ساعت بیست و پنج با حضور این خواننده و ترانهسرا روی آنتن رفت
مسعود امامی: داورانی که خود حتی یک شعر نگفتهاند
موسیقی ما - برنامه ساعت بیست و پنج هفته گذشته مصادف با شب ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. به گزارش روابط عمومی این برنامه، در ابتدای این برنامه گزیده ترانههایی با موضوع مادر پخش شد و پس از آن گزارشی از مراسم اختتامیه نخستین جایزه شعر زنده یاد افشین یداللهی پخش و در ادامه طبق روال همیشه شاهد پخش اخبار موسیقی و اتفاقات یک هفته اخیر این حوزه بودیم.
در ادامه گزارشی از کنسرت گروه شیلر پخش شد که دومین حضور خود در ایران را برای برپایی کنسرت تجربه می کردند. با ورود مهمان برنامه، مسعود امامی ترانه سرا و خواننده پاپ بخش گفت و گوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس از وی درباره وضعیت امروز ترانه سوال کرد.
داورانی که حتی یک شعر نگفتهاند
امامی در این خصوص گفت: در مورد ترانه اول از همه بستر نقد ترانه باید فراهم شود. من حدود هشت سالی در جلسات نقد ترانه فعالیت داشتم ولی اولین تجربهای که بدست آوردم این است که ما خیلی افراد نقد پذیری نیستیم و از نقد ناراحت میشویم. ما ظرفیت محدودی در هنر داریم که در موسیقی کوچک و در ترانه بسیار کوچکتر است. در همین جشن جایزه افشین یداللهی ما اسامی ای در داوران می بینیم که ترانهای از آنها نشنیدهایم و تصمیم گیرندگانی در هیأت اصلی داریم که تا بحال ترانهای نگفتهاند پس چگونه برای ترانه سرایان تصمیم گیری میکنند؟ دلیل این امر این است که یک عده همیشه باید باشند. ترانه سرایی در مملکت ما باید به عنوان یک صنف فعالیت داشته باشد و ترانه سرایان ما باید بیمه باشند ولی وقتی همه چی باید تنها در قالب جلسهای باشد به قهقهرا میرویم ومن آیندهای برای این امر متصور نیستم. باید بزرگان را با احترام گرد هم بیاوریم و ناز آنها را بکشیم.
تو خود رانتی!
وی افزود: من نمیگویم که ترانه سرا حتما باید ده تا کتاب بنویسد اما معتقدم فرد شایستهای را داور اینگونه مسابقات نقد ترانه قرار دهیم. ترانه سرایی که بدون حمایت تلوزیون بیست درصد موفقیت امروزی را ندارد میگوید اگر روزی اتفاقی برای من افتاد دلم نمیخواهد بگویند ترانه سرایی دولتی بود بلکه بگویند ترانه سرای مردمی بود. خب شما تیتراژها را از کارنامه ات حذف کن تا تفاوتت با دیگران مشخص شود تو خود رانتی! البته رانت به معنی ندیده گرفتن شایستگیها نیست.
بعد از صحبتهای مسعود امامی گزیده آثار وی پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از حال امروز ترانه سوال کرد.
جلسات شعر باید جلسات ادیت باشد نه نقد
مسعود امامی اظهار کرد: ما یک فاز ممیزی گونه داشتیم که ممیزی ارشاد بود وامروز شکل دیگری از ممیزی پیش آمده که عدهای موافق آن نیستند ولی مردم موافق آن هستند. تغییر زبان باعث شده به شعر غزل معاصر امروز برسیم و ما نمیتوانیم منکر تغییر زبان شویم و به دیگران بگوییم آنچه ما میگوییم بنویسید. ترانه با نگاه معلم گونه حالش بسیار بد است اما این اقبال نشان میدهد حالش بهتر شده است و وضعیت بینابینی داریم. اما نگران کننده هم هست ما تقریبا درحدفاصل سال 80 تا 90 برخی از ترانه سرایان نظیر افشین مقدم،آقای بمانی، خانم برزویی و خانم اسدی را داشتیم که از طریق جلسات شعر و خانه ترانه معرفی شدند ولی ترانه سرایی که بتواند کار آنچنانی کند بعدها دیده نشد زیرا بستر مناسبی نیست. جلسات نقد باید جلسه ادیت باشد نه نقد و این شعرها نیاز به تولید فکر و کمک باشد، در جلسات کارگاهی کار آموزشی درست انجام نمیشود و این نگران کننده است.
امیرحسین مدرس در تکمیل این سخنان گفت: من به عنوان علاقمند به ترانه باید از واژگانی استفاده کنم که نه واژگان خاقانی است و نه واژگان کف خیابانی زیرا با شعر سروکار دارم و تغییر زبانی با انقلاب مشروطه شروع شد و بعد واژه های مردمی در ادبیات وارد شد ولی بعضی از واژگان باعث ترس من میشود.
سرقت ادبی در ترانه
مسعود امامی گفت: حوصله فرهنگی ما پایین آمده است ولی سطح فرهنگی ما بالاتر رفته منتها مردم به اتفاقات فکر نمیکنند و مشکل من با اکثر دوستان این است که ترانه سرای درجه یک نباید خواننده درجه سه باشد. همه میدانند سرقت ادبی خیلی مواقع رو است ولی 80 درصد رو نیست و در ترانه های معروف از آنها استفاده شده است. من در آلبوم دوباره ترانهای داشتم و حدفاصل اجرای این ترانه و سرودن شعر آن متأسفانه خیلی از دوستان عین این ترانه را اجرا کردند و این سرقت است که از ترانه من وام گرفته شد.
این خواننده و ترانه سرا در خصوص استفاده از ادبیات سخیف در ترانه گفت: انتخاب برخی لغات در ادبیات ترانه فاجعه است. حدفاصل سال 58 تا 76 بر روی این دسته بندی کار نشده است و در ارشاد دسته بندی پاپ، سنتی و کلاسیک را برای نوع موسیقی مشخص کرده اند که غلط است. شاخصه پاپ مشخص نیست و در این بیست سال این دسته بندی غلط است و موسیقی تلفیقی را هم به غلط انتخاب می کنند درحالیکه تعاریف و آرایش باید مشخص شوند.
قیمت بلیت های کنسرت بالا است
وی در خصوص وضعیت کنسرتها گفت: چرا یک خواننده در طول سال هفت و هشت سانس کنسرت میگذارد درحالیکه پتانسیل چهار سانس را دارد. کنسرت قسمت بیزنسی هنر است این در حالی است که تنها سه خواننده ما داریم که مردم متقاضی کنسرت های شان هستند و گرانی بلیط کنسرت یکی از دلایلی است که فروش کنسرت ها را پایین می آورد اما خواننده های خوبی هم وجود دارند که از مدت ها قبل خوانندگی را آغاز کرده و امروز کنسرت های خوبی برگزار میکنند؛ مانند حامد همایون که موج مثبت توام با ریتم را در موسیقی آورده است که عدهای میگویند شعرش ایراد دارد. من فکر میکنم قیمت و یک سری کنسرت های بی رویه مشکل دارد که برای خودشان هم اثر نامناسبی دارد واین خوانندهها و تهیه کننده ها باید قدر خود را بیشتر بدانند زیرا این کار باعث میشود از اهنگسازی هم فارغ شوند و وقت بیشتری برای مردم نگذارند.
در ادامه برنامه گزارشی از کنسرت گروه دارکوب پخش شد و بعد از آن امیرحسین مدرس از مسعود امامی پرسید نظرتان درباره شرایط تولید آلبوم چیست؟
قیمت یک آلبوم موسیقی برابر با شیرموز
وی در اینباره گفت: به نظر من شرایط فعلی شرایط خوبی است زیرا امروز آهنگی را که میخوانیم همان موقع فید بک آن را میگیریم و البته امیدوارم شرایطی برای خوانندگان فراهم شود که در فضای مجازی بشود برای خوانندهها کسب درآمد کرد و از سایت های فروش حمایت شود. من آلبومی تولید کردم ولی بعد فکر کردم با تمرکز بیشتر به صورت تک ترک آهنگها را منتشر کنم. ما هیچ وقت زمانی برای حمایت از کتاب و سی دی نگذاشتیم و در حوصله مدیریت نبوده است . قیمت یک سی دی الان اندازه کرایه تاکسی است و نتیجه این میشود که من خواننده زحمتی برای البوم نکشم. خوشبختانه من آلبومی ندارم ولی برای خواننده ای که آلبومش فروش نرود خیلی سخت است اما چه میتوان کرد؟
از فروردین با کارهای جدید
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید تمرکز بیشتر شما درحال حاضر بیشتر بر خوانندگی است یا ترانه سرایی؟ وی در پاسخ گفت: هر چیزی که حالم را خوب کند. درآمد من از شغل دیگرم است و موسیقی برای من انگیزه عاطفی است و شاید دلیل عدم افت من در موسیقی علاقه و انگیزه باطنی من است. موفق ترین کارهایی که در چند سال اخیر داشتم کارهایی است که از صفر تا صد آن در 24 تا 48 ساعت انجام شده است. من سه کار برای رادیو هفت ساختم که از موفق ترین ها بوده و شاید ساخت انها تا 48 ساعت طول کشید. برای من تولید کردن ساده ترین کار در موسیقی است و الان سیزده چهارده قطعه آماده برای انتشار دارم که سال آینده منتشر میکنم. امسال بیشتر دوست دارم در کنار خانواده باشم و به این موضوع اعتقاد دارم در کنار مردم ماندن باعث میشود از کار افت نکنیم. متأسفانه قسمت مجازی زندگی ما زیاد شده است اما کلیت سخنم این است که از اوایل فروردین مقداری از قطعاتم را پخش کنم.
خواننده صدا سیمایی نیستم
در ادامه گزارش رونمایی آلبوم بشنو از نو، بهرام دهقانیار پخش شد و پس از آن مسعود امامی در خصوص تجربه خوانندگی تیتراژ گفت: سه یا چهار تیتراژ کار کردم وبیشتر کار نکردم زیرا خواننده صدا وسیمایی نبودم اما از هرکاری که کردم احساس رضایت دارم . در رابطه با اجرای کنسرت هم سه کنسرت برگزار کردم کاش هیچکدام را نمیگذاشتم زیرا من در کار سخت گیر هستم و به همین منظور بسیاری از تهیه کنندگان حرفهای با من کار نمیکنند. من امتیاز آثارم را به تهیه کننده ها نمیدهم و بسیاری از دوستانم دچار مشکلاتی در اینباره شدند. کار کردن با تهیه کنندگان غیرحرفهای هم ریسک بالایی داشته است و من هم در دو کنسرت آخری دچار آسیب روحی شدم و با آبروی من بازی شدد و عدهای برای زمین زدن من تلاش کردند.
مدیران به فکر بیشتر ماندن هستند
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید اگر شکایت و پیگیری میکردید نتیجه نداشت؟ این هنرمند گفت: ارشاد اصولا با سیستم حقوقی طرف حساب است و این افراد حقیقی هستند در نتیجه شکایت کردن فایدهای نداشت این کارها نیاز به تدوین قانون دارد وما حوصله تدوین قانون مناسب را نداریم و هر مدیری به فکر بیشتر ماندن است درحالیکه خیلی کارها میتوانند انجام بدهند اما حوصله انجام کار را ندارند.
در ادامه گزارشی از کنسرت گروه شیلر پخش شد که دومین حضور خود در ایران را برای برپایی کنسرت تجربه می کردند. با ورود مهمان برنامه، مسعود امامی ترانه سرا و خواننده پاپ بخش گفت و گوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس از وی درباره وضعیت امروز ترانه سوال کرد.
داورانی که حتی یک شعر نگفتهاند
امامی در این خصوص گفت: در مورد ترانه اول از همه بستر نقد ترانه باید فراهم شود. من حدود هشت سالی در جلسات نقد ترانه فعالیت داشتم ولی اولین تجربهای که بدست آوردم این است که ما خیلی افراد نقد پذیری نیستیم و از نقد ناراحت میشویم. ما ظرفیت محدودی در هنر داریم که در موسیقی کوچک و در ترانه بسیار کوچکتر است. در همین جشن جایزه افشین یداللهی ما اسامی ای در داوران می بینیم که ترانهای از آنها نشنیدهایم و تصمیم گیرندگانی در هیأت اصلی داریم که تا بحال ترانهای نگفتهاند پس چگونه برای ترانه سرایان تصمیم گیری میکنند؟ دلیل این امر این است که یک عده همیشه باید باشند. ترانه سرایی در مملکت ما باید به عنوان یک صنف فعالیت داشته باشد و ترانه سرایان ما باید بیمه باشند ولی وقتی همه چی باید تنها در قالب جلسهای باشد به قهقهرا میرویم ومن آیندهای برای این امر متصور نیستم. باید بزرگان را با احترام گرد هم بیاوریم و ناز آنها را بکشیم.
تو خود رانتی!
وی افزود: من نمیگویم که ترانه سرا حتما باید ده تا کتاب بنویسد اما معتقدم فرد شایستهای را داور اینگونه مسابقات نقد ترانه قرار دهیم. ترانه سرایی که بدون حمایت تلوزیون بیست درصد موفقیت امروزی را ندارد میگوید اگر روزی اتفاقی برای من افتاد دلم نمیخواهد بگویند ترانه سرایی دولتی بود بلکه بگویند ترانه سرای مردمی بود. خب شما تیتراژها را از کارنامه ات حذف کن تا تفاوتت با دیگران مشخص شود تو خود رانتی! البته رانت به معنی ندیده گرفتن شایستگیها نیست.
بعد از صحبتهای مسعود امامی گزیده آثار وی پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از حال امروز ترانه سوال کرد.
جلسات شعر باید جلسات ادیت باشد نه نقد
مسعود امامی اظهار کرد: ما یک فاز ممیزی گونه داشتیم که ممیزی ارشاد بود وامروز شکل دیگری از ممیزی پیش آمده که عدهای موافق آن نیستند ولی مردم موافق آن هستند. تغییر زبان باعث شده به شعر غزل معاصر امروز برسیم و ما نمیتوانیم منکر تغییر زبان شویم و به دیگران بگوییم آنچه ما میگوییم بنویسید. ترانه با نگاه معلم گونه حالش بسیار بد است اما این اقبال نشان میدهد حالش بهتر شده است و وضعیت بینابینی داریم. اما نگران کننده هم هست ما تقریبا درحدفاصل سال 80 تا 90 برخی از ترانه سرایان نظیر افشین مقدم،آقای بمانی، خانم برزویی و خانم اسدی را داشتیم که از طریق جلسات شعر و خانه ترانه معرفی شدند ولی ترانه سرایی که بتواند کار آنچنانی کند بعدها دیده نشد زیرا بستر مناسبی نیست. جلسات نقد باید جلسه ادیت باشد نه نقد و این شعرها نیاز به تولید فکر و کمک باشد، در جلسات کارگاهی کار آموزشی درست انجام نمیشود و این نگران کننده است.
امیرحسین مدرس در تکمیل این سخنان گفت: من به عنوان علاقمند به ترانه باید از واژگانی استفاده کنم که نه واژگان خاقانی است و نه واژگان کف خیابانی زیرا با شعر سروکار دارم و تغییر زبانی با انقلاب مشروطه شروع شد و بعد واژه های مردمی در ادبیات وارد شد ولی بعضی از واژگان باعث ترس من میشود.
سرقت ادبی در ترانه
مسعود امامی گفت: حوصله فرهنگی ما پایین آمده است ولی سطح فرهنگی ما بالاتر رفته منتها مردم به اتفاقات فکر نمیکنند و مشکل من با اکثر دوستان این است که ترانه سرای درجه یک نباید خواننده درجه سه باشد. همه میدانند سرقت ادبی خیلی مواقع رو است ولی 80 درصد رو نیست و در ترانه های معروف از آنها استفاده شده است. من در آلبوم دوباره ترانهای داشتم و حدفاصل اجرای این ترانه و سرودن شعر آن متأسفانه خیلی از دوستان عین این ترانه را اجرا کردند و این سرقت است که از ترانه من وام گرفته شد.
این خواننده و ترانه سرا در خصوص استفاده از ادبیات سخیف در ترانه گفت: انتخاب برخی لغات در ادبیات ترانه فاجعه است. حدفاصل سال 58 تا 76 بر روی این دسته بندی کار نشده است و در ارشاد دسته بندی پاپ، سنتی و کلاسیک را برای نوع موسیقی مشخص کرده اند که غلط است. شاخصه پاپ مشخص نیست و در این بیست سال این دسته بندی غلط است و موسیقی تلفیقی را هم به غلط انتخاب می کنند درحالیکه تعاریف و آرایش باید مشخص شوند.
قیمت بلیت های کنسرت بالا است
وی در خصوص وضعیت کنسرتها گفت: چرا یک خواننده در طول سال هفت و هشت سانس کنسرت میگذارد درحالیکه پتانسیل چهار سانس را دارد. کنسرت قسمت بیزنسی هنر است این در حالی است که تنها سه خواننده ما داریم که مردم متقاضی کنسرت های شان هستند و گرانی بلیط کنسرت یکی از دلایلی است که فروش کنسرت ها را پایین می آورد اما خواننده های خوبی هم وجود دارند که از مدت ها قبل خوانندگی را آغاز کرده و امروز کنسرت های خوبی برگزار میکنند؛ مانند حامد همایون که موج مثبت توام با ریتم را در موسیقی آورده است که عدهای میگویند شعرش ایراد دارد. من فکر میکنم قیمت و یک سری کنسرت های بی رویه مشکل دارد که برای خودشان هم اثر نامناسبی دارد واین خوانندهها و تهیه کننده ها باید قدر خود را بیشتر بدانند زیرا این کار باعث میشود از اهنگسازی هم فارغ شوند و وقت بیشتری برای مردم نگذارند.
در ادامه برنامه گزارشی از کنسرت گروه دارکوب پخش شد و بعد از آن امیرحسین مدرس از مسعود امامی پرسید نظرتان درباره شرایط تولید آلبوم چیست؟
قیمت یک آلبوم موسیقی برابر با شیرموز
وی در اینباره گفت: به نظر من شرایط فعلی شرایط خوبی است زیرا امروز آهنگی را که میخوانیم همان موقع فید بک آن را میگیریم و البته امیدوارم شرایطی برای خوانندگان فراهم شود که در فضای مجازی بشود برای خوانندهها کسب درآمد کرد و از سایت های فروش حمایت شود. من آلبومی تولید کردم ولی بعد فکر کردم با تمرکز بیشتر به صورت تک ترک آهنگها را منتشر کنم. ما هیچ وقت زمانی برای حمایت از کتاب و سی دی نگذاشتیم و در حوصله مدیریت نبوده است . قیمت یک سی دی الان اندازه کرایه تاکسی است و نتیجه این میشود که من خواننده زحمتی برای البوم نکشم. خوشبختانه من آلبومی ندارم ولی برای خواننده ای که آلبومش فروش نرود خیلی سخت است اما چه میتوان کرد؟
از فروردین با کارهای جدید
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید تمرکز بیشتر شما درحال حاضر بیشتر بر خوانندگی است یا ترانه سرایی؟ وی در پاسخ گفت: هر چیزی که حالم را خوب کند. درآمد من از شغل دیگرم است و موسیقی برای من انگیزه عاطفی است و شاید دلیل عدم افت من در موسیقی علاقه و انگیزه باطنی من است. موفق ترین کارهایی که در چند سال اخیر داشتم کارهایی است که از صفر تا صد آن در 24 تا 48 ساعت انجام شده است. من سه کار برای رادیو هفت ساختم که از موفق ترین ها بوده و شاید ساخت انها تا 48 ساعت طول کشید. برای من تولید کردن ساده ترین کار در موسیقی است و الان سیزده چهارده قطعه آماده برای انتشار دارم که سال آینده منتشر میکنم. امسال بیشتر دوست دارم در کنار خانواده باشم و به این موضوع اعتقاد دارم در کنار مردم ماندن باعث میشود از کار افت نکنیم. متأسفانه قسمت مجازی زندگی ما زیاد شده است اما کلیت سخنم این است که از اوایل فروردین مقداری از قطعاتم را پخش کنم.
خواننده صدا سیمایی نیستم
در ادامه گزارش رونمایی آلبوم بشنو از نو، بهرام دهقانیار پخش شد و پس از آن مسعود امامی در خصوص تجربه خوانندگی تیتراژ گفت: سه یا چهار تیتراژ کار کردم وبیشتر کار نکردم زیرا خواننده صدا وسیمایی نبودم اما از هرکاری که کردم احساس رضایت دارم . در رابطه با اجرای کنسرت هم سه کنسرت برگزار کردم کاش هیچکدام را نمیگذاشتم زیرا من در کار سخت گیر هستم و به همین منظور بسیاری از تهیه کنندگان حرفهای با من کار نمیکنند. من امتیاز آثارم را به تهیه کننده ها نمیدهم و بسیاری از دوستانم دچار مشکلاتی در اینباره شدند. کار کردن با تهیه کنندگان غیرحرفهای هم ریسک بالایی داشته است و من هم در دو کنسرت آخری دچار آسیب روحی شدم و با آبروی من بازی شدد و عدهای برای زمین زدن من تلاش کردند.
مدیران به فکر بیشتر ماندن هستند
امیرحسین مدرس از این هنرمند پرسید اگر شکایت و پیگیری میکردید نتیجه نداشت؟ این هنرمند گفت: ارشاد اصولا با سیستم حقوقی طرف حساب است و این افراد حقیقی هستند در نتیجه شکایت کردن فایدهای نداشت این کارها نیاز به تدوین قانون دارد وما حوصله تدوین قانون مناسب را نداریم و هر مدیری به فکر بیشتر ماندن است درحالیکه خیلی کارها میتوانند انجام بدهند اما حوصله انجام کار را ندارند.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1396 - 10:30
افزودن یک دیدگاه جدید