برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری جشنواره موسیقی فجر برگزار شد
علی ترابی: در بحثِ جایزه‌ها، وارد رقابت با بخش خصوصی که کارش را به درستی انجام می‌دهد، نمی‌شویم
موسیقی ما – نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز – دوشنبه 15 بهمن و در حالی که تنها 9 روز به آغاز این فستیوال باقی مانده در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما»، در این نشست که با حضور علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره، شهرام صارمی دبیر اجرایی و امیر بهاری مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر و حضور نمایندگان رسانه برگزار شد، شاهین فرهت در ابتدای این نشست خبری با اشاره به روند کنونب جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و چهارم گفت: «من فکر می کنم تا این لحظه همه چیز برای برگزاری خوب این جشنواره انجام شده و همه موارد درکنترل ماست. پیش بینی برگزاری یک جشنواره خوب و جدی را داریم و آنچه در ذهن بوده را توانسته ایم به سمت اجرایی شدن پیش ببریم.

* از انتخاب های هیات انتخاب راضی ام

فرهت درباره انتخاب گروه ها و چیدمان جدول جشنواره نیز گفت: «ما امسال در هیات انتخاب از هر ژانری متخصص داشتیم البته با توجه به اینکه تم اصلی جشنواره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود ما تمرکز خود را روی این نقطه معطوف کردیم. ما در این دوره از جشنواره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که برای اولین بار در جشنواره حضور پیدا کرده اند و این موضوع می تواند به عنوان یکی از نکات مثبت جشنواره مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که من از نحوه انتخاب هیات انتخاب هم بسیار راضی ام.» وی دی پاسخ به نوع پرسش هایی که از سوی برخی خبرنگاران مطرح می شد نیز افزود: «ادبیات بیان سوالات عوض شده. من سالها در این حوزهبوده ام ولیی احساس می کنم سوالات بیشتر جنبه محاکمه دارند!»

* همه زیر نظر هیات انتخاب بودند

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که میزان نظارت هیات انتخاب در گزینش گروه هایی که در جشنواره اجرا دارند نیز گفت: «ما به جز بخش موسیقی پاپ که یک سری شاخصه های دیگر برای انتخاب لحاظ شد، همه آثار و گروه ها را از سوی هیات انتخاب در جدول جشنواره گنجاندیم. به عبارتی حتی یک نفر از هنرمندان شرکت کننده بدون انتخاب هیات انتخاب به جشنواره وارد نشده است.»

* در جریان جایزه باربد نبودم

در ادامه شاهین فرهت درباره حذف جایزه باربد و برخی نقل قول ها که از وی دررسانه ها نیز گفت: من به این دلیل وارد جشنواره سی و چهارم شدم که بتوانیم آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم، ضمن اینکه شما بدانید هر جشنواره ای می تواند کاری را انجام می تواند انجام ندهد. جشنواره اصولا با رویدادهای دیگر فرق داشته باشد. راستش را بخواهید اصلا من در جریان جایزه باربد نبودم که بخواهم درباره آن تصمیم گیری کنم. حالا نمی دانم چرا اجازه ندادند جایزه باربد وجود داشته باشد.»

پاسخ شاهین فرهت که با موضع خبرنگاران توام شد، باعث شد علی ترابی نیز در این باره اظهار نظر کند: «هیچ وقت به جهت مسائل مالی جایزه باربد حذف نشده است، ضمن اینکه ما در حوزه موسیقی استانداردهایی در سطح دنیا داریم که اصلا موضوع رقابت در آن وجود ندارد. ضمن اینکه اصلا قرار نیست وزارت ارشاد در قامت دولت به رقابت بخش خصوصی بیاید و جشنواره را رقابتی کند. وقتی بخش خصوصی به درستی می تواند موضوع رقابت را داشته باشد این درست نیست که بخش رقابتی در جشنواره حضور داشته باشد. جایزه های موسیقی به صورت آکادمی برگزار می شود. یکی از اصولی که در آیین نامه جشنواره به آن اشاره کرده ایم عدم رقابت با بخش خصوصی است. ما فستیوالی در دنیا نداریم که جایزه بدهد. »

* بخش پاپ مردم پسند است

علی ترابی درباره انتخاب های هیات انتخاب در بخش پاپ نیز افزود: « در سال های اخیر وضعیت به گونه ای بوده که موسیقی پاپ گسترش یافته و به همان اندازه مخاطبان موسیقی جدی کم شده اند. بخش پاپ امسال بخش مردم پسند است؛ دو فاکتور داشتیم که یکی استقبال مخاطبان و دیگری حضور خواننده در آن تاریخ در ایران. در سی و سه دوره گذشته اتفاق های زیادی افتاد اما این حساسیت ها وجود نداشت. بخش رقابتی حذف شد اما کسی واکنشی نداشت. تا دوره سی و سوم دبیر جشنواره می توانست تمام ارکان جشنواره را زیرورو کند. خوشحالیم که جشنواره دارای آیین نامه شد. الان متنی هست که می توان به آن استناد کرد.» وی درباره نحوه حضور گروه های موسیقی پاپ در این دوره جشنواره و شائبه های انتخاب این بخش از جمله تحت فشار دادن دفتر موسیقی و دستمزدهای کم آنها در جشنواره نیز گفت: «درباره اینکه در دوره های گذشته تسویه حساب های مالی صورت نگرفته من به شما قول می دهم که همه دستمزدهای سه دوره گذشته به طور کامل پرداخت شده است. درباره فشاری که دفتر موسیقی برای شرکت گروه های پاپ مطرح می شود باید بگویم که اصلا چنین نبوده و گرچه ما در حوزه دستمزدها رقم های کمتری را به گروه های این بخش می دهیم اما به طور حتم هیچ گونه فشاری از سوی ستاد برگزاری جشنواره و دفتر موسیقی وزارت ارشاد به گروه ها اعمال نشده است.»

* انصرافی هایی بدون دعوت!

شهرام صارمی دربخش دیگری از این نشست خبری گفت: «85 عدد مقدسی نیست. ما هم برنامه ریزی برای رسیدین به این عدد نداشته ایم. در نهایت به این جدول رسیده ایم. چهار کار ویژه بانوان به جشنواره ارسال شد که هیچ کدام از کیفیت لازم برای حضور در جشنواره برخوردار نبودند. تمام اجراهای جشنواره با فراخوان نمی تواند انتخاب شوند. برخی گروه ها با فراخوان نمی آیند. این گروه ها پیشنهاد داده شده اند و پس از تایید شورای انتخاب وارد جدول جشنواره شده اند.

صارمی گفت: گروه همنوازان سایه ارغوان برای حضور در جشنواره در نظر گرفته شده بود. چند اثر از آثار چاووش را به آنها سفارش داده بودیم. بعد از مدتی سرپرست گروه آقای اکبرپور به من زنگ زد و گفت خواننده ما نمی تواند بیاید. به جای آن خواننده اشکان کمانگری را معرفی کردند. از سوی دیگر یکی از گروه های انتخاب شده توسط شورای انتخاب گروه فاخته بود که دست برقضا، خواننده اش اشکان کمانگری بود. حضور یک خواننده در دو گروهِ حاضر در جشنواره خواسته ما نیست. ماجرای آقای اخواص هم به همین دلیل بود که قرار نبود یک خواننده در دو گروه باشند. از آقای اخواص عذرخواهی می کنم. صارمی ادامه داد: من زمانی می توانم از موضوعی انصراف دهم که در آن موضوع باشم. من نمی توانم الان از جایزه گرمی انصراف بدهم در حالی که در جشنواره نیستم. صحبت های صارمی باعث شد وی با اصرار خبرنگاران اعلام کند که دو تن از هنرمندانی که از جشنواره انصراف داده اند، اصلا در لیست اجراهای جشنواره نبودند!

صارمی درباره نحوه انتخاب سامانه های فروش بلیت جشنواره نیز بیان کرد: ما نمی توانستیم به طور کامل از یک سایت برای فروش بلیت ها استفاده کنیم. از این روز با ۲ سامانه ۳۶۷۰ و ایران کنسرت به تفاهم رسیدیم که کار فروش بلیت اینترنتی جشنواره را به عهده بگیرند. درباره انتخاب نشدن سایت «تیوال» هم باید بگویم که این سامانه درگیر جشنواره تئاتر فجر است پس ما نمی توانیم در جایی متمرکز باشیم که درگیر رویداد مهم دیگری چون جشنواره تئاتر فجر است. از این رو با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره ۲ سامانه ای که به آن اشاره شد به فروش بلیت اقدام کرده اند.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 30 بهمن ماه در تهران برگزار خواهدشد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 بهمن 1397 - 13:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی ترابی: در بحثِ جایزه‌ها، وارد رقابت با بخش خصوصی که کارش را به درستی انجام می‌دهد، نمی‌شویم | موسیقی ما