برنامه یاد بعضی نفرات
 
همایون خرم:‌ دوست دارم دوباره روي صحنه بروم
تولد همايون خرم با نواي ويلن او برگزار شد؛
همایون خرم:‌ دوست دارم دوباره روي صحنه بروم
موسیقی ما - تولد 80 سالگي همايون خرم آهنگساز و نوازنده ويلن با حضور رئيس مركز موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، برخي مسئولان و شاگردان او در منزلش برگزار شد.

در اين مراسم كه با حضور محمد آزاده‌فر رئيس مركز موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، بابك شهركي نوازنده ويلن، اسفندياري مدير مؤسسه آواي باربد و تني چند از هنرمندان برگزار شد، همايون خرم با ابراز خرسندي از برگزاري چنين مراسمي گفت: خوشحالم كه در اين سن و سال توانسته‌ام با جوانان رابطه عاطفي خوبي برقرار كنم. وقتي با جوانان اين نسل در سن و سال كمي برخورد مي‌كنم معلوم مي‌شود آنها عاشقانه دنبال موسيقي بوده‌اند.

وي ادامه داد: از آهنگ‌هاي گل‌ها در سال 36 و يا برنامه رنگارنگ در سال 42 كه زمان زيادي مي‌گذرد اما جاي خوشحالي است كه جوانان اين نسل به زيبايي با اين آهنگ‌ها ارتباط مي‌گيرند و اين خود نشان مي‌دهد آنها چقدر مشتاق موسيقي هستند.

اين آهنگساز با ذكر خاطره‌اي از توجه جوانان به موسيقي گفت: ديدار با جوانان نكته‌‌اي را براي من روشن مي‌كند و آن اين است كه اگر كاري را عاشقانه جلو ببريم، زمان درنورديده مي‌شود، چرا كه عشق همه چيز را درست مي‌كند و باعث مي‌شود آنچه مي‌سازيم و آنچه مي‌نوازيم درست و صحيح باشد. به عقيده من اگر هنرمند عاشقانه حركت كند همه كارها به خوبي پيش مي‌رود.

اين نوازنده ويلن در خصوص رضايتمندي از كارهايش در 8 دهه از عمرش گفت: رضايت تعريف خاص خود را دارد چرا كه اين مقوله با عوامل اطرافش بايد هماهنگ باشد.اگر رضايت دروني باشد همانند هنر با عشق و شوق همراه است.

خرم بيان داشت: من از 8 سالگي احساس مي‌كردم هر آهنگي را مي‌شنوم دگرگونم مي‌كند، در آن زمان صفحات گرامافون تازه وارد بازار شده بود و مادرم به خاطر علاقه من به موسيقي يك صفحه از رضاقلي ظلي برايم خريده بود كه آواز بسيار زيبايي داشت. من در آن زمان آن را مي‌شنيدم و ارتباط زيادي مي‌گرفتم.همين عامل باعث شد مادر و پدرم برايم ني‌لبك بخرند و من تمام آهنگ‌هاي روز را با آن ساز مي‌زدم. همچنين ياد گرفته بودم چوب‌ها را به هم وصل و ساز بسازم.

اين نوازنده ويلن ادامه داد: بعد از گذشت مدتي مادرم يك ويلن عروسكي برايم خريد و به پيشنهاد يكي از دوستانمان مرام به استاد صبا معرفي كردند و از سر خوش‌شانسي منزل استاد صبا تنها يك خيابان با ما فاصله داشت و همين اتفاق باعث گرديد من تا 11 سالگي پيش ايشان موسيقي را ياد بگيرم.

همايون خرم در ادامه صحبت‌هاي خود بيان داشت: يكي از روزها صبا راديو را به من پيشنهاد داد چرا كه در همان زمان نيز فراخواني از سوي اين رسانه براي نوازندگان اعلام شده بود. من پس از گذراندن امتحان قبول و از همان زمان در راديو شروع به كار كردم. در كنار فعاليت در راديو، كلاس‌هاي صبا را نيز ادامه مي‌دادم و آخرين دوره آن كلاس‌ها را كه مربوط به معرفت موسيقيدان بود و به عقيده من اصلي‌ترين بخش از كار با صبا محسوب مي‌شد، نيز گذراندم.

اين آهنگساز با بيان اينكه صبا به معناي واقعي كلمه موسيقي را مي‌فهميد، بيان داشت: اين استاد برجسته موسيقي به درستي به هنر خود تسلط و معرفت داشت و به عقيده من يكي از شانس‌هاي بزرگ موسيقي ايران صبا بود چرا كه اگر او نبود ما نه برنامه‌اي با عنوان گل‌ها و نه اين نسل از موسيقيدان‌ها را داشتيم. او با شمع وجود خودش همه را جمع و به آنهايي كه علاقه داشتند كه وارد سلسله موسيقي ايراني شوند اين هنر را آموخت. همين نكته هم باعث شده نسل امروز تا اين حد مشتاق موسيقي باشند.

وي ادامه داد: من معتقدم در زندگي هنري‌ام هيچگونه دخالتي نداشتم بلكه شوق و عشق من به اين هنر باعث شده تلاش كنم و در اين مسير قرار بگيرم. پدرم هميشه تأكيد داشت در كنار موسيقي بايد درسم را نيز ادامه دهم چرا كه او معتقد بود اگر درس نخوانم همين ويلن كه به آن عشق مي‌ورزم مرا به بيراهه مي‌كشاند بر همين اساس در كنار موسيقي رشته مهندسي را نيز ادامه دادم.

اين آهنگساز برجسته در خصوص آينده موسيقي ايران گفت: موسيقي بايد راه خودش را ادامه دهد. چرا كه يكي از پايه‌هاي اساسي فرهنگ ما محسوب مي‌شود و ما نمي‌توانيم بدون آن استوار باشيم. من هم اميدوارم موسيقي هميشه پابرجا باشد.

خرم با اشاره به ماندگاري آهنگ‌هاي نسل گذشته نسبت به حال حاضر اظهار داشت: من در اين مقوله تقصيري ندارم چون جزء آن رتبه‌هاي زمانه نيستم.

خرم در خصوص برگزاري كنسرت بعد از گذشت سال‌ها گفت: هميشه فكر مي‌كنم صحنه از آن جاهايي است كه خيلي زيبا مي‌توانم ابراز احساسات كنم. ما تا قبل از سال 34 تمام كارها را به صورت زنده اجرا مي‌كرديم و بعد از آن بود كه ضبط موسيقي رواج پيدا كرد. اميدوارم شرايطي پيدا شود كه به روي صحنه بروم چون هيچ چيز براي من دلپذيرتر از آن نيست كه هر آنچه را كه مي‌دانم با اصوات به مردم منتقل كنم.

بعد از صحبت‌هاي همايون خرم حسن آزاده‌فر به تنبك‌نوازي پرداخت و در ادامه با بابك شهركي نوازنده ويلن قطعه‌اي را به صورت دونوازي اجرا كردند.

در ادامه اين مراسم محمد آزاده‌فرد پژوهشگر و محقق موسيقي و رئيس مركز موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: موسيقي ايران شرايط سخت‌تر از اين را هم پشت سر گذاشته بر اين اساس وظيفه ما اين است كه به مردم اميد دهيم چرا كه اين دوره مي‌گذرد و به عقيده من موسيقي ايراني و شعر فارسي قوي‌تر از آن است كه اين شرايط آن‌ها را تحت تأثير خود قرار دهد.

وي ادامه داد: امروز بسشتر مردم ما در روزنامه‌ها به دنبال صفحات حوادث هستند اما يكي از وظايف ما اين است كه به آنها آرامش را هديه كنيم. يكي از اين آرامش‌هاي بزرگ جشن امشب است كه بزرگ‌مردي به 80 سالگي مي‌رسد و ما در كنار آن هستيم تا شمع80سالگي‌اش را خاموش كنيم.

آزاده‌فر ادامه داد: من تقاضا دارم در اين روزگار كه كسي نيست به داد ما برسد خودمان به داد خودمان برسيم.
جشن 80 سالگي همايون خرم با اجراي دو قطعه از جمله «مي‌گذرم تنها در ميان گل‌ها» توسط اين نوازنده ويلن به پايان رسيد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

واقعا خوشحالم از این کاری که کردن.

یعنی به همین سادگی میشه از بزرگامون تشکر کنیم!

به همین زیبای !!! ...ووو

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

با عرض سلام و خسته نباشید به مدیریت سایت موسیقی ما

این گلایه از طرف من نه از طرف همه هواداران رضا صادقی .

هیچ مطلبی در مورد رضا صادقی داخل سایت ارائه نمی شود اکثر سایت های موسیقی مطالبی نه چندان زیاد ولی اندک داخل سایتشون دارن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همایون خرم:‌ دوست دارم دوباره روي صحنه بروم | موسیقی ما