نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
گفتو گوی اختصاصی سایت موسیقی ما با موزیسین پیشروی ایرانی به بهانه حضورش در جشنواره موسیقی فجر
آریا عظیمینژاد: بعد از بیماریام، احساس کردم نباید زمان را از دست بدهم
موسیقی ما - آنقدر آثار درخشان، اعم از موسیقی فیلم و پروژههای مستقل موسیقی و همکاری با خوانندگان سرشناس ایرانی نظیر محمد اصفهانی در کارنامه هنری خود دارد که شاید نیازی به معرفی او نباشد. صحبت از آریا عظیمینژاد، یکی از موزیسینهای صاحبسبک و به نوعی پیشرو در موسیقی ما است که میتوان گفت به نوعی اولین هنرمندی بود که با کنار هم قرار دادن موسیقی نواحی ایران و موسیقی مدرن اینروزها، توانست نظر بسیاری از مردم عام و خاص را به سمت این گنجینه هنر ایرانی جلب کند که نمونه بارزش موسیقی سریال «پایتخت» و استفاده از موسیقی کتولی و تلفیقش با موسیقی روز دنیا بود. البته پیشتر هم تجربههای اینچنینی در سریالهایی همچون چارخونه و چک برگشتی داشته اما نقطه عطف این ماجرا همان سریال پایتخت بود که توانست جای خودش را در دل میلیونها ایرانی باز کند و جان تازهای برای شناساندن موسیقی فولک ایرانی، به این گنجینه گرانبها تزریق کند.
او با آلبوم «ساقی سرمت» که با همکاری استاد کریمخانی برای امام حسین (ع) ساخته بود موفق شد تندیس طلایی موسیقی تلفیقی اولین دوره جشنواره موسیقی ما را از آن خود کند.
او حالا قرار است روز پنجشنبه 30 دیماه، در پروژهای با نام «بوم و بر» در کنار جمعی از بهترین نوازندگان ایرانی، بار دیگر توجهها را به سمت موسیقی نواحی و تلفیق آن با موسیقی راک و امبینت ببرد که باز هم تجربه جدیدی در موسیقی محسوب میشود.
با آریا عظیمینژاد که اصولاً به یکی، دو مصاحبه در سال اکتفا میکند، درباره این پروژه، حال این روزهای سینما، اجرایش در جشنواره موسیقی فجر و همچنین سری جدید سریال پایتخت صحبت کردهایم که در بخشی از این گفتوگو اعضای گروهش یعنی نیما رمضان، آرش سعیدی و بردیا امیری هم به جمع ما پیوستند و حرفهای جالبی درباره تجربه همکاری با آریا زدند.
نیما رمضان: یک تجربه متفاوت است که شبیه آن در ایران اتفاق نیفتاده و ما هم به آن خیلی نگاه تجاری نداریم.
عظیمینژاد: از ابتدا حرکت گروهی برای من مهم بود و دوست داشتم کاراکتر بچهها هم در نتیجه کار دخیل باشد. در واقع، برای من اضافه کردن شخصیت بچهها به موسیقی، خیلی مهم بود؛ همان اتفاقی که ما مدتها است آن را در موسیقیمان گم کردهایم.
آرش سعیدی: از همان ابتدا که آریا ایده این کار را با من در میان گذاشت، نمیگفتیم که دنبال یک گیتاریست هستیم، میگفتیم الان نیما را لازم داریم یا حضور بردیا در این کار لازم است.
رمضان: به کاراکتر سازها هم بستگی دارد. مثلاً فضای کار آریا و آرش خیلی باز است و بیشتر میتوانند بداههپردازی کنند و بخش خلاقیت در لحظه را بیشتر از من و بردیا دارند.
عظیمینژاد: ما در این پروژه، کاملاً بر اساس آوازهای موجود پیش میرویم که برخی از آنها به گوش آشنا هستند؛ اما بعضی بهگونهای هستند که خود ما هم وقتی آنها را میشنویم، حیرت میکنیم. در واقع وکالها فرمهای قرینهای ندارند. برخی از آوازها اصلاً ریتمیک نیستند و ما آنها را در یک بستر ریتمیک اجرا میکنیم و این اتفاق، باز ماجرا را عجیبتر میکند. آوازهای موسیقی مقامی نسبت به چیزهای متداولی که ما استفاده میکنیم، خیلی متفاوت هستند. مترهای آن شاید خیلی قرینه نباشد و چون کلام محوریت زیادی دارد، مفهوم کلامی باعث شده گاهی خود ملودی بسیار عجیب شود.
سعیدی: بخش آوازها خیلی عجیباند. مثلاً برخی از آنها آوازهایی هستند که دو باغبان حین کار خواندهاند.
او با آلبوم «ساقی سرمت» که با همکاری استاد کریمخانی برای امام حسین (ع) ساخته بود موفق شد تندیس طلایی موسیقی تلفیقی اولین دوره جشنواره موسیقی ما را از آن خود کند.
او حالا قرار است روز پنجشنبه 30 دیماه، در پروژهای با نام «بوم و بر» در کنار جمعی از بهترین نوازندگان ایرانی، بار دیگر توجهها را به سمت موسیقی نواحی و تلفیق آن با موسیقی راک و امبینت ببرد که باز هم تجربه جدیدی در موسیقی محسوب میشود.
با آریا عظیمینژاد که اصولاً به یکی، دو مصاحبه در سال اکتفا میکند، درباره این پروژه، حال این روزهای سینما، اجرایش در جشنواره موسیقی فجر و همچنین سری جدید سریال پایتخت صحبت کردهایم که در بخشی از این گفتوگو اعضای گروهش یعنی نیما رمضان، آرش سعیدی و بردیا امیری هم به جمع ما پیوستند و حرفهای جالبی درباره تجربه همکاری با آریا زدند.
- * فکر میکنم پروژه «بوم و بر» اولین تجربه شما با این نوع آنسامبل و به شکل گروه باشد.
- * ایده تشکیل این گروه و تلفیق موسیقی نواحی با موسیقی اَمبینت از کجا شکل گرفت؟
- * اینجور که از شواهد پیدا است، این سالها تلاش داشتید تا عمده فعالیت خود را در حوزه موسیقی فیلم متمرکز کنید.
- * اتفاقاً به نظر میرسد سینما به لحاظ تولید، آشتی مردم با سینما و سالنها، روزهای بدی را نمیگذراند.
- * فکر میکنم در دورهای هستیم که اکثر فیلمهایی که فروش بالا دارند را هم مردم میپسندند و هم منتقدان.
- * یک زمان همین تعداد را هم نداشتیم. منظور اینکه اوضاع آنچنان هم بد نیست.
- * آن زمان یعنی دهه هفتاد این استقبال در موسیقی هم برای کنسرتها تا حدودی وجود داشت. البته موضوع گفتوگوی ما چیز دیگری است و شاید بهتر باشد خیلی وارد فضای سینما نشویم. علاقه شخصی شما از اول در موسیقی چه بود؟
- * در موسیقی فیلم بههرحال آدم ملزم به در نظر گرفتن داستان و کارگردان و صحنه است و شاید نتواند کاملاً نظر شخصی خود را اعمال کند.
- * اما این ویژگی سینما است. یک زمان، قصه، فضا و ژانر فیلم، این را میطلبد که در فضای بهخصوصی حرکت کنید.
- * که اتفاقاً آنجا برای اولینبار از موسیقی نواحی هم به شکل پررنگی استفاده کردید.
- * بعد از آن هم موسیقی نواحی را به سریال «پایتخت» آوردید که توانست مخاطب زیادی جذب کند. آلبوم «جادوی ایران زمین» هم در این میان منتشر شد تا رسید به پروژهای که الان در دست دارید. چطور میشود که از آن تجربهها، به موسیقی تغیر یافتهای میرسید و آن را با موسیقی امبینت و راک تلفیق میکنید؟
- * از سمت دیگر، شاید در بخش موسیقی نواحی نگاهی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه این نوع موسیقی باید با یک شکل خاص و ساختار مشخص ارائه شود و احتمالاً محققان خیلی از این کار شما استقبال نکنند.
- * یعنی فکر میکنید تا این حد انعطاف به وجود آمده که میتوانید موسیقی نواحی را به سمت موسیقی اَمبینت و راک ببرید؟
- * برگردیم به پروژه «بوم و بَر». این پروژه از ابتدا قرار بود به همین شکل پیش برود؟
نیما رمضان: یک تجربه متفاوت است که شبیه آن در ایران اتفاق نیفتاده و ما هم به آن خیلی نگاه تجاری نداریم.
- * یعنی معتقدی که قبلاً چنین کاری انجام ندادهای؟
- * این پیشنهاد از طرف آریا عظیمینژاد که موسیقی فیلم کار میکند و شاید فضای ذهنیاش بیشتر سمت این نوع موسیقیها است، برایتان عجیب نبود؟ فکر میکردید موسیقی آریا بتواند چنین انعطافی برای این کار داشته باشد؟
عظیمینژاد: از ابتدا حرکت گروهی برای من مهم بود و دوست داشتم کاراکتر بچهها هم در نتیجه کار دخیل باشد. در واقع، برای من اضافه کردن شخصیت بچهها به موسیقی، خیلی مهم بود؛ همان اتفاقی که ما مدتها است آن را در موسیقیمان گم کردهایم.
آرش سعیدی: از همان ابتدا که آریا ایده این کار را با من در میان گذاشت، نمیگفتیم که دنبال یک گیتاریست هستیم، میگفتیم الان نیما را لازم داریم یا حضور بردیا در این کار لازم است.
- * پس با این حساب، هر تمرین شما با دیگری متفاوت است و در واقع خط ثابتی را دنبال نمیکنید.
رمضان: به کاراکتر سازها هم بستگی دارد. مثلاً فضای کار آریا و آرش خیلی باز است و بیشتر میتوانند بداههپردازی کنند و بخش خلاقیت در لحظه را بیشتر از من و بردیا دارند.
عظیمینژاد: ما در این پروژه، کاملاً بر اساس آوازهای موجود پیش میرویم که برخی از آنها به گوش آشنا هستند؛ اما بعضی بهگونهای هستند که خود ما هم وقتی آنها را میشنویم، حیرت میکنیم. در واقع وکالها فرمهای قرینهای ندارند. برخی از آوازها اصلاً ریتمیک نیستند و ما آنها را در یک بستر ریتمیک اجرا میکنیم و این اتفاق، باز ماجرا را عجیبتر میکند. آوازهای موسیقی مقامی نسبت به چیزهای متداولی که ما استفاده میکنیم، خیلی متفاوت هستند. مترهای آن شاید خیلی قرینه نباشد و چون کلام محوریت زیادی دارد، مفهوم کلامی باعث شده گاهی خود ملودی بسیار عجیب شود.
سعیدی: بخش آوازها خیلی عجیباند. مثلاً برخی از آنها آوازهایی هستند که دو باغبان حین کار خواندهاند.
- * یعنی این موسیقیها بر اساس آوازهای موجود ساخته شدهاند؟
- * تمام این قطعات جدید ساخته شدهاند؟
- * اساتیدی چون خالو قنبر راستگو و اسحاقی هم قرار است در این اجرا حضور داشته باشند؟
- * در صحبتهای خود گفتید که از ابتدا این پروژه را برای حضور در فستیوالهای خارجی در نظر گرفتهاید. فکر میکنم با توجه به اتفاقات سریال «پایتخت» و استقبال مردم خودمان از این نوع موسیقی، میتوان نتیجه گرفت که این موسیقی برای مردم خودمان هم جذاب است و باید نگاهی هم به داخل داشته باشیم.
- * قطعاً موسیقی یک زبان جهانی است اما این اتفاق در موسیقی ما نیفتاده است. در سینما شاهد آن بودهایم و به گفتمان جهانی رسیدهایم اما در موسیقی این اتفاق نیفتاده است.
- * به عنوان صحبت پایانی، به جز پروژه «بوم و بَر» چه کارهای جدیدی در دست دارید؟ قرار است در سری جدید «پایتخت» هم حضور داشته باشید؟
- * مثل سری قبلی «پایتخت» که از موسیقی چینی استفاده کرده بودید، اینجا هم از موسیقی این کشورها استفاده خواهید کرد؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1395 - 17:19
دیدگاهها
۲ نفرشون از گروه اشوانن ک !
با آرزوی بهترینها برای استاد عزیزم و مرد متفاوت موسیقی ایران.....??
انشاالله همیشه سلامت باشند
یه مغز پر تو موسیقی و یه استاد
اینکه گفته جناب استاد درویشی جلوی انتشار آلبومشان رو گرفته یعنی چه ؟؟این حرف چه اندازه صحت داره و ایا این حرف بی احترامی یا تهمت به استاد درویشی نیست
ما چه موزیسینی داریم که در دنیا جدی گرفته بشه ؟ اروپا موسیقی کلاسیک که مهندسی ترین موسیقی جهان هست رو میسازن و گوش میدن ما با برنامه موزیک میسازیم اونا نت مینویسن و بعد اجرا میکنن...
افزودن یک دیدگاه جدید