برنامه یاد بعضی نفرات
 
از بلاتکلیفی ارکسترها تا مسترکلاسی که هرگز برگزار نشد
وعده‌هایی که هنوز محقق نشده‌اند
موسیقی ما - طبق آخرین وعده‌ای که مدیرانِ موسیقاییِ‌ کشور داده‌اند، قرار است ارکسترِ موسیقیِ ملی به رهبریِ «فرهاد فخرالدینی» اوایلِ سالِ آینده –اردیبهشت‌ماه- اولین برنامه‌ی خود را بعد از سال‌ها برگزار کند. این در حالی است که پیش از این وعده داده شده بود که این ارکستر، در جشنواره‌ی موسیقی فجر حضور خواهد داشت که این اتفاق رخ نداده. از سوی دیگر قرار شده بود بعد از انتشار کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران»، مسترکلاسی برای تفسیر و نحوه آموزش این کتاب در موزه موسیقی برپا شود که حالا با گذشت بیشتر از یک‌سال از انتشارِ این کتاب، هنوز خبری از تشکیل این کلاس نیست.

فرهاد فخرالدینی در این باره می‌گوید: «من هم اطلاعی ندارم که چرا برخلافِ قرارهایی که در این خصوص انجام شده بود، این مسترکلاس‌ها برگزار نشدند. به هر حال خوب است که به وعده‌هایی که داده می‌شود، عمل شود؛ چرا که در غیرِ این صورت نوعی بی‌اعتمادی به وجود خواهد آمد.»

این کتاب نتیجه‌ی 6 دهه فعالیتِ فخرالدینی در حوزه‌ی موسیقی ردیف است که باید آن را بخشِ مهمی از تاریخِ موسیقی ایران قلمداد کرد؛ به خصوص آنکه کاری که استادِ پیشکسوتِ موسیقی انجام داده، مسأله‌ای فراتر از ردیف است. او این کتاب را در چند بخش تنظیم کرده، تئوری نوین ایران که کلنل ‌علی‌نقی وزیری بنیانگذارِ آن بوده، در بخش نخست آمده است. تاریخچه ردیف (که در آن به رسالات کهن نیز پرداخته شده) و همچنین تحلیلِ گوشه‌ها و دستگاه‌ها از دیگر بخش‌‌های این کتاب است.

با همه‌ی اینها، تعدادِ زیادی از علاقه‌مندانِ موسیقی همچنان در انتظارِ احیای دوباره‌ی ارکستر موسیقی ملی هستند. ارکستری که زمانِ مدیریتِ «علی مرادخانی» به عنوانِ مدیرِ مرکز موسیقی در دوران اصلاحات کارِ خود را آغاز کرد و زمانِ دولت دهم به تعطیلی کشیده شد. حالا اما با گذشتِ بیش از یک سال از فعالیتِ دولت یازدهم، همچنان این ارکستر تعطیل است و هر بار مدیران وعده‌هایی برای احیای دوباره‌ی آن می‌دهند. وعده‌هایی که گاه با یکدیگر تناقض دارند. پیش از این حسین نوش‌آبادی -معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به شکلی صریح اعلام کرده بود: «خوشبختانه تنگناهای مالی و اعتباری راه‌اندازی آن با تأمین اعتبار از سوی دولت و پیگیری شخص رییس‌جمهوری و وزارت ارشاد رفع شده و امیدواریم  این ارکستر سمفونیک بتواند دهه فجر امسال نخستین اجرای خود را ارائه کند.»

حالا اما بعد از انتشارِ جدولِ برنامه‌های جشنواره، خبری از این اجرا نیست؛ «پیروز ارجمند» -مدیرکل مرکزِ موسیقی-  در این باره می‌گوید: «از ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک طی هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، در مراسمی با حضور رییس‌جمهور رونمایی خواهد شد. این مراسم قطعاً در اسفندماه جاری برگزار خواهد شد و این ارکسترها بعد از مدتی تعطیلی دوباره فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند.»

این در حالی است که «علی مرادخانی» -معاونِ هنری وزارتِ فرهنگ و ارشاد اسلامی- به این مسأله اشاره می‌کند که «سعی می‌کنیم امسال ارکستر سمفونیک را به آمادگی برسانیم. صحبت‌هایی هم انجام شده تا ارکستر ملی اردیبهشت سال آینده کار خود را آغاز کند. استاد فرهاد فخرالدینی زحمت کشیده و مسئولیت احیای دوباره آن را برعهده گرفته‌اند.»

حسن روحانی، رییس دولت یازدهم، دی‌ماه سال گذشته عنوان کرده بود که من از اینکه ارکستر سمفونی و ارکستر موسیقی ملی به تعطیلی کشیده شده، بسیار متأسفم و حتماً این دولت در همین ماه‌های آینده اینها را احیا خواهد کرد. حالا باید همچنان منتظر ماند و دید آیا این وعده‌ها محقق خواهند شد یا همچنان همانند ماجرای رفع ممنوعیت محمدرضا شجریان که هرگز به وقوع نپیوست، باید شاهد بلاتکلیفی ارکسترهای ایرانی باشیم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1393 - 13:52

دیدگاه‌ها

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 14:01

بالاخره ی شرایطی هست ک باعث میشه موسیقی پیشرفت نکنه

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 14:25
سارا

متاسفانه همیشه باید یه مانعی برای پیشرفت موسیقی باشه...
انشاالله که درست بشه!
ما امیدواریم....

37.254.8.91
دوشنبه 20 بهمن 1393 - 17:06

درد موسیقی از انجایی شروع شد که دست و پای یک هنرمند بسته شد و همین بس که هر روز بد تر دیروز در باتلاق موسیقی های بی شناسنامه گیر کنیم.
بحث ارکستر ها هم انگار میخواد مث اتوبان تهران-شمال بشه.

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 19:03

سلام بکس

استاد رپ منتشر کرد

آهنگ چارسو منتشر شد

موسیقی ما سریعتر لینک رو قرار بده

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 22:01

کسی مشهدیا رو درک نمیکنه..
هعی

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 22:16

تو خیلی از مسائل مهم تر هم وعده ها محقق نشده ن ! چه برسه به موسیقی.

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 01:17

ای کاش...

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 13:18

خودتون دارید میگید دیگه. (وعده). فقط اولاش حرف میزنن و بعد عمل نمیکنند

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 15:15

وقتی واسه 100 روزه حل شدن مشکلات رای میدادی باید فکر اینجاشو میکردین

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وعده‌هایی که هنوز محقق نشده‌اند | موسیقی ما