این شاعر انقلاب اسلامی در گفتگو با سایت «موسیقی ما» عنوان کرد
علیرضا قزوه: عاشورا در صحنه زندگی بشر امروز جریان دارد
موسیقی ما - «علیرضا قزوه» یکی از شعرا و نویسندگان باسابقه است که آثار شاخصی در حوزه انقلاب اسلامی و سرودههای آیینی دارد. «با کاروان نیزه»، «عشق علیه السلام»، «دو رکعت عشق» و «از نخلستان تا خیابان» برخی از آثار این هنرمند سرشناس است که طی سالهای منتشر شده است. همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) دقایقی را به این بهانه با او همکلام شدیم. این شاعر درباره دلایل علایقش به شعر عاشورا و همچنین ارتباط این موضوع با زندگی امروز بشر برای ما صحبت کرد. نهایتاً هم او نگاه آسیبشناسانهای نسبت آثار پاپی داشت که این روزها برای امام حسین (ع) و واقعه کربلا خوانده میشود. این گفتگو را در ادامه میخوانید:
محتشم به سمت سوگ – سرود رفته و هرچند در بعضی بندها و ابیاتش به حماسه هم اشاره کرده است اما غلبه کارش و ترکیببند شکوهمند محتشم، سوگ – سرود و مرثیهاش است. برای عاشورا هم مرثیه و حماسه نیاز است. ما در سالهای پس از انقلاب نمونههای خوبی داریم که حرفهای تازه و تفکر نو و حماسه بیشتری دارد. اتفاقاً کارهایی هم داریم که از حماسه و دانش و فکر تهی است و صرفاً یک شعار ضعیف در حد مرثیه است. حتی بعضاً مرثیه هم نیستند و گاهی اوقات از بعضی جهات به فکاهه شباهت میبرد. اینها را کسانی میسرایند که شاعر نیستند و تفکر و نگاه عمیقی به مسائل عاشورا ندارند. فکر میکنم در سالهای پس از انقلاب از لحاظ کیفیت و کمّیت شاهد رشد زیادی در شعر عاشورایی بودهایم. در هیچ دوره تاریخی به این اندازه شاهد ادبیات آیینی و حسینی و فاطمی و اشعار مهدوی نبودهایم و دوره شاخص شعر حماسه و آیینی، دوره انقلاب اسلامی است.
در هر سبک باید خودتان را محو کنید و صدایتان را به رخ نکشید و باید سعی کنید با صدایتان غربت حضرت سیدالشهدا (ع) و عظمت روز عاشورا را فریاد کنید. هرچه که جلوه خود باشد برای مقوله عاشورا تأثیرگذار نخواهد بود. شاعر، واعظ، ذاکر و خوانندهای که با اخلاص و سوز بخواهد غربت آن حضرت و یارانش را نشان دهد تأثیرگذارتر از خوانندهای است که میخواهد بگوید چه صدای زیبایی دارم. البته برای حضرت سیدالشهدا(ع) باید در همه چیز سنگ تمام گذاشت. ما مثلاً برای مهمان خودمان بهترین برنج و گوشت و زعفران تهیه میکنیم و تلاش ما این خواهد بود که بوی گوشت محو شود و بیمزه یا شور هم نباشد. همین شعری که من میگویم یا خوانندهای میخواند دقیقاً همان خرج دادن برای امام حسین (ع) است که نباید نمکش کم یا زیاد باشد. باید تمام موارد را مثل طعامی که میپزیم رعایت کنیم و شعر ما باید یک طعام خوب باشد چون میخواهیم با آن از مهمانان امام حسین (ع) پذیرایی کنیم. باید این طعام هم با لذت جذب وجود و تفکر مردم شود. متأسفانه در برخی ترانهها میبینیم که یا خیلی شور یا خیلی بینمک است چون در آن طعام خلوص و دقت وجود نداشته و فقط ظاهرش زیبا بوده است. برخی غذاها در ظرفهای زیبا قرار میگیرد اما محتوا اهمیت زیادی دارد و از این جهت فکر میکنم بیان واقعه عاشورا در هر قالبی میتواند باشد و فقط باید ببینیم که چه کسی میگوید و چه کسی میخواند.
- *چرا امام حسین (ع) و واقعه عاشورا در کارنامه کاری شما یکی از نقاط مهم و تأثیرگذار محسوب میشود.
- *برای انتقال تجارب خود در مقوله شعر عاشورا به نسل جدید چه کارهایی انجام دادهاید؟
- *اما نکته جالب در برخی سرودههای شما این است که میان واقعه عاشورا و زندگی امروز ارتباطهای مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. حتی در مواردی هم مسائل سیاسی امروز را تا حدودی با شعر خود عجین کردهاید. کمی درباره برقراری این ارتباط برای ما توضیح میدهید؟
- *چرا در اغلب هیئتهای مذهبی و مراسمهای عزاداری از اشعار کلاسیکی که با مضمون عاشورا است استفاده میشود و نمونه شاخص آن هم شعر «محتشم کاشانی» است؟ آیا سرودههای معاصر به اندازه کافی نیست که چنین استفادههایی از آنها شود؟
محتشم به سمت سوگ – سرود رفته و هرچند در بعضی بندها و ابیاتش به حماسه هم اشاره کرده است اما غلبه کارش و ترکیببند شکوهمند محتشم، سوگ – سرود و مرثیهاش است. برای عاشورا هم مرثیه و حماسه نیاز است. ما در سالهای پس از انقلاب نمونههای خوبی داریم که حرفهای تازه و تفکر نو و حماسه بیشتری دارد. اتفاقاً کارهایی هم داریم که از حماسه و دانش و فکر تهی است و صرفاً یک شعار ضعیف در حد مرثیه است. حتی بعضاً مرثیه هم نیستند و گاهی اوقات از بعضی جهات به فکاهه شباهت میبرد. اینها را کسانی میسرایند که شاعر نیستند و تفکر و نگاه عمیقی به مسائل عاشورا ندارند. فکر میکنم در سالهای پس از انقلاب از لحاظ کیفیت و کمّیت شاهد رشد زیادی در شعر عاشورایی بودهایم. در هیچ دوره تاریخی به این اندازه شاهد ادبیات آیینی و حسینی و فاطمی و اشعار مهدوی نبودهایم و دوره شاخص شعر حماسه و آیینی، دوره انقلاب اسلامی است.
- *و این روزها شاهد هستیم که هنرمندان زیادی برای بیان وقایع کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش به سراغ قالب ترانه میروند و آن را با موسیقی و اغلب موسیقی پاپ تلفیق میکنند. میخواهم دیدگاه شما را در این زمینه بدانم و اینکه چنین تلفیقی را مناسب میدانید؟
در هر سبک باید خودتان را محو کنید و صدایتان را به رخ نکشید و باید سعی کنید با صدایتان غربت حضرت سیدالشهدا (ع) و عظمت روز عاشورا را فریاد کنید. هرچه که جلوه خود باشد برای مقوله عاشورا تأثیرگذار نخواهد بود. شاعر، واعظ، ذاکر و خوانندهای که با اخلاص و سوز بخواهد غربت آن حضرت و یارانش را نشان دهد تأثیرگذارتر از خوانندهای است که میخواهد بگوید چه صدای زیبایی دارم. البته برای حضرت سیدالشهدا(ع) باید در همه چیز سنگ تمام گذاشت. ما مثلاً برای مهمان خودمان بهترین برنج و گوشت و زعفران تهیه میکنیم و تلاش ما این خواهد بود که بوی گوشت محو شود و بیمزه یا شور هم نباشد. همین شعری که من میگویم یا خوانندهای میخواند دقیقاً همان خرج دادن برای امام حسین (ع) است که نباید نمکش کم یا زیاد باشد. باید تمام موارد را مثل طعامی که میپزیم رعایت کنیم و شعر ما باید یک طعام خوب باشد چون میخواهیم با آن از مهمانان امام حسین (ع) پذیرایی کنیم. باید این طعام هم با لذت جذب وجود و تفکر مردم شود. متأسفانه در برخی ترانهها میبینیم که یا خیلی شور یا خیلی بینمک است چون در آن طعام خلوص و دقت وجود نداشته و فقط ظاهرش زیبا بوده است. برخی غذاها در ظرفهای زیبا قرار میگیرد اما محتوا اهمیت زیادی دارد و از این جهت فکر میکنم بیان واقعه عاشورا در هر قالبی میتواند باشد و فقط باید ببینیم که چه کسی میگوید و چه کسی میخواند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1395 - 12:22
افزودن یک دیدگاه جدید