برنامه یاد بعضی نفرات
 
فقط یک کنترباسیست در جشنواره‌ی جوان حضور یافت
نادر مرتضی‌پور: باید از نوازندگانِ برگزیده یک ارکستر تشکیل داد
موسیقی ما- یکی از داوران جشنواره موسیقی جوان پیشنهاد داد که می‌توان از برگزیدگان دوره‌های مختلف جشنواره ارکسترهای کوچک و بزرگی تشکیل داد و او نیز حاضر است با آنها همکاری کند.

«نادر مرتضی‌پور» (نوازنده و رهبر ارکستر) که داوری بخش ویلنسل و کنترباس پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده دارد، ضمن ارائه پیشنهادهایی برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان گفت: «به نظر من جشنواره می‌تواند گروه‌های سازی مختلفی برای موسیقی کلاسیک تشکیل دهد و نوازندگان برگزیده را در این ترکیب‌ها دور هم جمع کند و من نیز حاضرم خودم هم با آنها کار کنم. حتی در سازهای سنتی، گروه‌های دونوازی و چند نوازی تشکیل دهند. این اتفاق در جشنواره‌های خارجی بسیار رخ می‌دهد که برگزارکنندگان جشنواره خودشان اقدام به تشکیل گروه‌هایی موسیقی و اجراهای مختلف می‌کنند.»
 
او با اشاره به سطح کیفی آثار شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره گفت: «نوازندگان کنترباس به لحاظ کمیت زیاد هستند اما در سطوح مختلف کیفیت هستند. امسال جای تعجب بود که فقط یک کنترباسیست آن هم در سطح نوازندگی معمولی در جشنواره حضور داشت و این در حالی است که کنترباسیست‌های جوانی که در هنرستان‌ها و مراکز آموزشی حضور دارند و در ارکسترها می‌نوازند؛ کم نیستند. دلیل عدم حضورشان را نمی‌دانم ولی معتقدم که این مسئله بایستی ریشه‌یابی شود.»
 
وی ادامه داد: «رپرتواری که ما برای بخش مقدماتی ساز کنترباس در نظر گرفته بودیم نه خیلی آسان و مشکل بود. بنابراین نمی‌توان گفت که سخت بودن رپرتوار آنها را از حضور و شرکت در جشنواره منع کرده است اما شاید یکی از دلایل مسئله کرونا و شرایط کنونی جامعه باشد.»
 
این نوازنده پیشکسوت کنترباس با بیان اینکه انتظارمان از کنترباسیست‌ها بیشتر بود، درباره شرکت کنندگان بخش ویلنسل گفت: «درست است که همانند سال‌های قبل نبود ولی روی هم رفته خوب بودند. تکنیک ساز زدن در اثر ممارست، تداوم و تمرین به دست می‌آید؛ یعنی زدن ساز و حرکت انگشتان در اثر تمرین و کار زیاد صد درصد به دست می‌آید. شناخت از آن نوع موسیقی که می‌نوازند، سبک موسیقی، بیان موسیقی، رعایت دینامیک‌های موسیقی، فراز و نشیب‌های شدت و ضعف موسیقی که همان دینامیک‌های موسیقی محسوب ‌می‌شود همگی نیازمند تلاش و تمرین است. به شخصه همه آثار را با گوشت و پوست و استخوان و با تمرکز گوش می‌دهم چون همه زحمت می‌کشند.»
 
داور بخش کنترباس پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه نوازندگان خصوصا کنترباسیست‌ها نیازمند تشویق برای حضور در جشنواره هستند، گفت: «متاسفانه تا به امروز حمایتی از برگزیدگان دوره‌های مختلف جشنواره صورت نگرفته است؛ در صورتی که می‌شد تا به امروز با ترکیب برگزیدگانی که خوب ساز می‌زدند ۱۴ تا ارکستر سمفونیک تشکیل می‌دادیم. به واسطه خروجی جشنواره می‌توانستیم نوازندگان نخبه‌ای داشته باشیم که در ارکسترهای‌ مختلف ایران و دیگر کشورها در جایگاه سولیست فعالیت می‌کردند. من معتقدم مسوولان جشنواره باید یک خروجی ۱۴ ساله خوبی در سازهای ملی و سنتی بیرون می‌دادند اما این بچه‌ها در چه حالند؟ کجا هستند و چه کار می‌کنند؟ متاسفانه هیچی. من حاضرم هر کاری از دستم بربیاد برای این عزیزان انجام دهم.»
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1400 - 11:08

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نادر مرتضی‌پور: باید از نوازندگانِ برگزیده یک ارکستر تشکیل داد | موسیقی ما