برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌و‌گوی موسیقی ما با احسان فدایی:
مورد بی‌مهری قرار گرفته ام
موسیقی ما -  احسان فدایی از ۱۴ سالگی وارد عرصه موسیقی شده است و سازهای ویولن، تنبک، کمانچه و... را زیر نظر اساتید مختلف آموزش دیده است. او تهیه کننده بسیاری از هنرمندان از جمله علیرضا افتخاری، ایرج خواجه امیری، پرویز یاحقی، همایون خرم، احسان خواجه امیری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و... بوده است.  احسان فدایی زیر نظر اساتیدی چون ایرج، علیرضا افتخاری، اسد الله ملک، فرهنگ شریف، همایون خرم، جلیل شهناز، پرویز یاحقی و... آموزش دیده است. فدایی فارغ التحصیل هنرستان موسیقی است و تا به امروز چندین اثرموسیقایی با بزرگان موسیقی روانه بازار موسیقی کرده است.

 فدایی معتقد است خیلی از کسانی که امروزدر عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند در محضر هیچ استادی آموزش ندیده‌اند و فقط از طریق کلیپ و پول به جایی رسیده‌اند. مردم خوراک خوب می‌خواهند و فقط به انچه در دسترسشان است گوش می‌کنند. مردم هنر واقعی را می‌شناسند و باید به کسانی که موسیقی فاخر ارائه می‌دهند و زحمت برای کار‌هایشان کشیده‌اند توجه کنند. احسان فدایی می‌گوید هنرمندان دست همدیگر را نمی‌گیرند و محدودیت ها هم فعالیت در حوزه هنر را مشکل‌تر کرده است. هنرمندان فکر می‌کنند جای همدیگر را تنگ می‌کنند و تمامی مشکلات این حوزه به خاطر کوته بینی است. کسی که قدرت داشته باشد، ترسی از آمدن کسی ندارد. خیلی‌ها از نظر تکنیک ومعلومات در سطح پایینی قرار دارند و به همین دلیل از حضور هنرمند دیگر می‌ترسند.

 آلبوم جدید این خواننده با اکبر گلپایگانی در مراحل نهایی قرار دارد و این اثر موسیقایی به زودی روانه بازار موسیقی می‌شود. همچنین این خواننده در تدارک و برنامه ریزی برای برگزار کنسرت است که این کنسرت به زودی در تهران برگزار می‌شود. با این خواننده گفت‌و‌گویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:
 
  • ـ درباره اولین آثاری که منتشر کردید، صحبت کنید.
اولین اثر من با عنوان «به یاد فردین» را با همکاری استاد ایرج و اسد الله ملک منتشر کردیم که سه ترانه توسط ایرج خواجه امیری و سه ترانه توسط من خوانده شد. دومین آلبوم را با عنوان «پرنده» منتشر کردم به آهنگسازی فضل الله توکل وحسین صمدی که چهار آهنگ توسط استاد ایرج خواجه امیری خوانده شد و چهار ترک هم با صدای من بود و در ادامه تک ترک «صفای استاد» را منتشر کردم. قطعه «صفای استاد» را به صورت دو صدایی و سوال و جوابی با ایرج خواجه امیری اجرا کردیم که متاسفانه همه فکر کردند این اثر توسط احسان خواجه امیری خوانده شده است. همه معتقدند که من فرزند هنری ایرج هستم و احسان خواجه امیری پسرش است. من از ۱۵ سالگی زمانی که احسان خواجه امیری خواننده نبود من کنار استاد بودم. خیلی‌ها فکر می‌کنند احسان خواجه امیری این قطعه را خوانده است در صورتیکه این موضوع فقط به خاطر تشابه اسمی ما دو نفر است. این اتفاق واقعا به ضرر من تمام شد زیرا کار من به اسم دیگری شد. در آلبوم «منو حس کن» بابک رادمنش، احسان خواجه امیری، پدرام کشتکار، حسین سالاری مقدم، بهروز علی یاری و... حضور داشتند. ترانه‌های این اثر توسط اهورا ایمان، محمد بکرانی، حسین متولیان و... سروده شده است. این اثر واقعا عالی بود ولی متاسفانه ارائه خوب نبود. همچنین حرف‌های زیادی زده شد و بسیاری از هنرمندان جواب لطف من را طور دیگری دادند.

همچنین آلبوم «من و استاد» توسط خودم و بابک رادمنش ساخته شد. تنظیم قطعات این آلبوم را بهنام خدارحمی، شاهین خسرو آبادی، میثم جمشید‌پور و... بر عهده داشتند. اشعار نیز توسط حسین متولیان، زهرا کلاته، محمد بکرانی و... سروده شد.
 
  • شما چند اثر جدید در دست انتشار دارید، کمی درباره انتشار این آثار توضیح دهید.
در حال حاضر هم هشت تک ترک آماده انتشار دارم که عرفان عدیلی هنرمند بسیار جوان و با استعداد نوشتن بیشتر ترانه‌ها و آهنگسازی این قطعات را عهده داربوده که فضای جدیدتری نسبت به کاراهای قبلی من دارد و دلیل همکاری من باهنرمندان جوان از جمله عرفان استفاده از ایده‌های جدید و به روز آن‌ها در موسیقی می‌باشد. من به این معتقدم که موسیقی نیاز به چهره‌های جدیدی دارد و تمام تلاشم در این سال‌ها معرفی این چهره‌ها به عرصهٔ موسیقی ایران بوده. دو قطعه هم توسط خودم و دو قطعه توسط بابک رادمنش ساخته شده است که همراه با این ترک‌ها به زودی پخش می‌شود اولین تک ترک با عنوان «امتحان» به زودی به صورت اینترنتی منتشر می‌شود.

یک آلبوم هم در مرحله مجوز قرار دارد که پنج قطعه توسط من و پنج قطعه توسط اکبر گلپایگانی خوانده شده است. این قطعات ساخته‌های اسدالله ملک، پدرام کشتکار، شاهین خسرو آبادی، جهانبخش پازوکی و بابک رادمنش است. تنظیم قطعات نیز به عهده پیام طونی، میثم جمشید‌پور، شاهین خسرو آبادی و پدرام کشتکار بوده است. دو قطعه نیز به صورت دوصدایی توسط من و اکبر گلپایگانی خوانده شده است.

۱۰ ساله استاد اکبر گلپایگانی فعالیت نمی‌کند و الان قسمت بوده که با هم اثری منتشر کنیم. استاد گلپا با کسی کار نمی‌کند و لطفا خدا شامل حال من شده است همچنین در تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری کنسرت هستم که این کنسرت به زودی در تهران برگزار می‌شود.
 
  • وضعیت موسیقی پاپ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه گوش مردم خراب شده است وسلیقه‌ها نیز عوض شده است. مردم باید لطف کنند و به کسانیکه زحمت می‌کشند بیشتر توجه کنند. خیلی از کسانی که امروزه فعالیت می‌کنند متاسفانه در محضرهیچ استادی آموزش ندیده‌اند و فقط از طریق کلیپ و پول به جایی رسیده‌اند. مردم خوراک خوب می‌خواهند و فقط به انچه در دسترسشان است گوش می‌کنند. مردم هنر واقعی را می‌شناسند و باید به کسانی که خون دل خوردند توجه کنند. متاسفانه یک سری کار تکراری منتشر می‌شود و صدا‌ها همه یک جور است. همه تقلید می‌کنند.
 
  • چرا آثار امروزی ماندگار نمی‌شود؟
به دلیل اینکه یک خواننده خودش می‌خواند، ضبط می‌کند و منتشر می‌کند. این افراد به خاطر اینکه پول آهنگ و شعر ندهند همه کار را خودشان انجام می‌دهند درنتیجه آثار امروزی ماندگار نمی‌شود. کسانیکه روی اصول کار می‌کردند مانند. همه ماندگار شده‌اند. ولی کسانیکه به صورت سطحی کار می‌کنند از دور خارج شده‌اند. ذوق، حس و حال، احساس و انگیزه باید دست به دست هم دهند تا یک اثر خلق شود و متاسفانه امروزه این معیار‌ها در ساخت یک اثر دیده نمی‌شود. در گذشته هنرمندان به عشق هنرشان کار می‌کردند ولی امروزه همه به دنبال مادیات هستند. ذوق وسلیقه در آثار امروزی احساس نمی‌شود در نتیجه اثر خوب خلق نمی‌شود. امروزه بیشتر کار‌ها بازخوانی و تقلیدی است و کار‌ها با حس و حال خوانده نمی‌شود. ارائه یک اثر باید به درستی صورت گیرد. همچنین با محدودیت‌هایی که وجود دارد کارهای خوب دیده و شنیده نمی‌شود.
 
  • ـ چرا در عرصه موسیقی چشم و هم چشمی زیاد شده است؟
این مسئله فقط در حوزه موسیقی نیست بلکه در کل هنر این موضوع دیده می‌شود. هنرمندان دست همدیگر را نمی‌گیرند و محدودیت هم فعالیت در حوزه هنر را مشکل‌تر کرده است. هنرمندان فکرمی کنند جای همدیگر را تنگ می‌کنند و تمامی مشکلات این حوزه به خاطر کوته بینی است. به نظر من درخت هر چقدر پربار‌تر باشد افتاده‌تر است. کسی که قدرت داشته باشد ترسی از آمدن کسی ندارد. متاسفانه در هر هنری این تنگ نظری‌ها وجود دارد در نتیجه فعالیت نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. خیلی‌ها از نظر تکنیک و معلومات در سطح پایینی قرار دارند و به همین دلیل از حضور هنرمند دیگر می‌ترسند.
 
  • ـ حرف پایانی...
به نظرم در حوزه هنر و موسیقی واقعا مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ام و این موضوع سبب شد تا نتوانم به راحتی فعالیت کنم ولی با برنامه ریزی‌های جدی تصمیم به ورودی دوباره و قوی‌تر از دیروز به موسیقی را دارم تمامی مشکلات هم به خاطر حسادت و تنگ نظری بسیاری از دوستان نزدیکم بوده است. امیدوارم روزی برسد که در عرصه هنر و موسیقی شاهد این مشکلات نباشیم زیرا موسیقی هنر گرانبهایی است و نباید با کوته بینی این هنر والا را آلوده کنیم.

 

قطعه امتحان
ترانه سرا و آهنگساز: عرفان عدیلی
تنظیم کننده: مهدی معظم
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 00:41

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 14:29

ب امید خدا موفق میشی

پنجشنبه 9 بهمن 1393 - 15:39

آهنگ زیبایی بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مورد بی‌مهری قرار گرفته ام | موسیقی ما