برنامه یاد بعضی نفرات
 
کسی از «بتهوون» های ایرانی خبر دارد؟
کمپانی های بزرگ موسیقی جهان، نوابغ نسل جدید موسیقی ایران را یکی بعد از دیگری شناسایی می کنند و با آنها قرارداد می بندند. ولی خروج آنها از کشور چقدر بر میزان رشد این هنر پرطرفدار آسیب می رساند؟
کسی از «بتهوون» های ایرانی خبر دارد؟
موسیقی ما – بهمن بابازاده: نسل جدید افراد با استعداد موسیقی کشور یکی پس از دیگری از راه می رسند و آرام آرام خودشان را نشان می دهند. نوابغی که سوای فعالیت در مارکت داخلی، اهداف بزرگ تر و جدی تری را در ذهن شان پرورانده اند و با اینکه شاید در داخل کشور تعداد خیلی کمی از اهالی موسیقی و مخاطبان اسم آنها را شنیده باشند، بسیاری ازکمپانی های بزرگ دنیا در صدد عقد قرارداد های کلان با آنها هستند تا بتوانند از نبوغ شان استفاده ای بهینه داشته باشند. در این گزارش سعی کرده ایم تعدادی از این استعدادهای جوان و خلاق را معرفی کنیم تا شاید کمکی هر چند کوچک به شناسانده شدن و دیده شدن استعداد بالای آنها داشته باشیم.

  • آرون حسینی: او در حال ساخت آلبوم جدید «یاهل» است، باور می کنید؟
باورش سخت است. خیلی هم سخت. اما این جوان 22 ساله بهشهری به جدی ترین شکل ممکن در حال همکاری با «یاهل» است. موزیسینی که در جهان طرفداران فراوانی دارد و همواره جزو مدعی های شاخه خودش (موسیقی ترنس) به حساب می آید.

داستان همکاری «آرون» با «یاهل» بسیار جالب و شگفت انگیز است. داستان از این قرار است که دو سال پیش این جوان بهشهری یکی از آثار خود را روی یکی از سایت های معتبر جهانی موسیقی به اشتراک می گذارد و بعد از مدت زمان کوتاهی واکنش شرکت ها و غول های موسیقی به این تراک آغاز می شود. «آرون حسینی» خیلی زود به چهره ای جهانی تبدیل می شود که هیچکدام از رسانه های داخلی حتی یک بار هم نام او را در صفحات فرهنگی شان نبرده اند. چند ماهی می گذرد تا خود «یاهل» با ایمیل شخصی اش به این پدیده ایرانی پیغامی می فرستد با این عنوان: « تمایل برای همکاری دو جانبه.» همین متن کوتاه کافی بود تا «آرون» خیلی زود پی به استعداد غریزی اش ببرد. حالا کار به جایی رسیده که مجموعه جدید یاهل در کامپیوتر شخصی آرون در حال طی مراحل نهای اش باشد و میلیونها هوادار در انتظار انتشار این اثر. بعد از این ماجراها «آرون» به مرور در بین موزیسین ها و هنرمندان داخلی هم مورد توجه قرار گرفت.او به تازگی چند اثر برای خواننده های پاپ داخلی از جمله رضا صادقی ساخته و البته خودش می گوید فقط نیاز مالی باعث شده به این قبیل فعالیت ها تن در بدهد. دو کمپانی بزرگ آمریکایی، یک کمپانی هلندی و دو شرکت انگلیسی پیشنهادات وسوسه انگیزی را برای این جوان شمالی ارسال کرده اند و با پاسخ صریح «آرون» رو به رو شده اند :«باید اول در ایران شناخته شوم و بعد وارد مارکت جهانی شوم». اتفاقی که قطعا در ماه های اخیر رخ خواهد داد.

  • سینا حجازی : چقدر سعی کردم مردم بفهمند...
او را باید جزو معدود پیروان موسیقی «رگه» در ایران دانست. دوست صمیمی و یار غار«محسن چاوشی» است و خیلی ها اعتقاد دارند چاوشی برخی از موفقیت های کاری اش را مدیون مشاوره با او و دور وبری هایش است. سینا حجازی فرزند هنرمند سینمای ایران «صدرالدین حجازی» است و با انتشار تک قطعات پر سر و صدا توانست نام خودش را ورد زبانها کند. تک قطعاتی که در بسیاری از مواقع بیشترین آمار دانلود را در سایت های موسیقی به خود اختصاص می داد و استقبال از این آثار هم باعث نشد این هنرمند تصمیم به انتشار آلبوم موسیقی بگیرد. او بسیار گزیده کار است و امکان ندارد هر چند ماه یک بار ، بیشتر ازیک قطعه را در بازار موسیقی کشور منتشر کند. پیشنهاد های مختلفی را از سراسر جهان برای رفتن دارد ولی فعلا تصمیمی برای رفتن ندارد و به همه کمپانی هایی که از هلند و آمریکا و کانادا به او پیشنهاد اقامت داده اند، جواب منفی داده. حجازی علیرغم نداشتن آلبوم رسمی در بازار موسیقی، به دلیل خواندن در تیتراژ سریال «مسیر انحرافی» جزو چهره های موجه و رسمی به حساب می اید و چندین برنامه تلویزیونی و رادیویی از حضور او در برنامه شان استفاده کرده اند. او با همین اثر توانست نظرها را به خود جلب کند و به مرور بیشتر وبیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا انتشار تک قطعات جدیدش باعث شود غول های موسیقی جهان سراغش بیایند. قطعه «ماهی سیاه کوچولو» جزو جدیدترین قطعاتی است که با صدای این خواننده منتشر شده. در این قطعه او با محسن چاوشی، ایمان قیاسی و حسین صفا ترانه ای چهار صدائه را با دکلمه پدرش «صدر الدین حجازی»، برای زلزله زدگان آذربایجان اجرا کردند که با استقبال شدید مخاطبان موسیقی رو به رو شد. سبک خاص حجازی در آثارش باعث شده محسن چاوشی لقب جالبی را در گفتگوهایش درباره سینا به کار ببرد: « چقدر سعی کردم مردم بفهمند...ولی آنها فقط خندیدند.»

  • کامران رسولزاده: همین امشب می میرم...
کامران رسول زاده با بزرگترین کمپانی موسیقی ترکیه قرارداد دو ساله منعقد کرده ولی طرف ترکیه ای به او زمان داده تا دغدغه هایش در داخل کشور را برطرف کند و سپس برای ادامه فعالیت هنری وارد فضای جدی موسیقی این کشور شود. دغدغه هایی از قبیل انتشار کتاب های شعر و چند اجرای زنده. همین که بزرگترین کمپانی موسیقی ترکیه ای این هنرمند ایرانی را از بین هزاران استعداد کشف شده مسئولین استعداد یابی در سراسر دنیا انتخاب کرده اند، اتفاق کوچکی ست به نظرتان؟ سال گذشته خبر داغ اجرای دو نفره «کامران رسولزاده» و چهره پرطرفدار موسیقی پاپ ترکیه «مراد ککیللی» در رسانه های داخلی منتشر شد و خیلی زود این هنرمند در راس اخبار هنری داخل کشور قرار گرفت. اجرایی که قطعا می شد از آن به عنوان یکی از اتفاقات بزرگ فرهنگی موسیقی یاد کرد ولی به دلایل نامعلوم این برنامه لغو شد. از همان جا بود که نام این هنرمند علیرغم داشتن دو آلبوم مجاز در بازار موسیقی کشور ، بیشتر و رسمی تر مورد توجه قرار گرفت. «فکر کنم باران دیشب مرا شسته، امروز توام» نخستین مجموعه شعر این شاعر بود که در بهار 91 منتشر شد و تنها در بیست روز همه تیراژ اول اش به فروش رفت و ناشر مجبور شد چاپ دوم کتاب این خواننده را یک ماه بعد از چاپ اول وارد بازار کند. «واژه های بیقرار» و «بی سرانجام» آلبوم هایی است که از اودر بازار موسیقی رسمی ایران منتشر شده است.

  • سیامک عباسی :خوشبختی ت آرزومه...
صدای حسی و کیفیت بالای موسیقی اش باعث شده تعداد زیادی از تهیه کننده های داخلی سراغش بروند و حتی کارهای انتشار آلبوم اول اش در ایران هم تا حد زیادی پیش رفته. ولی پیشنهادات فراوان کمپانی های خارجی باعث شده او در دو راهی سختی قرار بگیرد و با مشاوره با برخی از فعالین این حوزه، در حال رایزنی برای انتخاب بهترین گزینه ممکن باشد. خیلی ها با صدا و سبک او آشنایی کامل دارند و قطعاتش به قدری در فضای مجازی شنیده شده و به اشتراک گذاشته شده که تقریبا نام و آثار او برای همه آشناست. کتاب شعر سیامک عباسی به نام «خوشبختی ت آرزومه» در بازار کتاب داخل کشور به خوبی مورد توجه قرار گرفت و همین استقبال نشان دهنده شدت تاثیر پذیری مخاطبان از آثار اوست که باعث شده تک قطعات او از قبیل «فرشته پاک» و «وقتی دلت شکست»، جزو پر طرفدار ترین قطعات یکی دو سال اخیر باشند.

  • کیان مقدم : قهوه ای با نیروانا...
از همان زمان که قطعه معروف لئونارد کوئن (Dance me) را کاور کرد و خواند و روی سایت های اینترنتی منتشر کرد، نشان داد دغدغه های موسیقیایی اش چیزی فراتر از موسیقی ایران است. برخی سایت های کوئن نیز از خواننده ایرانی این کاور تعریف و تمجید های فراوانی را انجام دادن تا او نیز رفته رفته مورد توجه قرار بگیرد. سبک متفاوت و خصوصیات خاص موسیقی او باعث شد بزرگان موسیقی ایران حاضر شوند در آلبوم اش با او همکاری کنند و به چشم یک نخبه جدید به او نگاه کنند. بگذریم که ماجرای انتشار آلبوم «کیان مقدم» ، مثل بسیاری دیگر از چهره های جدید که با یک سبک و شیوه ای متفاوت وارد گود می شوند، داستان دنباله داری شده که همچنان ادامه دارد. با این حال او علیرغم برخی نامهربانی ها توانسته بالاخره مجوز آلبومش را در ایران بگیرد و نخستین آلبومش قرار است در روزهای اخیر وارد بازار موسیقی شود. آلبومی به نام «عصر ها به یاد تو» که نام ابتدایی (قهوه ای با نیروانا) به دلایل نامعلوم مجوز نگرفت. بزرگانی چون علیرضا کهن دیری، یغما گلرویی، بابک صحرایی، نیکان، آرون حسینی، رضا تاجبخش و... بسیاری دیگر در این آلبوم حضور دارند و پیش بینی می شود این آلبوم پائیزه در بدو انتشار واکنش های فراوانی را در بازار موسیقی در پی داشته باشد. خواننده این آلبوم هم بواسطه سابقه ای که در انتشار تک قطعات موفق داشته، از سوی کمپانی های معروف خارجی در تیررس همکاری قرار گرفته و در آستانه خروج از کشور است. هر چند خودش هر بار که در این باره از او سوالی مطرح شده با پاسخ های یکسان و مشابه، از جواب دادن به این سوال ها طفره رفته است : «دوست دارم در سرزین خودم کار کنم...».

  • میلاد ترابی : ضربدر 2
خیلی ها او را بواسطه همکاری هایش با ستاره های داخلی می شناسند و خبر ندارند او همکاری های خیره کننده ای را با بزرگان موسیقی جهان داشته و هرگز هم درباره آنها سخنی به میان نیاورده. ترابی در تجربه های ویژه با برخی بزرگان موسیقی نشان داده که قابلیت هایش صرفا در چهارچوب موسیقی داخلی محدود نیست و توانایی هایش بسیار عمیق تر و نزدیک تر به موسیقی روز دنیاست. شرکت ها و کمپانی های کانادا و آمریکا برای جذب او مذاکراتی جدی را انجام داده اند و چندان دور از ذهن نیست که او پس از انتشار آلبومش، راهی آن ور آب شود و مثل بسیاری از همکارانش ادامه فعالیت های موسیقی خود را در از سر بگیرد. میلاد ترابی این روزها در آستانه انتشار نخستین آلبوم خودش به نام «ضربدر 2» قرار دارد و می خواهد فضاهایی را که در ایران کمتر تجربه شده را با این آلبوم به مخاطبان موسیقی معرفی کند. آلبومی «موزیک محور» که دست پخت سلیقه موسیقی روز خود اوست و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند این آلبوم همه مشخصه های یک آلبوم قوی و جدی را برای بازار این روزهای پاپ داراست.

  • آنهایی که رفتند و برگشتند
در سالهای گذشته هنرمندان زیادی از داخل کشور برای ادامه فعالیت شان راهی کشورهای خارجی شده اند و عده ای توانسته اند با شرایط موجود کنار بیایند وماندگار شوند وعده ای نیز به کشور بازگشته اند و موفق به ادامه فعالیت در مرزهای خارجی نشده اند.

شادمهر عقیلی و پیام شمس نمونه هایی از دسته اول اند که توانستند با شزایط موجود در خارج از کشور بالاخره کنار بیایند و آثارشان را بتوانند در خارج از کشور منتشر کنند و چهره هایی از قبیل شهرام شعرباف و کاوه یغمایی نیز مثال های دسته دوم مسافران خارج از کشور بودند که بنا بر دلایلی نتوانستند روند فعالیت هایشان را در خارج از کشور ادامه دهند و به ایران بازگشتند.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

طرفدار هر خواننده ای هستید خواهشا با نظرات خودتون این استعداد ها رو بی انگیزه نکنید ارزوی موفقیت برای همشون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

کیه که قدر بدونه.... :(

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خیلی ممنون
مطلب مفید و پرمحتوایی بود. امیدوارم همه این نوابغ را بشناسند.
به امید آنکه در کشور خودمان از استعداد آنها استفاده شود و ارزش آنهارا همه درک کنند.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

میلاد ترابی بینظیره ... واقعا آهنگها و تنظیمایی که میسازه فوق العادس و در سطح جهانیه ... خیلی بی اندازه منتظر آلبوم جدیدشم !

ram
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

in iRAN JUST Sirvan Khosravi !....just

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

سلام لطفا خبری از البوم پرتگاه سامان جلیلی تهیه کنید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

سینا حجازی و سامک عباسی کارشون عالیه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

افتخار می کنم طرفداره خواننده ای هستم که همیشه به جوون ها میدون داده و با کسای حرفه ای کار کرده!سر البومی سلطان مشکی رو ارون حسینی تنظیم کرده!
بی شک البوم جدید رضا صادقی اتفاق جدیدی تو موسیقی پاپ ما هست!
یه چیزی دیگه ای رو هم بگم همکاری ارون با بقیه رو نمی دونم ولی همکاریش با رضا صادقی به میل خودش و نه فقط به خاطر پول بوده چون خبر موثق دارم اصلا به خاطر این همکاریش پولی نگرفته!
به امید انتشار البوم سلطان مشکی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خیلی برام جالب بود مخصوصا کارون حسینی که برای یاهل کار می کنه چون من از طرفداران یاهل هستم اونم بدجور.فقط کسی از انتشار آلبوم یاهل خبر نداره؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

ممنون اقای بابازاده لطفا بیشتر به این هنرمندا بپردازین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

تمثیلی نزدیک‌تر از بتهوون به ذهنتان نرسید یا این یک شوخی‌ست مثل آن بلندی‌های بادگیر :)))

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

لطفا دقیقا بگین میلاد ترابی تو دنیا با کیا کار کرده.!؟!؟!؟!؟!؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

تیتر اغراق آمیز در حد لالیگا
سیامک عباسی یک سر و گردن از همه بالاتره
میلاد ترابی !!!
جالبه برای هر نفر کمپانی های کانادا و آمریکا رو مثال زدید . لوس شد .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

کاش نمونه کار های خوب اونها هم میذاشتید تا همین جا محلی برای آشنایی اولیه با این هنرمندان باشه.....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

مگه من توهینی کردم یا چی که 2 بار کامنت گذاشتم اما هیچکدوم تایید نشده ؟ خودشم نه از کامنتای 1 سطری تعریفی یا تخریبی . لطفا تایید کیند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

بتهونننننننننننننننننننننننننن ؟؟؟؟ =)))

حالا خوبه نگفتی باخ .. باز جای شکرش باقیه..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

یکی از آلبوم های خوانندگان معروف هم با تنظیم یکی از بهترین موزیسین های ایرانی داخل کشور هفته پیش تو دنیا منتشر شد.
ولی به خاطر مسئله ی ارشاد ، اسمی ازش تو کاور آلبوم نیست.

پنجشنبه 1 آبان 1393 - 18:10

من برای نویسنده این مطلب بسیار متاسفم .
هرگز اسم بتهوون و بزرگان موسیقی اصیل رو کنار این آدمایی که موسیقی رو کامپیوتری کردند و به افسردگی بردند نبرید . همه اهالی موسیقی پاپ (متنفرم از اینکه میگم موسیقی " پاپ " !) رو کنار هم جمع کنی 1/10 بتهوون هم سواد موسیقیایی ندارند . یک تار موی بتهوون می ارزه به کل وجود این آدم ها .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کسی از «بتهوون» های ایرانی خبر دارد؟ | موسیقی ما