گفتوگو با آهنگساز دورگه ایرانی-فرانسوی به بهانهي ساخت موسيقي فيلم «در دنياي تو ساعت چند است؟»
کريستف رضاعی: آهنگسازی برای فیلم، عین زندگی است
موسيقي ما - «كريستف رضاعي» خوانندهي تنور است، آهنگساز فيلمهاي داستاني و مستند و سرپرست گروه موسيقي «نور». از همهي اينها مهمتر اما حضور موثر او در موسيقي -بهخصوص موسيقي تلفيقي- است که چهرهاي محبوب از او ساخته و آثارش در اين حوزه مورد استقبال منتقدان و موزيسينها قرار میگیرد. آهنگساز دورگه ایرانی-فرانسوی و متولد تولوز فرانسه که ساخت موسیقی فیلمهای «کنعان» (مانی حقیقی)، «سعادتآباد» (مازیار میری)، «چه خوبه که برگشتی» و «نارنجیپوش» (داریوش مهرجویی) و... را در کارنامه دارد، به همراه گروه «نور» در بسیاری از کشورهای جهان به اجرای بنامه پرداخته است. او حالا فيلم «در دنياي تو ساعت چند است» (به کارگردانی صفی یزدانیان) را روي صحنه دارد كه موسيقياش با استقبال بينظيري روبهرو شده. به همين بهانه با او به گفتوگو نشستهايم:
با همهي اينها، من علاقهي بسياري دارم تا كنسرتهايي در شهرستانهاي مختلف ايران داشته باشم. اما معمولاً چنين امكاني وجود ندارد. همانطور كه شما اشاره كرديد، از آخرين اجراي ما در تهران تا سال گذشته، هفت سال فاصله وجود داشت؛ اما در همان اجرا نيز ما با چنان مشكلاتي مواجه شديم كه گمان كردم اصلاً با اين وضعيت نميتوان كنسرت داد. براي مثال، قرار بود كنسرت ما دو شب برگزار شود كه بيهيچ دليل منطقياي اعلام كردند تنها يك اجرا ميتوانيد داشته باشيد. از آن گذشته، قرار بود كنسرت ساعت 9 اجرا شود كه به خاطر اجراي يك نمايش در تالار وحدت ساعت آن را به 10 تغيير دادند كه زمان مناسبي براي برگزاري يك برنامهي موسيقايي نيست. ضمن اينكه تا ساعت 9:15 سالن در اختيار گروه تئاتر بود و ما تازه در آخرين لحظات، ناگزير بوديم «ساوندچك» كنيم و به همين خاطر برنامهي ما از زمان تعيين شده هم 20 دقيقه ديرتر اجرا شد.
تصور كنيد مخاطباني كه براي ديدن يك برنامه آمدهاند و مجبور شدهاند اين ميزان معطل بمانند. همهي اينها براي گروه تنشزاست، در حالي كه بديهي است براي يك اجراي خوب، نوازندگان بايد با آرامش روي صحنه بروند. نكتهي جالب آنكه ما بعد از آنكه سالن را در اختيار گرفتيم، متوجه شديم كه حتي نمايشي روي صحنه نيست و گروه تئاتر مشغول تمرين بودهاند! اتفاقاتي از اين دست همه را دلسرد ميكند. بدتر آنكه شرايط اجراي كنسرت هر روز سختتر ميشود. انگار بايد براي سر و سامان يافتن كارها، يك سري روابط داشته باشيد كه من ندارم.
آشنايي با روحيات و خلقيات، مسألهي بسيار مهمي در موفقيت و ايجاد حس مناسب در اثر است، ما در گروه نور نيز نزديك به ده سال است كه با يكديگر كار ميكنيم و كنار هم ساز ميزنيم. بنابراين در هر اجرا ميدانيم كه در لحظه قرار است چه اتفاقي توسط يك نوازنده رخ دهد. ميتوانم بگويم وقتي كنار هم ساز ميزنيم، اتفاقاتي فراتر از همنوازيِ صرف رخ ميدهد و ما هر بار با كمك يكديگر چيزي را با هم خلق ميكنيم. البته اين مسأله تنها به من محدود نميشد و اين نزديكي با ديگر عوامل فيلم هم وجود داشت.
اين هم بخشي ديگر از خاطرات آقاي يزدانيان بود كه پيش از انقلاب از راديو رشت شنيده بودند. من ابتدا قرار بود سكانس كوچكي در اين فيلم به عنوان بازيگر حضور داشته باشم و اصلاً صحبت از ساخت موسيقي فيلم نبود. آقاي يزدانيان ميخواستند از ملودي اين قطعات به عنوان موسيقي اثرشان استفاده كنند. بههرحال داستان اين فيلم شاعرانه و عاشقانه بوده و پيام آن بيزوالي عشق در برابر زمان است. از آنجا كه داستان در رشت اتفاق میافتد، من اين سه ملودي را محور موسيقي فيلم قرار دادم و بقيهي ملوديها را بر اساس آن ساختم. در واقع ملوديهاي ديگري كه نوشته شده، همين حس را ميدهد.
- * آقاي رضاعي! بهانهي این گفتوگو، موسيقي فيلم «در دنياي تو ساعت چند است؟» است. اما اجازه دهيد از گروه «نور» شروع كنيم و كمكاريهايي آن در اين سالها. اين كمكاري دليل خاصي دارد؟
- * البته كنسرتهايتان هم بيشتر خارج از ايران برگزار شده؛ ضمن آنكه از آخرين اجراي شما در ایران تا اجراي تيرماه سال گذشته، هفت سال فاصله وجود داشت!
با همهي اينها، من علاقهي بسياري دارم تا كنسرتهايي در شهرستانهاي مختلف ايران داشته باشم. اما معمولاً چنين امكاني وجود ندارد. همانطور كه شما اشاره كرديد، از آخرين اجراي ما در تهران تا سال گذشته، هفت سال فاصله وجود داشت؛ اما در همان اجرا نيز ما با چنان مشكلاتي مواجه شديم كه گمان كردم اصلاً با اين وضعيت نميتوان كنسرت داد. براي مثال، قرار بود كنسرت ما دو شب برگزار شود كه بيهيچ دليل منطقياي اعلام كردند تنها يك اجرا ميتوانيد داشته باشيد. از آن گذشته، قرار بود كنسرت ساعت 9 اجرا شود كه به خاطر اجراي يك نمايش در تالار وحدت ساعت آن را به 10 تغيير دادند كه زمان مناسبي براي برگزاري يك برنامهي موسيقايي نيست. ضمن اينكه تا ساعت 9:15 سالن در اختيار گروه تئاتر بود و ما تازه در آخرين لحظات، ناگزير بوديم «ساوندچك» كنيم و به همين خاطر برنامهي ما از زمان تعيين شده هم 20 دقيقه ديرتر اجرا شد.
تصور كنيد مخاطباني كه براي ديدن يك برنامه آمدهاند و مجبور شدهاند اين ميزان معطل بمانند. همهي اينها براي گروه تنشزاست، در حالي كه بديهي است براي يك اجراي خوب، نوازندگان بايد با آرامش روي صحنه بروند. نكتهي جالب آنكه ما بعد از آنكه سالن را در اختيار گرفتيم، متوجه شديم كه حتي نمايشي روي صحنه نيست و گروه تئاتر مشغول تمرين بودهاند! اتفاقاتي از اين دست همه را دلسرد ميكند. بدتر آنكه شرايط اجراي كنسرت هر روز سختتر ميشود. انگار بايد براي سر و سامان يافتن كارها، يك سري روابط داشته باشيد كه من ندارم.
- * بههرحال شرايط اجراي موسيقي در ايران هميشه همينطور است و همه هم ميدانيم كه اميدي به بهبود شرایط نيست. با همهي اينها، شايد از گروههايي چون شما انتظار ميرود با تمام مشكلات پيش روي، همچنان در صحنه حضور داشته باشيد. به خصوص در شرايط كنوني كه آشفتگی زیادی در عرصهي موسيقي تلفيقي وجود دارد و هر نوازنده يا آهنگسازي، بيهيچ استدلال موسيقايي روي آثارش نام موسيقي تلفيقي ميگذارد.
- * شما به حضورتان در هفتهي موسيقي تلفيقي اشاره كرديد، آن اتفاق اگرچه رخداد خوشايندي بود؛ اما به هر حال در آنجا گروههاي جوانتري حضور داشتند.
- * برسيم به موسيقي فيلم «در دنياي تو ساعت چند است؟». موسيقي اين اثر هماكنون به صورت اينترنتي قابل شنيدن است. آیا آلبوم آن منتشر خواهد شد؟
- * استقبالي كه از موسيقي اين فيلم شد، بسيار حيرتانگيز است. اين اتفاق معمولاً در مورد موسيقي آثار سينمايي كمتر رخ ميدهد. به عنوان صاحب اثر، فكر ميكنيد دليل اين ماجرا چيست؟
- * همين نکته عجيب نيست؟
- * اين تعادل كه شما به آن اشاره کردید، در روند ساخت اثر اتفاق افتاد؟ یعنی شما با آقاي يزدانيان يا بازيگران فيلم آشنايي قبلي داشتيد و با شناخت روحيات آنها، موسيقي را به اين شكل نوشتيد يا اين تنها يك پيشنهاد براي ساخت موسيقي فيلم بود؟
آشنايي با روحيات و خلقيات، مسألهي بسيار مهمي در موفقيت و ايجاد حس مناسب در اثر است، ما در گروه نور نيز نزديك به ده سال است كه با يكديگر كار ميكنيم و كنار هم ساز ميزنيم. بنابراين در هر اجرا ميدانيم كه در لحظه قرار است چه اتفاقي توسط يك نوازنده رخ دهد. ميتوانم بگويم وقتي كنار هم ساز ميزنيم، اتفاقاتي فراتر از همنوازيِ صرف رخ ميدهد و ما هر بار با كمك يكديگر چيزي را با هم خلق ميكنيم. البته اين مسأله تنها به من محدود نميشد و اين نزديكي با ديگر عوامل فيلم هم وجود داشت.
- * انتخاب اشعار گيلكي بر عهدهي شما بود؟
اين هم بخشي ديگر از خاطرات آقاي يزدانيان بود كه پيش از انقلاب از راديو رشت شنيده بودند. من ابتدا قرار بود سكانس كوچكي در اين فيلم به عنوان بازيگر حضور داشته باشم و اصلاً صحبت از ساخت موسيقي فيلم نبود. آقاي يزدانيان ميخواستند از ملودي اين قطعات به عنوان موسيقي اثرشان استفاده كنند. بههرحال داستان اين فيلم شاعرانه و عاشقانه بوده و پيام آن بيزوالي عشق در برابر زمان است. از آنجا كه داستان در رشت اتفاق میافتد، من اين سه ملودي را محور موسيقي فيلم قرار دادم و بقيهي ملوديها را بر اساس آن ساختم. در واقع ملوديهاي ديگري كه نوشته شده، همين حس را ميدهد.
- * ساز غالب در اين اثر گيتار است، انتخاب اين ساز دليل خاصي دارد؟
- * واقعاً انتظار اين ميزان استقبال از موسیقی متن فیلم را داشتيد؟
- * آهنگسازي كه در زمينهي ساخت موسيقي يك فيلم فعاليت ميكند، ناگزير است در جهت خواستههای كارگردان حرکت كند. کارگردان هم سه قطعه را به شما معرفی کرده که از آنها استفاده کنید. اين دست شما را براي بيان ايدههايتان نميبست؟
- * آنچه ما در موسيقي اين فيلم ميشنويم، فضاي متفاوتي از ديگر آثاري است كه در اين مدت از شما شنيدهايم.
- * و البته ما پيش از اين از شما قطعهي باكلام کمتر شنيده بوديم.
- * به نظر ميرسد در انتخاب ساخت موسيقي براي فيلم وسواس زيادي داريد و معمولاً هم انتخابهايتان نتایج درستی در پی داشته است.
- * صرفنظر از آثار خودتان، فضايي كه هماكنون در موسيقي فيلم وجود دارد را چطور ارزيابي ميكنيد؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 تیر 1394 - 07:46
دیدگاهها
موسیقی فیلم خود فیلم فوق العاده بود یک عاشقانه ی آرام ...
و البته چزی جالبی که در موسیقی فیلم دیده می شد این بود که ترانه های گیلکی به شکل یک آهنگ فرانسوی خوانده می شدند ....
ترکیب خیلی خیلی جالبی بود .
سلام ممنون برای مصاحبه ی خوبتون و تبریک به آقای رضاعی برای یه اثر فوق العاده ی دیگه.
ضمن مصاحبه اشاره کردید موسیقی فیلم روی وب موجوده. آیا منظورتون آیتونز، آمازون، یا بیپ تونزه؟ چون برای تهیه دنبالش هستم. البته دیدم ایشون فرموده بودند احتمال بلقوه یی برای انتشار اثر وجود داره
این فیلم هم خودش و هم قطعات موسیقیش شاهکار بود
امیدوارم هر چه زودتر آلبوم موسیقیش هم منتشر بشه
خسته نباشید به همه عوامل و توصیه به همه که برن ببینند این فیلمو
به اميد مصاحبه هاي بيشتر إز تمامي عوامل موسيقي ،،، كه جديدا حركتي ست كه سايت موسيقي ما برداشته ،،، كه بسيار زيباست ،،، ممنون إز موسيقي ما
MAS
عجب فيلمي بود
موسيقي عالييييييييي
تركيب والس فرانسوي و موسيقي رشتي
موسیقی فیلم کنعان هم بی نظیر بود
افزودن یک دیدگاه جدید