برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر ملی ایران با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری روی صحنه رفت
فریدون شهبازیان: کمک کنید جهان، صدای موسیقی ارکسترال ما را بشنود
موسیقی ما - دو وزیر آمده بودند. وزیر سابق و وزیر فعلی تا از اولین برنامه‌ی ارکستر ملی دیدن کنند. ارکستری که «فریدون شهبازیان» -موزیسین کار کشته و به سند فعالیت‌هایش پیشرو در موسیقی ایران- آن را رهبری می‌کرد و «علیرضا افتخاری» نیز بعد از سال‌ها، قطعات ماندگارش را می‌خواند.
 
این ارکستر جوان است. خیلی جوان. از مهر ماه فعالیت‌هایش را آغاز کرده و حالا این اولین اجرایش به شمار می‌رود، سن نوازندگان و مایستر و شف‌های ارکستر هم جوان است؛ اما هر کسی که از برنامه‌ی شب گذشته‌ی ارکستر دیدن کرده است، نمی‌تواند از این مساله بگذرد که اجرایی زیبا و تمیز را ارایه داد. «فریدون شهبازیان» هم انگار از این مساله راضی است؛ هر چند که مثل همیشه خیلی تمایلی به صحبت ندارد و بیشتر دلش می‌خواهد تا شاگردانش از اولین اجرای ارکستر موسیقی ملی بگویند. به هر روی اما، در چهارمین روز از جشنواره، ارکستر ملی روی صحنه رفت. این یعنی آغاز تولد ارکستری که امیدواریم اتفاقات خوشی را روی صحنه ایجاد کند. شهبازیان هم از «تولد» گفت. از اینکه این ارکستر با هدف پیشبرد موسیقی ارکسترال و اصیل ایرانی تشکیل شده است :‌ «دل‌مشغولی من اجرای خوب و ارزشمند موسیقی ایرانی که موسیقی‌دانان کشورمان می‌سازند و موسیقی ملل است که امیدوارم محقق شود؛ اما در همین زمینه لازم است از زحمات آقای فخرالدینی – رهبر ارکستر موسیقی ملی- تشکر کنم و این نکته را یادآور شوم که ایشان همواره جزو پیشکسوت‌های ما هستند و امیدوارم آن ارکستر نیز هر چه سریع‌تر فعالیت‌هایش را بار دیگر آغاز کند.»
 
نام بردن از «فرهاد فخرالدینی»  با استفبال مخاطبان همراه شد. اما شهبازیان در ادامه از حضور وزیر استفاده کرد و از او خواست به شکلی حمایت کند که صدای این ارکستر در جهان شنیده شود: «ارکسترهای کوچک و سازهای ایرانی در جهان گاه و بی‌گاه شنیده می‌شوند؛ اما خوب است که دنیا موسیقی ارکسترال ما را نیز بشنود. ما از موسیقی‌های جهانی بهره می‌گیریم تا با همراهی آنان با موسیقی خودمان، آثاری شنیدنی خلق کنیم، موسیقی ما در جهان نمونه است و نشانه‌ی کوچکش همین ربع پرده است که ما داریم و دیگران از آن بی‌بهره‌اند و در این میان امیدوارم مخاطبان بیشتری که با موسیقی ارکسترال غریبه هستند، این موسیقی را دوست داشته باشند.»
 
او این درخواست خود را از دیگر مدیران سالن هم کرد. از علی مرادخانی -معاون هنری وزیر ارشاد-، از علی اکبر صفی پور - مدیرعامل بنیاد رودکی-، حمیدرضا نوربخش -مدیر جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی-، فرزاد طالبی -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد- و دیگران.
 
کنسرت اما با اجرای قطعه‌ای بی‌کلام آغاز شد و بعد از آن «علیرضا افتخاری» روی صحنه آمد. خواننده‌ای که در این سال‌ها اگرچه از صحنه دور بوده است؛ اما همچنان یکی از شناخته‌شده‌ترین خوانندگان ایرانی است و آثاری که در گذشته خوانده، همچنان ورد‌ زبان بسیاری. «علیرضا افتخاری» هم از این اتفاق هیجان‌زده بود، همان‌طور که خیلی از دوستدارانش که حالا او را بعد از سال‌ها می‌دیدند؛‌ او در صحبت‌های کوتاهی گفت: «نمی‌دانم در مقابل شما باید چه کار کنم، باید به خاک بیفتم. من پر درآورده‌ام، نمی‌دانم پرواز کنم یا بخوانم.»
 
در بخش اول قطعات «اوور تو آوار» اثر فریدون شهبازیان، «نیلوفرانه»،  «بهشت یاد»، «در هوای تو» و «کوی بی نشان» اثر عباس خوشدل و «سبک بال» اثر حسین دهلوی اجرا شد. در ادامه‌ی برنامه «شور عشق» 1 و 2 اجرا شد که گروه کر ارکستر را همراهی کردند. قطعه چهار مضراب شوشتری برای ویولن و ارکستر اثر حسین دهلوی اجرا شد. سولوی ویولون این اجرا را «تینا جامه‌گرمی» برعهده دارد و در ادامه قطعاتی چون نعمه محرم راز، ساقی نامه و شور عاشقانه از ساخته‌های فریدون شهبازیان اجرا شدند.
 
رهبر ارکستر ملی ایران قطعه "شور عشق" را به عنوان قطعه بیز انتخاب کرد و افتخاری خواند
 

عشق، شوری در نهاد ما نهاد

جان ما در بوتهٔ سودا نهاد

گفتگویی در زبان ما فکند

جستجویی در درون ما نهاد

 
اما «سید رضا صالحی امیری» برای اولین بار شب گذشته به اجراهای جشنواره آمد و حرف‌هایی زد و وعده‌هایی داد که می‌تواند امیدواری ایجاد کند. مثلا اینکه گفت  برای سال آینده برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه ۱۲ میلیارد تومان تصویب شده است. او همچنین به این مساله اشاره کرد که ارکستر ملی بخشی از هویت ایران است و همه ما به این هنرمندان و خصوصا به استاد شهبازیان افتخار می‌کنیم: «حضور امشب من در اجرای این ارکستر در حقیقت توجهی به هنر موسیقی، اصحاب موسیقی و ارکستر ملی ایران بوده است. من برای این ارکستر احترام زیادی قائل هستم. حوزه موسیقی می‌تواند در نشاط جوانان تاثیر زیادی داشته باشد. ما باید تلاش کنیم موسیقی ما از مرزهای ایران خارج شود و پیام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانیان منتقل کند.امشب یکی از شب‌های زیبای موسیقی ایران بود، ارکستر ملی به رهبری استاد شهبازیان و خوانندگی آقای افتخاری لبخند را به چهره‌های مردم نشاند. نشاط و شادی جوانان آرزوی ما و دولت است.»‌
 
صالحی امیری معتقد است که نسل جوان ما انسان‌های خوش‌قلب و فرهیخته‌ای هستند و  ما باید جوانان را به رسمیت بشناسیم؛ اما تاکید کرد که آنچه مهم است، تداوم حیات این ارکستر است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1395 - 22:29

دیدگاه‌ها

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

درود

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

واقعا بی نظیری استاد

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

به به خداحفظ کنه استاد افتخاریو

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

فوق العاده ، صداي دلنشيني داره اقاي افتخاري

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

بسیار صدای زیبایی دارند استاد افتخاری

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

زيباترين اثر در آلبوم نيلوفرانه بود و بنظرم زيباترين اجراي اقاي افتخاري است درود بر شما كه اين ويديو هاي عالي رو به اشتراك ميگذاريد و ماهم لذت ميبريم سپاس فراوان

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

یادش بخیر

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

من به عنوان یک ایرانی که در موسیقی فعالیت دارم و ارزش زیادی بهش قائلم و در موسیقی برای خودم هدف دارم، لباس آقای شهبازیان رو به عنوان رهبر اون ارکستر قبول ندارم. این یعنی ایشون برای موسیقی کشورمون ارزش قائل نیس و با این کارش شخصیت خودشو میبره زیر سوال

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

وای اینو میگن کنسرت و خواننده، عالی بود

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

به به ،،،، درود استاد افتخاری نازنین

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

درجه یک ?

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

واقعاعالي بود

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

عالی بود

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

وای عالیییی بود چقدر خاطره زنده شد

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

به به بسیارعالی

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

Aliiiiiiiii boood

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

چقدر لذت بردم استاد افتخاری و رو استیچ دیدم

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

عالى بود

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

عالی بود خیلی وقته مردم انتظار دیدن همچین اجرایی رو از استاد افتخاری داشتن

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

عالی عالی، یادش بخیر?

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

چقدددد بینظیرن استاد افتخاری واقعا عالییییه حرف ندارههه

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

فوق العاده بود

سه شنبه 28 دی 1395 - 13:19

انقدر اینو همه جا انداختن بدم میاد از این آهنگ خوب!

چهارشنبه 29 دی 1395 - 08:28

استاد افتخاری بهترین هستند

چهارشنبه 29 دی 1395 - 08:28

کاش این اجراها ادامه داشته باشه .

یکشنبه 20 فروردین 1396 - 02:25

عالی بود این اجرا. لذت بردم از هنرنمایی استاد افتخاری، استاد شهبازیان و ارکستر ملی. فقط چرا آواز ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی اجرا نشد؟ خیلی این آواز رو دوست دارم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فریدون شهبازیان: کمک کنید جهان، صدای موسیقی ارکسترال ما را بشنود | موسیقی ما