مستركلاس رهبر مهمان برای سازهای بادی به پایان رسید
نصیر حیدریان: تنها کسی که میتواند موسیقی ایران را نجات دهد، علی رهبری است
موسیقی ما - مستركلاس «نصیر حیدریان» -رهبر اركستر- برای سازهای بادی به اتمام رسید. حیدریان كه به دعوت «علی رهبری» بعد از 18 سال برای رهبری اركستر سمفونیك تهران به ایران آمده بود، در كنار رهبری اپرای «عاشورا»، به مدت دو روز (28 و 29 مهرماه) مستركلاس سازهای بادی را برای نوازندگان اركستر سمفونیك برگزار كرد.
به گزارش سایت «موسیقی ما»، نصیریان میگوید كه آرزوی اجرای برنامه در كشور خودش را داشته است: «زمانی که استاد رهبری با من تماس گرفته و از من خواستند که اپرای عاشورا را رهبری کنم، با کمال میل پذیرفتم؛ زیرا این اثر کاری است که به فرهنگ ما مربوط میشود. عاشورا یک فرهنگ ۱۴۰۰ ساله است، فرهنگی که در وجود ما ایرانیها نهادینه شده و این فرهنگ متأسفانه هنوز از کشور ما صادر نشده است.»
او همچنین به این نكته اشاره دارد كه نظم نوازندههای ارکستر باعث تعجبش شده است؛ برای همین در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد رودكی به این نكته اشاره كرده كه سازهای زهی در ارکستر سمفونیک تهران عالی میزنند: «البته که ارکستر هنوز مشکلاتی دارد. بعضی سازها از قبل مشکلاتی داشتهاند؛ به طور مثال سازهای بادی، اما با همین نوازندههای ساز بادی «پرنده آتشین» زدن کار هرکسی نیست. اجرای آخر ارکستر سمفونیک تهران برای من باورنکردنی بود و فکرش را هم نمیکردم. بعضی از واقعیتها باید گفته شود. اگر سازهایی که نوازندههای اروپایی دارند و هرکدام قیمتشان بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار یورو است را بدهیم دست نوازندههای ایرانی، کیفیت نوازندگی آنها با اروپاییها در یک سطح میشود. در حال حاضر، ارکستر سمفونیک تهران مشکل سازی دارد. وقتی با ترومبون یکی از نوازندهها مینواختم، دیدم که ساز ایراد دارد. ساز بسیار مهم است. اگر نوازندههای ارکستر سمفونیک تهران سازهایی که در ارکستر وین است را در اختیار داشته باشند، میتوانند صد برابر بهتر از آنها بزنند و قطعه «پرندههای آتشین» را میتوانستیم همان موقع ضبط و برای ناکسوس ارسال کنیم! قابلیت و ظرفیت نوازندههای ارکستر در جایگاه بالایی است.»
نصیریان در انتها تأکید کرد: «تنها کسی که میتواند فرهنگ موسیقایی ایران را نجات دهد، علی رهبری است. در تمام کتابهای الهیات کلمهای به نام ایمان است، اما در قرآن ما بعد از ایمان، از کار نیک صحبت شده است. از نظر من کار نیکی جز اینکه فرزندان این سرزمین را برای ایران تربیت کنیم وجود ندارد.»
به گزارش سایت «موسیقی ما»، نصیریان میگوید كه آرزوی اجرای برنامه در كشور خودش را داشته است: «زمانی که استاد رهبری با من تماس گرفته و از من خواستند که اپرای عاشورا را رهبری کنم، با کمال میل پذیرفتم؛ زیرا این اثر کاری است که به فرهنگ ما مربوط میشود. عاشورا یک فرهنگ ۱۴۰۰ ساله است، فرهنگی که در وجود ما ایرانیها نهادینه شده و این فرهنگ متأسفانه هنوز از کشور ما صادر نشده است.»
او همچنین به این نكته اشاره دارد كه نظم نوازندههای ارکستر باعث تعجبش شده است؛ برای همین در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد رودكی به این نكته اشاره كرده كه سازهای زهی در ارکستر سمفونیک تهران عالی میزنند: «البته که ارکستر هنوز مشکلاتی دارد. بعضی سازها از قبل مشکلاتی داشتهاند؛ به طور مثال سازهای بادی، اما با همین نوازندههای ساز بادی «پرنده آتشین» زدن کار هرکسی نیست. اجرای آخر ارکستر سمفونیک تهران برای من باورنکردنی بود و فکرش را هم نمیکردم. بعضی از واقعیتها باید گفته شود. اگر سازهایی که نوازندههای اروپایی دارند و هرکدام قیمتشان بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار یورو است را بدهیم دست نوازندههای ایرانی، کیفیت نوازندگی آنها با اروپاییها در یک سطح میشود. در حال حاضر، ارکستر سمفونیک تهران مشکل سازی دارد. وقتی با ترومبون یکی از نوازندهها مینواختم، دیدم که ساز ایراد دارد. ساز بسیار مهم است. اگر نوازندههای ارکستر سمفونیک تهران سازهایی که در ارکستر وین است را در اختیار داشته باشند، میتوانند صد برابر بهتر از آنها بزنند و قطعه «پرندههای آتشین» را میتوانستیم همان موقع ضبط و برای ناکسوس ارسال کنیم! قابلیت و ظرفیت نوازندههای ارکستر در جایگاه بالایی است.»
نصیریان در انتها تأکید کرد: «تنها کسی که میتواند فرهنگ موسیقایی ایران را نجات دهد، علی رهبری است. در تمام کتابهای الهیات کلمهای به نام ایمان است، اما در قرآن ما بعد از ایمان، از کار نیک صحبت شده است. از نظر من کار نیکی جز اینکه فرزندان این سرزمین را برای ایران تربیت کنیم وجود ندارد.»
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آبان 1394 - 11:56
افزودن یک دیدگاه جدید