گفتوگو با نادر مشایخی دربارهی آموزش موسیقی و چیزهای دیگر
نادر مشایخی: آموزش موسیقی در ایران فاجعه است
موسیقی ما- روزگار است دیگر. بالا دارد، پایین دارد. سختی و آسانی دارد. گاهی مصیبت کرور کرور آوار میشود. هواپیما سقوط میکند. کشتی غرق میشود. زلزله میآید. گاهی دلِ آدم درد میگیرد از این همه غصه. اما مگر نه اینکه «چنان» نماند، پس «چنین» نیز نخواهد ماند؟ بهخصوص آنکه این روزها اسفند است و یک «پنجشنبه»ی بزرگ و نویدِ روزهای بهاری. قرار بود با «نادر مشایخی» دربارهی فعالیتهای جدیدش و به خصوص کنسرواتوار «جان کیج» بپرسیم؛ اما به حیاطِ کنسرواتوار که رفتیم، دیدیم آرام و فارغ از هیاهوی دنیا نشسته است به گپ زدن با دانشجویانش و قهوهاش را مینوشد، برای همین از جای دیگری گفتوگو را آغاز کردیم و از راههای او برای حالِ خوب شنیدیم:
مهدی کاظمی: من فکر میکنم این شیوهی آموزش میتواند پاسخ درستی به آن چیزی باشد که آقای مشایخی دربارهی آن صحبت میکنند، بهخصوص اینکه ایشان سابقهی 35 سال فعالیت در حوزهی موسیقی را دارند و این تجربه باید به دیگران منتقل شود. ما فکر کردیم، چرا یک هنرجوی ایرانی، آرزو دارد بعد از اتمام تحصیلاتش در ایران به اروپا برود؟ چرا نباید آن شیوهی تدریس را در همین ایران به اجرا درآورد؟ بهخصوص اینکه ما در کشور خوادمان استادانِ بزرگی چون آقای مشایخی را داریم که با بزرگترین اساتید موسیقی در خارج از ایران برابری میکنند. البته ما شیوههای نوینی را نیز در نظر گرفتهایم و برای مثال تمام اطلاعات دیجیتالی که در ایران هنوز برنامهنویسی نشده را برنامهنویسی کردهایم.
.
دانیال کلانتری: آنچه واضح است، اینکه روند آموزش ما از دنیا عقبتر است؛ برای رسیدن به نقطهای که آنها هماکنون هستند، میتوان از یک راه میانبر به اسم تکنولوژی استفاده کرد. فکر میکنم اگر تمرکز اصلی روی الکتروآکوستیک، برنامهنویسی و مسالهی زبان باشد، میتوان این فاصله را کم کرد. گاهی برخی گمان میکنند که یک آهنگساز به مسایلی از این دست نیاز ندارد، در حالیکه این یک اشتباه بزرگ است. این چیزی است که اینجا قرار است آموزش دهیم و بگوییم همانطور که در گذشته، یک آهنگساز نیاز به یادگیری نوازندگی پیانو داشت؛ حالا نیاز به برنامهنویسی دارد.
مهدی کاظمی: برای این اهداف تنها استاد مشایخی میتوانستند به ما کمک کنند، کسی که با متدهای روز اروپا آشناست و همراهی خوب است. من خودم 1600 کیلومتر راه آمدم تا در دانشگاه هنر تحصیل کنم و با یک فاجعه روبهرو شدم و حالا امیدواریم که بتوانم گامی مثبت در این زمینه برداریم.
دانیال کاظمی: ما تلاش کردیم که در کنارِ موسیقی، زبان را به هنرجویان درس دهیم و برای اولین بار نیز از اطلس موسیقی استفاده میکنیم. تئوری موسیقیمان نیز قبل از سدة بیست و بعد از سدة بیست است.
مهدی کاظمی: اساتید دانشگاهها معمولا روش و عقیدهی خودشان را درس میدهند؛ اینجا اما همه با یک هدف و ایدئولوژی مشترک درس میدهند،
- بهانهی گفتوگوی ما چیزِ دیگری است؛ اما اگر اجازه دهید میخواستم بحث را از جای دیگری شروع کنم. به نظر میرسد این روزها یک افسردگی جمعی در جامعهی ما احساس میشود. انگار حال همه بد است؟ به نظر شما چرا؟
- مساله همینجاست. همهی ما امکاناتِ زیادی داریم؟
- راهی هم برای این مساله به ذهنتان میرسد؟
- آن راه چیست؟
- «امید» همیشه سحرآمیز است.
- کرم خاکی؟
- آقای مشایخی حتما شوخی میکنید؟
- من با شنیدنِ حرفهای شما مدام گیج میشوم. نمیتوانم این اندازه امیدوار باشم، وقتی میبینم ما همه نسبت به همه نامهربان هستیم.
- هنوز هم این طور است؟
- من اما از پورشه و ویلا حرف نمیزنم. وقتی «سانچی» رخ میدهد یا هواپیما سقوط میکند یا پلاسکو به آن شکل در میآید، وقتی زلزله میشود. اینها همه در رفتار و کارِ ما آدمها تأثير دارد؛ اين را چکار کنيم؟
- اين همه مثبتانديشي شما از کجا ميآيد؟ اين حال خوب شما از کجاست؟
- در این میان موسيقي چه نقشي ميتواند داشته باشد؟
- شما به عنوان يک آهنگساز چه رسالت اجتماعيای برای خودتان در نظر دارید؟
- اگر بخواهيد اثری در مورد فضايي که امروز در آن به سر ميبريد، بنويسيد اثر شما چه شکلي ميشود؟
- خب برسیم به کارهایتان. از «اینتر ارکستر»چه خبر؟
- و آن وقت شما چگونه رهبري ميکنيد؟
- شما به تازگی در کنسراوتوار «جان کیج» نیز مشغول فعالیت هستید. هدف این کنسرواتوار چیست؟
- شما تصویر وحشتناکی از آموزش موسیقی ارایه میدهید.
مهدی کاظمی: من فکر میکنم این شیوهی آموزش میتواند پاسخ درستی به آن چیزی باشد که آقای مشایخی دربارهی آن صحبت میکنند، بهخصوص اینکه ایشان سابقهی 35 سال فعالیت در حوزهی موسیقی را دارند و این تجربه باید به دیگران منتقل شود. ما فکر کردیم، چرا یک هنرجوی ایرانی، آرزو دارد بعد از اتمام تحصیلاتش در ایران به اروپا برود؟ چرا نباید آن شیوهی تدریس را در همین ایران به اجرا درآورد؟ بهخصوص اینکه ما در کشور خوادمان استادانِ بزرگی چون آقای مشایخی را داریم که با بزرگترین اساتید موسیقی در خارج از ایران برابری میکنند. البته ما شیوههای نوینی را نیز در نظر گرفتهایم و برای مثال تمام اطلاعات دیجیتالی که در ایران هنوز برنامهنویسی نشده را برنامهنویسی کردهایم.
- ضرورت این مساله چه بود؟
- یعنی هنرجو به صورت حضوری درس میگیرد یا از طریقِ دیجیتال؟
- چرا جان کیج؟
.
- آقای مشایخی میدانم که «کیج» هنرمند مورد علاقهتان است؛ اما جز این دلیلِ دیگری نیز برای این نامگذاری داشتید؟
- ببینید اگر موسیقی مدرن در دنیا تا این اندازه جدی شده است، به خاطر این است که آنها موسیقی کلاسیک را در بالاترین حد خود شناختهاند؛ اما ما هنوز در اجرای قطعاتِ سادهی موسیقی کلاسیک هم مشکل داریم و ارکسترها بعد از ماهها تمرین هم نمیتوانند از پسِ اجرای آن برآیند؟ اصلاً چه ضرورتی وجود دارد که به چیزهای دیگر فکر کنیم؟
- این یعنی اینکه باید به موسیقی کلاسیک بیتوجه باشیم؟
- آقای مشایخی وضعیت تدریس در دانشگاهها هم با همین مشکلات مواجه است؟
- تمام اینها یعنی اینکه قرار است شما را در بحث آموزش متمرکزتر از گذشته ببینیم؟
دانیال کلانتری: آنچه واضح است، اینکه روند آموزش ما از دنیا عقبتر است؛ برای رسیدن به نقطهای که آنها هماکنون هستند، میتوان از یک راه میانبر به اسم تکنولوژی استفاده کرد. فکر میکنم اگر تمرکز اصلی روی الکتروآکوستیک، برنامهنویسی و مسالهی زبان باشد، میتوان این فاصله را کم کرد. گاهی برخی گمان میکنند که یک آهنگساز به مسایلی از این دست نیاز ندارد، در حالیکه این یک اشتباه بزرگ است. این چیزی است که اینجا قرار است آموزش دهیم و بگوییم همانطور که در گذشته، یک آهنگساز نیاز به یادگیری نوازندگی پیانو داشت؛ حالا نیاز به برنامهنویسی دارد.
مهدی کاظمی: برای این اهداف تنها استاد مشایخی میتوانستند به ما کمک کنند، کسی که با متدهای روز اروپا آشناست و همراهی خوب است. من خودم 1600 کیلومتر راه آمدم تا در دانشگاه هنر تحصیل کنم و با یک فاجعه روبهرو شدم و حالا امیدواریم که بتوانم گامی مثبت در این زمینه برداریم.
دانیال کاظمی: ما تلاش کردیم که در کنارِ موسیقی، زبان را به هنرجویان درس دهیم و برای اولین بار نیز از اطلس موسیقی استفاده میکنیم. تئوری موسیقیمان نیز قبل از سدة بیست و بعد از سدة بیست است.
مهدی کاظمی: اساتید دانشگاهها معمولا روش و عقیدهی خودشان را درس میدهند؛ اینجا اما همه با یک هدف و ایدئولوژی مشترک درس میدهند،
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1396 - 10:01
دیدگاهها
اقای مشایخی دوست داشتنی،خدا حفظشون کنه برای هممون ❤️
چ خوب گفتن.موسسه های موسیقی اکثرا به فکر بیشتر نگه داشتن هنرجو هستن واسه بیشتر پول گرفتن.و همین یعنی اتلاف وقت
جناب مشايخي فرهيخته.....خدا سايشونو حفظ كنه
مرسي كه حرف دل يه نسل زديد❤️
پاینده باشید استاد
زنده باااااد
کاملا درست بود زنده باشی
آفرین..زنده باد
افزودن یک دیدگاه جدید