برنامه یاد بعضی نفرات
 
جزئیات آلبوم جدید دارکوب را برای اولین بار از «موسیقی ما» بخوانید
همایون نصیری: آلبوم «نوکوب» طیف طرفداران دارکوب را گسترش می‌دهد
موسیقی ما – بیش از هشت سال از شروع فعالیت گروه «دارکوب» می‌گذرد. گروهی به سرپرستی «همایون نصیری» که در زمینه موسیقی تلفیقی تا کنون توانسته مخاطبان زیادی به سمت خود جذب کند. اعضای این گروه اکنون در آستانه انتشار سومین اثر رسمی خود قرار دارند؛ اثری که پس از آلبوم‌های «دارکوب» و «لیوا» برای آنها بسیار سرنوشت‌ساز است. زیرا دیگر خبری از حضور بازیگران سینما در این آلبوم نیست و به نوعی برگ جدیدی از کارنامه کاری دارکوب ورق خورده است. به سراغ همایون نصیری رفتیم و در مورد این اثر جدید که مراحل تولیدش به اتمام رسیده گپ زدیم. او ضمن تشریح جزئیات فعالیت‌های آینده دارکوب نظرات خود درباره مقوله اجراهای زنده در کشور را هم مطرح کرد.
 
  • *از آلبوم جدید گروه «دارکوب» چه خبرهایی برای ما دارید؟
مجوز نهایی کارها صادر شده و «نوکوب» عنوان آلبوم جدید ما است. میکس و مستر تمام شده و منتظر هستیم که مرحله تولید انجام شود. این آلبوم پس از ماه رمضان منتشر خواهد شد.
 
  • *تهیه کننده و شرکت پخش هم مشخص شده است؟
این آلبوم از سوی شرکت «صوت آوای هنر» به مدیریت آقای «محمد جلیل پور» و توسط شرکت «هنر اول» به مدیریت آقای «مجید محسنی» در بازار توزیع می شود.
 
  • *نوکوب چند قطعه دارد؟
آلبوم شامل هشت قطعه است. سه قطعه با صدای «حمیدرضا ترکاشوند» شنیده خواهد شد. دو قطعه بندرعباسی با صدای «رضا کولقانی» داریم. یک قطعه آواخوانی هم با حضور او تولید شده است. «علی زندوکیلی» به عنوان خواننده مهمان در قطعه «تُرُش رو» که قبلا منتشر شده بود حضور دارد. یک قطعه هم موسیقی بی کلام است.
 
  • *چرا موسیقی بی کلام اینقدر کم رنگ است؟
نمی توانیم بگوییم کمرنگ است. فرم کارهای ما مشخص است و دقیقا تمامی قطعات مثل همان تک قطعه «ترش رو» که از طریق سایت «موسیقی ما» منتشر شد نشان می دهد که فرم کارهای خودمان است. آنگونه نیست که موسیقی در کارهای ما کمرنگ باشد و فصل جدیدی از کارهای دارکوب در راه است و ما دوست داشتیم تجربیات متفاوت داشته باشیم. قرار نیست سبک کار ما از همان هشت سال قبل تا زمان فعالیت دارکوب فقط به یک شکل باشد. ذهنیت و تجربیات ما هر روز در حال ارتقا است و رشد پیدا می کنیم و تلاش ما این است که کارها نسبت به گذشته متفاوت باشند. اما می خواهیم که آن چارچوب و امضای کاری ما در آثار حفظ و پررنگ شود و هرکسی که آثار را شنید، بگوید که دارکوبی است. به این نتیجه رسیدیم آلبوم جدید را با چنین تفکری جلو ببریم و نسبت به موفقیت آلبوم امید داریم. امیدواریم اتفاقی که برای قطعه ترش رو رخ برای کل آلبوم هم رخ دهد.
 
  • *شاعر کارها چه کسانی هستند؟
اشعار از سروده‌های «حافظ شیرازی»، مرحوم «بیژن ترقی»، «داود غلامی»، «ایرج زبردست» و «ابراهیم شهدوستی» است.
 
  • *قبلا اسم «روزبه بمانی» را هم مطرح کرده بودید.
بله. آن قطعات در این مود نبود و در یک مجموعه کارهای دیگر دارکوب ارائه می کنیم.
 
  • *بعضی از مخاطبان درباره قطعه ترش رو گفتند که دارکوب از شکل و شمایل قدیمی کار خودش فاصله گرفته و اثری تولید کرده که خیلی پاپیولار است. دوست دارم در این زمینه نظر شما را بدانم.
زمانی که کلام وارد کار می شود مخاطبان بیشتری با اثر ارتباط برقرار می کنند و طیف شنوندگان وسیع تر می شود. من هیچ موزیسینی از دوستان خودم را ندیدم که از لحاظ موسیقایی ایرادی از این کار بگیرند و برای همه جذاب بود. زیرا اولا تنظیم و رکورد و تلفیق سازها به گونه ای بود که کاملا می توانید به عنوان یک قطعه تلفیقی مثال بزنید. یعنی سازبندی کار غربی بود و میانه کار ساز شرقی سرنا شنیده می شد. هارمونی هم که زیر این ملودی شرقی قرار داشت کاملا متفاوت بود. بازخوردی که از دوستان موزیسین گرفتم نشان داد که همه دوست داشتند و به گونه ای بود که کاملا موزیسین پسند است. تنظیم این کار اصلا پاپیولار ساده نیست و فنی تر از چیزی است که به عنوان صرفا یک قطعه پاپ بشنویم. به نظر من کاملا فیوژن است. طبیعتا به دلیل groove  و ریتم و کلامی که دارد و روان است، مخاطب بیشتری را جذب کرد.
 
  • *آن دو قطعه بندرعباسی آلبوم را هم معرفی می کنید؟
دو قطعه فولک بندرعباسی هستند که تنظیم مجدد شده اند و رضا کولقانی خوانده و خوب از آب درآمده اند.
 
  • *آن قطعه آواخوانی با صدای همه اعضای گروه است؟
خیر. صدای رضا کولقانی است و آوای بندرعباسی دارد. قطعه بی کلام ما هم توسط دارا دارایی ساخته شده و ریتم فانک است. آن اثر هم سبک و سیاق خودمان را دارد و موزیسین پسند است.
 
  • *اعضای اصلی گروه در این آلبوم چه کسانی هستند؟
دارا دارایی، مسعود همایونی، امید حاجیلی، آرش مقدم و آرین ملیکیان و من در گروه دارکوب هستیم. البته آرین به جای پویا نیکپور همراه ما است. سایر نوازندگان این آلبوم «احسان نی زن» (ویولن)، «هومن نامداری» (ساکسفون)، «حسین شریفی» (ترومبون) و «احسان عبدی پور» (سرنا) ابراهیم علوی عود و صمد طالقانی مدیر گروه در کنار ما حضور داشتند.
 
  • *به غیر از بحث موسیقایی، دیگر چه ویژگی هایی در آلبوم نوکوب وجود دارد؟
اولین ویژگی نوکوب این است که ما می توانیم مخاطبان قبلی خود را راضی نگه داریم و این اثر را دوست خواهند داشت. در عین حال هم به مخاطبان ما افزوده خواهند شد و می توانیم طیف طرفداران دارکوب را گسترش دهیم. این آلبوم سه خواننده دارد و هرکدام هم کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دادند. «حمیدرضا ترکاشوند» با اینکه در دقایق آخر به جمع ما ملحق شد اما کار خود خود را به نحو احسنت انجام داده است. رضا کولقانی هم به نظر من خواننده خاص و با استعداد است که پس از این آلبوم، بیشتر از او خواهیم شند.

 به غیر از من همه بچه های دارکوب در کار خود جزو بهترین ها هستند. انرژی و همدلی ما در این آلبوم به خوبی حس می شود و این نتیجه کار گروهی است. گروه بودن ما در تک تک قطعات نمود دارد و حس می شود. همه وقت و انرژی صرف کردند و امیدوارم نتایج مثبت برای همه ما داشته باشد.
 
  • *از آلبوم «لیوا» استقبال ویژه ای به عمل آمد و در جشن «موسیقی ما» هم جایزه کسب کرد. فکر می کنید که باز هم چنین اتفاقی رخ دهد؟
امید دارم که این آلبوم با استقبال ویژه ای مواجه شود. دقیقا همین حال را پیش از انتشار قطعه ترش رو داشتم و می بینید که هنوز هم جزو محبوب ترین قطعات چند ماه اخیر است. امیدوارم که چنین اتفاقی برای آلبوم هم رخ دهد. اگر آلبوم با استقبال مواجه شود می تواند جوایز جشن موسیقی ما را هم کسب کند.
 
  • *چه برنامه هایی برای کنسرت های دارکوب دارید؟
پس از ماه رمضان کنسرت های ما از تهران آغاز می شود و تور شهرستانها را هم برگزار می کنیم.
 
  • *در کنسرت هر سه خواننده حضور خواهند داشت؟
حمیدرضا ترکاشوند و رضا کولقانی خوانندگان دارکوب در کنسرت‌ها هستند.
 
  • *چندی پیش مسابقه ویدئویی – اینستاگرامی گروه دارکوب با قطعه تُرُش رو آغاز شد و اصلا چرا چنین برنامه‌ای را ترتیب دادید؟
تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده بود و انگیزه خوبی میان مخاطبان ایجاد شده و کلیپ‌های جالبی را تولید کرده‌اند. این اتفاق جدید بازخوردهای خوبی داشته و استقبال مخاطبان هم قابل توجه بوده است. حضور شرکت «سفیر» به عنوان حامی مالی این مسابقه اتفاق خوبی است. همراهی‌ شرکت‌هایی از این دست که بدون توجه به مسائل مالی در هنر و موسیقی سرمایه گذاری می‌کنند قابل تقدیر است.
 
  • *مهلت شرکت تا همان بیست و پنجم تیرماه است؟
بله و این تاریخ تمدید نخواهد شد.
 
  • *فکر می‌کنید از دل چنین مسابقه‌ای بتوان استعدادهایی را در زمینه کارگردانی یا انیمیشن کشف کرد؟
قطعا همینطور است. تا کنون ویدئوهای زیادی را دریافت کرده‌ایم و مخاطبان عزیز با خلاقیت‌های جالب این آثار را تولید کرده‌اند. چند ویدئوی جذاب را هم مشاهده کرده‌ایم که با تفکر و رعایت اصول هنری تولید شده بود که برای خود ما هم جذابیت داشت.  
 
  • *این روزها فعالیت های گروه های موسیقی تلفیقی با استقبال ویژه مخاطبان مواجه می شود و طرفداران زیادی دارند. یک زمان این گروه ها در سالن های صد نفره برنامه اجرا می کردند ولی این روزها می بینیم که سالن های بزرگ را هم سولداوت می کنند. واقعا چه اتفاقی رخ داد که ذائقه مخاطبان اینگونه تغییر کرد؟
گروه‌های موسیقی تلفیقی قبلا برای مردم غریبه بودند ولی این روزها فعالیت ها در این سبک بیشتر شده است. به نظر من درجا زدن موسیقی پاپ هم مزید بر علت شده که آثار تلفیقی با استقبال بیشتری مواجه شود. کارهای خوبی هم تولید می شود ولی تنظیم ها و اتفاقات قطعات و آلبوم های پاپ تکراری شده است. مخاطبان به دنبال تنوع و اتفاقات جدید هستند و این مساله در کنسرت ها و آلبوم های پاپ یافت نمی شود. به همین دلیل استقبال از کسانی که موسیقی متفاوت ارائه می کنند بیشتر شده و اعتقاد دارم که گروه های تلفیقی در نیمه دوم سال مخاطبان بیشتری پیدا خواهند کرد. موزیسین های پاپ هم باید به دنبال یک اتفاق و جریان جدید باشند. در اغلب کارهایی که می شنویم هیچ نکته متفاوتی وجود دارد و همین باعث خستگی مردم می شود.
 
  • *به نظر من همین بحث کنسرت و اجرای زنده بلای جان موسیقی پاپ شد. یعنی موزیسین ها فقط قطعه جدید منتشر کردند تا در کنسرت ها چیز جدیدی برای ارائه داشته باشند. به نظر شما آیا این اتفاق برای موسیقی تلفیقی هم رخ می دهد؟ یعنی آنها هم به این روند دچار می شوند که برای پرکردن سالن ها مجبور شوند فقط قطعه جدید تولید کنند و به تکرار گرفتار شوند؟
تولید قطعه جدید بد نیست ولی چه چیزی تولید کردن مهم است. اینکه هر چند ماه بتوانید یک اثر جدید به مخاطبان ارائه کنید خوب است ولی تا زمانی که مطمئن نشده اید آن اثر از کیفیت بالا برخوردار است نباید منتشر کنید. نباید حتما با عجله کار کنیم تا هر ماه یک قطعه جدید در اینترنت داشته باشیم. به نظر من اگر حتی هر سه یا چهار ماه یکبار تک قطعه جدیدی از گروه یا خواننده ها منتشر شود ولی آن اثر خوب باشد، اتفاق خوب رخ می دهد.
 
  • *گروه دارکوب تا الان به ورطه تکرار در آثار و کنسرت های خود دچار نشده اند. من می خواهم بدانم آیا می توانید این تضمین را بدهید که دارکوب در آینده هم چنین روندی داشته باشد؟
ما همیشه در کنسرت ها و آلبوم سعی کرده ایم که فکر کنیم و تفاوت داشته باشیم. به همین دلیل ما هر سال آلبوم منتشر نمی کنیم و روی همین آلبوم نوکوب هم تمرکز زیادی داشتیم. روی هر قطعه مدتها فکر می کنیم و ایرادات آن را کم می کنیم. تا زمانی که مطمئن نشویم در تمامی بخش های به ایده آل کیفی رسیده ایم هیچ اثری را ارائه نمی کنیم. الان هم در مرحله میکس و مسترینگ سخت گیری می کنیم تا به جایی برسیم که بگوییم توانایی ما در همین حد است و دیگر بیشتر نمی شود. قصد داشتیم که قبل ماه رمضان آلبوم نوکوب در بازار منتشر شود ولی دیدیم که هنوز باید زمان صرف کنیم تا آن چیزی که می خواهیم تولید شود. این روند را دنبال می کنیم تا بعدا نگوییم که با عجله کاری را منتشر کردیم و می گوییم که در آن مقطع سقف توانایی خود را به کار بردیم. فضا و توانایی ها ما نسبت به سال 86 که شروع کردیم تفاوت پیدا کرده ولی به کارهای آن زمان خودمان هم که نگاه می کنیم نمی گوییم که چرا فلان اثر را بدون تفکر ارائه کردیم. نکته مثبت گروه دارکوب این است که گروهی فکر می کنیم و به آن چیزی می رسیم که بهترین باشد.
 
  • *یکی دیگر از فعالیت های اخیر شما تور اروپا با گروه «احسان خواجه امیری» بود. کمی هم در مورد اجراهایی که داشتید و استقبال مردم برای ما توضیح دهید.
نوازندگی عشق و علاقه اصلی من است و به غیر از دارکوب در موسیقی ایرانی و پاپ هم فعالیت می کنم. در موسیقی ایرانی بیشتر با «همایون شجریان» فعالیت داشته ام و در موسیقی پاپ هم که چند سال کار نکردم و الان هم به صورت ثابت با احسان خواجه امیری فعالیت می کنم. بسیار هم راضی هستم زیرا در این گروه از هر لحاظ راحت هستم. بچه های گروه را دوست دارم، با احسان هم راحت هستم و هومن نامداری هم موزیسین توانایی است. برنامه های ما در تور اروپا فشرده و یک مقدار هم سنگین بود ولی استقبال خوبی توسط مخاطبان به عمل آمد. برنامه های بسیار خوبی هم روی صحنه بردیم و تجربه خوبی برای من داشت.
 
  • *و کلام آخر؟
امیدوارم آنچه که منتشر می کنیم با استقبال مردم مواجه شود و مخاطبان دوست داشته باشند. در این مقطع سعی کردیم آنچه که توانایی ما است را در همه بخش های تولید به کار بگیریم تا اثری در خور شأن مردم تولید شود. باز هم از زحمات تمامی اعضای گروه قدردانی می‌کنم. از آقای «محمد جلیل‌پور» مدیر شرکت آوای هنر دارم که به ما اطمینان کردند. شرکت «سفیر» هم همیشه حامی گروه دارکوب بوده تشکر می‌کنم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 تیر 1394 - 22:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 23 تیر 1394 - 12:27

با آرزوی بهترین ها برای این گروه دوست داشتنی...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همایون نصیری: آلبوم «نوکوب» طیف طرفداران دارکوب را گسترش می‌دهد | موسیقی ما