برنامه یاد بعضی نفرات
 
موزه‌ی اپراهای عروسکی آران افتتاح شد
بهروز غریب‌پور: بعد از قریب چهل سال این ایده محقق شد
موسیقی ما- چند روز قبل «موزه‌ی اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» به سرپرستی بهروز غریب پور با حضور تعدادی از مسوؤلان ارشاد و همچنین هنرمندانی چون مرضیه برومند، رضا بابک، زهرا صبری، کاظم هژیرآزاد و اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، در تالار فردوسی راه‌اندازی شد و به این ترتیب، ایران صاحبِ موزه‌ای برای اپراهای عروسکی شد. این مراسم با پیامِ «علی مرادخانی» - معاون هنری وزارت ارشاد- نیز همراه بود.

«بهروز غریب‌پور» - کارگردانِ اپرای عروسکی و تئاتر- در این خصوص می‌گوید: «در ماه‌های اخیر و حتی در ایامِ عید که همه کنار سفره‌های هفت‌سینِ خود بودند، اعضای گروه آران و همچنین بنیاد رودکی به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند تا این موزه هم‌زمان با روز جهانی تئاتر بازگشایی شود. باید این اتفاق را به مردم و همچنین مدیرانی که در مدت زمان کوتاهی با صبر و حوصله انجام دادند، تبریک بگویم. این اتفاق نشان داد که با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد، خانواده‌ی تئاتر با یکدیگر یک‌دل هستند و همراه یکدیگرند. با افتتاحِ این موزه، تمام عروسک‌ها و دکوری که تاکنون در اپراهای گروه آران، استفاده شده است به این موزه منتقل می‌شود و امکانِ بازدید آن برای همه وجود دارد. ضمن اینکه ما به یک موفقیت دیگر نیز رسیدیم و از مکتبِ آران نیز رونمایی کردیم. ما در گروه‌مان نیروهای متبحری در زمینه‌ی آهنگسازی، نوازندگی، نویسندگی، عروسک ساز ی و عروسک گردانی داریم و تلاش خواهیم کرد تا نیروهای مستعد و علاقه‌مند را نیز آموزش دهیم.»

او همچنین توضیح می‌دهد این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بسیاری بر این تفکر بودند که با وقوع انفلاب، عروسک‌ها و هر چه مربوط به فرهنگ ایرانی است، از بین خواهد رفت: «من از سال‌ها قبل، فکر راه‌اندازی این موزه را داشتم؛ شاید از سی‌وچند سالِ قبل و در این میان خانم «مرضیه برومند» نیز در فکرِ ایجادِ یک موزه‌ برای تئاتر عروسکی بود، حالا خوشبختانه این هدف محقق شده است. ما از ابتدای تشکیل گروه تئاتر عروسکی «آران» فکر می‌کردیم  هر شیء که در این اپراها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید حفظ شود و حالا با افتتاح موزه با کمکِ مسوؤلانِ بنیاد رودکی و همچنین معاونت هنری وزارت ارشاد این امکان ایجاد شده است که مخاطبان با عروسک‌ها و شیوه بازی عروسک و آثارش آشنا ‌شوند و علاوه بر آن این عروسک‌ها به عنوان یک گنجینه باقی خواهند ماند.»

او می‌گوید وقتی برای اولین بار، قرار بود تا اپرای عروسکی «رستم و سهراب» روی صحنه رود، امکانات بسیار اندکی وجود داشت؛ اما هم‌اینک هنرمندانی چون مریم اقبالی و علی پاک‌دست به راحتی می‌توانند این عروسک‌ها را بسازند و دیگران نیز دکورش را طراحی کنند و این موفقیت بسیار بزرگی است که سبب شده است تا امروز مکتبِ آران تشکیل شود.»
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردین 1396 - 21:24

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهروز غریب‌پور: بعد از قریب چهل سال این ایده محقق شد | موسیقی ما