برنامه یاد بعضی نفرات
 
خالق مجموعه «جان جوانی» درباره جزئیات این اثر به «موسیقی ما» گفت
افشین مقدم: برای این کتاب خیلی جنگیدم
موسیقی ما - «افشین مقدم» سرانجام پس از سال‌ها فعالیت در عرصه شعر و ترانه و همکاری با هنرمندان متعدد عرصه موسیقی اولین کتاب ترانه‌های خود را منتشر کرد. این مجموعه به نام «جان جوانی» از سوی انتشارات «نگاه» به مرحله چاپ رسیده و شامل اشعار و ترانه‌های او از زمان دبیرستان تا امروز است. این مجموعه قرار است به زودی از طریق یک مراسم جشن امضا در اختیار مخاطبانش قرار بگیرد. انتشار این اثر بهانه‌ای بود تا دقایقی با افشین مقدم گپ بزنیم.
 
این شاعر و ترانه‌سرا در ابتدا گفت:«مجموعه ترانه‌هایم در سال‌های 1385 و 1391 قرار بود منتشر شود اما بنا به دلایلی به مرحله انتشار نرسید تا اینکه دو سه سال پیش چند جلسه با انتشارات «نگاه» برگزار کردم و به نتایج خوبی رسیدیم. دوستان زیادی در این سال‌ها مجموعه‌های ترانه خود را منتشر کرده‌اند و فكر مى كنم  برخورد مردم با مجموعه ترانه معمولاً براساس آثاری است که در قالب موسيقى شنیده‌اند. اما ترانه‌سرایی که حرفه‌ای باشد به لحاظ دکوپاژ و چیدمان ابیات به لحاظ عرضى و طولی و روایت آثارش می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که کارهایش پیش از تلفیق با موسیقی هم مشخص باشد که براى اجرا سروده شده اند . اکثر ترانه‌هایی که من در این سال‌ها کار کرده‌ام کمترین تغییرات را حين توليد در متن داشته‌اند. من از همان آغاز سعی می‌کنم دکوپاژ ترانه درست باشد و به صدا و شخصیت خواننده فکر مي کنم. یک سری آثار کلاسیک هم در کتاب من وجود دارد که باز هم با دید اجرایی نوشته شده‌اند. حال ممكن است هرگز توليد نشوند يا با صداى مد نظر من توليد نشوند اما اين مهم است كه من طرح اوليه كلام پيش از توليدكارم را درست انجام داده باشم و اين را تجربه به من ثابت كرده است.»
 
او سپس روند پرفراز و نشیب انتشار کتابش را اینگونه تشریح کرد:«دو سال پیش با انتشارات نگاه این قرارداد را امضا کردیم. کتاب در چند ترانه‌ که علاقه داشتم حتماً در این مجموعه باشد به مشکلاتی برخورد کرد و در همین راستا جلساتی در وزارت ارشاد داشتیم. به هرحال دوست داشتم این کتاب پس از دو دهه فعالیت من در عرصه ترانه به مرحله انتشار برسد. چرا که به لحاظ ورود به مارکت از خیلی از دوستان جلوتر هستم و یکی از معدود بازماندگان دو دهه پیش بودم که هنوز کتابی منتشر نکرده بود. من خیلی برای این کتاب جنگیدم و حتی اواخر هم ناامید شدم. انتشارات نگاه پشت من بود و گفتند که می‌توانیم صبر کنیم و بعداً کتاب را منتشر کنیم. من دهه چهل زندگی خودم را پشت سر گذاشته‌ام و فکر کردم زمان مناسبی است که کتاب را منتشر کنیم و به خاطر سه یا چهار تغییر و تصویر کلیت مجموعه را از دست ندهیم.»
 
این ترانه‌سرا نکته مهم مجموعه سروده‌هایش را در کارهایی که خواننده‌های مطرح اجرا کرده‌اند ندانست و گفت:«تاریخ بعضى از ترانه هاى این مجموعه به پیش از ورود من به مارکت موسیقی باز می‌گردد. یکی دو کار از زمان دبیرستان من در این کتاب به یادگار وجود دارد آن هم به این دلیل که مخاطب با روند پوست‌اندازی من در این سال‌ها آشنا شود. حتی من از قراردادن ترانه‌هایی که به لحاظ زبان و تألیف ایراداتی داشتند ابایی نداشتم. چرا که دوست داشتم مخاطب با تقویم من جلو بیاید و ببیند که روند پختگی در زبان و جهان‌بینی شاعر چگونه بوده است. مخاطبان با یک دفترچه خاطرات در این کتاب مواجه هستند. نکته مهم این کتاب در ترانه‌هایی نیست که خواننده‌های بزرگ اجرا کرده‌اند بلکه در پانویس‌ها و خاطره‌بازی‌ها و توضیحات فنی و برخی از ترانه ها است كه هنوز به توليد نرسيده‌اند. کارورزان جوان ترانه هم به لحاظ فنی می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.»
 
مقدم سپس درباره تعداد ترانه‌هایش در این کتاب گفت:«بعضي از دوستان با من رایزنی داشتند و گفتند که همه ترانه‌های مطرح خودت را در این کتاب قرار نده و آنها را در سه یا چهار کتاب استفاده کن وجدان کاری من اجازه نداد و خساست به خرج ندادم و اکثر کارهای مطرح خودم را در این مجموعه قرار دادم که مجموعاً شامل حدود 180 ترانه است.»
 
مبحث دیگری که در گفتگو با افشین مقدم بررسی کردیم موضوع انتشار کتاب ترانه توسط ترانه‌سرایان جوان بود و او در این زمینه چنین دیدگاهی داشت:«من با اختلاف دو سه سال از نسل اول ترانه‌سراهای بعد از انقلاب سرزمینم هستم. و در سال 80 اولین ترانه‌ام به مرحله انتشار رسید. ما از نسل اول بودیم و با عشق و علاقه کار می‌کردیم و نمی‌خواهم الان بحث چالشی داشته باشم. اما اکنون در اینستاگرام می‌بینم که یک هنرجوی ترانه یا دوست ترانه‌سرایی كه هنوز به صورت حرفه‌اى وارد ماركت نشده مجموعه ترانه چاپ كرده در حالى كه هنوز به تجربه ى لازم نرسيده است. البته هرکسی راه خودش را می‌رود ولی ترانه‌سرایی فقط در بحث کلام نیست و باید حضور درستی در بازار ترانه هم داشته باشید. خواننده‌ها و ترانه‌سراها بدشان نمی‌آید سراغ ترانه‌سراهای درجه دوم و سوم به لحاظ نام بروند و می‌گویند شبیه ادبیات فلان ترانه‌سرا بنویس. این چیزها بازار را خراب می‌کند چون اگر ترانه‌سرا به ریشه‌های کلاسیک خودش وصل نباشد و گذشته را به خوبی مرور نکرده باشد نمی‌تواند تصاویر و مفاهیم بكر که هنوز کسی به آنها نپرداخته است را به تصویر بکشد. به همین دلیل در حال حاضر با حجم انبوهی از ترانه‌هايى مواجه هستیم كه حتى در صورت توليد، ملودى‌ساز  را هم به اشتباه مى‌اندازند و نتيجه‌اى منفعل و خنثى خواهند داشت چون از اصول حرفه‌اى برخوردار نيستند. من برای تمامی ترانه‌سراها در تمامی گروه‌های سنی احترام قائل هستم اما برخی از آنها بهتر است صبورى كنند و دست نگه دارند و بعد از انتشار چند ترانه و مطرح شدن اسمشان نسبت به انتشار مجموعه ترانه اقدام کنند. دلیل اصرار برخی ترانه‌سراهای جوان برای انتشار کتاب، لج کردن با مارکت موسیقی است چرا که می‌گویند اكنون که به صداها و آهنگسازان وصل نيستيم پس حداقل کتاب‌مان  را چاپ می‌کنیم. این نکته را می‌پذیرم که شاید ورود به تیم‌های برخی هنرمندان سخت باشد اما من از گمنامی محض شروع کردم و تا امروز که دارم با شما صحبت می‌کنم این تجربه را کسب کردم که ترانه خوب جای خودش را باز می‌کند و در نهايت حلقه‌ها به هم وصل خواهند شد. من پس از دو دهه مجموعه ترانه‌هايم به انتشار رسيد در حالی که مى‌توانستم زودتر منتشر كنم اما نمى دانم كم اشتباه تر از امروز بودم يا نه. اعتقاد دارم هر هنرمندى بايد تا آنجا كه مى تواند خوب خلق كند و اشتباهات كمترى را از خود ثبت كند .»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 بهمن 1397 - 19:51

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افشین مقدم: برای این کتاب خیلی جنگیدم | موسیقی ما