برنامه یاد بعضی نفرات
 
در ادامه‌ی پروژه‌ی تار ایرانی
«علی قمصری» در بیستون اثری از «سید خلیل عالی‌نژاد» را اجرا کرد
موسیقی ما- علی قمصری در ادامه پروژه «تار ایرانی» با حضور در دامنه کوه بیستون یکی از آهنگ‌های مرحوم سید خلیل عالی نژاد هنرمند فقید موسیقی مقامی کرمانشاه را اجرا کرد.
 
پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده علی قمصری و با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه به استان‌های مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخی به تارنوازی می‌پردازد. ضمن اینکه حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می‌شود.
 
علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است. البته سفرهای علی قمصری تنها به مراکز استان خلاصه نمی‌شود. او در مسیر سفرهایش به شهرهای کوچک‌تر هم می‌رود و در هر کدام هم اجرایی را ضبط می‌کند.
 
نکته مهم در این اجراها این است که قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد. یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولاً براساس ملودی‌های معروفِ آن منطقه است. همچنین یادی از بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه از دیگر نکاتی است که در پروژه‌ی «تار ایرانی» مد نظر است.
 
قمصری در یکی از تازه‌ترین سفرهایش به کرمانشاه رفته و در دامنه کوه بیستون اجرایی را ضبط کرده است. او برای این اجرا آهنگ معروفی از سیدخلیل عالی‌نژاد انتخاب کرده است.
 
بخشی از نوشته علی قمصری درباره اجرا در دامنه‌کوه بیستون را می‌خوانید:
 
در بیستون اثری از استاد سیدخلیل عالی نژاد (متولد شهر صحنه) را در جایی نواختم که یکی از زیباترین منظومه‌های ایران (خسرو و شیرین نظامی) به آن مربوط است. بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور می‌دهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد می‌تواند با شیرین ازدواج کند. پس از سال‌ها و حذف نیمی از کوه، آب پیدا می‌شود و در این بین خسرو به فرهاد خبر می‌دهد که شیرین فوت کرده‌است. فرهاد از جا در می‌رود و تبر را به بالا می‌اندازد و در اثر ضربه تبر در جا می‌میرد.
 
استاد عالی‌نژاد، مردی که ققنوس شد، تنها یک هنرمند نبود. استاد سید خلیل عالی‌نژاد چهره بی ادعا و بی‌همتای تاریخ معاصر ایران در زمینه عرفان، سلوک، شناخت موسیقی غنی ایرانی و تنبور نوازی است که با صدایی شگفت‌انگیز و عارفانه‌اش روح و روان هر انسانی را دگرگون می‌کرد.
تاریخ انتشار : جمعه 4 تیر 1400 - 12:19

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «علی قمصری» در بیستون اثری از «سید خلیل عالی‌نژاد» را اجرا کرد | موسیقی ما