برنامه یاد بعضی نفرات
 
در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر
سامورایی‌ها به تالار وحدت آمدند
موسیقی ما - در ششمین شب از سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر، دو گروه بین‌المللِ دیگر روی صحنه رفت. در این میان، طبل‌ نوازانِ ژاپنی با همراهی سه هنرمند گروه «سای» و در حضور سفیر ژاپن در ایران -هیرویاسو کوبایاشی- به اجرای برنامه پرداختند. ژاپنی‌ها، در این برنامه‌ به زبان فارسی سلام کردند و در پایان نیز به زبانِ فارسی از مخاطبان تشکر کردند و گفتند: «لطفا لذت ببرید». گروه موسیقی «سای» چند روز پیش در مراسم افتتاح هفته فرهنگی ژاپن که در تبریز با حضور سفیر ژاپن و مقامات شهر تبریز برگزار شد.
 
این گروه که در سال ۲۰۰۵ میلادی تشکیل شده، با تاکید بر سازهای سنتی ژاپن در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کرده است. در کشور ژاپن نیز «سای» برگزیده بزرگ‌ترین مسابقه طبل ژاپنی شده است. شیوه جدیدی که این گروه در نواختن طبل ژاپنی دارد، نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرده و به‌خاطر همین محبوبیت، در سال ۲۰۱۵ توانست تمام بلیت‌های اجرای خود را در تور کنسرت‌هایش در ژاپن به فروش برساند. این گروه موسیقی تا کنون در چین، امارات، جمهوری آذربایجان، پاناما و آمریکا کنسرت داشته است. گروه موسیقی طبل «سای» مشتکل از سه هنرمند، در ششمین شبِ جشنواره به اجرای قطعاتی پرقدرت نواختند. اجرای این قطعات به اندازه‌ای زیاد که طنینِ آن در تمامی تالارِ وحدت شنیده می‌شد. بعد از این یکی از نوازندگان به زبان فارسی سلام کرد و به ژاپنی گفت: «در اجرای یک ساعته ما، موسیقی سنتی ژاپن نواخته می‌شود.» او همچنین از مخاطبان می‌خواست تا با دست‌زدن، نوازندگان را همراهی کنند.
 
در یکی دیگر از قطعات، فلوت نیز به گروه «سای» استفاده شد و بعد از آن،‌ چهار طبل در کنار یکدیگر قرار گرفتند و دو نفر از اعضای گروه هر چهار ساز را با حرکت سریع دست‌های خود نواختند، در حالی که یک نوازنده دیگر با طبلی کوچک‌تر با آن‌ها همراهی می‌کرد. یکی دیگر از نوازندگان در این بخش، پس از آن‌که به زبان فارسی سلام کرد، گفت: «آهنگ‌های بعدی که نواخته می‌شوند، توسط گروه «سای» تنظیم و ساخته شده‌اند.»
 
وی در پایان نیز به زبان فارسی گفت: «خیلی ممنون و لطفا لذت ببرید.» آخرین هنرمندی که در میان قطعات سخن گفت، پس از سلام کردن، اظهار کرد: «زمان خیلی زود گذشت و من پیش از اجرای آخرین قطعه، اعضای این گروه را معرفی می‌کنم.» او سپس نام و مهارت ویژه هریک از اعضای گروه «سای» را اعلام کرد. این هنرمندان مورد تشویق علاقه‌مندان به این نوع موسیقی قرار گرفتند که تقریبا تمام صندلی‌های تالار وحدت را پر کرده بودند. در پایان این کنسرت و پس از خروج هنرمندان، مخاطبان به رسم همیشگی‌شان به تشویق ادامه دادند تا گروه «سای» دوباره روی صحنه آمد و یک قطعه دیگر را نیز نواخت.
 
علاوه بر مسئولان جشنواره فجر و دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) و سیدعباس سجادی (مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران) نیز مخاطب این کنسرت بودند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 دی 1395 - 17:01

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سامورایی‌ها به تالار وحدت آمدند | موسیقی ما