برنامه یاد بعضی نفرات
 
مراسم رونمایی از آلبوم «عاشق می‌شویم» برگزار شد
سالار عقیلی: «عاشق می‌شویم» عیدی ما به مخاطبان موسیقی است
موسیقی ما- مراسم رونمایی از آلبوم «عاشق می‌شویم» جمعه ۱۴ اسفند ماه در موسسه بهاران برگزار شد. در این مراسم که به رونمایی از جدید‌ترین همکاری «پیمان سلطانی» و «سالار عقیلی» اختصاص داشت علاوه بر علاقه‌مندان به موسیقی، تعدادی از چهره‌های شناخته شده عرصه فرهنگ هم حضور داشتند.
 
  • دکتر علیرضا پورامید: عاشق می‌شویم نویدبخش آینده بهتری برای موسیقی است
 «علیرضا پورامید» - پژوهشگر موسیقی- در آیین رونمایی از آلبوم عاشق می‌شویم گفت: «حضرت حافظ عشق را به مثابه بانی و باعث و اساس خلقت می‌داند و در بیت «طفیل هستی عشق‌اند آدمی و پری/ارادتی بنما تا سعادتی ببری» مقام بالای عشق را گوشزد می‌کند. عشق از عشق زمینی شروع می‌شود که تمرینی است برای رسیدن به عشق‌هایی در مراتب بالا‌تر. آدمی برای خودش کلام را آورد و دید اقناع نمی‌شود. دست به کار شعر زد اما دید بار هم اقناع نمی‌شود. آدمی در پی کبودی بود که نداشتنش همیشه او را آزار می‌داد. بنابراین هنر را آفرید. نقاشی، مجسمه‌ازی و موسیقی. آدمی زیبایی را خلق کرد اما باز هم اقناع نشد. عنوان بسیار زیبایی است این «عاشق می‌شویم».»

این نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز در مراسم رونمایی از آلبوم دو هنرمندی هستیم که صرفا در حوزه‌های خودشان توقف نکرده‌اند توضیح داد: «یکی از اشکالات ما این است که موزیسین ما فلسفه نمی‌داند، فیلسوف ما شعر نمی‌داند، شاعر ما تاریخ نمی‌داند، این هر سه فقه نمی‌دانند و این هر چهار نفر ریاضیات ضعیفی دارند. با این وجود اما در بین ما هستند هنرمندانی که فقط در حوزه تخصصی خودشان فرا‌تر می‌-روند.»

پورامید در ادامه به اولین همکاری پیمان سطانی و سالار عقیلی اشاره کرد و گفت: «آغاز همکاری پیمان سلطانی و سالار عقیلی با شعر استاد مرحوم بیژن ترقی، ملیترین و می‌همنی-‌ترین شعر ۸۰-۹۰ سال اخیر است. استاد ناظری هم بعدا این کار را خواند. تم اصلی آن کار از موسیو لومر است اما پیمان سلطانی روی آن حق تالیف دارد چرا که یک جمله بسیار کوتاه را به یک سرود و یک ملودی جاودانه تبدیل کرده است.»

او در پایان سخنانش «عاشق می‌شویم» را نوید بخش آینده بهتری برای موسیقی ایرانی دانست و گفت: این کار نوید آینده بهتری برای تنگناهای موسیقی ماست. این کار‌ها دامنه موسیقی ایران را باز‌تر می‌کند در آنچهارچوب همیشگی حرکت کردن فایده‌ای ندارد.
 
  • پیمان سلطانی: در عاشق می‌شویم عشق معاصر را نشان داده‌ام
در ادامه دکتر اردشیر صالح‌پور هم توضیحاتی درباره تحولات شعر و موسیقی سخن گفت و بعد از آن از پیمان سلطانی دعوت کرد تا توضیحاتی در مورد آلبوم ارائه دهد. پیمان سلطانی پس از خوش آمدگویی به حاضرین در مورد آلبوم عاشق می‌شویم گفت: من غالبا آثارم را بر روی سه گونه از موسیقی استور کرده‌ام. یعنی آثار را یا با پس زمینه عاشقانه یا رومانتیسم انتزاعی می‌سازم یا با پس زمینه اجتماعی می‌سازم که رویکرد سیاسی هم دارد. مثل سرودهای ملی-میهنی که جنیه اجتماعی‌اش غلبه دارد. گاهی هم آثارم را بر روی فرم‌های موسیقی کلاسیک می‌سازم. آثاری مثل کوارتت‌ها، کنسرتو‌ها.

سطانی افزود: در مورد عاشق می‌شویم مبحث اصلی که وجود دارد این است که من نگاه خودم را به روی عشق معاصر متمرکز کرده‌ام. در واقع عشق آندلسی، هندی و فارسی که به عشق وجود دارد و غالبا عشق فراواقع و زمینی است را ندارم. معمولا در مورد هر عشق کهن این اتفاق می‌افتد که یا فراغ و هجران وجود دارد یا وصال. در عشق معاصر اما این وصال صورت نمی‌گیرد. بنابراین ما در یک بی‌ارتباطی مطلق به سر می‌بریم و نگاه به آینده داریم. آینده پیش می‌رود و ما مدام در پی آن می‌دویم و نهایتا آن وصال صورت نمی‌گیرد. اتفاقی که در عاشق می‌شویم افتاده این است که در دو تصنیف عاشق و معشوق موتیف‌ها در هم حل نمی‌شود و مدام در پی هم یکدیگر ر ا‌‌ رها می‌کنند. بنابراین هم آمیزی و درون روندگی در مجموعه کار‌ها ایجاد نمی‌شود. این مجموعه شامل دو سی دی است که امروز سی دی اول آن تحت عنوان عاشق می‌شویم منتشر شده و به زودی سی دی دوم که شامل کارهای ملی-میهنی است با صدای آقای عقیلی در سال ۹۵ منتشر خواهد شد.
 
  • سالار عقیلی: «عاشق می‌شویم» عیدی ما به مخاطبان موسیقی است
عقیلی با سلام و خیر مقدم گویی درباره همکاری با پیمان سلطانی گفت: خوشحالم بعد از سال‌ها کار مشترکی را با جناب آقای پیمان سلطانی انجام دادیم. شاید این کار باید زود‌تر اتفاق می‌افتاد چون اگر اشتباه نکنم ما ۱۲ سال پیش اولین کنسرتمان را با آقای سلطانی و با ارکس‌تر ملل به روی صحنه بردیم. من در آنجا برای اولین بار در تالار وزارت کشور و تالار وحدت «ایران جوان» را خواندم. خیلی‌ها دوست داشتند این کار را داشته باشند اما متاسفانه به خاطر مشکلاتی که وجود داشت این اتفاق نیافتاد. یکی از دغدغه‌های من این بود که این کار با کیفیت خوب دست مردم عزیز برسد. خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و در آلبوم بعدی در سال ۹۵ منتشر خواهد شد. «عاشق می‌شویم» هدیه‌ای است از جانب ما به مردم عزیز. عیدی از طرف ما که امیدوارم در سال جدید که به مسافرت می‌روید این آلبوم را بشنوید و به یاد ما هم بیافتید. از تشریف فرمایی شما سپاسگزارم.

در ادامه دکتر اردشیر صالح‌پور با اشاره به وجوه دراماتیک موجود در فعالیت سالار عقیلی گفت: او تئا‌تر خوانده و یک صدای دراماتیک دارد. هر بار که کارش را می‌شنویم حس می‌-کنیم پشت این صدا یک شعور حضور دارد. این در حالی است که خیلی خواننده‌ها می‌خوانند بی‌آنکه بدانند چرا می‌خوانند. کمتر خواننده‌ای از این حکمت برخوردار است. آنچه مسلم است شعر خوب می‌تواند این زمینه را ایجاد کند. خوشبختانه در این اثر ۴ترانه سرای عزیز ضیاالدین ناظم‌پور، غلامرضا سلیمانی و رضا ثابتی و البته زنده یاد پژمان بختیاری حضور دارند.

او در ادامه و غلامرضا سلیمانی و سید ضیالدین ناظم‌پور دعوت کرد تا بلند شوند و حاضران در سالن برای آن‌ها دست بزنند.دکتر صالح‌پور همچنین از حامی حقیقی برای حضورش در بخش میکس و مسترینگ تشکر کرد. او گفت: حقیقی فقط یک تکنسین نیست.در ادامه این پژوهشگر از حاضران خواست حقیقی را به دلیل دست‌های توانا و ذوقی که دارد تشویق کنند.

صالح‌پور همچنین با اشاره به حمایت معنوی کمیته ایکوم در این آلبوم به حضور حمید اسفندیاری در این آلبوم اشاره کرد و حاضران را دعوت کرد برای حمید اسفندریاری ناشر موسیقی کشور که توزیع آلبوم عاشق می‌شویم را به عهده داشته دست بزنند.

در ادامه این مراسم نماهنگی از آلبوم «عاشق می‌شویم» با شعری از غلامرضا سلیمانی پخش شد.
 
  • سلیمانی: از سلطانی ممنونم که به من اجازه مولفه‌های شعر امروز را در ترانه بیاورم
غلامرضا سلیمانی در بخشی از مراسم رونمایی آلبوم «عاشق می‌شویم» چند کلامی صحبت کرد. این ترانه‌سرا با ابراز خوشحالی از همکاری در این آلبوم گفت: زمانی که ملودی کار «عاشق» توسط آقای سلطانی به من داده شد، متوجه شدم این ملودی با وجود زیبایی و روانی دارای پیچش‌هایی است که نوشتن ترانه را سخت می‌کند. من تمام تلاشم را کردم و ایشان هم به کارم مهر تایید زدند. در بحث ترانه من از آقای سلطانی ممنونم که به من اجازه دادند مولفه‌های شعر امروز را بتوانم در ترانه به شکل کلاسیک بیاورم. متاسفانه امروز این ارتباط قطع شده. متاسفانه هر چیزی نوشته می‌شود و خوانده می‌شود. امیدوارم در مسیری که می‌روم بتوانم نماینده شایسته‌ای برای همکاران خودم باشم.

ضیالدین ناظم‌پور نفر بعدی بود که چند کلامی در این مراسم رونمایی صحبت کرد. این ترانه‌سرا با عرض تبریک به پیمان سلطانی گفت: من موسیقی پیمان سلطانی را دوست دارم چون فکر می‌کنم موسیقی ارائه شده توسط مثل خودش صاف است. البته که پیچیدگی‌هایی در کار‌هایش وجود دارد با این وجود اما اولین ویژگی که در کارش ذهن را در بر می‌گیرد صمیمت است. در مورد ترانه‌ای که سرودم حرف ویژه‌ای وجود ندارد جز اینکه معتقدم ترانه باید آنقدری ساده باشد که در اذهان عمومی جا بیاتفتد و زمزمه شود. آقای سلطانی از من خواستند چون ترانه معشوق از اسطوره‌های عشقی کهن مثل شیرین و فرهاد سخن می‌گوید، کمی لحنش به لحن شاعرانی چون نظامی نزدیک باشد. به عنوان یک منتقد احساس می‌کنم شعر بدی نشده و چفت و بست‌هایش هم برقرار است. این کار را دوست دارم.

در ادامه باز هم نماهنگ دیگری اجرا شد و در ادامه علیرضا دریایی که در آلبوم «عاشق می‌شویم» به عنوان نوازنده حضور داشت، به تکنوازی کمانچه پرداخت تا این آیین رونمایی به پایان برسد.

آلبوم «عاشق می‌شویم» از سوی موسسه جامه‌دران و با حمایت معنوی کمیته ملی ایکوم ایران منتشر شده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1394 - 18:40

دیدگاه‌ها

یکشنبه 16 اسفند 1394 - 11:10

این چه پژوهشگری هست که نمیداند سیاوش بیضایی تک خط آهنگ موسیو لومر را یه یک قطعه کامل برای اجرا تبدیل کرد نه پیمان سلطانی که دانش و سواد او در سال 83 بر همه اهالی موسیقی روشن است که در چه سطحی بود و هست!

مقدمه و موخره و پرورش و تنظیماتی که در قطعه وطنم شنیده می شود همگی هنر سیاوش بیضایی است و آن روزها پیمان سلطانی بلد نبود پارتیتور بخواند چه برسد که قطعه را گسترش بدهد و مقدمه و موخره به ملودی موسیو لومر اضافه کند یا آن را برای ارکستر تنظیم کند
دقیقا پیمان سلطانی و مجری اش حرفهای نادقیق و ناراست می زنند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالار عقیلی: «عاشق می‌شویم» عیدی ما به مخاطبان موسیقی است | موسیقی ما