برنامه یاد بعضی نفرات
 
Ian
به‌مناسبت دهم آگوست سالروز تولد مرد اول جتروتال؛
دربارهٔ گروه جتروتال و یان اندرسون
موسیقی ما - مانی دلاوری‌نژاد: عجیب و غریب روی صحنه، در عین حال اندیشمند و فكور، گاهی غمگین و حزن‌آلود وقتی كه زیر نور چراغ‌های سالن نبود. تصویر جتروتال (Jethro Tull) زاییده افكار مرد اول گروه، فلوتیست مشهور، «یان اندرسون» (Ian Anderson) بود. مردی با لباس‌های مندرس و ناهنجار و بیشتر شبیه شخصیت‌های داستان‌های چارلز دیكنز. او در طی اجراهایش سعی داشت تصویر و خاطره بریتانیای قدیم را بازسازی كند. اندرسون كسی است كه حدود چهل سال بر ایده‌ها و نظریه‌های هنری‌اش با مدیریت و مراقبت از گروه جتروتال پافشاری كرد.

اوایل سال 1968 میلادی، گروه‌ موسیقی‌ای از جوانان بریتانیایی در شمال لندن تشكیل شد كه هر كدام از گروه‌هایی منحل شده برآمده بودند. آنها با انگیزه‌ای فراوان و علاقه و احترام زیادی كه به سبك بلوز و دیگر سبك‌های موجود در آن زمان داشتند، كار خودشان را با مخاطبانی نه‌چندان زیاد، اما متعصب و علاقمند، در كلوپ‌های مختلفی در جنوب لندن شروع كردند. موفقیت آنها زمانی شروع شد كه به آنها پیشنهاد اجرای برنامه‌ای در اجراهای پنجشنبه شب در سالن مشهور ماركویی كلوپ (Marquee Club) در خیابان واردور محله سوهو شهر لندن داده شد.

موسیقی گروه كه با متن‌ها، صدای خواننده و فلوت‌نوازی زیبا، به‌وضوح هویت خود را از كاراكتر «یان اندرسون» می‌گرفت، در ابتدا با فرمی تجربی از موسیقی بلوز شروع كرد، اما به‌زودی فرم‌های دیگر موسیقی مثل موسیقی كلاسیك، فولكلور، موسیقی جاز هم وارد موسیقی‌شان شد. در اواسط دهه هفتاد میلادی، گروه جتروتال همراه با گروه‌ها و خوانندگان بسیار مشهور دیگر مثل لد زپلین (Led Zeppelin)، التون جان (Elton John) و حتی رولینگ استونز (Rolling Stones)‌ كه از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین‌های دنیا بودند همكاری كرد.

آنها یكی از پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی دنیا شدند، به نحوی كه از آلبوم‌های موسیقی خود در طی پنج دهه حدود 60 میلیون نسخه در سراسر دنیا به‌فروش رساندند. برای بسیاری تعجب‌برانگیز است كه این نوع موسیقی، كه از فرم‌های آشنا و نرمال سبك‌های پاپ و راك آن زمان پیروی نمی‌كند و پیچیده و تندرو و بی پرواست، از پرفروش‌ترین‌های تمام دوران بوده است.

امروزه با بیش از 30 آلبوم و فروش 60 میلیون نسخه موسیقی، گروه جتروتال بدور از هیاهو و تبلیغات، پنجمین دهه فعالیت خود را آغاز كرده است. فعالیتهایی كه با مسافرت و برگزاری تورهای موسیقی با حدود صد كنسرت در سال، در دورترین نقاط دنیا باعث شده تا همچنان اعتبار هنری خود را حفظ كند. آنها سال 2008 چهلمین سال ضبط موسیقی و اجراهای زنده‌شان را جشن گرفتند.
از مشهورترین آهنگهای گروه می‌توان Thick As A Bird٬ Teacher،Aqua Lang ، Living In The Past، Locomotive Breath، Skating Away on the Thin Ice of the New Day،Too Old to Rock 'n' Roll Too Young to Die، را نام برد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دربارهٔ گروه جتروتال و یان اندرسون | موسیقی ما