برنامه یاد بعضی نفرات
 
sound
موخره: 10 ساند‌ترک برگزیده دهه‌ی نخست قرن 21؛
حواشی از نوع «حاشیه صوتی»

موسیقی ما - جواد رهبر: ده ساندترک برتر دهه‌ی نخست قرن 21 را دیدید. این هم چند نکته برای بستن این پرونده... ‌

» وقتی فرانسیس فورد کاپولا تصمیم گرفت فیلمی مستقل و به دور از سیستم هالیوود به نام «جوانی بدون جوانی» (2007) بسازد٬ اسوالدو گولیف (Osvaldo Golijov)٬ آهنگساز به‌نام آرژانتینی را استخدام کرد. کاپولا بعد از شنیدن موسیقی کیهان کلهر بود که حسابی از آن خوشش آمد. این طوری شد که برای ساندترک فیلم کلهر بداهه‌نوازی کمانچه کرد. قطعه‌های موسیقی متن فیلم با همراهی ارکستر متروپلیتن بخارست ضبط شد و موسیقی فیلم بیشتر حال و هوای موسیقی فیلم‌های رمانتیک‌ دهه‌های چهل و پنجاه را دارد. سال گذشته هم مجله مشهور «سانگلاینز»٬ آلبوم «شهر خاموش» اثر کلهر را به عنوان برترین آلبوم سال انتخاب کرد.

» اولین باری که فروش آلبومی از حاشیه صوتی فیلمی سود فراوانی راهی جیب‌های صاحبان کمپانی خاصی کرد، آلبوم موسیقی فیلم «اتوبوسی به نام هوس» بود که توسط کمپانی «کاپیتول رکوردز» وارد بازار شد.

» یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آلبوم‌های حاشیه صوتی تاریخ سینما٬ موسیقی متن فیلم «جنگ ستارگان» است که جان ویلیامز آن را ساخته است.

» کمپانی برادران وارنر سرتاسر دیالوگ‌های اقتباس سینمایی مایک نیکولز از نمایشنامه معروف ادوارد آلبی یعنی «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» را در زمان ساخت فیلم به صورت آلبومی به بازار داد.

»‌ از میان تمامی آهنگسازان سینما٬ آلفرد نیومن با کسب نُه جایزه اسکار رکورددار است؛ بعد از او جان ویلیامز با پنج جایزه قرار دارد و رده‌های بعدی به جانی گرین٬ آندری پِرِوین٬ جان بری و آلن منکن می‌رسد که هر کدام چهار بار برنده جایزه اسکار موسیقی متن فیلم شده‌اند. «ساندترک»های فیلم‌هایی که آنها برایشان موسیقی ساخته‌اند٬ این روزها در بازار موجود است و فروش خوبی دارد.

»‌ در سال 1968 آلبوم کاملی از موسیقی متن و قسمت‌هایی از دیالوگ‌های فیلم «رومئو و ژولیت» اثر فرانکو زفیره لی، کارگردان ایتالیایی، به بازار آمد.

» الکساندر دسپلات شاید موفق‌ترین آهنگساز دهه نخست قرن بیست‌ویکم باشد. او در سال‌های 2006 و 2007 جوایزی از مراسم بهترین موسیقی متن فیلم جهان برد و برای ساخت موسیقی متن فیلم «ملکه» ‌(استفن فریزر، 2006) هم برای اولین بار نامزد اسکار شد. سال گذشته هم برای «مورد عجیب بنجامین باتن» نامزد اسکار شد و چند جایزه برد. چند فیلم مطرح دیگری که دسپلات برای آنها موسیقی نوشته عبارتند از «هوس، احتیاط» (آنگ لی، 2007)، «دختری با گوشواره مرواری» (پیتر وبر، 2003) و «سیریانا» (استفن گاگان، 2005).

تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حواشی از نوع «حاشیه صوتی» | موسیقی ما