سرانجام اپراي سعدي از امروز روي صحنه ميرود
گروه كر در بخشهايي از اجرا به اركستر اضافه شد
موسيقي ما - اپراي «سعدي» به كارگرداني «بهروز غريبپور» و آهنگسازي «امير بهزاد» در حالي از امروز – ششم ارديبهشت ماه- روي صحنه خواهد رفت كه بخشهايي از اپرا كه در آن يكي از خوانندگانِ زن، تكخواني كرده بودند؛ به صورتِ همخواني اجرا خواهد شد. البته اين تمامِ كارهايي نيست كه «آران» در اين روزها در دست دارد؛ علاوه بر آن قرار است، «اپرای مولوی» امسال به صورتِ تورِ موسيقايي در اروپا و آمریکا روي برود.
اين اتفاق در حالي براي اپراي «سعدي» رخ ميدهد كه از مدت ها قبل مجوزهای لازم از مرکز هنرهای نمایشی را کسب کرده بود؛ اما چون مسولان دفتر موسیقی معتقد بودند که در این اپرا تکخوانی زن وجود دارد از صدور مجوز به آن خودداری کرده بودند؛ بدعتي كه براي نخستينبار در اپراهاي «بهروز غريبپور» كه در ده سالِ گذشته روي صحنه برده بود، رخ داد و منجر به لغوِ كنسرتِ اين گروه در شيراز، همزمان با بزرگداشت روز سعدي شد.
حالا اما مشكل برطرف شده و اپرا اجرا خواهد شد، بهروز غريبپور؛ در خصوصِ اين اجرا ميگويد:« ما چيزي را حذف نكرديم؛ تنها گروه كر در بخشهايي اضافه شده است؛ شايد بخشي از اين مشكلات به خاطر حاشيههايي است كه براي يكي از خوانندگانِ زن گروه پيش آمد؛ خوانندهاي كه چند كليپ تصويريش از شبكههاي غيرمجاز پخش شده بود و البته خود آن خواننده در اين ميان نقشي نداشت.»
البته تا آخرين روزهاي مانده به اجرا، گروه همچنان مجوزِ كتبي خود را دريافت نكرده بود؛ اما ميشد آغاز بليتفروشي براي اين رخداد را به عنوانِ نشانهاي مثبت از برطرف شدنِ مشكلِ اين اپرا قلمداد كرد، به خصوص آنكه گروه سرانجام رضايت داد تا گروه كر، در بخشهايي از اجرا حضور داشته باشد؛ غريبپور در اين خصوص ميگويد:«در بخشهايي از اپرا، اضافه شدنِ گروه كر، خللي به اثر وارد نميكند؛ اما در بخشهايي مثلِ لحظهي اعدامِ «منصور بن حلاج» اگر قطعه به صورت تكخواني اجرا ميشد، بارِ عاطفي بيشتري داشت و مخاطب ميتوانست تاثيرِ بهتري از فضا بگيرد.»
غريبپور همچنان ميگويد:« اين اپرا؛ يكي از بهترين آثاري است كه از من روي صحنه ميرود و ميتوانم بگويم با اجراي آن، به آرزويم يعني تحققِ اپراي ملي دست يافتهام. سالها تجربهي من و گروهم در اجرايِ اپراهاي متعدد در يك دههي گذشته، به كمك ما آمده تا اپرايي روي صحنه ببريم كه يكي از برترين تجربياتِ گروه ماست؛ ضمن آنكه بسيار خوشحالم كه بسياري از خوانندگان نامي اين روزها، اولين اجرايشان را با اپراهاي ما داشتهاند. در اين اثر نيز 15 خواننده از جمله محمد معتمدي، روشنك كيمنش، علي زند وكيلي، سحر محمدي، مهرداد ناصحي، حسام انور و ديگران حضور دارند كه تماميشان بهترين تجربههاي حرفهاي خود را انجام دادهاند؛ ضمن اينكه با ابعادي تازه از صداي معتمدي آشنا خواهيد شد.»
غريبپور معتقد است اين اپرا از لحاظِ موسيقايي، عروسكسازي، صحنهآرايي و متن، كاملترين اپراي گروه موسيقي آران است.
این اپرا قرار بود در جشنوارهي تئاتر فجر سال گذشته اجرا شود؛ اما بنا به مشکلات مالی موفق به این حضور نشد. بعد از آن قرار بود با توافقهایی که با بنیاد رودکی صورت گرفت؛ این نمایش عروسکی به جشنواره موسیقی فجر برسد که آن اتفاق هم درنهایت رخ نداد؛ هفتهي گذشته پيروز ارجمند در گفتوگو با ايسنا به اين مساله اشاره كرد كه:« اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمیتوانیم به تکخوان زن مجوز دهیم. با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمیتوانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تکخوانی بهصورت همخوانی انجام یا حذف شود.»
اين اتفاق در حالي براي اپراي «سعدي» رخ ميدهد كه از مدت ها قبل مجوزهای لازم از مرکز هنرهای نمایشی را کسب کرده بود؛ اما چون مسولان دفتر موسیقی معتقد بودند که در این اپرا تکخوانی زن وجود دارد از صدور مجوز به آن خودداری کرده بودند؛ بدعتي كه براي نخستينبار در اپراهاي «بهروز غريبپور» كه در ده سالِ گذشته روي صحنه برده بود، رخ داد و منجر به لغوِ كنسرتِ اين گروه در شيراز، همزمان با بزرگداشت روز سعدي شد.
حالا اما مشكل برطرف شده و اپرا اجرا خواهد شد، بهروز غريبپور؛ در خصوصِ اين اجرا ميگويد:« ما چيزي را حذف نكرديم؛ تنها گروه كر در بخشهايي اضافه شده است؛ شايد بخشي از اين مشكلات به خاطر حاشيههايي است كه براي يكي از خوانندگانِ زن گروه پيش آمد؛ خوانندهاي كه چند كليپ تصويريش از شبكههاي غيرمجاز پخش شده بود و البته خود آن خواننده در اين ميان نقشي نداشت.»
البته تا آخرين روزهاي مانده به اجرا، گروه همچنان مجوزِ كتبي خود را دريافت نكرده بود؛ اما ميشد آغاز بليتفروشي براي اين رخداد را به عنوانِ نشانهاي مثبت از برطرف شدنِ مشكلِ اين اپرا قلمداد كرد، به خصوص آنكه گروه سرانجام رضايت داد تا گروه كر، در بخشهايي از اجرا حضور داشته باشد؛ غريبپور در اين خصوص ميگويد:«در بخشهايي از اپرا، اضافه شدنِ گروه كر، خللي به اثر وارد نميكند؛ اما در بخشهايي مثلِ لحظهي اعدامِ «منصور بن حلاج» اگر قطعه به صورت تكخواني اجرا ميشد، بارِ عاطفي بيشتري داشت و مخاطب ميتوانست تاثيرِ بهتري از فضا بگيرد.»
غريبپور همچنان ميگويد:« اين اپرا؛ يكي از بهترين آثاري است كه از من روي صحنه ميرود و ميتوانم بگويم با اجراي آن، به آرزويم يعني تحققِ اپراي ملي دست يافتهام. سالها تجربهي من و گروهم در اجرايِ اپراهاي متعدد در يك دههي گذشته، به كمك ما آمده تا اپرايي روي صحنه ببريم كه يكي از برترين تجربياتِ گروه ماست؛ ضمن آنكه بسيار خوشحالم كه بسياري از خوانندگان نامي اين روزها، اولين اجرايشان را با اپراهاي ما داشتهاند. در اين اثر نيز 15 خواننده از جمله محمد معتمدي، روشنك كيمنش، علي زند وكيلي، سحر محمدي، مهرداد ناصحي، حسام انور و ديگران حضور دارند كه تماميشان بهترين تجربههاي حرفهاي خود را انجام دادهاند؛ ضمن اينكه با ابعادي تازه از صداي معتمدي آشنا خواهيد شد.»
غريبپور معتقد است اين اپرا از لحاظِ موسيقايي، عروسكسازي، صحنهآرايي و متن، كاملترين اپراي گروه موسيقي آران است.
این اپرا قرار بود در جشنوارهي تئاتر فجر سال گذشته اجرا شود؛ اما بنا به مشکلات مالی موفق به این حضور نشد. بعد از آن قرار بود با توافقهایی که با بنیاد رودکی صورت گرفت؛ این نمایش عروسکی به جشنواره موسیقی فجر برسد که آن اتفاق هم درنهایت رخ نداد؛ هفتهي گذشته پيروز ارجمند در گفتوگو با ايسنا به اين مساله اشاره كرد كه:« اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمیتوانیم به تکخوان زن مجوز دهیم. با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمیتوانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تکخوانی بهصورت همخوانی انجام یا حذف شود.»
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 10:58
افزودن یک دیدگاه جدید