برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومین شب باران عشق ناصر چشم‌آذر در برج میلاد روی صحنه رفت
وقتی میای صدای پات...
موسیقی ما - دومین کنسرت پس از انقلاب آهنگساز و تنظیم‌کننده نامدار موسیقی پاپ ایران، با عنوان «شب باران عشق» جمعه 18 دی‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.
 
«ناصر چشم‌آذر» در این اجرا نیز رپرتواری شبیه کنسرت قبلی (19 مهرماه در تالار وحدت) داشت؛ رپرتواری در 5 بخش اصلی با تفاوت‌هایی در قطعات قسمت‌های مختلف. ارکستر هم تقریباً همان بود با تغییرات کوچک.
 
شب باران عشق با اجرای 4 قطعه از موسیقی متن فیلم «خواهران غریب» آغاز شد که کیومرث پوراحمد کارگردان آن در سالن بود و به شدت از سوی مردم تشویق شد. «ای نام تو بهترین سرآغاز»، «بوی ماه مهر»، «مادر من» و «باز باران» قطعات این بخش بودند که با همراهی گروه کر کودک و نوجوان «نامیرا» به سرپرستی فرهاد هراتی (رهبر ارکستر این برنامه) اجرا شدند و برای تعداد زیادی از حاضرین، حس نوستالژیکی را تداعی کردند.
 
بعد از آن، نوبت به بخش «باران عشق» رسید و سه قطعه «باران عشق»، «انتظار» و «شور عشق» در این قسمت اجرا شدند. هر سه این قطعات با اورتورهای چند دقیقه‌ای سولوی پیانو و کیبورد شروع می‌شدند که چشم‌آذر آنها را به بهترین نحو اجرا کرد و فضای سالن در این قطعات سرشار از حس غم و نوستالژی بود و بوی دهه هفتاد.
 
او در فاصله میان قطعات، خاطراتی از چگونگی شکل‌گیری‌شان به همراه یادی از پدیدآورندگان آنها ارائه می‌داد و شوخی‌های او با مردم و اعضای ارکستر جوّ بانشاطی به کنسرت داده بود. هرچند که این شوخی‌ها گاهی خواسته یا ناخواسته به سمت خطوط قرمز هم نزدیک می‌شد. بعد از این بخش چشم‌آذر از مردم خواست دقایقی را به استراحت بپردازند و بعد از 20 دقیقه روی صحنه برگشت.
 
بخش بعدی کنسرت به اجرای موسیقی فیلم‌های این آهنگساز قدیمی اختصاص داشت؛ موسیقی متن فیلم‌هایی نظیر «تاراج» (ایرج قادری)، «قارچ سمی» (رسول ملاقلی‌پور)، «می‌خواهم زنده بمانم» (ایرج قادری) و سریال «قصه‌های مجید» (کیومرث پوراحمد) قطعاتی بودند که در کنسرت قبلی هم اجرا شده بودند. اما ریمیکسی از موسیقی سه فیلم «هامون» (داریوش مهرجویی)، سریال «خواب و بیدار» (مهدی فخیم‌زاده) و «اجاره‌نشین‌ها» (داریوش مهرجویی) مختص این برنامه بود و توسط ارکستر اجرا شد. چشم‌آذر هم با وسواس خاصی نام تک‌تک کارگردان‌های این فیلم‌ها را بر زبان آورد و به آنها ادای احترام کرد.
 
قسمت باکلام این برنامه هم تغییراتی نسبت به کنسرت قبلی داشت و از یک قطعه به سه قطعه افزایش پیدا کرده بود. خواننده این قطعات مثل برنامه قبلی «حمیدرضا گلشن» بود که ناصرخان در معرفی او هم سنگ‌تمام گذاشت. «زائر» (با ترانه محمد صالح‌علا که پیش از انقلاب توسط «رامش» خوانده شده بود) اولین ترانه این بخش بود و در ادامه «تو بگو» با ترانه حمید فریزند و موسیقی چشم‌آذر به اجرا در آمد که تابستان امسال با صدای حمیدرضا گلشن از تماشاخانه «موسیقی ما» منتشر شده بود. «عید شما مبارک» نیز آخرین قطعه این بخش بود با شعری از بیژن سمندر که خاطره نوروزهای دهه 70 را در خاطره‌ها زنده کرد: «دست بده در دست یار/ خنده بزن بر بهار/ غم رو فراموش بکن/ می‌گذره این روزگار/ صد سال به این سالا باز/ عید شما مبارک/ همه بگین حالا باز/ عید شما مبارک...»
 
قسمت پایانی این اجرا نیز به اجرای تعدادی از ترانه‌های ماندگار دهه 50 اختصاص داشت که به صورت بی‌کلام اجرا شد و در آنها سازهایی مثل ترومپت، سه‌تار و... نواختن ملودی کلام را بر عهده گرفته بودند. «هجرت» (با ترانه شهیار قنبری و موسیقی و تنظیم ناصر چشم‌آذر) اولین قطعه این بخش بود که با همخوانی مردم همراه شد و البته ترومپت هم ملودی کلام را می‌نواخت. هرچند در کنسرت قبلی این وظیفه را ایمان جعفری‌پویان با ساکسفون بر عهده داشت که در این کنسرت غایب بود و انتخاب ترومپت برای این کار انتخاب مناسبی نبود؛ چرا که قسمت اوج قطعه (تو بگو ز تو کدوم رود/ ناجی لب‌تشنگی بود/ جز تو آغوش کدوم باد/ سایه‌گاه خستگی بود) را نمی‌توانست در همان گام اجرا کند و به ناچار یک اکتاو پایین‌تر زد.
 
«خلوت» قطعه بعدی بود. «یه تنهایی یه خلوت/ یه سایه‌بون یه نیمکت/ می‌خوام تنهای تنها/ باشم دور از جماعت» با ترانه‌ای از منصور تهرانی، آهنگ ناصر چشم‌آذر و تنظیمِ اوریجینال اریک. این دو قطعه در کنسرت قبلی هم اجرا شده بودند. اما در این کنسرت «سوغاتی» جایگزین «خدای آسمون‌ها» شد که ظاهراً مجوز اجرای آن در این برنامه صادر نشده بود و چشم‌آذر در پاسخ درخواست‌های مکرر مردم به شوخی و طعنه گفت: «نُت‌های خدای آسمون‌ها گم شده و ما در این کنسرت نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم!»
 
«سوغاتی» اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با استقبال عجیب و غریب مردم و همخوانی آنها تا پایان همراه شد. «وقتی میای صدای پات از همه کوچه‌ها میاد/ انگار نه از یه شهر دور که از همه دنیا میاد» با ترانه اردلان سرافراز، آهنگ محمد حیدری و تنظیم اوریجینال ناصر چشم‌آذر که این بار بهزاد رواقی با سه‌تار ملودی کلام را می‌نواخت. پایان‌بخش این کنسرت نیز اجرای «باران شادی» و در نهایت به درخواست مردم، اجرای مجدد «سوغاتی» بود.
 
این کنسرت به همت شرکت فرهنگی هنری «آوای هنر» برگزار شد و نوازندگان صاحب‌نامی چون همایون رحیمیان (مایستر ارکستر)، کریم قربانی، علی جعفری پویان، مونیکا لران، سهراب برهمندی، فرشید حفظی‌فرد، حسن فراهانی، شهرام رکوئی، و...در آن به اجرا پرداختند.
 
هنرمندان زیادی نیز از نزدیک این برنامه را دیدند که از آن جمله می‌توان به کیومرث پوراحمد (کارگردان)، محمدعلی بهمنی (شاعر)، منوچهر اسماعیلی (دوبلور)، جلال مقامی (دوبلور)، منوچهر والی‌زاده (دوبلور)، فرهاد قائمیان (هنرپیشه)، علیرضا افکاری، مانی جعفرزاده، سعید شهروز، حامی، محمدرضا عقیلی، مهرداد نصرتی، نگار خارکن، بامداد بیات و... اشاره کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 دی 1394 - 18:11

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 24 دی 1394 - 05:07

ايشان اسطوره موسيقی ما هستند. سلامت و پايدار باشند. هزاران خاطره از هنر ايشان وجود دارد.

پنجشنبه 24 دی 1394 - 09:13

جانم استاد ناصر چشم آذر.اساتید دوبله رو استادجلال مقامی، استادجنگیز جلیلوند،استاد منوچهر والی زاده

پنجشنبه 24 دی 1394 - 09:13

استاد چشم اذر عالیه

پنجشنبه 24 دی 1394 - 09:13

آخ که چه خوش گذشت. جای همه ی دوستداران موسیقی خالی

پنجشنبه 24 دی 1394 - 09:13

خيلي خوب بود .... مخصوصا ٣ تا كاره آخر

جمعه 25 دی 1394 - 10:58

کاش مردم ایران جز خواننده ها کسانی مثل ناصر چشم آذر رو که موسیقی ایران رو شکل دادن بشناسن و به آنها احترام بزارن ناصر چشم آذر جز بهترین های موسیقی ایران بود ناصر چشم آذر -فرید زولاند-واروژان اینا تکرار نشدنی هستن

جمعه 25 دی 1394 - 10:58

كار هاي آقاي چشم آذر فراموش نشدنيه !❤️

جمعه 25 دی 1394 - 10:58

اساتید بزرگ ایران ❤❤❤

جمعه 25 دی 1394 - 10:58

وای خدایا اوم مرده دیدنی ها یادش بخیر اینا نباید هیچ وقت بمیرن حیف واقعا ی دونن کسی دیگه مثل اینا نمیاد.چقد پیر شدن.ای روزگار

شنبه 26 دی 1394 - 12:56

زمانی که نمیفهمیدیم موزیک چیه آدمایی مثه ایشون بودن که اهنگسازی ها و اهنگاشون به گوشه ما می رسید فراموش نشدنی هستین

یکشنبه 27 دی 1394 - 08:29

استاد منوچهر والی زاده رو عشق است

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وقتی میای صدای پات... | موسیقی ما