به فراخور مقام طلب تا فنا از دیوان غزلیات جدا شده است. این آهنگساز ضبط این مجموعه را از اوایل اردیبهشت 1395 آغاز کرده و می‌خواهد به همراه گروه موسیقی «سروشان» این آلبوم را در روز جهانی عطار نیشابوری در مراسمی با شکوه و در خور این عارف نامی منتشر کند.
 
«کامور» دربارۀ این اثر می‌گوید: «شیخ عطار نیشابوری که قطعاً یکی از بلندمرتبه‌ترین عارفان و شاعران ادبیات ایران است، در سال 618 هجری با تیغ سرباز تاتار به شهادت رسید. گسترۀ نام عطار نیشابوری و آثار این عارف محدود به جغرافیای ایران نمی‌شود، بلکه آوازه‌ای جهانی دارد. نام‌گذاری برگ‌های تقویم به یاد بزرگان و سرمایه‌های ادبی و فرهنگی و هنری این سرزمین حرکت شایسته‌ای است، ولی این تنها باید گام نخست برای برداشتن گام‌های بلندتر باشد تا چهره‌های ارزشمند کشورمان را هرچه بیشتر معرفی کرده و نسل‌های بعدی را نیز با آنها آشناتر کنیم.»
 
او اضافه می‌کند: «درکِ عمق وتفکر این شاعر بزرگ ساده نیست. گرچه ادبیاتی پیرانه در اشعارش نهفته دارد، اما آن سادگی، شگفتی‌ها و شگرفی‌ها را در خواننده ایجاد می‌کند. شیوه‌ای که با زبانی ساده آمیخته شده تا مخاطب درک و دریافتی سلیس را از جهان‌بینی این عارف داشته باشد. اما این سادگی، تعمق را در شنونده ایجاد می‌کند تا پیرانه بیندیشد.»
 
کامور می‌گوید: «تا پیش از این آثار موسیقی مختلفی چون تصنیف، ساز و آواز و... به همت آهنگسازان و خوانندگانی چون پرویز مشکاتیان، محمدرضاشجریان، محسن کرامتی، مجید درخشانی، حمید متبسم، همایون شجریان و... بر روی آثار این ابرمرد سرزمین عرفان ساخته شده، به‌گوش علاقه‌مندان رسیده و در خاطره‌ها بجا مانده و ما نیز قصد داریم تلاش دیگری در این زمینه انجام دهیم. در واقع یکی از افتخارات زندگی‌ام این است در شهری متولد شده‌ام که پایگاه ادیبان و شاعران و صوفیان بزرگ تاریخ است و به این واسطه همیشه به آثار عطار نیشابوری نگاهی خاص داشته‌ام و همیشه علاقه‌ای در من برای آهنگسازی و تنظیم آلبومی بر روی غزلیات این عارف بزرگ موج می‌زده تا بتوانم به مشتاقان این شاعر گران‌مایه تقدیم کنم. به نظرم در حق این عارف که زبان‌زد مولانا جلاالدین محمد بلخی است، کم‌لطفی شده و گسترۀ نام و آوازه‌ای که مولانای پارسی زبان به واسطۀ حضور در کشور ترکیه در جهان کسب کرده، بسیار فراتر از نام عطاری است که متعلق به این آب و خاک بوده است.»
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 18 تیر 1395 - 15:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرش کامور: در حق عطار کم‌لطفی شده است | موسیقی ما