در «ساعت 25» با نقد و بررسی تیتراژهای برنامههای نوروزی مطرح شد
چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه؟
موسیقی ما - برنامه «ساعت 25» این هفته در اولین برنامه خود در سال جدید، با حضور دکتر پیروز ارجمند، (آهنگساز) و علیرضا بدیع (شاعر وترانهسرا) روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. آنها در این برنامه به نقد و بررسی تیتراژهای نوروز 97 و تحلیل نقش موسیقی در برنامههای تلویزیون پرداختند و سیاستهای رسانه ملی را مورد انتقاد قرار دادند.
در ادامه صحبتهای پیروز ارجمند، علیرضا بدیع در اینباره گفت: «برنامههایی که در سیما پخش میشود حاصل سلیقه تهیهکنندگان ما است، کلیت آثار بسیار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش داشتهایم. در سال گذشته، صرفاً چهار یا پنج کار داشتیم که به نوعی توهین بهشمار آمدند و سراسر ایرادات دستوری و تلفیق و حتی شاعران نام آشنا آثار بدی از خود بجای گذاشته بودند که به نظر من برنامه ساعت بیست و پنج به لحاظ نقدهای بیتعارف و دعوت از کارشناسان تأثیر بسیاری بر بهبود فضای موسیقی داشته است.»
او ادامه داد: «اینکه سهم ما از موسیقی ملی چقدر است باید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی است؟ آیا نوعی موسیقی است که گروهها یک شبه در آن مد میشوند و همه گیر میشود و میزان اتمام خرید بلیت در کسری از دقیقه مد نظر است؟ یا موسیقی فاخری که ریشه آن در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم بود و در حال حاضر عزیزانی نظیر آریا عظیمینژاد آن را راهبری میکنند؟ مقصود شکل دوم است اما متأسفانه جای آن در تلوزیون خیلی خالی است. در تیتراژ سریالهای نوروزی عزیزانی چون سینا سرلک، علیرضا قربانی و سالار عقیلی و سایر خوانندگانی که کار خود را خوب بلد هستند حضور داشتند اما از طرفی این خوبان در خیلی مواقع میان کارها گم میشوند.»
پس از صحبت های این هنرمند تیتراژ مجموعه «یک یک» با صدای علیرضا عصار پخش شد و پس از آن پیروز ارجمند در خصوص تیتراژهای برنامههای تلویزیونی گفت: «چرا ما در تمام برنامهها تیتراژ با صدای خواننده میگذاریم و این شامل همه برنامههای تلویزیونی میشود در حالیکه رسانه تلویزیون مناسب این کار نیست؟ کما اینکه در سریالهای جهانی کدام یک تیتراژ باکلام دارد و این ضعف محسوب میشود و آرام آرام تأثیر خود را بر مخاطب کم میکند و مردم دیگر آن کار را زمزمه نمیکنند.»
علیرضا بدیع هم در خصوص ترانه این کار و ملودی آن گفت: «ملودی این کار را دوست دارم ولی راجع به ترانه ابتدایی صحبت است. در اواسط کار به واسطه ملودی جذاب ترانه شنیده نمیشود و ایرادات آن گم میشود و ایراد در این بیت است که میگوید: «بی تو من به گریه میرسم نه نگو به تو نمیرسم وای من تو را ندارم، عطر تو برای من نفس خانهام بدون تو قفس نه نرو نمیگذارم» و همین الگو در بند دیگر تکرار میشود و این نشان میدهد که اول ملودی نوشته شده بعد کلام و این اشعار پر از ضعفهای دستوری و حرفهای تکراری است. ایراداتی از این دست در این ترانه بسیار است و این ترانه متوسط رو به پایین است و نمره قابل قبولی نمیگیرد.»
پیروز ارجمند هم در اینباره گفت: «آریا عظیمینژاد تنظیمکننده این اثر است و نمیشود گفت آهنگساز این کار بوده است. صدای ترکاشوند را مدتی قبل شنیدم و به نظرم خواننده خوبی است. این کار، کار لطیفی است و دلیل خوب ماندن آن اصالت کار است و جای این موسیقی در صدا و سیما خالی و کم است.»
پیروز ارجمند هم در اینباره گفت: «به نظر من این کار جوانانهترین موسیقی عید بود. موسیقی سرزنده و فانتزی است و نوع خوانش آن خاص است و در مجموع اتفاق خوبی است. سازمان در این زمینه موفق عمل کرد که از وزارت ارشاد بهتر بود و این کار آشتی خوبی با نسل جوان برقرار کرد.»
علیرضا بدیع هم در این خصوص گفت: «رضا یزدانی معمولاً موفق است و فرم ترانه مدرن را میپسندد و ترانهسرا طبق نظر او مینویسد. این کار هم ترانه خوبی دارد و ایراد خاص و فاحشی ندارد و باید به رضا یزدانی تبریک گفت.»
پیروز ارجمند در خصوص حفظ فرهنگ موسیقایی گفت: «برخی از خوانندگان داد میزنند یا جیغ میزنند در صورتیکه موسیقی باید لطیف باشد و با فرهنگ ما سازگار! خواهش دارم که موسیقی با فرهنگ ایرانی را خراب نکنید.»
پیروز ارجمند هم در این خصوص گفت: «کاش احسان کرمی این کار را نخوانده بود زیرا خواندن کار محلی ظرافت خاصی دارد و ظرایفی در این گویش است که کاش خواننده محلی این کار را خوانده بود.»
قطعه «آرزو این است» با صدای فریدون آسرایی و ترانه حسین غیاثی قطعه دیگری بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین کار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و دکتر ارجمند این کار را موفق دانست.
- جای موسیقی سنتی و محلی در سیما خالی است
- چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی بیمهری میکند
در ادامه صحبتهای پیروز ارجمند، علیرضا بدیع در اینباره گفت: «برنامههایی که در سیما پخش میشود حاصل سلیقه تهیهکنندگان ما است، کلیت آثار بسیار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش داشتهایم. در سال گذشته، صرفاً چهار یا پنج کار داشتیم که به نوعی توهین بهشمار آمدند و سراسر ایرادات دستوری و تلفیق و حتی شاعران نام آشنا آثار بدی از خود بجای گذاشته بودند که به نظر من برنامه ساعت بیست و پنج به لحاظ نقدهای بیتعارف و دعوت از کارشناسان تأثیر بسیاری بر بهبود فضای موسیقی داشته است.»
- تا به کی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد؟
- جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارند!
- به ما موزیسینها بگویند دلایل نشان ندادن ساز چیست؟!
- ساز پیشینه فرهنگی ما است
او ادامه داد: «اینکه سهم ما از موسیقی ملی چقدر است باید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی است؟ آیا نوعی موسیقی است که گروهها یک شبه در آن مد میشوند و همه گیر میشود و میزان اتمام خرید بلیت در کسری از دقیقه مد نظر است؟ یا موسیقی فاخری که ریشه آن در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم بود و در حال حاضر عزیزانی نظیر آریا عظیمینژاد آن را راهبری میکنند؟ مقصود شکل دوم است اما متأسفانه جای آن در تلوزیون خیلی خالی است. در تیتراژ سریالهای نوروزی عزیزانی چون سینا سرلک، علیرضا قربانی و سالار عقیلی و سایر خوانندگانی که کار خود را خوب بلد هستند حضور داشتند اما از طرفی این خوبان در خیلی مواقع میان کارها گم میشوند.»
- چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه؟!
پس از صحبت های این هنرمند تیتراژ مجموعه «یک یک» با صدای علیرضا عصار پخش شد و پس از آن پیروز ارجمند در خصوص تیتراژهای برنامههای تلویزیونی گفت: «چرا ما در تمام برنامهها تیتراژ با صدای خواننده میگذاریم و این شامل همه برنامههای تلویزیونی میشود در حالیکه رسانه تلویزیون مناسب این کار نیست؟ کما اینکه در سریالهای جهانی کدام یک تیتراژ باکلام دارد و این ضعف محسوب میشود و آرام آرام تأثیر خود را بر مخاطب کم میکند و مردم دیگر آن کار را زمزمه نمیکنند.»
- قطعه «مه دخت» به لحاظ ترانه نمره قبولی نمیگیرد
علیرضا بدیع هم در خصوص ترانه این کار و ملودی آن گفت: «ملودی این کار را دوست دارم ولی راجع به ترانه ابتدایی صحبت است. در اواسط کار به واسطه ملودی جذاب ترانه شنیده نمیشود و ایرادات آن گم میشود و ایراد در این بیت است که میگوید: «بی تو من به گریه میرسم نه نگو به تو نمیرسم وای من تو را ندارم، عطر تو برای من نفس خانهام بدون تو قفس نه نرو نمیگذارم» و همین الگو در بند دیگر تکرار میشود و این نشان میدهد که اول ملودی نوشته شده بعد کلام و این اشعار پر از ضعفهای دستوری و حرفهای تکراری است. ایراداتی از این دست در این ترانه بسیار است و این ترانه متوسط رو به پایین است و نمره قابل قبولی نمیگیرد.»
- تیتراژ «پایتخت» به دلیل اصالت و محلی بودن آن در ذهن مخاطب جا باز کرد
پیروز ارجمند هم در اینباره گفت: «آریا عظیمینژاد تنظیمکننده این اثر است و نمیشود گفت آهنگساز این کار بوده است. صدای ترکاشوند را مدتی قبل شنیدم و به نظرم خواننده خوبی است. این کار، کار لطیفی است و دلیل خوب ماندن آن اصالت کار است و جای این موسیقی در صدا و سیما خالی و کم است.»
- ترانه «عید» آشتی سیما با جوانان است
پیروز ارجمند هم در اینباره گفت: «به نظر من این کار جوانانهترین موسیقی عید بود. موسیقی سرزنده و فانتزی است و نوع خوانش آن خاص است و در مجموع اتفاق خوبی است. سازمان در این زمینه موفق عمل کرد که از وزارت ارشاد بهتر بود و این کار آشتی خوبی با نسل جوان برقرار کرد.»
- رضا یزدانی در انتخاب ترانه موفق است
علیرضا بدیع هم در این خصوص گفت: «رضا یزدانی معمولاً موفق است و فرم ترانه مدرن را میپسندد و ترانهسرا طبق نظر او مینویسد. این کار هم ترانه خوبی دارد و ایراد خاص و فاحشی ندارد و باید به رضا یزدانی تبریک گفت.»
پیروز ارجمند در خصوص حفظ فرهنگ موسیقایی گفت: «برخی از خوانندگان داد میزنند یا جیغ میزنند در صورتیکه موسیقی باید لطیف باشد و با فرهنگ ما سازگار! خواهش دارم که موسیقی با فرهنگ ایرانی را خراب نکنید.»
- تیتراژ سریال «هیأت مدیره» را اگر خواننده محلی میخواند بهتر بود
پیروز ارجمند هم در این خصوص گفت: «کاش احسان کرمی این کار را نخوانده بود زیرا خواندن کار محلی ظرافت خاصی دارد و ظرایفی در این گویش است که کاش خواننده محلی این کار را خوانده بود.»
قطعه «آرزو این است» با صدای فریدون آسرایی و ترانه حسین غیاثی قطعه دیگری بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین کار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و دکتر ارجمند این کار را موفق دانست.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1397 - 14:12
افزودن یک دیدگاه جدید