گفتوگو با نوازنده سرشناس ساز نقاره:
وحید اسدالهی: عدهای نگذاشتند موسیقی آذری جذب موسیقی سنتی شود
نداسیجانی: از دلاوریها میگویند؛ موسیقیشان مملو ازحس قهرمانی و حماسه است برای آنها موسیقی مرزی ندارد و عاشقانههایشان را برای مردم کشورشان میخوانند، آنان که به موسیقی آذربایجانی و فرهنگ این اقلیم تا به امروز تمام قد ادای احترام کردهاند. موسیقی که اصیل است و ریشه در اقوام ایرانی دارد و در کنار رقصهای محلی خود توانستهاند فرهنگ و هنر آذربایجان ایران را به دنیا معرفی کنند. وحید اسدالهی یکی ازهمین هنرمندان شیفته موسیقی آذری است هنرمندی که بدون هیچ حمایتی سالها درمعرفی سازخود به دنیا تلاش کرده و امروز آن را جزئی از خانواده خود میداند. اسدالهی به نادیده انگاشتن موسیقی آذربایجانی ازسوی مسئولان اشاره میکند و انتقاد دارد که آنها هیچ گاه به موسیقی ما توجهی نداشته و نخواستند دیده شود و حتی تا به امروز موسیقی آذربایجان یک ارکستر مستقل نداشته است. گفتوگو با این هنرمند و نوازنده ساز نقاره را در ادامه میخوانید.
.
.
استاد شهرام ناظری از جمله بزرگان موسیقی هستند که درحفظ موسیقی کردی نقش مؤثری داشته و در اغلب برنامههایش قطعاتی از موسیقی کردی را اجرا کردهاند. قطعاً یکی از عوامل مؤثر معرفی موسیقی کردی خواننده محور بودن است، اما کمترخواننده فارسی زبانی وجود دارد که موسیقی آذری بخواند یا بهتر است بگوییم هیچ خوانندهای در زمینه موسیقی آذری فعالیت نمیکند!
بله و متأسفانه یکی ازنقاط ضعف موسیقی آذری همین امر است. موسیقی آذری بسیار دیر به تلفیق رسیده است و این بهدلیل افکاری بوده که از قدیم وجود داشته است. البته این خوانندهها پیش از انقلاب موسیقی ایرانی خواندهاند که امروز اسطوره شدند قطعاً اگر آقای ناظری فقط به موسیقی کردی روی میآورد هیچگاه اسطوره نمیشد. ایشان فارسی را بخوبی و بدون لهجه ادا کردند. اما متأسفانه موسیقی آذری خوانندهای نداشته است که فارسی بخواند و مطرح شود. اقبال آذر و مکتب ایشان پیش از انقلاب بسیار مورد اهمیت بود اما این مکتب بعدها ادامه پیدا نکرد و از بین رفت و شاید به این علت بوده که این مکتب شیوه موسیقی آذری داشته و هیچگاه پاپیولار نشد.
- وحیداسدالهی ازجمله هنرمندانی است که تلاش بسیاری در معرفی موسیقی فولک آذربایجان داشته اما اکثریت فعالیتهای شما در حوزه موسیقی بیکلام بوده این موضوع دلیل خاصی دارد؟
- در موسیقی باکلام با کدامیک از خوانندگان همکاری داشتهاید؟
- درآن دوران برنامه رادیویی «گلها» مخاطب بسیاری داشت با این تفاسیر آیا موسیقی آذری هم به همین نسبت مورد استقبال قرار میگرفت؟
- گروه موسیقی «کامکارها» ازجمله گروههای موفق موسیقی اقوام است که بعد انقلاب فعالیت جدی در معرفی موسیقی کردی داشته اما متأسفانه موسیقی آذربایجانی در این برهه زمانی چندان رشدی پیدا نکرد.
- به غیراز مسأله شیوه موسیقی که به آن اشاره کردید چرا موسیقی آذربایجانی نتوانست جذب موسیقی ایرانی شود؟
- آیا شما به عنوان یک هنرمند موسیقی آذربایجانی از نوازندگان یا خوانندگان موسیقی ایرانی برای یک اجرای موسیقی تلفیقی دعوت داشتهاید؟
- چرا هیچ گاه سعی نداشتید گروه خود را به لحاظ تعداد نوازنده یا حضور یک خواننده گستردهتر کنید؟
- ردیف موسیقیهای آذری ایران چه شباهت یا تفاوتهایی با موسیقی جمهوری آذربایجان دارد؟
- نسل امروز توانسته در ریتمهای موسیقی ایرانی نوآوریهایی ایجاد کند آیا در موسیقی آذربایجان نیز به همین صورت بوده است؟
- ورود سازهای غربی درموسیقی ایرانی سبب شد موسیقی اصیل کمی از مسیردرست خود خارج شود اما این اتفاق را در موسیقی اقوام شاهد نبودیم و این موسیقی بکر باقی ماند شاید این مسأله توانسته باشد که حداقل این موسیقی دستخوش تغییرات نشود؟
- در کشور ما با آنکه اکثریت مردم به زبان آذری مسلط هستند اما موسیقی آذری بندرت شنیده میشود و اگر هم موسیقی باشد موسیقی پاپ آذری است؟
- آیا امروزه موسیقی ردیفی با زبان آذری مورد استقبال مردم است؟
- گذشته از کوتاهی بزرگان موسیقی آذربایجان خود شما شخصاً برای اینک موسیقی آذری به عرصه موسیقی ایرانی وارد شود چه ایده و تفکراتی داشتهاید یا چه کاری تا به امروز انجام دادهاید؟ چرا موسیقی آذربایجان ایران هنوز نتوانسته یک ارکستر مستقل داشته باشد؟
- اما وجود شبکههای ماهوارهای دلیل بر این نمیشود که به موسیقی آذری توجه نداشته باشند؟
- شما تأکید داشتید که موسیقی بیکلام درمعرفی نغمههای آذری بسیار مؤثر است اما این اتفاق در موسیقی سنتی کمی بالعکس است و موسیقی باکلام رشد بیشتری داشته است؟
- آیا به نظر شما در موسیقی آذری نگاه سیاسی وجود دارد؟
- از ابتدای انقلاب تا به امروز چند آلبوم موسیقی آذری منتشر شده است؟
.
- آیا نسبت به اینکه موسیقی آذری در دانشگاهها و هنرستانهای موسیقی تدریس نمیشود اعتراضی نداشتهاید؟
- آلبوم «عشقیم گل» به آهنگسازی استاد حسین علیزاده آلبومی است که به موسیقی آذری اشاره شده و بخوبی هم شنیده شد، نظر شما در مورد این آلبوم چیست؟
- با توجه به تجربه شما در زمینه آموزش موسیقی آذری آیا هنوز هم علاقهمندی برای آموزش این موسیقی وجود دارد؟
- اگر ساز نقاره به ارکسترهای ما وارد شود، به مانند دیگر سازها چون دف جایگاهی پیدا خواهد کرد؟
- شما ساز تار هم مینوازید؟
- جمهوری آذربایجان چه تعریفی از موسیقی آذری ایران دارد؟
- کار آهنگسازی هم انجام دادهاید؟
- نگاه شما نسبت به موسیقی پاپ و سنتی ایران چیست؟
- چرا در آموزشگاههای موسیقی چه تهران و چه مناطق خاص سازهای آذری تدریس نمیشود؟
.
استاد شهرام ناظری از جمله بزرگان موسیقی هستند که درحفظ موسیقی کردی نقش مؤثری داشته و در اغلب برنامههایش قطعاتی از موسیقی کردی را اجرا کردهاند. قطعاً یکی از عوامل مؤثر معرفی موسیقی کردی خواننده محور بودن است، اما کمترخواننده فارسی زبانی وجود دارد که موسیقی آذری بخواند یا بهتر است بگوییم هیچ خوانندهای در زمینه موسیقی آذری فعالیت نمیکند!
بله و متأسفانه یکی ازنقاط ضعف موسیقی آذری همین امر است. موسیقی آذری بسیار دیر به تلفیق رسیده است و این بهدلیل افکاری بوده که از قدیم وجود داشته است. البته این خوانندهها پیش از انقلاب موسیقی ایرانی خواندهاند که امروز اسطوره شدند قطعاً اگر آقای ناظری فقط به موسیقی کردی روی میآورد هیچگاه اسطوره نمیشد. ایشان فارسی را بخوبی و بدون لهجه ادا کردند. اما متأسفانه موسیقی آذری خوانندهای نداشته است که فارسی بخواند و مطرح شود. اقبال آذر و مکتب ایشان پیش از انقلاب بسیار مورد اهمیت بود اما این مکتب بعدها ادامه پیدا نکرد و از بین رفت و شاید به این علت بوده که این مکتب شیوه موسیقی آذری داشته و هیچگاه پاپیولار نشد.
- چشمانداز شما از موسیقی آذربایجان چیست؟
- حرف آخر...
منبع:
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1396 - 11:51
دیدگاهها
استاد شما هم بی انصاف نباشید موسیقی آذری موسیقی سنتی نیست خودتون هم خوب می دونید اینو
افزودن یک دیدگاه جدید