برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین آلبوم گروه «داماهی» به زودی منتشر می‌شود
دارا دارایی: داماهی برای من تجربه‌ای رویایی است
موسیقی ما - دارا دارایی، سرپرست و آهنگساز گروه داماهی از انتشار اولین آلبوم این گروه خبر داد. این نوازنده توانمند گیتاربیس در گفتکو با «موسیقی ما» اعلام کرد که در کمتر از دو هفته‌ی آینده آلبوم «داماهی» منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.  

«داماهی» با تمرکز بر موسیقی فولکِ جنوب ایران فعالیت کرده و اولین آلبومش را به مرحله انتشار رسانده است هر چند که از بلوچستان و شمال ایران هم نواهایی در آن شنیده می‌شود.

اعضای ثابت این گروه رضا کولغانی (خواننده)، دارا دارایی (گیتار بیس)، حمزه یگانه( پیانو، کیبورد و بِنجو)، ابراهیم علوی (عود و گیتار) و شایان فتحی (درامز) هستند. استاد قنبر راستگو (نی جفتی)، ماهان میرعرب (گیتار)، احسان نی‌زن (کمانچه و ویالن) و مجید سالاری (هم‌خوان) هم به عنوان هنرمندان مهمان در این آلبوم حضور دارند. این آلبوم به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف تولید شده و توسط انتشارات «نوفه» وارد بازار موسیقی کشور می‌شود.

«داماهی» مجموعه‌ای از ترانه‌های فولک جنوبی را با بازنگری و هارمونی  مدنظر خودش بازتولید کرده و در کنارش قطعاتی هم با آهنگسازی اعضای گروه در این آلبوم ارائه شده است. دارا دارایی درباره انتخاب اشعار و سبک و سیاق آلبوم ‌گوید:«اشعاری که استفاده کردیم بسیار غنی است و هر کدام به نوعی بخشی از قلب مرا با خود در گیر کرده. و به لحاظ سبک هم به نظرم موسیقی ما موسیقی فولک ایرانی است با رَگه‌هایی از جَز، رِگه و راک. این موسیقی به نوعی در «موسیقی ملل» هم می‌گنجد. ولی به طور کلی موسیقی «داماهی» از نظر من پاپ است و برای مخاطب عام جذاب خواهد بود.»

دارا دارایی پس از تجربیات فراوان در موسیقی ایران به گروه «داماهی» رسید. او که سرپرست و یکی از آهنگسازان گروه هم هست، ماهیت موسیقایی «داماهی» را اینگونه توضیح می‌دهد:« من به شخصه موسیقی فولک ایران را دوست دارم، به‌خصوص  فولک‌های جنوب ایران. وقتی شما موزسین جنوبی می‌بینید، انگار حجم زیادی موتیف‌های پرکاشنی در ذهن او گرد هم آمده و بعد این ریتم‌ها تبدیل به کلمه شده است. این ادراک من از کلیت موسیقی جنوب است؛ درون مایه ریتمیک غنی و البته ساختار مسنجم. موسیقی مناطق دیگر ایران هم فوق‌العاده است ولی ما کار «داماهی» را با تمرکز بر موسیقی جنوب ایران آغاز کردیم».
 
دارا دارایی درباره شکل گیری این گروه می‌گوید:«ایده اصلی داماهی در سفرهایی که من و رضا کولغانی به جنوب می‌رفتیم شکل گرفت؛ در هرمز، قشم، هنگام و ... رضا یک سری ترانه فولک جنوبی و بلوچی می‌خواند و من به دلیل ارتباطی که با این ملودی‌ها برقرار کرده بودم، با آن ملودی‌ها بازی‌های هارمونیک می‌کردم. برنامه خاصی هم نداشتیم که مثلا یک گروه تشکیل بدهیم. با هم می‌نواختیم و می‌خواندیم و این موسیقی خودش بدون تکلف و برنامه ریزی شکل گرفت. موضوع مهم این بود که ما در زمان خوبی کنار هم قرار گرفتیم.»

دارایی روایت می‌کند که بعد از چند سفر به جنوب با همراهی رضا کولغانی 5 قطعه می‌سازند ولی پیرنگ اصلی گروه در ایام جام جهانی در برزیل شکل می‌گیرد:« قبل ازاینکه به برزیل برویم  من، رضا ، حمزه(یگانه) و ابراهیم(علوی) چند جلسه‌ای با هم تمرین کردیم دو قطعه آنجا  شکل گرفتند.  بعد هم در برزیل  شایان(فتحی) و ماهان (میرعرب) به ما پیوستند و با هم اجراهای مختلفی داشتیم. ما این شانس را داشتیم که هر روز با هم باشیم و تمرین و اجرا کنیم. چند قطعه هم  آنجا شکل گرفتند و گروه «داماهی» عملا آنجا متولد شد.»

وقتی گروه پس از پروژه «دو-ر-می-فا-صلح» از برزیل به تهران باز می‌گردند با کنجکاوی بیشتر شروع به تمرین می‌کنند و داماهی به شکل رسمی‌تر راه خودش را ادامه می‌دهد.

دارا دارایی با هنرمندان شاخص و گروه‌های مختلفی همکاری کرده اما  یکی دو سال گذشته حضور کم رنگی در گروه‌های دیگر داشته و انگار «داماهی» برای او چیز دیگری است. حس و حالش در داماهی را خودش اینگونه توضیح می‌دهد:« وقتی ساز می‌زنیم واقعا به خروجی فکر می‌کنیم. قرار نیست برای دل خودمان یا برای نشان دادن توانایی‌های یکی از اعضا ، گروه نوازندگی کنند. همه با تمرکز روی محصول نهایی کنار هم هستیم و مهم‌ترین دلیل شکل گرفتن این گروه با این نوازندگان همین روحیه است. بی‌راه نیست اگر بگویم این گروه برای من جذاب‌ترین است. من هم  محتوا و محصول موسیقایی این گروه و هم اعضای بند را خیلی دوست دارم. در این گروه همیشه یک گفتمان برقرار است که حس خوبی به من می‌دهد و در یک جمله؛ این بند در طول دوران کاری من یک تجربه رویایی است» .

میکس و مستر این آلبوم توسط شایان فتحی در شادو استودیو (Shadoo Studio) در شهر مادرید اسپانیا انجام شده. صدابرداران آلبوم هم فرشاد شکوه‌فر،شایان فتحی، کسرا ابراهیمی، پویا نیک‌پور و صادق تسبیحی هستند.گرافیک آلبوم کار مجتبی ادیبی است و امیر موسوی هم عکاسی را بر عهده داشته. آلبوم داماهی متشکل از 14 قطعه است؛ «دخترک»،«یار عزیز»،«بمان»،«صندلی»، «محله خاموشان»، «سوگند»، «لنج بیوه»،«شب‌های روز»،«گوش واره»، «تَرنگ»،مردن مردانه»،«صدا»، «گلبوته»  و«سامبای بهار».

این آلبوم به زودی توسط نشر موسیقی «نوفه» روانه بازار می‌شود.
داماهی (Album Teaser)
دانلود
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 شهریور 1394 - 01:18

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دارا دارایی: داماهی برای من تجربه‌ای رویایی است | موسیقی ما