برنامه «ساعت 25» این هفته با موضوعیت شعر و موسیقی عاشورایی در حضور سید حسین متولیان برگزار شد
ورود واژگان سخیف به اشعار عاشورایی
موسیقی ما - پرونده برنامه ساعت 25، پنجشنبه این هفته با موضوعیت شعر و موسیقی عاشورایی بسته شد. در این برنامه که به بررسی ترانههای عاشورایی و کلام مذهبی در ترانه پرداخت، سیدحسین متولیان در کنار امیرحسین مدرس، گفتوگویی جذاب و در خور ارادت به سیدالشهدا و کرامت ایام عاشورایی داشتند.
در این برنامه گفتوگوهایی با علی اکبر قلیچ (خواننده جوان آئینی)، حاتم عسگری (خواننده و موسیقیدان کشور) با موضوع پیوند موسیقی و مذهب و موسیقی تعزیه انجام شد. در این برنامه عنوان شد که حاتم عسگری تعزیههایی خوانده که تاکنون منتشر نشده و امیرحسین مدرس هم این موضوع را به فرهنگستان هنر گوشزد کرد و گفت پخش این آثار، نیازمند همت و حمایت اهالی فرهنگستان هنر است.
پس از این بخش سید حسین متولیان در کنار امیرحسین مدرس قرار گرفت و درباره ویژگیها و مشخصههای شعر عاشورایی گفت: «برای رسیدن به شعر خوب در این زمینه نیاز به یکسری مقدمات است. امروز از فردی که از پایینترین سطح این اشعار در هیأتهای مذهبی میخواند و از سخیفترین واژگان در مدح ممدوحی (که در برابر عظمت او استفاده از کلام بسیار مفاخرهآمیز ضرورت دارد) استفاده میکند تا شعری که مهذب است و تمام مقدمات در باب آن رعایت شده دیده میشود. اما مقدمات کدامند؟ به عقیده من بخش اول مقدمات برای سرودن این اشعار، سلوک شخصی شاعر است به این معنی که شاعر از ابتدا مشخص میکند که من ذوق، قریحه و قلمم را در این راه خرج میکنم. سلوک شاعر در حیطه زندگی، نوع نگاه و تجربههای زیستی او است. نوع نگاه شاعر و زاویه دید او در شعر عاشورایی بسیار اهمیت دارد. ما نمیتوانیم به کسی علاقهمند باشیم و در وصف او بدی و خوبی را یکجا بیان کنیم. پس غیرت ما کجا رفته؟»
متولیان در اینباره گفت: «گهگاه ما ساحت شعر آئینی را با ترانهسرایی معمول اشتباه میگیریم. من به عنوان ترانهسرا میتوانم بسیاری از واژگان و الفاظ را به خدمت شعر بگیرم ولی زمانیکه به ساحت اهل بیت میرسم باید توقفی محکم داشته باشم. یعنی نگاهی به عظمت موضوعی داشته باشم و وقتی عظمت موضوع را دیدم، تشخیص دهم چه واژهای متناسب با این عظمت است. بهطور نمونه، واژگان محاوره معمولاً باید برای کودکان استفاده شود و اگر برای امام حسین و قمر بنیهاشم استفاده شود، زننده است. اما اگر از زبان حضرت علیاصغر بیان شود، زبان حال میشود و قابل پذیرش است. در فرهنگ تعزیهخوانی ما، اگر دقت کنید مخالفخوانها تحریر ندارند و گویشهایی دارند که به شکل پرتابی است. این نشاندهنده خرده فرهنگها است. یا در تعزیه علیاکبر خوان کنار سیدالشهدا تحریر نمیدهد زیرا بیانگر فرهنگی است که میگوید کوچکتر در برابر بزرگتر چهچه نمیزند. تمام این خرده فرهنگها وجود دارد و کافی است به آنها دقت شود.»
در ادامه برنامه آیتمی در معرفی آثار و شعرخوانی استاد سیدعلی موسوی گرمارودی به سمع و نظر بینندگان رسید که در آن یکی از آثار ارزشمند این استاد بزرگ کتاب «آغاز روشنایی آینه» معرفی شد و در ادامه بحث، امیرحسین مدرس به معرفی اشعاری از حسین منزوی در مدح قیام عاشورایی و خصایص بینظیر این اشعار پرداخت و پس از آن متولیان راجع به شعر نیمایی و ارادت نیما و شعر محتشم به مذهب و اشعار مذهبی گفت: «شعر آئینی محتشم با آئین و مناسبتها جور در میآید. بنابراین شعری که در مدح حضرت سیدالشهدا خوانده میشود باید باعث حال خوش و رشد ما شود. اتفاقی که درترجیعبند محتشم به افراد دست میدهد.»
مدرس در تکمیل صحبتهای متولیان گفت: «شعر محتشم حال روحی ما را خوب میکند جوری که نیاز به چیز دیگری نیست. این سخن افراد بسیاری است و ئکاری که ترانه باید با دل افراد بکند، غیر از این نیست. از این شعرا بسیارند؛ فیاض لاهیجی، هزین لاهیجی، ادیب المملاک فراهانی و مرحوم حجت الاسلام نیر تبریزی از جمله آنها هستند.»
او در انتهای بحث گفت: «باید باور کنیم در پیشینه هنر آئینی ما، برای بیان یک بیت شعر، گهگاه هنرمندان چله مینشستند. جناب مقبل بیست و چهار ساعت از اتاق بیرون نمیآید تا ابیاتی طوفانی خلق شود. اگر محسن حججی را به عنوان شهید امروز دوست دارم به دلیل رفتار نمادین و شاعرانه او است. رفتاری که مادری را بر این میدارد که در شب شام غریبان بالش از زیر سر فرزندان بردارد تا حال فرزندان امام حسین را متوجه شوند که سر بر سنگ گذاشتند. این موضوع سلوک رفتاری را شکل میدهد و شاعر عاشورایی باید این سلوک را در شعر منعکس کند که این هم از رفتن به روضههای قدیم و همین پیادهروی اربعین بدست میآید. اگر این اتفاق رخ بدهد، به تحقق آنچه از شعر آئینی انتظار داریم میرسیم.»
در این برنامه گفتوگوهایی با علی اکبر قلیچ (خواننده جوان آئینی)، حاتم عسگری (خواننده و موسیقیدان کشور) با موضوع پیوند موسیقی و مذهب و موسیقی تعزیه انجام شد. در این برنامه عنوان شد که حاتم عسگری تعزیههایی خوانده که تاکنون منتشر نشده و امیرحسین مدرس هم این موضوع را به فرهنگستان هنر گوشزد کرد و گفت پخش این آثار، نیازمند همت و حمایت اهالی فرهنگستان هنر است.
پس از این بخش سید حسین متولیان در کنار امیرحسین مدرس قرار گرفت و درباره ویژگیها و مشخصههای شعر عاشورایی گفت: «برای رسیدن به شعر خوب در این زمینه نیاز به یکسری مقدمات است. امروز از فردی که از پایینترین سطح این اشعار در هیأتهای مذهبی میخواند و از سخیفترین واژگان در مدح ممدوحی (که در برابر عظمت او استفاده از کلام بسیار مفاخرهآمیز ضرورت دارد) استفاده میکند تا شعری که مهذب است و تمام مقدمات در باب آن رعایت شده دیده میشود. اما مقدمات کدامند؟ به عقیده من بخش اول مقدمات برای سرودن این اشعار، سلوک شخصی شاعر است به این معنی که شاعر از ابتدا مشخص میکند که من ذوق، قریحه و قلمم را در این راه خرج میکنم. سلوک شاعر در حیطه زندگی، نوع نگاه و تجربههای زیستی او است. نوع نگاه شاعر و زاویه دید او در شعر عاشورایی بسیار اهمیت دارد. ما نمیتوانیم به کسی علاقهمند باشیم و در وصف او بدی و خوبی را یکجا بیان کنیم. پس غیرت ما کجا رفته؟»
- شاعرعاشورایی باید مقتلخوان باشد
- شاعر باید علاوه بر ذوق و سلوک باطنی مسلح به مجلس و کتاب باشد
- نسلی که تنها کپیخوانی میکند!
- رعایت ادب شرط نخست ترانهسرایی عاشورایی است
متولیان در اینباره گفت: «گهگاه ما ساحت شعر آئینی را با ترانهسرایی معمول اشتباه میگیریم. من به عنوان ترانهسرا میتوانم بسیاری از واژگان و الفاظ را به خدمت شعر بگیرم ولی زمانیکه به ساحت اهل بیت میرسم باید توقفی محکم داشته باشم. یعنی نگاهی به عظمت موضوعی داشته باشم و وقتی عظمت موضوع را دیدم، تشخیص دهم چه واژهای متناسب با این عظمت است. بهطور نمونه، واژگان محاوره معمولاً باید برای کودکان استفاده شود و اگر برای امام حسین و قمر بنیهاشم استفاده شود، زننده است. اما اگر از زبان حضرت علیاصغر بیان شود، زبان حال میشود و قابل پذیرش است. در فرهنگ تعزیهخوانی ما، اگر دقت کنید مخالفخوانها تحریر ندارند و گویشهایی دارند که به شکل پرتابی است. این نشاندهنده خرده فرهنگها است. یا در تعزیه علیاکبر خوان کنار سیدالشهدا تحریر نمیدهد زیرا بیانگر فرهنگی است که میگوید کوچکتر در برابر بزرگتر چهچه نمیزند. تمام این خرده فرهنگها وجود دارد و کافی است به آنها دقت شود.»
- ورود واژگان سخیف از زبان ذاکران
- تجلیل از شعرا و هنرمندان آئینی
در ادامه برنامه آیتمی در معرفی آثار و شعرخوانی استاد سیدعلی موسوی گرمارودی به سمع و نظر بینندگان رسید که در آن یکی از آثار ارزشمند این استاد بزرگ کتاب «آغاز روشنایی آینه» معرفی شد و در ادامه بحث، امیرحسین مدرس به معرفی اشعاری از حسین منزوی در مدح قیام عاشورایی و خصایص بینظیر این اشعار پرداخت و پس از آن متولیان راجع به شعر نیمایی و ارادت نیما و شعر محتشم به مذهب و اشعار مذهبی گفت: «شعر آئینی محتشم با آئین و مناسبتها جور در میآید. بنابراین شعری که در مدح حضرت سیدالشهدا خوانده میشود باید باعث حال خوش و رشد ما شود. اتفاقی که درترجیعبند محتشم به افراد دست میدهد.»
مدرس در تکمیل صحبتهای متولیان گفت: «شعر محتشم حال روحی ما را خوب میکند جوری که نیاز به چیز دیگری نیست. این سخن افراد بسیاری است و ئکاری که ترانه باید با دل افراد بکند، غیر از این نیست. از این شعرا بسیارند؛ فیاض لاهیجی، هزین لاهیجی، ادیب المملاک فراهانی و مرحوم حجت الاسلام نیر تبریزی از جمله آنها هستند.»
- رفتارهای نمادین سلوک شاعر را شکل میدهد
او در انتهای بحث گفت: «باید باور کنیم در پیشینه هنر آئینی ما، برای بیان یک بیت شعر، گهگاه هنرمندان چله مینشستند. جناب مقبل بیست و چهار ساعت از اتاق بیرون نمیآید تا ابیاتی طوفانی خلق شود. اگر محسن حججی را به عنوان شهید امروز دوست دارم به دلیل رفتار نمادین و شاعرانه او است. رفتاری که مادری را بر این میدارد که در شب شام غریبان بالش از زیر سر فرزندان بردارد تا حال فرزندان امام حسین را متوجه شوند که سر بر سنگ گذاشتند. این موضوع سلوک رفتاری را شکل میدهد و شاعر عاشورایی باید این سلوک را در شعر منعکس کند که این هم از رفتن به روضههای قدیم و همین پیادهروی اربعین بدست میآید. اگر این اتفاق رخ بدهد، به تحقق آنچه از شعر آئینی انتظار داریم میرسیم.»
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1396 - 19:03
افزودن یک دیدگاه جدید