برنامه یاد بعضی نفرات
 
تنظیم کننده گروه «امضا» همزمان با انتشار قطعه «مهره سوخته» به «موسیقی ما» گفت
شایان هاشملی: مارکت موسیقی ایران مرده است و باید احیا شود
موسیقی ما - گروه «امضا» یکی از گروههای نوپا است که از حدود سه سال قبل فعالیت خود را در حیطه موسیقی راک و پاپ – راک آغاز کرد. در سال 92 و پس از انتشار تک قطعهای به نام «آلزایمر»، در تهران روی صحنه رفتند. اعضای این گروه به سرپرستی «فرزاد جلالی» در همان زمان اعلام کردند که قصد دارند آثاری با سبک راک و موضوعات متفاوت را ارائه کنند. اما دیگر خبری از آثار و کنسرت آنها نشد و فعالیتی نداشتند. این گروه اخیرا قطعه «مهره سوخته» را برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده است. اثری که اشاره به یک موضوع اجتماعی متفاوت دارد و ظاهرا قرار است که زمینه ساز فعالیت های بیشتر امضا باشد. به همین بهانه دقایقی را به «شایان هاشملی»، تنظیم کننده و رهبر ارکستر گروه امضا، هم کلام شدیم. این موزیسین جوان درباره اثر جدیدشان و برنامههایی که برای آینده دارند سخن گفت.
  • * گروه امضا از چه زمانی شکل گرفت؟
رشته تحصیلی من مهندسی کامپیوتر بود و از پایه، موسیقی را آکادمیک شروع کردم. موسیقی کلاسیک را با سازهای مختلف فراگرفتم و این موضوع تاثیر به سزایی برای من داشت. اساتید من بسیار کمک کردند که موسیقی را به صورت علمی دنبال کنم. من به واسطه یکی از دوستانم با «فرزاد جلالی» آشنا شدم. با توجه به اینکه سابقه عمده فرزاد در بحث مدیریتی و تهیه کنندگی بود. یک گروهی داشتم و نزد او رفتم و قرار بود که کار مدیریتی آن گروه را انجام دهد. بنا به دلایلی آن فعالیت میسر نشد ولی از همان زمان یک ساله ای که با فرزاد ارتباط داشتم به این نتیجه رسیدم که نقاط مشترک ذهنی زیادی داریم. ایده ها و نکات ذهنی مشترک ما باعث شد که خودمان یک گروه تشکیل دهیم. فعالیت گروه امضا را از سال 91 آغاز کردیم.
  • * چرا اسم امضا را انتخاب کردید؟
اصولا امضای هر فرد، منحصر به خودش است. استایل کار ما راک است و این سبک هم که  اصولا همیشه اعتراضی بوده و سعی در بیان سوژه های اجتماعی دارد. یک مقدار هم ممکن است که خاص به حساب بیاییم و به همین دلیل نام امضا را انتخاب کردیم. زیرا تمام سعی ما این است که امضای خودمان پای کارها باشد. یعنی می خواهیم به محض اینکه کسی کار ما را شنید بگوید که این اثر گروه امضا است.
  • * اصلاً چرا وارد عرصه رقابت جدی شدید؟ چرا در قالب همان گروه کوچک و برای دل خودتان کار را دنبال نکردید؟
من با گروه های مختلف کار می کردم ولی از یک جایی احساس کردم که می توانم حرف هایی را بزنم. ابزار ما موسیقی و آهنگی است که می سازیم. زمانی که دیدم با فرزاد جلالی نقاط ذهنی و اهداف مشترک داریم حس کردم که باید مسیر متفاوتی را دنبال کنم. من فقط در صورتی کاری را آغاز می کنم که از موفقیت آن اطمینان داشته باشم و بدانم که به ثمر می نشیند.
  • * این به ثمر نشستن را در چه چیزهایی می بینید؟
در فعالیت هنری ما زمانی یک کار به ثمر می‌نشیند که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در زمان معرفی گروه امضا، هر کدام از اعضای گروه یک بیوگرافی در مورد خود نوشتند. من نوشتم که قطعات امضا دغدغه‌های ذهنی ما بوده است. اکثر سوژه‌ها مثل قطعات «آلزایمر»، «مهره سوخته» یا «تیر خلاص» اجتماعی هستند. اگر مردم کارها را با دید متفاوت گوش کنند و زمان سپری شود می توانیم بگوییم که کار ما به نتیجه رسیده است. مارکت موسیقی ایران مرده است و باید احیا شود ولی در همین شرایط هم می توان اتفاقات خوبی را رقم زد.
  • * این احیای مارکت موسیقی یک شعار است!
با قاطعیت می توانم بگویم که رشد مارکت ما متوقف شده است. چند سال است که کار هیت نشنیده ایم؟ آخرین هیتی که می توانیم نام ببریم، «سکوت» محسن یگانه باشد. باید به موسیقی های مختلف فضا داده شود و مردم بتوانند علایق خود را انتخاب کنند.
  • * آلبوم گروه امضا در چه مرحله ای از تولید قرار دارد؟
ما از سال 91 به شکل رسمی فعالیت‌های گروه امضا را آغاز کردیم. من از یک سال و نیم پیش از این شروع رسمی با فرزاد آشنایی داشتم و هر کدام چند قطعه داشتیم. این قطعات را آنالیز و در درجه اول سعی کردیم که برای این گروه هویت‌هایی را به وجود بیاوریم. برای کار خودمان المان‌هایی تعریف کردیم و گفتیم که موسیقی امضا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. مدتی پس از شروع فعالیت، «هادی زینتی» به عنوان ترانه سرا به جمع ما اضافه شد و با هادی توانستیم که وارد یک چالش خوبی بشویم. آلبوم گروه امضا احتمالا شامل هشت یا نه قطعه باشد. اسم آلبوم هنوز انتخاب نشده و برنامه ما تا زمان انتشار اثر، ارائه یک یا دو تک قطعه است. قصد داریم یک اثر تصویری داشته باشیم و سپس آلبوم را به بازار ارائه کنیم.
  • * چرا فعالیت چندانی در بخش تک قطعات ندارید؟
ما از مهر سال 92 محک کارهای خودمان را آغاز کردیم. نیاز داشتیم که تفکر خودمان را امتحان کنیم و ببینیم که نوع تفکر و ترانه‌های ما تا چه حد جواب می دهد. با کنسرت شروع کردیم و آن اجراها از ما انرژی زیادی گرفت. خصوصا حواشی کنسرت اسفند به اندازه ده اجرای زنده از من انرژی گرفت. پس از کنسرت اسفند نیاز داشتیم که استراحت کنیم. پس از آن تصمیم گرفتیم که با توجه به بازخورد اجراها، کارهای خودمان را به روز کنیم. این به روزرسانی زمان زیادی از ما گرفت ولی قطعا به نفع امضا بود. تنظیم های قطعات را کلا عوض نکردیم ولی المان‌های هر کار دستخوش تغییراتی شد. برنامه ریزی‌های زیادی برای امسال داشتیم ولی تصمیم گرفتیم که سال 93 فقط در سکوت باشیم تا برای سال 94 با دست پر وارد مارکت بشویم.
  • * دلیل این سکوت یک ساله شما فقط همین تغییرات در کارها بود؟
حواشی ما را مجبور کرد که سکوت داشته باشیم ولی باعث شد که گروه امضا و آثارش قوی تر شود. قطعه «مهره سوخته» با ترانه هادی زینتی، ملودی فرزاد و تنظیم من به زودی منتشر می شود. این اثر یک کار کاملا اعتراضی و سیاه است. شعر این اثر نسبت به اجرای سال گذشته تغییر نکرده ولی تنظیم آن با تغییرات زیادی همراه شده است. به این قطعه می توانیم از چند وجه نگاه کنیم.
  • * یعنی چی؟
از چند وجه می‌شود به این کار نگاه کرد. شاید خود آن شخص اینقدر سیاه نباشد. شاید مسائل مختلفی دست به دست هم دادند تا کاراکتر این فرد مورد اشاره در قطعه تا این حد سیاه به نظر برسد. شاید اطرافیان و مسائل روز اجتماعی باعث شده این فرد چنین وضعیتی داشته باشد.مطمئن هستم که این قطعه سر و صدای زیادی خواهد داشت و در اجراهای ما هم با استقبال ویژه ای رو به رو شد.
  • * فکر می‌کنید در سال 94 کجای بازار موسیقی باشید و جایگاهتان کجا خواهد بود؟
یک نکته خیلی مهم است. از هر کسی که کار امضا را گوش می کند تقاضا دارم که آثار ما را با تامل و دقت بیشتری گوش کند. آلبوم امضا اثری است که باید از روی آن زمان بگذرد تا جای خود را بین مخاطبان پیدا کند. اثری نیست که بگوییم چند روز پس از انتشار در ماشین ها شنیده شود و بازخورد گسترده داشته باشد. شاید یک سال طول بکشد تا مردم متوجه شوند که ما چه می خواستیم بگوییم. با توجه به نوع سبک و ترانه های ما که راک است باید به شکل متفاوتی به آن نگاه کنند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 29 خرداد 1394 - 10:44

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شایان هاشملی: مارکت موسیقی ایران مرده است و باید احیا شود | موسیقی ما