برنامه یاد بعضی نفرات
 
کارنامه یک کارگاه ترانه در سال 1393
رضا صادقی، حامی، رستاک حلاج، رضا تاجبخش و شهاب رمضان در کارگاه ترانه بابک صحرایی
موسیقی ما - کارگاه ترانه بابک صحرایی سال موفقی را پشت سر گذاشت.

این مجموعه اولین کارگاه ترانه افتتاح شده در موسیقی ایران است که در سال 1387 راه اندازی شد و در شش سال گذشته به کشف استعدادهای تازه و معرفی آنها به عرصه موسیقی پرداخت.

صحرایی می گوید کارگاه ترانه او، اولین کارگاه ترانه ای است که به  صورت کاربردی به آموزش اصول ترانه و موسیقی به علاقه مندان ترانه سرایی می پردازد. تا قبل از این کارگاه هیچ مکانی به شکل مشخص و تخصصی برای آموزش اصول  ترانه سرایی وجود نداشت؛ مکانی که به صورت برنامه ریزی شده به آموزش اصول و قواعد ترانه و موسیقی بپردازد و از سوی دیگر با حضور چهره های برجسته فعال در موسیقی پل مناسبی نیز میان هنرجوها و فعالان حرفه ای این عرصه برقرار کند. کارگاه ترانه بابک صحرایی از این منظر اولین کارگاه ترانه راه اندازی شده در موسیقی ایران است.

مهم ترین نکته در مورد آموزش مباحث مختلف شعری و موسیقایی در این کارگاه، انطباق این مباحث با ترانه به شکل امروزی اش و کاربردی بودن آنها برای هنرجویان است.

بابک صحرایی در این باره می گوید:« قواعد حاکم بر ترانه تلفیقی از قواعد جاری در شعر کلاسیک، شعر بعد از نیما و همچنین اصول و قواعد مربوط به موسیقی باکلام هستند. هنوز بعد از گذشت 45 سال از آغاز جریان ترانه سرایی به مفهوم نوینش در ایران، اصول حاکم بر ترانه به شکل منسجم و کاربردی، مدون و مشخص نشده اند و حتی تحقیق و تالیف مناسبی نیز درباره شان صورت نگرفته. به شخصه حدود ده سال است که به پژوهش در این زمینه مشغولم که گاهی اوقات بخش هایی از این پژوهش ها را به صورت مقاله به انتشار رسانده ام. اشراف بر قواعد حاکم بر ترانه به شدت وابسته به حضور حرفه ای در عرصه ترانه سرایی است. شما باید به صورت حرفه ای در این عرصه فعالیت کرده باشی و شرایط و ساختار نوشتن و انتشار ترانه را در بطن موسیقی حرفه ای تجربه کنی تا بتوانی به شکل درستی نحوه استفاده از قواعد مختلف شعری را در ترانه درک کنی. اشراف بر قواعد شعری برای تسلط بر ترانه کافی نیست چرا که ترانه و شعر دو دنیای مختلف و مجزا از هم هستند. برخی قواعد شعری اگرچه در شعر کلاسیک یا نیمایی سودمندند اما امکان دارد در ترانه نه تنها سودمند نباشند بلکه نامطبوع نیز باشند و بالعکس. تا به صورت حرفه ای ترانه ننویسی و انتشارش را تجربه نکنی به این مباحث اشراف پیدا نمی کنی. ترانه نویسی به صورت حرفه ای یعنی حضور در جریان اصلی موسیقی. یعنی هر سال تعداد مناسبی ترانه از توی ترانه سرا به اجرا و انتشار برسد و سرنوشت آنها را در جامعه ببینی»

نکته مهم دیگر در رابطه با کارگاه ترانه، به حضور چهره های مطرح موسیقی در این کارگاه مربوط می شود. روال برگزاری کلاس های کارگاه ترانه بابک صحرایی بر این منوال است که هر دو یا سه هفته یک بار، یکی از چهره های برجسته موسیقی به عنوان مهمان در کارگاه ترانه شرکت می کنند و از این طریق رابطه آموزشی و کاری مناسبی بین هنرجویان و این چهره ها شکل می گیرد. همین اتفاق باعث شده که در بسیاری از اوقات ترانه هایی از هنرجویان توسط مهمان های حاضر در کارگاه ترانه انتخاب و  اجرا شده اند و این مساله در ایجاد پلی مناسب برای ورود ترانه سراهای مستعد به عرصه حرفه ای موسیقی تاثیر داشته است.

اواسط سال 1393 «حامی» در مصاحبه ای تلویزیونی در برنامه «دستان» به مجری گری «عباس سجادی» اعلام کرد که آلبومی را با ترانه های هنرجویان کارگاه ترانه بابک صحرایی در دست تهیه دارد. آلبومی که تمام ترانه هایش سروده هنرجویان این کارگاه هستند. با توجه به حساسیت های حامی در زمینه انتخاب ترانه و جایگاه ویژه این خواننده در موسیقی این سال ها، این اتفاق نشان دهنده سطح ترانه های  کارگاه ترانه است که اتفاق قابل اعتنایی است.

رضا صادقی دیگر چهره برجسته ای بود که در سال 1393 در کارگاه ترانه بابک صحرایی حضور پیدا کرد و باعث شکل گیری یکی از بهترین جلسات این کارگاه شد.

رستاک حلاج، شهاب رمضان و رضا تاجبخش از دیگر مهمانان کارگاه ترانه در سال 1393 بودند که حضورشان منجر به برگزاری جلساتی بسیار سودمند و پربار شد. در سال های برگزاری کارگاه ترانه بابک صحرایی از سال 1387 تا کنون، هر ساله تعداد قابل ملاحظه ای از هنرجویان این کارگاه به عنوان استعدادهای تازه نفس به عرصه موسیقی معرفی شده اند و ترانه های خوبی از آنها به اجرا و انتشار رسیده.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 15 فروردین 1394 - 23:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا صادقی، حامی، رستاک حلاج، رضا تاجبخش و شهاب رمضان در کارگاه ترانه بابک صحرایی | موسیقی ما