برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از اجرای ارکستر آکادمیک تهران در جشنواره موسیقی فجر؛
آثار خرم با خواننده و بی‌خواننده زیباست
موسیقی ما - تالار وحدت در سانس دوم شب چهارم جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر میزبان مخاطبانی بود که برای دیدن اجرای ارکس‌تر آکادمیک تهران به آنحا آمده بودند. در این کنسرت ارکس‌تر آکادمیک گزیده‌ای از قطعات ماندگار استاد همایون خرم را برای حاضرین اجرا کرد و در بین دو پات برنامه نیز بابک شهرکی (ویالون) و بردیا صدر نوری (پیانو) قطعات ماندگار مهندس همایون خرم را اجرا کردند. در میان گل‌ها که اولین کاری بود که با صدای امیر رفعتی اجرا شد در مایه اصفهان بود و فرود هم در‌‌ همان دستگاه اتفاق افتاد. پس از آن رفعتی تصنیف پیام عاشقانه را که راست پنجگاه قرار داشت با شعر محمدعلی شیرازی برای حاضرین خواند.

 شهریار بلوچستانی که او نیز مانند رفعتی از جمله خوانندگانی است که پیش از مرگ استاد خرم با او کاستی را به بازار داده بود اجرای قطعات کوی بلاکشان (در بیات ترک) و دلم ز دوری هر بی‌وفا (مقام وصال و نوا) را در قسمت اول برنامه به عهده داشت.

حمید خزاعی به عنوان خواننهد ثابت ارکس‌تر آکادمیک تهران آخرین بخش از اجراهای پارت اول را به عهد داشت که هیچ مگو (اصفهان) و همچون گذشته‌ها (اصفهان) را به ترتیب با شعر مولانا و تورج نگهبان در غالب ملودی‌های ماندگار استاد خرم به اجرا گذاشت.

گفتنی است تمام قطعات ارائه شده در این اجرا از ساخته‌های مهندس همایون خرم بودند و تنظیم برای ارکس‌تر آکادمیک را هم بابک شهرکی (فرزند هنری استاد خرم) بر عهده داشت.

در فاصله استراحت گروه بین پارت اول و دوم اجرا امین سالمی (سرپرست و رهبر ارکس‌تر) به روی سن آمد و جملاتی را با یاد و خاطره مهندس خرم به زبان آود. او گفتک امشب را با یاد استاد خرم آغاز کردیم و می‌خواهیم برنامه امشب را به خانواده ایشان تقدیم کنیم. سالمی در ادامه با اشاره به زیبایی قطعات بی‌کلام در موسیقی گفت: زیبایی یک قطعه موسیقی تنها به داشتن خواننده نیست. آن کاری ارزشمند است که بدون داشتن کلام هم جذابیت و بار هنری‌اش را حفظ کند. وی در ادامه با دعوت از بردیا صدر نوری (به عنوان نوازنده می‌ه‌مان پیانو) و بابک شهرکی (نوازنده ویولن) از آن‌ها خواست تعدادی از قطعتا زیبا و خاطره انگیز استاد خرم را برای حاضرین در سالن اجرا کنند. تو‌ای پری کجایی، ساغرم شکست‌ای ساقی و شهزاده از جمله این قطعات بودند که با دو نوازی زیبای این هنرمندان برای مخاطبان فضایی برای خاطره بازی‌های عاشقانه را فراهم کردند.

بخش دوم اجرای ارکس‌تر آکادمیک با ورود اعضای گروه و رهبر ارکس‌تر آغاز شد. شهریار بلوچستانی به عنوان اولین خوانند بخش دوم اشک من هویدا شد (بیداد همایون) و آمد اما (اصفهان) را با گروه اجرا کرد. در ادامه نوبت به امیر رفعتی رسید تا با اجرای قطعات رفته (اصفهان فانتزی) و فراق (شور) صدای خود را به گوش حاضرین برساند.

در ادامه حمید خزاعی با دعوت رهبر ارکس‌تر به روی سن آمد تا با اجرای دو قطعه جلوه رخسار (شوشتری) و غوغای ستارگان (گام وصال) کار را آنگونه که در بروشور جشنواره آمده بود به پایان ببرد.

خزاعی بعد از این اجرا با سلام به مخاطبان گفت: قرار بود یک مراسم بزرگداشت برای زنده یاد همایون خرم بگیریم که متاسفانه ایشان از میان ما رفتند و هیچ‌گاه نشد این وقتی استاد همایون خرم در میان ما بود اتفاق بیفتد. او سپس از خانواده خرم برای حضور در اجرای ارکس‌تر آکادمیک تهران تشکر می‌کند و همه سالن یک پارچه برای اعضای خانواده همایون خرم دست می‌زنند.
 
آخرین قطعه هم با اجرای هر سه خواننده اجرای یک شنبه شب اجرا می‌شود. در میان گل‌ها با اجرای امیر رفعتی، شهریار بلوچستانی و حمید خزاعی پرونده حضور ارکس‌تر آکادمیت تهران در جشنواره بیشت و نهم را بست.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1392 - 00:04

دیدگاه‌ها

سه شنبه 29 بهمن 1392 - 01:35

روح استاد شاد و یاد ایشان گرامی
♥ مرحوم استاد همایون خرم ♥

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آثار خرم با خواننده و بی‌خواننده زیباست | موسیقی ما