گفتوگوی «موسیقی ما» با آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ و داور برنامه «شبکوک»
مهدی یغمایی: پنجاه درصد کنسرتها خالی میماند، اگر ...
موسیقی ما – «مهدی یغمایی» اواسط دهه هشتاد و در همکاری با گروه «ژوان» به شهرت رسید. آن زمان قطعه «دختر بهار» از این گروه میان مخاطبان شنیده شد و بازتاب زیادی داشت اما این خواننده در ادامه فعالیتهای مستقل خودش را پیگیری کرد. در ماه رمضان سال 1390 دوباره توانست قطعه دیگری از خودش را به گوش میلیونها مخاطب برساند. آن هم زمانی که تیتراژ ابتدایی برنامه «ماه عسل» آن سال را با ترانه روزبه بمانی و ملودی خودش خواند. یکی دیگر از اتفاقات خبرساز مهدی یغمایی هم داوری مسابقه «شب کوک» بود که نوروز دو سال پیش از تلویزیون پخش میشد. اما با وجود این اتفاقات و شنیده شدن صدا و تصویر او در چند مقطع میان طیف گستردهای از مخاطبان، مهدی یغمایی درگیر اتفاقات دیگری هم بوده است. نظیر مسائلی که با تهیهکننده آلبوم قبلیاش داشت و اینکه به دلایل مختلف پس از پانزده سال، زمستان سال گذشته اولین کنسرتش را در تهران روی صحنه برد. با او در دفتر سایت «موسیقی ما» به گفتگو نشستیم و همه اتفاقات چند سال اخیرش را مورد بررسی قرار دادیم
عماد طالبزاده: ویدئویی که قرار است برای قطعه جدید مهدی بسازم، یک ویدئوی مفهومی و خاص است و اینطور نیست که فکر کنید قرار است مهدی را به یک کویر ببریم تا در آنجا بخواند! یک ایده خیلی قوی برای این ویدئو دارم و شاید لازم باشد مهدی را به منطقهای از سیستان و بلوچستان ببریم؛ چون لوکیشنی در آنجا دیدهام که در کلِ دنیا تک است و در هیچکجای دیگر دنیا چنین لوکیشنی پیدا نمیشود.
من زمانی به وزارت ارشاد میرفتم و در آنجا آدمهایی که مسئولیت داشتند و بعضاً هنوز هم در همان مسندها هستند، به من میگفتند که اگر بخواهیم یک خواننده ایرانی را به جوامع بینالمللی معرفی کنیم و با آن خواننده پز بدهیم، آن خواننده مهدی یغمایی است! بعد من متعجب میشدم که چهطور میخواهند با خوانندهای که در داخل کشور حمایتش نمیکنند، در خارج از کشور پز بدهند! خیلیها حرف میزنند اما وقتی پای عمل میرسد، آن حمایتی که لازم است را انجام نمیدهند. بههرحال هر خوانندهای نیاز به مدیا و حمایت دارد و من توقع دارم اگر کسی مرا به عنوان یک خواننده خوب میشناسد، از من حمایت کند.
من بالغ بر ده سال است که دارم موسیقی تدریس میکنم و شاید 10-15 سال دیگر یکسری خوانندهها در مارکت موسیقی ایران معروف شوند و بگویند دوره مسترکلاسشان را پیش مهدی یغمایی گذراندهاند. من این کارها را انجام دادهام و سالها است که در حوزه تولید موسیقی هم فعالیت دارم. پس انتظار دارم اگر کسی برای من جایگاهی متصور است، مرا حمایت کند. گرچه متأسفانه وضعیت امروز موسیقی ما خیلی جالب نیست و خیلیها که شایستگی دارند، در جایگاه واقعی خودشان قرار نگرفتهاند.
اما با احترام به همه دوستان، معتقدم هر چه که پیش میرویم، مقوله صدا در موسیقی ما دارد کمرنگتر میشود و خیلیها سعی میکنند با تکنولوژی و موسیقی الکترونیک ضعف خودشان را بپوشانند. البته موسیقی الکترونیک خیلی خوب است و موزیسینی مثل سیروان خسروی بهعنوان یک متخصص در حوزه موسیقی الکترونیک، به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرده؛ اما همین تکنولوژی و موسیقی الکترونیک بلای بدی سر موسیقی ما آورده؛ چون خیلیها از آن برای پوشش ضعفهایشان استفاده میکنند. وای بر موسیقی مملکتی که تنظیمکننده و آهنگساز آن هنر یک تحلیل ساده از آکورد سهصدایی ندارد و وای به حال مردمی که مخاطب موسیقی آن تنظیمکننده و آهنگساز هستند. مگر میشود کسی موسیقی کار کند و الفبای آن را نداند؟ شما چهطور میتوانید بدون اینکه سواد داشته باشید اسم خودتان را روی کاغذ بنویسید؟ من نمیگویم در موسیقی آدم خیلی باسوادی هستم؛ ولی در خوانندگی، آهنگسازی، نت، تئوری و فواصل موسیقی، نوازندگی پیانو و گیتار و تنظیم موسیقی، آنقدری درک موسیقایی دارم که از پس کار خودم بربیایم. سواد موسیقایی من به عنوان یک خواننده از خیلی از تنظیمکنندگان بیشتر است و این یعنی فاجعه.
کسی که در یک جمله، چندین بار فالش میخواند، چرا باید به خواننده بودن اصرار داشته باشد؟ چنین آدمی باید وقتش را صرف کاری کند که در آن استعداد دارد. شرکتهای تولید و پخش موسیقی هم باید از خوانندهها تست بگیرند و اگر دیدند که خوانندهها واقعاً سواد آواز خواندن دارند، با آنها قرارداد ببندند. شرکتها حتی میتوانند استعدادیابی هم کنند، اما الان بیشتر تهیهکننده هستند تا استعدادیاب. اخیراً آقای محسن رجبپور در شرکت «ترانه شرقی» این کار را انجام داده و امیدوارم استعدادهای بهتری هم رو کنند. خدا خیرشان بدهد چون این کار واقعاً باارزش است.
الان به جایی رسیدهایم که خیلیها میگویند برای خواننده شدن، صدای خوب اهمیتی ندارد! مگر چنین چیزی ممکن است؟ یک خواننده خوب باید اول صدای خوبی داشته باشد و تیپ و چهره او هم میتواند در اولویتهای بعدی قرار بگیرد. الویس پرسلی که به خاطر چهرهاش یک خواننده مطرح جهانی نشد. او در وهله اول صدای بسیار زیبایی داشت و بعد چهره زیبایش هم کمکش کرد تا بیشتر دیده شود. ما اولویتها را فراموش کردهایم. امیدوارم مردم ما ارتباط بهتر و عمیقتری با ادبیات پیدا کنند؛ چون سرچشمه بسیاری از این مشکلات، فاصله گرفتن از ادبیات ناب است.
امیدوارم یک فکری به حال این قضیه شود و مراحل گرفتن مجوز را فعلاً برای خوانندگان تازهکاری بگذارند که خودشان را هنوز ثابت نکردهاند. انشاءالله که این مشکلات حل شود و ما دیگر مجبور نباشیم وقت زیادی را صرف دریافت مجوز برای انتشار تکآهنگها کنیم و در رقابت با خوانندههایی که مجوز ندارند، جا بمانیم.
- * شما سالها است که در عرصه موسیقی فعالیت میکنی؛ اما علیرغم اینکه دو آلبوم رسمی منتشر کرده و در چند آلبوم گروهی هم حضور داشتهای، اولین کنسرت مستقلت پس از حدود 15 سال روی صحنه رفت. چرا در برگزاری اولین کنسرتات سالها وقفه افتاد؟
- * چه شد که تصمیم گرفتی اولین کنسرت مستقلات را در تالار وحدت برگزار کنی؟
- * چرا پس از اولین کنسرت، اجرای دیگری را روی صحنه نبردی؟
- * همکاری شما با ناصر چشمآذر و ارکستر «ایستگاه» در کنسرت تالار وحدت ایشان چهطور اتفاق افتاد و چه کسی شما را به آقای چشمآذر معرفی کرد؟
- * همکاریتان به همان یک اجرا ختم شد و بعد از آن دیگر پیشنهادی برای همکاری با شما مطرح نشد؟
- * بازخورد آلبوم «چمدون تو» که خرداد سال گذشته منتشر شد، چهطور بود؟
- * قصد تولید و انتشار آلبوم جدیدی را نداری؟
- * تا بهحال کاری در راستای اجرای موسیقی اصیل ایرانی با تنظیمهای مدرن انجام دادهای؟
عماد طالبزاده: ویدئویی که قرار است برای قطعه جدید مهدی بسازم، یک ویدئوی مفهومی و خاص است و اینطور نیست که فکر کنید قرار است مهدی را به یک کویر ببریم تا در آنجا بخواند! یک ایده خیلی قوی برای این ویدئو دارم و شاید لازم باشد مهدی را به منطقهای از سیستان و بلوچستان ببریم؛ چون لوکیشنی در آنجا دیدهام که در کلِ دنیا تک است و در هیچکجای دیگر دنیا چنین لوکیشنی پیدا نمیشود.
- * چندی پیش علیرضا قرائیمنش (عضو سابق گروه «ژوان») در واکنش به اجرای قطعه «دختر بهار» در یکی از کنسرتهای شما، گفته بود که راضی نیست مهدی یغمایی این قطعه را اجرا کند. ماجرا چه بود؟
- * علیرغم آنکه همه مهدی یغمایی را به عنوان یک خواننده خوشصدا و باسواد میشناسند، با توجه پتانسیلی که داری، تا الان به جایگاهی که باید نرسیدهای. چرا؟
من زمانی به وزارت ارشاد میرفتم و در آنجا آدمهایی که مسئولیت داشتند و بعضاً هنوز هم در همان مسندها هستند، به من میگفتند که اگر بخواهیم یک خواننده ایرانی را به جوامع بینالمللی معرفی کنیم و با آن خواننده پز بدهیم، آن خواننده مهدی یغمایی است! بعد من متعجب میشدم که چهطور میخواهند با خوانندهای که در داخل کشور حمایتش نمیکنند، در خارج از کشور پز بدهند! خیلیها حرف میزنند اما وقتی پای عمل میرسد، آن حمایتی که لازم است را انجام نمیدهند. بههرحال هر خوانندهای نیاز به مدیا و حمایت دارد و من توقع دارم اگر کسی مرا به عنوان یک خواننده خوب میشناسد، از من حمایت کند.
من بالغ بر ده سال است که دارم موسیقی تدریس میکنم و شاید 10-15 سال دیگر یکسری خوانندهها در مارکت موسیقی ایران معروف شوند و بگویند دوره مسترکلاسشان را پیش مهدی یغمایی گذراندهاند. من این کارها را انجام دادهام و سالها است که در حوزه تولید موسیقی هم فعالیت دارم. پس انتظار دارم اگر کسی برای من جایگاهی متصور است، مرا حمایت کند. گرچه متأسفانه وضعیت امروز موسیقی ما خیلی جالب نیست و خیلیها که شایستگی دارند، در جایگاه واقعی خودشان قرار نگرفتهاند.
- * منظورت از اینکه وضعیت موسیقی جالب نیست، چیست؟
- * شاید این موضوع به خود خواننده و انتخابهای او هم مربوط شود. مثلاً محسن چاوشی در بسیاری از آثارش، اشعار و ترانههای کلاسیک و سنگین خوانده و اکثرشان هم شنیده شدهاند. فکر نمیکنی خود خوانندهها هم در این زمینه مقصرند؟
- * این درست؛ اما خوانندهای مثل شما الان به جایگاهی رسیده که آهنگهایتان دست به دست بچرخد و به گوش مردم برسد.
- * فکر میکنی جامعه مخاطبانت در چه رنج سنی قرار دارند؟
- * در حال حاضر، موسیقی ایران دورهای را میگذراند که در آن، صرفاً صدای خوب تعیینکننده موفقیت خوانندگان نیست. این اتفاق از نظرت اتفاق مثبتی است؟
- * مدتی است که نسل جدیدی از خوانندگان موسیقی پاپ روی کار آمدهاند که در زمان کوتاهی به شهرت و موفقیت رسیده و استقبال زیادی هم از کنسرتهایشان صورت میگیرد. این نسل را چهطور میبینی؟
اما با احترام به همه دوستان، معتقدم هر چه که پیش میرویم، مقوله صدا در موسیقی ما دارد کمرنگتر میشود و خیلیها سعی میکنند با تکنولوژی و موسیقی الکترونیک ضعف خودشان را بپوشانند. البته موسیقی الکترونیک خیلی خوب است و موزیسینی مثل سیروان خسروی بهعنوان یک متخصص در حوزه موسیقی الکترونیک، به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرده؛ اما همین تکنولوژی و موسیقی الکترونیک بلای بدی سر موسیقی ما آورده؛ چون خیلیها از آن برای پوشش ضعفهایشان استفاده میکنند. وای بر موسیقی مملکتی که تنظیمکننده و آهنگساز آن هنر یک تحلیل ساده از آکورد سهصدایی ندارد و وای به حال مردمی که مخاطب موسیقی آن تنظیمکننده و آهنگساز هستند. مگر میشود کسی موسیقی کار کند و الفبای آن را نداند؟ شما چهطور میتوانید بدون اینکه سواد داشته باشید اسم خودتان را روی کاغذ بنویسید؟ من نمیگویم در موسیقی آدم خیلی باسوادی هستم؛ ولی در خوانندگی، آهنگسازی، نت، تئوری و فواصل موسیقی، نوازندگی پیانو و گیتار و تنظیم موسیقی، آنقدری درک موسیقایی دارم که از پس کار خودم بربیایم. سواد موسیقایی من به عنوان یک خواننده از خیلی از تنظیمکنندگان بیشتر است و این یعنی فاجعه.
- * پس از انقلاب، موسیقی پاپ ایران حدود دو دهه تعطیل بود و امروز از شروع مجددش حدود 20 سال میگذرد. فکر میکنی بزرگترین خلأهای این موسیقی در این 20 سال چه بوده و این خلأها را چه کسی باید برطرف کند؟
کسی که در یک جمله، چندین بار فالش میخواند، چرا باید به خواننده بودن اصرار داشته باشد؟ چنین آدمی باید وقتش را صرف کاری کند که در آن استعداد دارد. شرکتهای تولید و پخش موسیقی هم باید از خوانندهها تست بگیرند و اگر دیدند که خوانندهها واقعاً سواد آواز خواندن دارند، با آنها قرارداد ببندند. شرکتها حتی میتوانند استعدادیابی هم کنند، اما الان بیشتر تهیهکننده هستند تا استعدادیاب. اخیراً آقای محسن رجبپور در شرکت «ترانه شرقی» این کار را انجام داده و امیدوارم استعدادهای بهتری هم رو کنند. خدا خیرشان بدهد چون این کار واقعاً باارزش است.
- * در مقابل نظر شما در خصوص خوانندههای مقلد، عدهای بر این باورند که این افراد باید کارشان را منتشر کنند و مردم تشخیص بدهند که آنها مقلد هستند یا نه.
الان به جایی رسیدهایم که خیلیها میگویند برای خواننده شدن، صدای خوب اهمیتی ندارد! مگر چنین چیزی ممکن است؟ یک خواننده خوب باید اول صدای خوبی داشته باشد و تیپ و چهره او هم میتواند در اولویتهای بعدی قرار بگیرد. الویس پرسلی که به خاطر چهرهاش یک خواننده مطرح جهانی نشد. او در وهله اول صدای بسیار زیبایی داشت و بعد چهره زیبایش هم کمکش کرد تا بیشتر دیده شود. ما اولویتها را فراموش کردهایم. امیدوارم مردم ما ارتباط بهتر و عمیقتری با ادبیات پیدا کنند؛ چون سرچشمه بسیاری از این مشکلات، فاصله گرفتن از ادبیات ناب است.
- * یکی از تغییراتی که در روند انتشار آثار موسیقی رخ داد، این بود که از سال گذشته، خوانندگان برای انتشار تکآهنگهایشان هم نیاز به گرفتن مجوز پیدا کردند. فکر میکنی این قانون، کارساز بود؟
امیدوارم یک فکری به حال این قضیه شود و مراحل گرفتن مجوز را فعلاً برای خوانندگان تازهکاری بگذارند که خودشان را هنوز ثابت نکردهاند. انشاءالله که این مشکلات حل شود و ما دیگر مجبور نباشیم وقت زیادی را صرف دریافت مجوز برای انتشار تکآهنگها کنیم و در رقابت با خوانندههایی که مجوز ندارند، جا بمانیم.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1396 - 12:41
دیدگاهها
لطفا با اقایان علی اصحابی و سعید پور سعید و فرهاد جواهرکلام و نریمان و علی لهراسبی و بهنام علمشاهی و رامین بی باک وشهاب رمضان و میلاد کیانی هم گفت وگو کنید واز البوم هایشان خبر بگزارید که کی منتشر می شود .
تکنیکی و خوش صدا ترین❤❤
در فوق العاده بودن شما شکی نیست اما جالبه بدونید موسیقی سیروان الکترونیک نیست. تا وقتی شخصی مثل آرون حسینی تو موسیقیمون وجود داره از سیروان و امثال اون نباید بعنوان بهترین های الکترونیک نام برد
اين كه همش از خودش تعريف كرده! اين روزا انتخاب و توليد موزيك خوب خودش يه هنره وگرنه اگه فقط به درست خوندن باشي من حامي رو خيلي بيشتر از ايشون از نظر تكنيك وكال قبول دارم
فقط از خودشون تعریف کردند..
دوستان عزیز ایشون همیشه در عرصه موسیقی تعریف کردند از همکاراشون ، و واقعا استادن در کارشون ، حالا اگه از خودشون چیزی بگن اغراق نیست ، بی نظیرن جناب مهدی یغمایی و بسیار قبولشون دارم ، انشالله همیشه موفق باشن
فقط حيف كم كاريد و با اهنگسازها و تنظيم كننده هاي بنام كار نميكنيد
من برای استخدام کسی که فقط تعوری های موسیقی رو حفظ کرده حداکثر پنجاه هزار تومن حقوق میدم نه ماهیانه بلکه یکبار برای همیشه چون با کمتر از این پول میتونم کتاب های مورد نیاز تعوری موسیقی رو بخرم یک موزیسین باید خلاق باشه ایده پرداز و متفکر باشه نه اینکه از با کپی برداری و حفظ کردن تعوری ها سعی کنه خودشو حرفه ای جلوه بده بیاییم برای ضعف های خودمون علت پیدا کنیم نه اینکه بهانه های بنی اسراییلی بیاریم هر کسی تو هرجایگاهی هست صد در صد علتی داشته و شانس هیچ دخالتی تو موفقیت آدما نداره
افزودن یک دیدگاه جدید