برنامه یاد بعضی نفرات
 
به میزبانی برنامه فرهنگی هنری «چشم شب روشن»
احمد پژمان به تلویزیون می‌رود
موسیقی ما -  احمد پژمان موسیقیدان و آهنگساز شهیر ایرانی فردا شب میه‌مان شبکه ۴ و برنامه فرهنگی هنری «چشم شب روشن» است. این برنامه به تهیه کنندگی امیر قمیشی با اجرای محمد صالح علا با حضور رضا مهدوی کار‌شناس مجری بخش موسیقی، میزبان این پیشکسوت خواهد بود.

احمد پژمان در سال ۱۳۱۴ در شهر لار استان فارس متولد شد. اشتیاق وافر به موسیقی وی را با اساتیدی چون حشمت سنجری و حسین ناصحی پیوند داد. وی ویولون را نزد حشمت سنجری و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی آموخت. پژمان قبل از پایان تحصیلات متوسطه نواختن ویولون را به خوبی فرا گرفته بود و زمانی که حشمت سنجری و هایمو تویبر رهبری ارکس‌تر سمفونیک تهران را عهده دار بودند به عضویت این ارکس‌تر درآمد. پژمان پیش از تحصیل موسیقی، رشته زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشسرای عالی گذراند.

 وی در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در ایران با اخذ بورسیه راهی اتریش و آکادمی‌ موسیقی وین گردید تا در آنجا در رشته آهنگسازی به تحصیل بپردازد. اساتید او در این دوران، توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل و هانس یلینک بودند. برخی از آثار پژمان در این دوره آن چنان مورد توجه قرار گرفت که توسط ارکس‌تر سمفونیک رادیو و تلویزیون دولتی وین اجرا گردید.

پژمان پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی به کار عملی، و سپس به تدریس موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت. وی در این ایام اپرای جشن دهقان را ساخت و مدتی بعد اپرای دلاور سهند را بر اساس زندگی بابک خرمدین و اپرای سمندر را هم ساخت که هر سه آن‌ها در قبل از انقلاب در تالار وحدت به روی صحنه رفتند. پژمان در سال ۱۹۷۶ برای ادامه تحصیلات راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد.

 از اساتید وی تا پایان دوره دکترای آهنگسازی می‌توان به ولادیمیر اوساچوسکی، بولانت آرل و جک بیزن اشاره کرد. از آثار پژمان در این دوره‌ها می‌توان به کنسرتو برای نه ساز (۱۹۶۵)، راپسودی برای ارکس‌تر (۱۹۶۶)، اپرای جشن دهقان (۱۹۶۷) و اپرای دلاور سهند (۱۹۶۸) اشاره کرد.

این آهنگساز نامی در زمینه موسیقی فیلم هم دستی چیره دارد و از معروف‌ترین کارهای وی می‌توان به موسیقی سریال دلیران تنگستان، سمک عیار و فیلم‌هایی چون شازده احتجاب، سایه‌های بلند باد، بوی کافور عطریاس، خانه‌ای روی آب و یک بوس کوچولو و بید مجنون و... نام برد. وی برای موسیقی فیلم‌های بید مجنون، خانه‌ای روی‌آب، باران، بوی کافور عطر یاس، برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1396 - 18:14

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود احمد پژمان به تلویزیون می‌رود | موسیقی ما