برنامه یاد بعضی نفرات
 
کامکارها برای کنسرت در اصفهان و تهران آماده می‌شوند
هوشنگ کامکار برای کردهای ترکیه قطعه‌ای ساخت
موسیقی ما -‌ «هوشنگ کامکار» -آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها- قطعه‌ای برای کردهای ترکیه -منطقه‌ی بوتان- ساخته که به زودی آن را به انتشار درخواهد آورد. در این قطعه، 10 خواننده‌ی کرد آن منطقه، موسیقی فولک خود را خوانده و کامکار موسیقی را با استفاده از ارکستر سمفونیک و سازهای کردی تنظیم کرده است.

سرپرست گروه کامکارها درباره این قطعه به سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «خوانندگانی که در این اثر حضور دارند، همگی جزو برترین خوانندگان فولکور کُرد هستند که این قطعات را به صورت جداگانه خوانده بودند و من به صورت موسیقی پُلی‌فونیک آن را ترکیب و آهنگسازی کردم. حال بسیار دوست دارم تا خوانندگان اثر نیز قطعه را بشنوند. اگرچه ساختار کار با آنچه آنها به اجرا در آورده‌اند، بسیار متفاوت شده، یعنی جملات‌شان را بسط و گسترش داده‌ام، بریده‌ام یا ترکیب کرده‌ام تا ملودی به صورت عمودی (پُلی‌فونی) در آید.»

او همچنین می‌گوید در این اثر ارکستر نقش مهمی دارد و توانسته فضای جدیدی را در موسیقی خلق کند. «هوشنگ کامکار» در این سال‌ها برای بسیاری از رخدادها،‌ به خصوص اتفاقات ناشی از جنگ، به خلق اثر پرداخته که از جمله‌ی آنها می‌توان به خلق اثر برای مردم حلبچه و همچنین خرمشهر -پوئم‌سمفونی خرمشهر- اشاره کرد.

برای او موسیقی تنها خلق نغمه‌های خوش نیست؛ به نوعی رسالتی انسانی و اجتماعی نیز به حساب می‌آید. برای همین است که توضیح می‌دهد: «تمامی انسان‌ها برای من عزیز و محترم هستند، بدون آنکه نژاد یا اعتقادشان اهمیت داشته باشد. وقتی فاجعه‌ای –نظیر آنچه هم‌اکنون در عراق و سوریه در جریان است- رخ می‌دهد، دل هر انسانی به درد می‌آید و یک هنرمند نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. لااقل من نمی‌توانم این کار را انجام دهم. به همین خاطر است که آثاری در این خصوص از من شنیده می‌شود. برای مثال وقتی در جریان زنده به گور شدن بیش از 200 نفر از کردهای عراق توسط «صدام حسین» قرار گرفتم، قطعه‌ی «انفال» را ساختم که چندی پیش توسط ارکستر «البرز» نیز به اجرا درآمد. البته این کارها را تنها برای خودم می‌سازم، برای پاسخ به نیازی درونی که احساس می‌کنم، بی‌اینکه مسأله‌ی هیچ سفارشی از جایی مطرح باشد.»

او همچنین با همراهی گروه موسیقی کامکارها نهم مردادماه در شهر اصفهان به اجرای برنامه خواهد پرداخت: «گروه کامکارها در این اجرا به صورت کامل روی صحنه می‌روند. در واقع خواننده‌ها و نوازنده‌ها همه در این کنسرت حضور خواهند داشت و ما تعدادی از قطعاتی را که سال گذشته در تهران روی صحنه بردیم را به همراه چند قطعه‌ی جدید اجرا خواهیم کرد. البته امسال از حضور چند نوازنده‌ی مهمان هم بهره خواهیم برد که گروه را پُر و پیمان‌تر خواهد کرد. این کنسرت نیز مثل همیشه در دو بخش اجرا خواهد شد. یک بخش آن موسیقی فارسی است با اشعاری از حافظ، مولانا (منظومه‌ی مولانا)، خاقانی (ایوان مدائن) و... و در بخش دیگر هم قطعات کُردی اجرا خواهد شد. در این بخش هم 5 یا 6 قطعه را اجرا خواهیم کرد که اورادخوانی جزو آن است. ضمن اینکه اردشیر و اردوان در این برنامه تکنوازی خواهند کرد.»

سرپرست گروه کامکارها همچنین توضیح می‌دهد که گروه هم‌اکنون مشغول تمرین قطعات اجرایی جدیدی هستند تا خودشان را برای اجرا در تهران طی چند ماه آتی آماده کنند. او همچنین از انتشار اثر «کوچ بنفشه‌ها» می‌گوید: «من این اثر را روی 10 شعر از نوشته‌های دکتر شفیعی کدکنی برای ارکستر سمفونیک همراه با سازهای ایرانی، خواننده و گروه کر نوشتم که آقای «حمیدرضا نوربخش» آن را به اجرا درآورده و دخترم «صبا» با او همخوانی کرده است. برای من تکنیک‌های خوانندگی بخشی از کار است و شخصیت اجتماعی بخش مهم دیگری که خوشبختانه آقای نوربخش هر دوی اینها را دارد. او در همه‌ی این سال‌ها تلاش کرده تا شأن هنری خودش را حفظ کند و این موضوع مهمی است.»

چند روز دیگر قرار است جلسه‌ی رونمایی این اثر برگزار شود. «در کوچه‌های چُوار باخ» آلبوم دیگری از این هنرمند است که در چهار بخش نوشته شده است: «کنسرتوی عود و ارکستر» نوشته و تنظیم ارسلان کامکار، کنسرتوی «کمانچه و ارکستر» و «سنتور و ارکستر» از ساخته‌های هوشنگ کامکار و همچنین «دستار به دستان» که در آن تکنوازهای عود، کمانچه و سنتور از سه موومان آغازین، به هم پیوسته و با همراهی ارکستر سمفونیک، این قطعه را به اجرا در می‌آورند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 تیر 1394 - 12:27

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ کامکار برای کردهای ترکیه قطعه‌ای ساخت | موسیقی ما