نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
یادبودی برای تنظیمکنندهای خلاق و نوازندهای چیرهدست که غمِ نبودنش سه ساله شد
دنیا دیگه مثل تو نداره
موسیقی ما - سه سال پیش در آخرین روز ماه اردیبهشت خبری در رسانهها منتشر شد که بیش از اینکه شبیه شایعه باشد، شبیه به یک شوخی بیجا بود و ابتدا خیلیها آن را جدی نگرفتند. اما حقیقت داشت و دست تقدیر یک هنرمند خلاق و جوان را از جامعه موسیقی ایران گرفت و بهار 93 با سیاهی همراه شد. «نیما وارسته» تنظیمکنندهای که قطعات هیت متعددی در کارنامه داشت، در سن 36 سالگی از میان ما رفت. در گزارشی که پیش روی شما قرار دارد، مروری بر بیوگرافی این هنرمند داشتهایم و گفتگوهایی با دوستان نزدیکش انجام دادهایم.
نیما وارسته 16 بهمن 1357 در تهران متولد شد و از همان کودکی گرایش به موسیقی در او وجود داشت. در هشت سالگی به اصرار مادربزرگش، فراگیری ساز ویولن را آغاز کرد اما موسیقی مانع ادامه تحصیل او نشد. نیما به دانشگاه راه پیدا کرد و تحصیلات عالی خود را تا مقطع فوق لیسانس رشته مهندسی مکانیک ادامه داد. او در ادامه اولین حضور جدی و حرفهای خود در موسیقی را با دوست دوران نوجوانیاش یعنی «ثمین وطندوست» تجربه کرد و در آلبوم «همشهری خوبم» قطعهای را تنظیم کرد. این اتفاق در سال 78 و روزهای طلایی موسیقی پاپ رخ داد و نیما از همان روزها انگیزه بالایی برای فعالیت جدی در این عرصه پیدا کرد.
از سال 83 او به یک چهره پرکار در عرصه موسیقی تبدیل شد و این پرکاری از نوازندگی ویولن شروع شد. به دلیل اینکه «سیامک خواهانی»، نوازنده ویولن گروه آریان، کارت پایان خدمت نداشت نیما به عنوان نوازنده میهمان با گروه آریان در کنسرتهای خارج از کشور آنها ویولن مینواخت. به این ترتیب همکاری او با شرکت «ترانه شرقی» به مدیریت «محسن رجبپور» هم آغاز شد. نیما در کنسرتهای خارج کشور گروه آریان علاوه بر نوازندگی، هماهنگی با صدابردار و کارهای فنی را هم انجام میداد. در همان مقاطع زمانی او به عنوان صدابردار هم به شهرت رسید و به گفته بابک ریاحیپور، از زمان تحصیل ثابت کرده بود که ضریب هوشی بالایی دارد. نیما در آن سالها یعنی حدود سال 82 استودیو «اولین خانه هنر» را تأسیس کرد که از اولین استودیوهای دیجیتال ایران بود و هنوز هم از سطح کیفی بالایی برخوردار است.
نیما حدود سال 83 ارتباط نزدیکی با شرکت «ترانه شرقی» پیدا کرد و مقوله تنظیم هم به اولویت مهمی در کارهای حرفهای او تبدیل شد. از طریق همین کار، با «بنیامین بهادری» آشنا شد و اسفند سال 84 آلبوم «85» با صدا و آهنگسازی این خواننده و ترانههای «فرید احمدی» منتشر شد. این مثلث هنری در آن سال موفقترین چهرههای موسیقی پاپ شدند و قطعه «دنیا دیگه مثل تو نداره» از آن آلبوم شدیداً مورد توجه مخاطبان و خصوصاً نسل جوان قرار گرفت. سبک و سیاق متفاوت ترانهها، ملودیها و بیان متفاوت بنیامین به همراه صدادهی متفاوت تنظیمها که خارج از فضای مرسوم پاپ در آن دوره بود باعث شد تا نه تنها آن قطعه بلکه آلبوم 85 موفقیت بسیار بالایی داشته باشد.
این موزیسین طی سالهای 84 و 85 علاوه بر حضور در کنسرتهای خارج کشور گروه آریان با گروه «کویر»، گروه «رادیکال» و «کامیار علامه» همکاری کرد. همچنین در کنسرت شیراز «مهدی مقدم» هم روی صحنه رفت. سال 86 برای نیما با میکس و مسترینگ آلبوم گروه «20» آغاز شد و در آلبوم «سونامی» مهدی مقدم و «تابستان 86» نریمان ویولن نواخت. تنظیم قطعاتی برای داود ناقور، شاهین ترابی، ایمان حضرتی، حمید کرامتی و سهیل تهرانی از جمله سایر فعالیتهای او در 86 بود. اما مهمترین آهنگی که با تنظیم نیما در این سال منتشر شد قطعه «منو ببخش» از آلبوم «یادگاری» با صدای زندهیاد «ناصر عبداللهی» بود. اثری که با ترانه فرید احمدی و آهنگسازی بنیامین تولید شده بود و تنها همکاری این مثلث موفق آلبوم 85 با مرحوم عبداللهی محسوب میشد و البته طرفداران زیادی پیدا کرد. در سال 86 کنسرتهای حمید عسکری در تهران و شهرستانهای مختلف هم به همراه نیما جریان داشت.
سال 87 برای نیما وارسته چندان شلوغ و پرکار نبود و به کنسرتهای حمید عسکری و میکس و مسترینگ دو قطعه «عید اومد» و «ای جاویدان ایران» گروه آریان و نوازندگی در برخی قطعات و آلبومها خلاصه شد. اما در حالی که زمزمههای تولید آلبوم دوم بنیامین بهادری به گوش میرسید، نیما با این خواننده و فرید احمدی همکاری نکرد و «پیام شمس» جایگزین او در بخش تنظیم قطعات شد. این سال برای نیما بسیار شلوغ بود چون آلبوم «کما 2» با صدای حمید عسکری را تنظیم کرد و اجراهای متعددی با او در شهرهای مختلف داشت. آلبوم «زیر بارون» با صدای سهراب پاکزاد و امیر طبری را تنظیم کرد که قطعه «این چه حسیه» از آلبوم آنها بسیار همهگیر شد و بازتابهای زیادی داشت. در ادامه هم کنسرت گروه زیر بارون در برج میلاد تهران برگزار شد که نیما در این برنامه هم نوازنده کیبورد و ویولن بود. اسفند سال 88 برای نیما با کنسرت گروه «ریزار» به سرپرستی «محمدرضا گلزار» در سالن اریکه ایرانیان شروع شد. اجرایی که در آن بابک جهانبخش و مازیار فلاحی و سهراب پاکزاد و امیر طبری به عنوان خواننده روی صحنه حضور داشتند.
او در سال 89 به همراه «فرهاد جواهرکلام» در تهران روی صحنه رفت. نیما در این سال آلبوم «حس» با صدای پیام صالحی را تنظیم کرد و تیتراژ فیلمسینمایی «هرچی خدا بخواد» هم همکاری دیگر آنها بود. نیما در سال 89 تکقطعاتی را برای گروه زیربارون تنظیم کرد و اجرای دیگری با گروه ریزار در برج میلاد تهران داشت.
نیما به همراه پیام صالحی در هشتم تیرماه سال 90 به میزبانی برج میلاد روی صحنه رفت. او علاوه بر کنسرتهای متعدد حمید عسکری در شهرهای مختلف و کشور مالزی، به همراه گروه زیر بارون هم اجرای دیگری داشت. از اواخر سال 90 همکاری نیما با بنیامین بهادری دوباره جدی شد و قطعات «آشوب» و «تا حالا عاشق شدی» و «گریه در ماه» را برای این خواننده تنظیم کرد و چندین اجرا به همراه او در تهران و شهرستانها داشت. اجراهای داخل و خارج از کشور حمید عسکری هم بخش دیگری از فعالیتهای هنری نیما در این سال بود. او همچنین قطعه «من اینو خوب میدونم» با صدای خشایار اعتمادی و رضا صادقی و قطعه «هفته عشق» بنیامین را تنظیم کرد.
سال 92 با تور اروپایی بنیامین و اجراهای این خواننده در شهرهای مختلف ایران طی ماه فروردین آغاز شد. او سپس در اردیبهشت آن سال به همراه حمید عسکری عازم تور آمریکا شد و آنها چندین اجرا در شهرهای مختلف این کشور داشتند. زمستان 92 او در غم دوست قدیمی خود یعنی بنیامین بهادری شریک شد و قطعه «ِیه خونه» را برایش تنظیم کرد که این خواننده به یاد همسر مرحومش اجرا کرده بود. از اواسط این سال میزان همکاریهای نیما با حمید عسکری رفته رفته کم شد اما او میکس و مسترینگ سه قطعه از آلبوم «خوشبختی» این خواننده را انجام داد.
سرانجام سال 93 از راه رسید سالی که شروع خوبی برای نیما و بنیامین داشت. چون این خواننده پس از مدتها به صحنه بازگشت و اولین کنسرتش را در یک مرکز خیریه روی صحنه برد. در ادامه قطعه «عشق احساسه» آخرین اثری بود که با تنظیم نیما در زمان حیاتش منتشر شد. آنها طی روزهای 8 و 9 اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه رفتند. در ادامه عازم رشت شدند و کنسرتی را در این شهر روی صحنه بردند. سرانجام در روز 30 اردیبهشت، دست تقدیر سال غمانگیزی را برای موسیقی پاپ ایران رقم زد و نیما از بین ما رفت و «مرتضی پاشایی» هم دومین مسافر ابدی این سال بود.
اتفاق درگذشت نیما وارسته هم به این صورت بوده که او بامداد روز سی اردیبهشت به استخر ساختمان محل سکونتش میرود. به گفته دوستان نیما او همیشه عادت داشت که میزان بخار استخر را زیاد کند و همین مسأله هم باعث مرگ او شد. گفته میشود که او در حال خروج از استخر به دلیل حجم بالای بخار و فضای بسته، ناگهان تعادل خود را از دست میدهد و پس از برخورد با پلههای کنار استخر به داخل آب سقوط میکند. ساعاتی بعد «داریوش صالحپور»، «ثمین وطندوست» و «سعید عبداللهی» اولین نفراتی بودند که به خانه نیما و بر پیکر او حاضر میشوند. دقایقی بعد هم پدر و مادرش در جریان این اتفاق قرار میگیرند و نهایتاً در روز 31 اردیبهشت پیکر او به سمت منزلگاه ابدی بدرقه شد.
اما در جریان نگارش این گزارش با برخی دوستان و همکاران نیما گفتگوهای کوتاهی انجام دادیم و از آنها خواستیم تا هر خاطره یا نکتهای که درباره نیما دارند را برای ما عنوان کنند.
نیما وارسته 16 بهمن 1357 در تهران متولد شد و از همان کودکی گرایش به موسیقی در او وجود داشت. در هشت سالگی به اصرار مادربزرگش، فراگیری ساز ویولن را آغاز کرد اما موسیقی مانع ادامه تحصیل او نشد. نیما به دانشگاه راه پیدا کرد و تحصیلات عالی خود را تا مقطع فوق لیسانس رشته مهندسی مکانیک ادامه داد. او در ادامه اولین حضور جدی و حرفهای خود در موسیقی را با دوست دوران نوجوانیاش یعنی «ثمین وطندوست» تجربه کرد و در آلبوم «همشهری خوبم» قطعهای را تنظیم کرد. این اتفاق در سال 78 و روزهای طلایی موسیقی پاپ رخ داد و نیما از همان روزها انگیزه بالایی برای فعالیت جدی در این عرصه پیدا کرد.
از سال 83 او به یک چهره پرکار در عرصه موسیقی تبدیل شد و این پرکاری از نوازندگی ویولن شروع شد. به دلیل اینکه «سیامک خواهانی»، نوازنده ویولن گروه آریان، کارت پایان خدمت نداشت نیما به عنوان نوازنده میهمان با گروه آریان در کنسرتهای خارج از کشور آنها ویولن مینواخت. به این ترتیب همکاری او با شرکت «ترانه شرقی» به مدیریت «محسن رجبپور» هم آغاز شد. نیما در کنسرتهای خارج کشور گروه آریان علاوه بر نوازندگی، هماهنگی با صدابردار و کارهای فنی را هم انجام میداد. در همان مقاطع زمانی او به عنوان صدابردار هم به شهرت رسید و به گفته بابک ریاحیپور، از زمان تحصیل ثابت کرده بود که ضریب هوشی بالایی دارد. نیما در آن سالها یعنی حدود سال 82 استودیو «اولین خانه هنر» را تأسیس کرد که از اولین استودیوهای دیجیتال ایران بود و هنوز هم از سطح کیفی بالایی برخوردار است.
نیما حدود سال 83 ارتباط نزدیکی با شرکت «ترانه شرقی» پیدا کرد و مقوله تنظیم هم به اولویت مهمی در کارهای حرفهای او تبدیل شد. از طریق همین کار، با «بنیامین بهادری» آشنا شد و اسفند سال 84 آلبوم «85» با صدا و آهنگسازی این خواننده و ترانههای «فرید احمدی» منتشر شد. این مثلث هنری در آن سال موفقترین چهرههای موسیقی پاپ شدند و قطعه «دنیا دیگه مثل تو نداره» از آن آلبوم شدیداً مورد توجه مخاطبان و خصوصاً نسل جوان قرار گرفت. سبک و سیاق متفاوت ترانهها، ملودیها و بیان متفاوت بنیامین به همراه صدادهی متفاوت تنظیمها که خارج از فضای مرسوم پاپ در آن دوره بود باعث شد تا نه تنها آن قطعه بلکه آلبوم 85 موفقیت بسیار بالایی داشته باشد.
این موزیسین طی سالهای 84 و 85 علاوه بر حضور در کنسرتهای خارج کشور گروه آریان با گروه «کویر»، گروه «رادیکال» و «کامیار علامه» همکاری کرد. همچنین در کنسرت شیراز «مهدی مقدم» هم روی صحنه رفت. سال 86 برای نیما با میکس و مسترینگ آلبوم گروه «20» آغاز شد و در آلبوم «سونامی» مهدی مقدم و «تابستان 86» نریمان ویولن نواخت. تنظیم قطعاتی برای داود ناقور، شاهین ترابی، ایمان حضرتی، حمید کرامتی و سهیل تهرانی از جمله سایر فعالیتهای او در 86 بود. اما مهمترین آهنگی که با تنظیم نیما در این سال منتشر شد قطعه «منو ببخش» از آلبوم «یادگاری» با صدای زندهیاد «ناصر عبداللهی» بود. اثری که با ترانه فرید احمدی و آهنگسازی بنیامین تولید شده بود و تنها همکاری این مثلث موفق آلبوم 85 با مرحوم عبداللهی محسوب میشد و البته طرفداران زیادی پیدا کرد. در سال 86 کنسرتهای حمید عسکری در تهران و شهرستانهای مختلف هم به همراه نیما جریان داشت.
سال 87 برای نیما وارسته چندان شلوغ و پرکار نبود و به کنسرتهای حمید عسکری و میکس و مسترینگ دو قطعه «عید اومد» و «ای جاویدان ایران» گروه آریان و نوازندگی در برخی قطعات و آلبومها خلاصه شد. اما در حالی که زمزمههای تولید آلبوم دوم بنیامین بهادری به گوش میرسید، نیما با این خواننده و فرید احمدی همکاری نکرد و «پیام شمس» جایگزین او در بخش تنظیم قطعات شد. این سال برای نیما بسیار شلوغ بود چون آلبوم «کما 2» با صدای حمید عسکری را تنظیم کرد و اجراهای متعددی با او در شهرهای مختلف داشت. آلبوم «زیر بارون» با صدای سهراب پاکزاد و امیر طبری را تنظیم کرد که قطعه «این چه حسیه» از آلبوم آنها بسیار همهگیر شد و بازتابهای زیادی داشت. در ادامه هم کنسرت گروه زیر بارون در برج میلاد تهران برگزار شد که نیما در این برنامه هم نوازنده کیبورد و ویولن بود. اسفند سال 88 برای نیما با کنسرت گروه «ریزار» به سرپرستی «محمدرضا گلزار» در سالن اریکه ایرانیان شروع شد. اجرایی که در آن بابک جهانبخش و مازیار فلاحی و سهراب پاکزاد و امیر طبری به عنوان خواننده روی صحنه حضور داشتند.
او در سال 89 به همراه «فرهاد جواهرکلام» در تهران روی صحنه رفت. نیما در این سال آلبوم «حس» با صدای پیام صالحی را تنظیم کرد و تیتراژ فیلمسینمایی «هرچی خدا بخواد» هم همکاری دیگر آنها بود. نیما در سال 89 تکقطعاتی را برای گروه زیربارون تنظیم کرد و اجرای دیگری با گروه ریزار در برج میلاد تهران داشت.
نیما به همراه پیام صالحی در هشتم تیرماه سال 90 به میزبانی برج میلاد روی صحنه رفت. او علاوه بر کنسرتهای متعدد حمید عسکری در شهرهای مختلف و کشور مالزی، به همراه گروه زیر بارون هم اجرای دیگری داشت. از اواخر سال 90 همکاری نیما با بنیامین بهادری دوباره جدی شد و قطعات «آشوب» و «تا حالا عاشق شدی» و «گریه در ماه» را برای این خواننده تنظیم کرد و چندین اجرا به همراه او در تهران و شهرستانها داشت. اجراهای داخل و خارج از کشور حمید عسکری هم بخش دیگری از فعالیتهای هنری نیما در این سال بود. او همچنین قطعه «من اینو خوب میدونم» با صدای خشایار اعتمادی و رضا صادقی و قطعه «هفته عشق» بنیامین را تنظیم کرد.
سال 92 با تور اروپایی بنیامین و اجراهای این خواننده در شهرهای مختلف ایران طی ماه فروردین آغاز شد. او سپس در اردیبهشت آن سال به همراه حمید عسکری عازم تور آمریکا شد و آنها چندین اجرا در شهرهای مختلف این کشور داشتند. زمستان 92 او در غم دوست قدیمی خود یعنی بنیامین بهادری شریک شد و قطعه «ِیه خونه» را برایش تنظیم کرد که این خواننده به یاد همسر مرحومش اجرا کرده بود. از اواسط این سال میزان همکاریهای نیما با حمید عسکری رفته رفته کم شد اما او میکس و مسترینگ سه قطعه از آلبوم «خوشبختی» این خواننده را انجام داد.
سرانجام سال 93 از راه رسید سالی که شروع خوبی برای نیما و بنیامین داشت. چون این خواننده پس از مدتها به صحنه بازگشت و اولین کنسرتش را در یک مرکز خیریه روی صحنه برد. در ادامه قطعه «عشق احساسه» آخرین اثری بود که با تنظیم نیما در زمان حیاتش منتشر شد. آنها طی روزهای 8 و 9 اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه رفتند. در ادامه عازم رشت شدند و کنسرتی را در این شهر روی صحنه بردند. سرانجام در روز 30 اردیبهشت، دست تقدیر سال غمانگیزی را برای موسیقی پاپ ایران رقم زد و نیما از بین ما رفت و «مرتضی پاشایی» هم دومین مسافر ابدی این سال بود.
اتفاق درگذشت نیما وارسته هم به این صورت بوده که او بامداد روز سی اردیبهشت به استخر ساختمان محل سکونتش میرود. به گفته دوستان نیما او همیشه عادت داشت که میزان بخار استخر را زیاد کند و همین مسأله هم باعث مرگ او شد. گفته میشود که او در حال خروج از استخر به دلیل حجم بالای بخار و فضای بسته، ناگهان تعادل خود را از دست میدهد و پس از برخورد با پلههای کنار استخر به داخل آب سقوط میکند. ساعاتی بعد «داریوش صالحپور»، «ثمین وطندوست» و «سعید عبداللهی» اولین نفراتی بودند که به خانه نیما و بر پیکر او حاضر میشوند. دقایقی بعد هم پدر و مادرش در جریان این اتفاق قرار میگیرند و نهایتاً در روز 31 اردیبهشت پیکر او به سمت منزلگاه ابدی بدرقه شد.
اما در جریان نگارش این گزارش با برخی دوستان و همکاران نیما گفتگوهای کوتاهی انجام دادیم و از آنها خواستیم تا هر خاطره یا نکتهای که درباره نیما دارند را برای ما عنوان کنند.
- محمدرضا گلزار: نیما در تشکیل اولین بند «ریزار» نقش مهمی داشت
- محسن رجبپور: نیما واقعاً عاشق شغلش بود
- حمید عسکری: اولین اولویت او برای خرجکردن پولهایش، ارتقای سیستم و تجهیزات کارش بود
- سهراب پاکزاد: به منتقدان آلبوم ما میگفت که بعداً احوالتان را میپرسم و میبینیم چه خبر است!
- بابک ریاحیپور: تقلید صدای دایناسور انجام میداد!
- فرید احمدی: خاطره من و نیما برای دورانی است که رابطه خوبی نداشتیم
- مهرداد نصرتی: پسر بسیار باانرژی و پرتلاشی بود
- رضا تاجبخش: نیما باعث آشنایی من و بابک جهانبخش شد
- امیرمیلاد نیکزاد: در خانه نیما موجودات فرازمینی وجود داشتند!
- سعید عبداللهی: نیما گفت که شاید با مرتضی پاشایی همکاری کنم
- پیام صالحی: به او گفتم که «این چه حسیه» موفق میشود
- امید حجت: حضورش در گروه به همه قوت قلب میداد
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 15:29
دیدگاهها
سلام ..چقدر خوبه که تو این عکسها ..عکسهایی هست که قبلن منتشر نکردین ..هم آدمو خوشحال می کنه هم غمگین... حیف و هزاران افسوس ...چقدرزود بود برای رفتنش ..بینهایت ممنون که بعد سه سال بازم اینقدر بامعرفت و خوبین ...دستتون درد نکنه ...خیلی متشکر ...آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای شما
روح وارسته ترین نیما شاد
علت فوت ايشون چي بود؟خيلي جوون بود،خيلي حيف
نیمای عزیز یار همیسگی بنیامین جان،یادت گرامی
روحش شاد و یادش گرامی
نیماحانم روحت شاد رفیق
واقعا جاش خالیه،روحش شاد
نیمای عزیزم.....روحت شاد......عجیب غریب دلتنگتیم
Roheshon shad
روحش شاد
روحش شاد
خدا رحمتش کنه
ye dust va e ostad va ye hamkare khub...
روحش شاد
خدا رحمتشون کنه
Khoda rahmatesh konee.. pas benyamin chi? Ba oon k kheyli refigho hamkar bood k
چرا اهنگ بیست هزار ارزو رو نمیزارید؟
سپاسگزاري ميكنم. از سايت موسيقي ما و دست اندر كاران اين سايت. ب خاطر گزارشي كه براي يادبود نيما. در سومين سالگردش تهيه كردند ممنونم موفق باشيد
روحش شاد،یادش جاودان
سپاس و تشكر ويژه از مديريت و همه عوامل گرداننده سايت وزين موسيقى ما كه در طول اين سالهاى بى نيما همواره بامحبت بى شايبه شون در كنار خانواده نيما بودند
افزودن یک دیدگاه جدید