گفتوگوی «موسیقی ما» با اعضای گروه رامبرانت تریو به بهانه حضورشان در جشنواره موسیقی فجر؛
تجربه همکاری با حسین علیزاده و کیهان کلهر، متفاوت و شیرین بود
موسیقی ما - «رامبرانت تریو» (Trio Rembrandt) یک گروهِ هلندی است؛ اما ایرانیهای بسیاری صدای سازشان را شنیدهاند، دلیلش هم همکاری با دو تن از اساتیدِ موسیقی ایران بوده است. این تریو هم با «حسین علیزاده» نواخته است و هم با «کیهان کلهر». اتفاقا اجرایشان با «علیزاده» در همین ماههای اخیر بود و قرار است آلبومشان با «کلهر» هم در آیندهای نزدیک توسط ای. سی. ام منتشر شود –در سطحِ جهان و شاید در ایران- حالا هم این تریو همراه با «حسام اینانلو» در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در بخش اول این کنسرت گروه هلندی روی صحنه میرود و به اجرای منتخبی از قطعات ساخته شده این گروه میپردازد. در بخش دوم کنسرت حسام اینانلو نیز به این گروه میپیوندد و اجرایی را مبتنی بر بداههنوازی ارائه میدهد. گروه هلندی «رامبرانت تریو» (Trio Rembrandt) را Vinsent Planjer نوازنده پرکاشن، Tony Overwater نوازنده کنترباس و Rembrandt Frerichs نوازنده پیانو و آکاردئون تشکیل میدهند. عصر امروز با این سه هنرمند که به دیدن بازار تجریش رفته بودند، در یکی از کافههای همان حوالی همکلام شدیم.
Vinsent Planjer: رامبرانت این ساز را به من معرفی کرد و از آن تعریفِ زیادی کرد و گفت که بروم آن را یاد بگیرم.
گویا اولین مواجههی همهاتان با موسیقی شرقی، موسیقی عربی بوده است. حالا کدام یک از این موسیقیها را بیشتر دوست دارید؟ موسیقی ایرانی یا عربی.
Rembrandt Frerichs: حتماً موسیقی ایرانی. (با خنده)
Vinsent Planjer: من و تونی هم همین پاسخ را میدهیم. (با خنده)
Tony Overwater: آلبومی که حالا آماده شده، یک چیز جدید است. خودمان نمیتوانیم برای آن اسم یا سبکی در نظر بگیریم. اینکه موسیقی ایرانی است؟ جاز است؟ هیچکدام نیست. معلوم نیست که چیست، یک چیز جدیدی است.
Vinsent Planjer: ما در ایران با یک انتشارات با نامِ « رهگذر هفت اقلیم» کار میکینم و زمینهی آشنایی «تونی» با آقای اینانلو، همین شرکت بود.
Tony Overwater: من تا قبل از اینکه برای حضور در جشنواره موسیقی فجر به ایران بیایم، ایشان را ندیده بودم. تمام همکاری ما از راهِ دور بود. چند ماهِ پیش به من پیشنهاد داده شد که خودم برای حضور در جشنواره بیایم؛ اما بالاخره تصمیم گرفتیم تا تریویمان در آن حضور داشته باشد.
Vinsent Planjer: من سازهایی که مینوازم، سازهای قدیمی هستند، پس خیلی هم با حال و هوای موسیقی مشرق زمین دور نیست. درامزی که من مینوازم، البته صدایش بالاتر از سازهای کوبهای ایرانی است. شما در سازهایتان، خیلی صدای «باس» ندارید؛ اما درامز، خواهناخواه صدای بسیار بالایی دارد. من خودم یک درامز ساختهام که صدایش خیلی لطیفتر از درامزهایی است که وجود دارد. شکلِ آن را نیز از سازهای قدیمی بهره گرفتهام، زمانی که بخشهای مختلف درامز را با طناب به یکدیگر متصل میکنند. برای همین صدایی خاص دارد.
مترجم: حدیث مهربانی
- * تریوی رامبرانت، تاکنون با دو تن از بزرگترین اساتیدِ ایرانی -حسین علیزاده و کیهان کلهر- همکاری داشته است. اصلاً چگونه با موسیقی ایران آشنا شدید؟
- * موسیقی ایرانی هم در آن مجموعه بود؟
- * چه آثاری؟
Vinsent Planjer: رامبرانت این ساز را به من معرفی کرد و از آن تعریفِ زیادی کرد و گفت که بروم آن را یاد بگیرم.
- * از چه کسی یاد گرفتید؟
- * بله؛ ایشان یکی از شناختهشدهترین نوازندگان سازهای کوبهای در ایران هستند.
- * از این ساز در تریوی رامبرانت هم استفاده میکنید؟
- * با توجه به اینکه سازهای کوبهای بسیاری در جهان وجود دارد –از اروپا تا مثلا افریقا- چه چیزی در تنبک وجود داشت که شما را تا این اندازه جذب کرد؟
- * تونی شما چطور با موسیقی شرق آشنا شدید؟
گویا اولین مواجههی همهاتان با موسیقی شرقی، موسیقی عربی بوده است. حالا کدام یک از این موسیقیها را بیشتر دوست دارید؟ موسیقی ایرانی یا عربی.
Rembrandt Frerichs: حتماً موسیقی ایرانی. (با خنده)
Vinsent Planjer: من و تونی هم همین پاسخ را میدهیم. (با خنده)
- * «رامبرانت» شما با موسیقی شرقی آشنا شدید، اما چطور به موزیسینهایی چون «حسین علیزاده» و «کیهان کلهر» رسیدید؟
- * آشنایی نزدیکتری هم با کلهر داشتید؟
- * آلبومتان با آقای کلهر ماه آینده منتشر میشود؟
- * درباره حال و هوای آلبوم توضیح میدهید؟
Tony Overwater: آلبومی که حالا آماده شده، یک چیز جدید است. خودمان نمیتوانیم برای آن اسم یا سبکی در نظر بگیریم. اینکه موسیقی ایرانی است؟ جاز است؟ هیچکدام نیست. معلوم نیست که چیست، یک چیز جدیدی است.
- * آقای اورواتر، شما در آلبومِ «وهم» به همراه حسین اینانلو هم حضور داشتهاید، این یعنی اینکه شما آشنایی بیشتری از موسیقیِ ما دارید؟
Vinsent Planjer: ما در ایران با یک انتشارات با نامِ « رهگذر هفت اقلیم» کار میکینم و زمینهی آشنایی «تونی» با آقای اینانلو، همین شرکت بود.
Tony Overwater: من تا قبل از اینکه برای حضور در جشنواره موسیقی فجر به ایران بیایم، ایشان را ندیده بودم. تمام همکاری ما از راهِ دور بود. چند ماهِ پیش به من پیشنهاد داده شد که خودم برای حضور در جشنواره بیایم؛ اما بالاخره تصمیم گرفتیم تا تریویمان در آن حضور داشته باشد.
- * تجربه با آقای علیزاده و کلهر چه تفاوتها و شباهتهایی با هم داشت؟
- * یعنی موسیقیای که با آقای علیزاده نواختید، بیشتر رنگ و بوی ایرانی داشت تا با آقای کلهر؟
- * تلفیق موسیقی جز شما و موسیقی ایرانی به چه شکلی انجام میشود؟
Vinsent Planjer: من سازهایی که مینوازم، سازهای قدیمی هستند، پس خیلی هم با حال و هوای موسیقی مشرق زمین دور نیست. درامزی که من مینوازم، البته صدایش بالاتر از سازهای کوبهای ایرانی است. شما در سازهایتان، خیلی صدای «باس» ندارید؛ اما درامز، خواهناخواه صدای بسیار بالایی دارد. من خودم یک درامز ساختهام که صدایش خیلی لطیفتر از درامزهایی است که وجود دارد. شکلِ آن را نیز از سازهای قدیمی بهره گرفتهام، زمانی که بخشهای مختلف درامز را با طناب به یکدیگر متصل میکنند. برای همین صدایی خاص دارد.
- * اجرای شما در جشنواره بداهه است؟
- * این همکاری با موسیقیدانان ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد؟
- * اجرای بعدی رامبرانت کجاست؟
مترجم: حدیث مهربانی
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1395 - 12:34
افزودن یک دیدگاه جدید