نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی برای ساز نی منتشر شد
سیامک جهانگیری: نی یکی از نزدیکترین سازها به حنجرهی انسان است
موسیقی ما - دفتر اولِ «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» مشتمل بر دستگاه شور و متعلقات با آوانویسی و اجرای نیِ سیامک جهانگیری به همراه دو سیدی از سوی مؤسسۀ فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
«سیامک جهانگیری» - آهنگساز و نوازندۀ نی- در موردانتخاب این ردیف برای آموزش هنرجویان گفت: «ساز نی یکی از نزدیکترین سازها به حنجرهی انسان است. بنابراین، شاید از این بابتْ ردیفِ آوازی مناسبترین ردیف برای اجرا با ساز نی باشد. به همین خاطر، این مجموعه برای سازِ نی آوانویسی و اجرا شده است.مجموعهی حاضر بهعنوان کتاب اول، شامل دستگاه شور و متعلقات آن بوده و مجموعههای بعدی که شامل دیگر دستگاههاست در حال آمادهسازی برای چاپ و نشر هستند.»
او در مورد آوانویسی این ردیف توضیح داد: «آنچه در آوانویسیها برای این ساز مدّ نظر بوده، عبارت است از اجرای چپکوکِ دستگاه شور و متعلقات آن یعنی آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی. اجرای راستکوکهای ردیف آوازیِ نی در سال گذشته توسط اینجانب در اجرای ردیف استاد دوامی با آوانویسی استاد پایور صورت گرفته است. در اجرای گوشهها سعی شده است ضمن وفاداری به اجرای آوازِ استاد کریمی، در کشش نغمات و سکوتها، تناسبات زمانی درنظر گرفته شود، اما اجرای قطعات این مجموعه نسبت به اجرای استاد کریمی کمی تندتر است.»
این نوازندهی نی همچنین تاکید دارد که از آنجا که این مجموعه برای آموزش تدوین و اجرا شده در اجرا نیز سعی شده از بیان شخصی در نوازندگی پرهیز شود تا قطعات حاضر بهصورت یک مجموعهی آموزشیِ کامل برای هنرجو قابل استفاده باشد و با فراگیری اولیهی آن هر کس به فراخور ذوق و توان خود بتواند در اجرای شخصی و در جهت بسط بیانِ منحصر به خود از آن استفاده کند.
«سیامک جهانگیری» - آهنگساز و نوازندۀ نی- در موردانتخاب این ردیف برای آموزش هنرجویان گفت: «ساز نی یکی از نزدیکترین سازها به حنجرهی انسان است. بنابراین، شاید از این بابتْ ردیفِ آوازی مناسبترین ردیف برای اجرا با ساز نی باشد. به همین خاطر، این مجموعه برای سازِ نی آوانویسی و اجرا شده است.مجموعهی حاضر بهعنوان کتاب اول، شامل دستگاه شور و متعلقات آن بوده و مجموعههای بعدی که شامل دیگر دستگاههاست در حال آمادهسازی برای چاپ و نشر هستند.»
او در مورد آوانویسی این ردیف توضیح داد: «آنچه در آوانویسیها برای این ساز مدّ نظر بوده، عبارت است از اجرای چپکوکِ دستگاه شور و متعلقات آن یعنی آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی. اجرای راستکوکهای ردیف آوازیِ نی در سال گذشته توسط اینجانب در اجرای ردیف استاد دوامی با آوانویسی استاد پایور صورت گرفته است. در اجرای گوشهها سعی شده است ضمن وفاداری به اجرای آوازِ استاد کریمی، در کشش نغمات و سکوتها، تناسبات زمانی درنظر گرفته شود، اما اجرای قطعات این مجموعه نسبت به اجرای استاد کریمی کمی تندتر است.»
این نوازندهی نی همچنین تاکید دارد که از آنجا که این مجموعه برای آموزش تدوین و اجرا شده در اجرا نیز سعی شده از بیان شخصی در نوازندگی پرهیز شود تا قطعات حاضر بهصورت یک مجموعهی آموزشیِ کامل برای هنرجو قابل استفاده باشد و با فراگیری اولیهی آن هر کس به فراخور ذوق و توان خود بتواند در اجرای شخصی و در جهت بسط بیانِ منحصر به خود از آن استفاده کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1396 - 13:19
دیدگاهها
سیامک جهانگیری استاد بزرگی هستن...
افزودن یک دیدگاه جدید