برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌نویس یک دستورالعمل صنفی امضا شد
تلاش برای امنیتِ شغلی هنرمندان موسیقی آغاز شد
موسیقی ما - نشست همگرایی دولت و پدیدآوردندگان آثار فرهنگی و هنری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از هنرمندان و نمایندگان اصناف در تالار رودکی برگزار شد.

این مراسم با امضای پیش‌نویس دستور العمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مربوطه همراه بود، با حضور پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. دستورالعمل یاد شده پس از تصویب‌نامه هیئت وزیران، رسماً ابلاغ و اجرا خواهد شد.

گزارش آقای مشاور و سند مشترکی که الزام آور بود

علی اصغر سید آبادی مشاور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در ابتدای‌این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه‌ریزی برای برگزاری‌این جلسه گفت: «‌این در تاریخ معاصر‌ایران بی‌نظیر است که تمام انجمن‌های هنری به یک سند مشترک برسند. ‌این اتفاقی که افتاده مشارکت در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در عرصه فرهنگ و هنر توسط اصناف است. ما طی مشورت‌هایی که با آقای صالحی داشتیم به‌این نتیجه رسیدیم که نمایندگان صنوف مختلف در جلسات مشترک به جمع بندی‌هایی پیرامون نحوه تشکیل فعالیت‌های انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر برسند و برنامه‌ریزی‌هایی در جهت استقرار نظام صنفی فرهنگ و هنر صورت گیرد. در‌این راستا مهم‌ترین اولویت‌ها صنف بود اما ما به دلیل اهمیت موضوع به ماجرای بیمه بیکاری هم رسیدیم که برای اهالی هنر بسیار مهم است. از‌این جهت است که اهمیت استقرار یک نظام صنفی مورد توجه قرار گرفت. در‌این بحث‌ها که بحث‌های بسیار پرچالشی بود به‌این نتیجه رسیدیم که در چارچوب قوانین موجود به ساز و کاری برسیم.»

 
وی ادامه داد: «توجه به نهادهای سرمایه‌داری، موضوع واحدهای صنفی و پدیدآورندگان آثار هنری سه بخشی بودند که ما در حوزه نحوه تشکیل فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر به آن توجه کردیم. ما تمرکز خودمان را در بخش پدیدآورندگان به وجود آوردیم که در‌این راه توجه به موضوع قانون کار نقش پر رنگی داشت. به هر حال بسیار تشکر می‌کنم از تمام صنوف که در‌این شرایط کنار ما قرار گرفتند و ما امروز شاهد برگزاری‌این نشست هستیم.»
 
«کاوه رضوانی راد» مشاور حقوقی خانه موسیقی هم در‌این مراسم با قرائت متنی از تدوین پیش‌نویس نحوه تشکیل کانون سراسری صنفی هنرمندان قدردانی کرد و با ارائه نقطه‌نظرات خود در ‌این زمینه گفت: «مقصد نهایی ما باید نظارت و مطالبه‌گری در اجرای صحیح‌ این تصویب‌نامه و اهتمام برای شکل‌گیری سریع کانون‌های سراسری صنفی هنرمندان باشد. از آن چیزی که باید بر حذر باشیم تمرکز بر ماهیت مدنی و عدم دخالت‌های دولتی است. نهاد صنفی رقیب دولت نیست همراه دولت است تا دولت به جای ورود به اجرا به سیاستگذاری مشغول باشد. نهاد صنفی حلقه اتصال هنرمند و حاکمیت است که حقوق هنرمندان را می‌ستاند و از حریم او صیانت می‌کند. دخالت دولت قطعا آن فعالیت‌ها را مختل می‌کند. به هر حال رفتار قابل تحسین وزیران ارشاد و تعاون الگویی کامل از مناسبات دولت و تشکل‌های هنری است که امیدوارم در سال‌های پیش رو نیز مورد توجه قرار گیرد. هدف نهایی ما زمانی محقق می‌شود که تصویب نامه به طور کامل اجرا شود تا صنوف بتوانند تشکل‌های خود را ذیل قانون کار ثبت کنند. من پیشنهاد می‌کنم که یک کارگروه سه جانبه در‌این راستا تشکیل شود چرا که شفافیت موضوعی است که در‌ این سال‌ها به شدت به آن نیازمندیم.»
 
بر اساس‌این گزارش با تصویب هیئت وزیران، برای اولین بار در تاریخ هنر کشور، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و رسانه‌ای می‌توانند ذیل تبصره (٥) ماده (١٣١) قانون کار، انجمن صنفی سراسری تشکیل دهند. به موجب همین تصویب‌نامه هر یک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون فراگیر فرهنگ و هنر، تشکیل خواهد شد.
 
از یک سال گذشته به منظور تدوین پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مربوطه جلساتی با حضور نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی و هنری و وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.‌این جلسات به منظور تدوین آئین‌نامه‌های ماده ٩٢ برنامه ششم توسعه که یکی از بندهای ذیل‌این ماده به بحث نظام صنفی مرتبط بود با حضور نمایندگان صنوف مختلف برگزار شد. ‌این در حالی است که پیش‌نویس ‌این تصویب‌نامه، حاصل همفکری و مشورت نمایندگان ١٤ تشکل و انجمن فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که طی بیش از یکسال و در خلال برگزاری ده‌ها جلسه عمومی‌ و تخصصی تهیه شده و با تایید و امضای دو وزیر کابینه دولت تدبیر و امید (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، جهت طرح و تصویب تقدیم هیئت وزیران شده است.
 
پس از تصویب‌این پیشنهاد، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند در بستر تشکل‌های رسمی‌ و تخصصی روابط کار، مطالبات خود را از طریق گفت‌وگوهای سه جانبه ملی دنبال کرده و امنیت شغلی پایدار را محقق سازند. تنظیم و تصویب "دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوطه" از دیگر مواردی است که در‌این تصویب‌نامه پیش‌بینی شده و تشکل‌های ١٤ گانه فوق به منظور پیشبرد هرچه سریع‌تر اهداف تصویب‌نامه، مبادرت به تهیه و ارائه پیش‌نویس دستورالعمل و ارائه آن به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرده‌اند.
 
نمایندگان خانه سینما، خانه موسیقی، خانه تئاتر، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، انجمن عکاسان‌ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک، انجمن هنرمندان سفالگر‌ایران، انجمن خوشنویسان‌ایران، انجمن ویراستاران، انجمن داستان‌نویسان، انجمن هنرمندان نقاش و انجمن تصویرگران‌ایران در تهیه پیش‌نویس تصویب‌نامه و دستورالعمل آن با یکدیگر همکاری داشته‌اند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 شهریور 1398 - 14:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تلاش برای امنیتِ شغلی هنرمندان موسیقی آغاز شد | موسیقی ما