بعد از چهاردهه از خوانشِ استاد «محمدرضا شجریان»
«ربنا» توسط «محسن حسینی» نتنویسی شد
موسیقی ما- مناجات «ربّنا» که در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما توسّط محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده بود بعد از چهار دهه توسط «محسن حسینی» نت نویسی شد. این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز میشوند و از سورههای بقره، مؤمنون، کهف و آلعمران انتخاب شدهاند.
«محسن حسینی» -آهنگساز، مدرس و مولف کتابهایی چون دریاچه قو و از مشق تا نقش- در یادداشتی دربارهی هدف خود از این اقدام نوشته است: «این اقدام صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، میتواند برای علاقهمندان مفید باشد. در نتنویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کردهام تا جایی که باعث پیچیدهشدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نتنویسی همانگونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.»
او در این باره ادامه داده است: «کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ(شاهد) گام را نت فا در نظرگرفتهام. البتّه کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود 55 سانت(سِنت) موسیقایی پایین تر از فا دیاپازون است. از لحاظ فواصلِ درجاتِ گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکستۀ بیات ترکِ فا و همچنین ماهور فا(انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقامهای مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طورکلّی در مقام رَست آغاز می شود و در مقام صبا خاتمه مییابد.»
این دانش آموخته کارشناسی ارشد موسیقی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: «انتشار و هرگونه استفادۀ علمی و هنری از این نتنویسی بلامانع است.»
«محسن حسینی» -آهنگساز، مدرس و مولف کتابهایی چون دریاچه قو و از مشق تا نقش- در یادداشتی دربارهی هدف خود از این اقدام نوشته است: «این اقدام صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، میتواند برای علاقهمندان مفید باشد. در نتنویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کردهام تا جایی که باعث پیچیدهشدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نتنویسی همانگونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.»
او در این باره ادامه داده است: «کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ(شاهد) گام را نت فا در نظرگرفتهام. البتّه کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود 55 سانت(سِنت) موسیقایی پایین تر از فا دیاپازون است. از لحاظ فواصلِ درجاتِ گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکستۀ بیات ترکِ فا و همچنین ماهور فا(انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقامهای مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طورکلّی در مقام رَست آغاز می شود و در مقام صبا خاتمه مییابد.»
این دانش آموخته کارشناسی ارشد موسیقی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: «انتشار و هرگونه استفادۀ علمی و هنری از این نتنویسی بلامانع است.»
تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 12:13
افزودن یک دیدگاه جدید