برنامه یاد بعضی نفرات
 
توسط نادر مشایخی، نادر مرتضی‌پور و محمد میرزمانی عنوان شد
لزوم برگزاری کنسرت‌های مذهبی در محرم و صفر
موسیقی ما - در یکی دوسال اخیر موضوع برگزاری کنسرت‌هایی با رویکرد مذهبی در ایام محرم و صفر توسط ارکسترها مورد توجه قرار گرفته و معاونت هنری وزارت ارشاد و ارکسترهای زیر مجموعه این معاونت در راستای ارائه آثار ارزشمند، اجراهایی را با مضامین مذهبی تدارک دیده‌اند.
 
در ماه گذشته ارکستر ملی با رهبری فریدون شهبازبان و محمد اصفهانی روی صحنه رفت که با استقبال علاقه‌مندان روبرو شد و در چند روز آینده نیز ارکستر ملی کنسرت «وداع» را با خوانندگی حسام‌الدین سراج برگزار می‌کند. این ارکسترها در ماه‌هایی که فعالیت موسیقی در کشور افول می‌کند، می‌توانند جریانی خاص و قابل توجه را در عرصه موسیقی باز کنند و در جهت ارائه آثار فاخر مذهبی اقدام کنند. از این رو با چند تن از اهالی موسیقی گفت و گو داشته‌ایم تا نظر آنها را درباره فعالیت‌های ارکسترها در جهت اشاعه موسیقی مذهبی جویا شویم.
 
  • ارکسترها در برابر موسیقی نامناسب
«نادر مشایخی» معتقد است، اجرای آثار فاخر مذهبی توسط ارکسترها راه خوبی برای مقابله با موسیقی‌های نامناسبی است که در ایام محرم و صفر گسترش پیدا می‌کنند.
 
این، آهنگساز و رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران درباره برگزاری کنسرت‌های مذهبی گفت: «در چند سال اخیر موضوع برگزاری کنسرت با رویکرد مذهبی در ایام محرم و صفر توسط ارکسترها مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه هنرمندان از این موضوع حمایت خوبی می‌کنند.»
 
او اینکه طی ایام محرم و صفر موسیقی حذف شود را اقدام قابل قبولی ندانست و توضیح داد: «در ایام محرم و صفر باید کنسرت‌هایی برگزار شود که مضمون مذهبی دارند؛ زیرا در این ایام فقط باید این نوع موسیقی‌ها اجرا شود. از سویی دیگر موسیقی ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در این ایام با آثار فاخری که در زمینه موسیقی مذهبی داریم جوانان را جذب کند. یعنی اینکه در محرم و صفر به کمک موسیقی مذهبی می‌توانیم جوانان را با موسیقی اصیل ایرانی آشتی دهیم.»
 
مشایخی برگزاری کنسرت‌های مذهبی با موسیقی ارزشمند را راهکاری برای برچیدن اسباب موسیقی‌های نامناسب را که در این ایام به صورت گسترده پخش می‌شود، دانست و افزود: «متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم در این ایام موسیقی‌هایی اجرا می‌شود که اصلاً مناسب نیستند. بهترین راه این است که با برگزاری کنسرت‌های مذهبی و موسیقی‌های ارزشمند زمینه رشد چنین آثار نامناسبی گرفته شود.»
 
نادر مشایخی در پایان گفت: « برچیدن اسباب موسیقی‌های نامناسب که در شأن امام حسین (ع) نیست، تدبیر مسئولین را می‌طلبد و اینکه امروزه ارکسترها، موسیقی فاخر مذهبی ایرانی را اجرا می‌کنند مقابله خوبی است زیرا این آثار می‌توانند جایگزین آثار نامناسب شوند و در زمینه موسیقی‌ فرهنگ‌سازی می‌کنند.»
 
  • ارتباط با جوانان همراه با موسیقی‌های مذهبی فاخر
«نادر مرتضی‌پور» که در چند روز آینده به عنوان رهبر ارکستر با ارکستر ملی کنسرت «وداع» را برگزار می‌کند، درباره برگزاری کنسرت با مضمون مذهبی گفت: «خوشبختانه مردم از این کنسرت‌ها حمایت می‌کنند در نتیجه می‌توانیم کاری کنیم تا از موسیقی‌های مناسب در این ایام استفاده شود. همه اهالی موسیقی نیز اعتقاد دارند و ما هم قبول داریم که باید در ایام محرم و صفر فقط موسیقی مذهبی اجرا شود اما معتقدیم باید بهترین موسیقی‌های مذهبی اجرا شود.»
 
نادر مرتضی‌پور ضمن حمایت از فعالیت‌های ارکسترها از موسیقی مذهبی در ادامه افزود: «در چند سال اخیر نوحه‌ها و موسیقی‌های مذهبی از مسیر اصلی خود منحرف شده و ما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که برای موسیقی مذهبی از موسیقی اصیل ایرانی استفاده کنیم زیرا این نوع موسیقی قابلیت‌های زیادی دارد.»
 
مرتضی‌پور در پایان گفت: «به نظرم برگزاری کنسرت‌های مذهبی باید در محرم به صورت مداوم برگزار شود تا جوانان هم با موسیقی‌های مذهبی فاخر بیشتر ارتباط برقرار کنند.»
 
  • فراگیری کنسرت مذهبی در گرو فعالیت‌های ارکسترها
«محمد میرزمانی» آهنگساز و رهبر ارکستر نیز تداوم فعالیت ارکسترها را دلیل مهمی برای اشاعه موسیقی فاخر دانست و گفت: برگزاری این کنسرت‌ها مذهبی حرکت خوبی است و باید ادامه‌دار باشد تا به نتیجه دلخواه برسیم. اگر برگزاری این کنسرت‌ها بیشتر شود شاهد موفقیت موسیقی مذهبی خواهیم بود.»
 
میرزمانی در ادامه بیان کرد: «موسیقی ایرانی ظرفیت بالایی دارد و به راحتی می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند در نتیجه باید از این نوع موسیقی در کنسرت‌های مذهبی استفاده کنیم. برای جذابیت بیشتر این کنسرت‌ها، باید شاخصه‌های موسیقی سنتی را پیدا و تقویت کنیم تا جوانان را جذب کنیم. مرحوم مشکاتیان بخشی از این خصوصیات را پیدا کرده بود و به همین دلیل مخاطبان زیادی به آثار او گرایش پیدا کرده‌اند.»
 
میرزمانی در پایان گفت: «ارکسترها باید در ایام محرم و صفر بیشتر کنسرت‌های مذهبی برگزار کنند تا فراگیر شود.»
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آبان 1397 - 11:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لزوم برگزاری کنسرت‌های مذهبی در محرم و صفر | موسیقی ما