برنامه یاد بعضی نفرات
 
تلفیق پرطرفدار موسیقی آذری و بندری در کنسرت لیان
محسن شریفیان تولدش را با «جناب خان» جشن گرفت
موسیقی ما – جدیدترین کنسرت موسیقی گروه «لیان» که برای نخستین بار در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شد، با حضور دوستداران این گروه و این سبک موسیقی روی صحنه رفت.

در این برنامه که به نوعی بزرگترین گردهمایی مخاطبان موسیقی نواحی و بومی در تهران با حضور بیش از دو هزار نفر به شمار می‌رفت، اعضای گروه لیان روی صحنه رفتند و به مرور با اضافه شدن محسن شریفیان آغاز پر انرژی کنسرت این گروه رقم خورد.

ابتدای برنامه با پخش ویدئویی آغاز شد که اعضای گروه لیان و محسن شریفیان درحال تمرین برای کنسرت تهران بودند که محسن شریفیان در آن می‌گفت بیست و دو سال است که در کنار هم ساز می‌زنند و هدف‌شان معرفی موسیقی بوشهر است. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که با سفر به کشورهای دیگر دیده‌اند جادوی موسیقی جنوب، جادوی همه‌گیری است.

محسن شریفیان از همان ابتدای برنامه و با توجه به محتوای شاد و پرانرژی موسیقی ای که از سوی گروه «لیان» اجرا می‌شود از حاضران خواست حرکات‌شان را کنترل کنند ودر بخش های دیگر کنسرت نیز چند باری با شوخی و خنده درباره این موضوع حرف زد. اجرای قطعاتی از آثار قبلی این خواننده و آثار جدید که با صدای «آکا صفوی» در سالن اجرا شد، بخش دیگر برنامه را تشکیل می‌دادند تا به مرور این خواننده سراغ مهمانان برنامه اش برود و آنها را به حاضرین معرفی کند. «محمد بحرانی» صدا پیشه هنرمند عروسک محبوب«جناب خان» نخستین مهمانی بود که از سوی شریفیان به حاضرین در سالن معرفی شد.

شریفیان با اجرای قطعه ای رو به حاضرین گفت: «اجرای این قطعه از تلویزیون از سوی جناب خان باعث شد معروفیت این اثر بیشتر و بیشتر شود. بخاطر همین ممنونم از هنرمندی که امروز به کنسرت من آمده و واقعا از حضورش در این سالن خوشحالم. محمد بحرانی». شریفیان درباره حرکت‌های آیینی گروهش توضیح داد که این، نشانه اتحاد است و گفت، همه اقوام از جمله کرد و لر و ترک، حرکت‌هایی دارند که بعضا در تلویزیون هم نشان داده می‌شود. شریفیان با لحن طنز خاص خودش البته از کم‌توجهی تلویزیون به موسیقی محلی و نواحی گلایه کرد. او چند بار هم خدا را شکر کرد که می‌تواند مردم را شاد کند و انتظار دارد بیش از این به موسیقی نواحی توجه شود.»

این اجرا که با حضور سفیر فیلیپین در تهران و افرادی از سفارت سوئد همراه بود، در میانه هایش با پخش بی مقدمه صدا و تصویر مادر «محسن شریفیان» که تولد چهل سالگی پسرش را تبریک می گفت، وارد بخش سوپرایزش شد که دوستان و هنرمندان مختلف در این ویدئو تولد شریفیان را تبریک گفتند. امید حاجیلی، علی و احسان حق شناس و ... از جمله افرادی بودند که در این ویدئو تولد محسن شریفیان و آکا صفوی را تبریک گفتند و در انتهای این ویدئو حضور «جناب خان» و تبریک ویژه و ریتمیک او به لحن و استایل خاص اش، سالن را به هوا برد تا میانه های کنسرت گروه لیان با این غافلگیری، همراه شود و همه حاضرین در جمع همصدا ترانه «تولد، تولد، تولدت مبارک...» را برای شریفیان و آکا صفوی بخوانند.

بخش انتهایی برنامه این گروه با حضور «وحید اسداللهی» و پسرانش همراه بود که تلفیق موسیقی آذری و بوشهری را روی صحنه به دنبال داشت و این بخش با استقبال بسیاری از حاضرین رو به رو شد. شریفیان پیش از اجرای این بخش به هم‌کوک نبودن موسیقی آذری و بوشهری در بخش‌هایی از اجرا اشاره کرد و گفت: «استاد اسداللهی با لهجه آذری‌اش به من گفت ما حرف زدن‌مان نیز کوک نیست، پس تلاش نکن این ناهم‌کوکی را رفع کنی. اعتقاد دارم چون لهجه ما و دوستان آذری متفاوت است، قطعا لحن موسیقی ما هم متفاوت خواهد بود و همین باعث شده بیشتر به این قبیل تلفیق ها علاقمند شوم. نوعی گفتمان موسیقایی در این تلفیق جاری است که سعی کرده‌ایم از طریق موسیقی حرفمان را به یکدیگر بزنیم. در دوره ای که بعضا شاهد تفرقه افکنی بین قوم های مختلف هستیم، موسیقی بهترین ابزار برای دوستی همه قوم های ایرانی با هم و گفتمان آنهاست و ما سعی داریم با موسیقی بوشهر و بومی، با همه مردم ایران ارتباط برقرار کنیم.»

اجرای «ساری گلین» و تک نوازی وحید اسداللهی و تلفیقی که با هنرمندی تمام از سوی گروه و این نوازنده صورت پذیرفته بود، باعث شد موسیقی جالب و پرهیجانی در سالن طنین انداز شود و شریفیان بعد از این بخش گفت: «یکی از دغدغه های من معرفی و تلفیق موسیقی جنوب با موسیقی نواحی مختلف است. موسیقی آذری جزو موسیقی های مورد علاقه من است و امروز این تلاش را داشتیم که در بهترین حالت ممکن آنرا به شما اجرا کنیم و ببخشید اگر کم و کاستی بود. همین اندازه بلد بودیم.»

شریفیان برای قطعه شاد آخر که تلفیق موسیقی جنوب با موسیقی الکترونیک بود و با نوای «توبه توبه» پخش می‌شد، گروهش را مقابل سن جمع کرد و خیلی از حاضران هم ایستاده این اجرا را دنبال و تشویق می‌کردند که ناگهان نورهای سالن روشن و موسیقی قطع شد. شریفیان گفت: «چند ثانیه بیش‌تر نمانده بود.»

محسن شریفیان (نوازنده نی‌انبان، نی‌جفتی، فلوت)، آکا صفوی (خواننده)، حمید اکبری (نوازنده تمپو، کاخون و دایره)، حسین سنگسر (نوازنده دُم دُم)، مرتضی پالیزدان (نوازنده ضرب و تمپو)، محمود بردک‌نیا (نوازنده دمام)، مهدی شریفیان (نوازنده عود)، امین سلیمیان (نوازنده دایره)، ایمان قاسمی (نوازنده شیکر و دایره زنگی)، حمزه مقدم (نوازنده دایره)، استاد وحید اسداللهی، محمد و رضا اسداللهی (نوازندگان مهما) اعضای گروه لیان را در این کنسرت تشکیل می دادند.

محمد بحرانی، مهدی ذبیحی و حامد برقعی (صداپیشه و عروسک‌گردان‌های جناب‌خان)، شاهین بهرام‌نژاد (مجری) و اهل موسیقی از جمله امیر دانایی، محسن خاش، بابک شهرکی،حسین سلیمانی، حسین شریفی و احسان حق‌شناس، و علیرضا رئیس‌دانا (ناشر) بودند. مسؤولانی از استان بوشهر از جمله حمیده ماحوزی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر) هم در سالن حضور داشتند. کنسرت لیان به همت موسسه «کامیاب بهاران» و تهیه کنندگی علی حق شناس روی صحنه رفت. سیاوش خلبانی مسئولیت طراحی دکور، کارگردان هنری و مدیریت اجرایی را عهده دار بود.

گفتنی ست دکور صحنه برای این کنسرت به شکل یک کشتی قدیمی ساخته شده بود که از همان ابتدای برنامه نظرها را به خود جلب کرده بود.

** محمد بحرانی: در سری جدید خندوانه هم جناب خان بندری می خواند

محمد بحرانی از جمله مهمانان حاضر در سالن بود که حضورش با استقبال حضار رو به رو شد. این هنرمند درباره این کنسرت معتقد بود: «محسن ریفیان در ایران جزو بهترین هاست. او به تنهایی سعی دارد موسیقی نواحی و بومی کشور را به گوش مخاطب علاقمند برساند و این سعی و تلاش محترم است.» بحرانی در ادامه افزود: «ویدئویی که از جناب خان برای تولد محسن شریفیان پخش شد، سوپرایزی برای تولد محسن بود و که خوشحالم از استقبالی که از آن در سالن شد. در سری جدید خندوانه هم جناب خان بندری می خواند و منتظر اتفاقات بهتری در حوزه موسیقی از جناب خان باشید.»

گزارش مفصل تصویری «موسیقی ما» از حاشیه و متناین کنسرت را در ادامه می‌بینید:
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394 - 14:07

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 3 بهمن 1394 - 16:49

کاراش واقعا عالیه تو موسیقیه تلفیقی...
مبارک باشه تولدشون...♫♫♫♫

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن شریفیان تولدش را با «جناب خان» جشن گرفت | موسیقی ما