گفتوگو با نوازنده پرکار سازهای کوبهای
روزبه زرعی: موسیقی ایران یکی از اصلیترین سرچشمههای ریتم جهان است
موسیقی ما - «روزبه زرعی» نوازنده جوان سازهای کوبهای که این روزها پرکار است، اولین بار به واسطهی ویدیوهای آموزشیاش شناخته شد او از سنین کودکی موسیقی را آغاز کرده و پس از یادگیری سازهای کوبهای ایرانی مانند دف و تنبک و دایره، به فراگیری سایر ریتمها و کوبهایهای نقاط دنیا همچون آفریقا، هند، آمریکای لاتین و دنیای عرب پرداخت او بسیار علاقهمند به پژوهش هنر است و تا به حال چندین مقاله علمی- پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده است «روزبه زرعی» عضو کانون مدرسین خانهی موسیقی است و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته معماری تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده است با او به بهانهی برنامههای اخیرش گفتوگو کردهایم.
از آنجایی که شما با ویدیو های آموزش دف نوازی بسیار دیده شدید، نقش آموزش را در این حرکت رو به جلو چطور میدانید؟
آموزش مهم ترین مسئله است که متاسفانه هنوز ایرادهای بسیاری به سیستم آموزشی در ایران وارد است دانشکدههای موسیقی ما رشتهای تحت عنوان نوازندگی ساز کوبهای ندارند و نوازندگان بیرون از محیط دانشگاه رشتهی خود را دنبال میکنند از آنجایی که سالها در مدارس تهران دبیر بودم، همیشه امر آموزش برآیم امری حساس بوده است و به تشویق جمعی از شاگردان خارج از کشور، شروع به تولید فیلمهای آموزشی کردم که میزان استقبال از حد تصور فراتر رفت به عقیده ی شخصی، معلم موسیقی و نوازنده ی مطرح موسیقی دو شخصیت جدا از یکدیگر هستند که لزوما هر نوازنده ای معلم خوبی نمی تواند باشد یکی از مهم ترین عوامل برای پیشرفت موسیقی ما، نیاز به نظارت یک تیم متشکل از استادان موسیقی بر روی کتابهای در حال انتشار است متاسفانه اکثرا کتابهای کوبهای نه تنها چیزی به محتوای دانش نوازندگی اضافه نکرده است، بلکه کپی و تکراری از مباحث مطرح شده در کتابهای گذشتگان است در حال حاضر از مقایسهی متد آموزشی ساز دف با سایر سازهای کوبه ای دنیا، مانند داربوکا یا کنگا و در مییابیم که نقاط کور زیادی در شیوهی تدریس ما وجود داشته و بعضی از فرمها و الگوها وجود دارد که نوازنده ی ایرانی شاید هیچگاه با آن آشنا نشود
- * اخیرا شاهد حضور سازهای کوبهای جدیدی در ترکیب گروههای موسیقی سنتی مانند گروه راز و نیاز به خوانندگی سالار عقیلی بودیم که توسط شما نواخته میشد دربارهی این سازها توضیح مییدهید؟
- * پس شما به این تغییرات خوشبین هستید؟
- * دیده شده که شما از ترکیب نوعی دایره در گروهها استفاده میکنید.
از آنجایی که شما با ویدیو های آموزش دف نوازی بسیار دیده شدید، نقش آموزش را در این حرکت رو به جلو چطور میدانید؟
آموزش مهم ترین مسئله است که متاسفانه هنوز ایرادهای بسیاری به سیستم آموزشی در ایران وارد است دانشکدههای موسیقی ما رشتهای تحت عنوان نوازندگی ساز کوبهای ندارند و نوازندگان بیرون از محیط دانشگاه رشتهی خود را دنبال میکنند از آنجایی که سالها در مدارس تهران دبیر بودم، همیشه امر آموزش برآیم امری حساس بوده است و به تشویق جمعی از شاگردان خارج از کشور، شروع به تولید فیلمهای آموزشی کردم که میزان استقبال از حد تصور فراتر رفت به عقیده ی شخصی، معلم موسیقی و نوازنده ی مطرح موسیقی دو شخصیت جدا از یکدیگر هستند که لزوما هر نوازنده ای معلم خوبی نمی تواند باشد یکی از مهم ترین عوامل برای پیشرفت موسیقی ما، نیاز به نظارت یک تیم متشکل از استادان موسیقی بر روی کتابهای در حال انتشار است متاسفانه اکثرا کتابهای کوبهای نه تنها چیزی به محتوای دانش نوازندگی اضافه نکرده است، بلکه کپی و تکراری از مباحث مطرح شده در کتابهای گذشتگان است در حال حاضر از مقایسهی متد آموزشی ساز دف با سایر سازهای کوبه ای دنیا، مانند داربوکا یا کنگا و در مییابیم که نقاط کور زیادی در شیوهی تدریس ما وجود داشته و بعضی از فرمها و الگوها وجود دارد که نوازنده ی ایرانی شاید هیچگاه با آن آشنا نشود
- * شما چند مستر کلاس هم برای دف برگزار کردید. لطفاً در این باره هم توضیح دهید.
- * به نظر شما میزان شناخت از موسیقی ایرانی در دنیا چقدر است؟
- * شما در زمینه ی شناسایی موسیقی ایرانی چه فعالیتی داشتید؟
- * چشم انداز آیندهی ریتم را در ایران چگونه میبینید؟
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1395 - 15:15
دیدگاهها
از سایت موسیقی ما همچین مصاحبه غیر تخصصی بعید بود.آقای زرعی هارمونی چه ربطی به ریتم داره؟هارمونی مربوط به سازهای ملودیک است.شما یک عالمه ساز که چه عرض کنم اسباب بازی رو در کنسرت ها می اوری که چی بشه.جوانی و باید تجربه کنی.ضمنا بیش از از اندازه غرور داری که برای هنرمندان سم است
افزودن یک دیدگاه جدید