برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «یک لحظه عاشق شو» حمید حامی – 1
رضا تاجبخش: حمید حامی در این آلبوم به اوج بلوغ هنری رسیده است
موسیقی ما – پس از انتشار آلبوم «یک لحظه عاشق شو» با صدای «حمید حامی» نظرات متفاوتی پیرامون آن شکل گرفت. این اثر از مدت ها قبل درگیر حاشیه های گوناگونی شده بود و تمرکز نگاه ها بر روی آن شدت داشت. برخی از این آلبوم به عنوان یک اثر متفاوت در کارنامه کاری حامی یاد می کنند. برخی نیز پیرامون تغییراتی که در سبک برخی از قطعات آن وجود دارد انتقاد می کنند. اولین بخش از پرونده سایت «موسیقی ما» برای آلبوم حمید حامی به گفتگو با «رضا تاجبخش» اختصاص دارد. او که در این آلبوم با چهار تنظیم حضور دارد نظرات خود پیرامون تمامی قطعات بیان کرد:

رضا تاجبخش در مورد سبک متفاوت تنظیم برخی از قطعات این آلبوم گفت:«در قطعات آلبوم «یک لحظه عاشق شو» که من تنظیم آنها را بر عهده داشتم نسبت به آثار گذشته حامی تغییراتی وجود داشت اما از قبل برنامه ریزی چندانی برای این امر نداشتیم. یعنی اغلب تغییرات ناخودآگاه بود و در مراحل اولیه کار خیلی روی این مساله متمرکز نشده بودیم که تغییرات بزرگ داشته باشیم. ولی ایجاد این تغییرات ، خوب و به جا بود زیرا نباید دو آلبوم یک خواننده شبیه به هم باشد. از ایجاد تغییر هیچ گونه هراسی نداشتم و ندارم و اتفاقا سعی می کنم در آثار خواننده هایی که با آنها کار می کنم تفاوت وجود داشته باشد. قطعا در آلبوم بعدی حمید این تحولات وجود خواهد داشت و حتی امکان بیشتر و گسترده تر شدن آن هم وجود دارد».

او در ادامه افزود:«برای قطعه «تقویم» یک آهنگی را ساختم و پیشنهاد خواندن آن را به حمید ارائه کردم و به نظرم یکی از کارهای خوب آلبوم هم بود. اما قطعه «گلایه ای نمی کنم» برای خود حامی بود زیرا او ملودی را ساخت و من بر اساس صدای وی کار را تنظیم کردم. به نظر من آلبوم را باید روی هم در نظر گرفت. یعنی قطعاتی که فقط برای صدای او ساخته شده است و قطعاتی که اشخاص دیگر هم می توانستند بخوانند ولی حامی سفارش داده است را باید در نظر گرفت. مثل همین قطعه تقویم که او خواند و به نظر من جواب هم داد. به دلیل اینکه حمید حامی خوب می خواند روی هر قطعه ای جواب می دهد».

وی پیرامون نقاط قوت آلبوم یک لحظه عاشق شو خاطرنشان کرد:«به نظر من بهترین ملودی آلبوم به ترتیب برای قطعات «خواب سیاه» ساخته «علیرضا قرایی منش» است. ملودی دوم «گلایه ای نمی کنم» است که توسط خود حمید ساخته شده است و برای ملودی سوم ، قطعه «تقویم» را انتخاب می کنم. اگر از نظر هارمونیک بخواهیم نگاه کنیم من اعتقاد دارم که بهترین تنظیم آلبوم قطعه ای است که «علی بیرنگ» تنظیم کننده آن بوده است. از نظر حرفه ای و ارکسترال قطعه او بهترین تنظیم را دارد. دومین تنظیم خوب هم همان قطعه «دست خودم نیست» است. همچنین تنظیم های «علی موثقی» را دوست دارم که مثل همیشه خوب و روان است. «مهران خلیلی» که یک گیتاریست بسیار خوب هم هست در بخش تنظیم این آلبوم خیلی خوب ظاهر شده است. تنظیمی هم که توسط «ستار اورکی» انجام شده است را خیلی نمی پسندم. مهمترین نقطه قوت آلبوم در تنظیم های آن است. هر کسی را باید نسبت به آلبوم قبل بررسی کنیم. البته آلبوم قبلی حمید که «آخدا» نام داشت را به عنوان آلبوم قبول نمی کنم و به عنوان یک گردآوری در نظر می گیرم. به همین دلیل این آلبوم را نسبت به آلبوم «فقط نگاه می کنم» در نظر می گیریم. در آلبوم یک لحظه عاشق شو ، صداها به روزتر است و موزیسین ها بیشتر و حرفه ای تر شده اند. از لحاظ تنظیم حرفه ای تر برخورد شده است و در این بخش شاهد اتفاقات خوبی هستیم. نقاط قوت دیگر آلبوم را در ملودی و شعر می بینم که هر دو در جایگاه دوم و در یک سطح قرار دارند. البته یکی از نقاط قوت مهم آلبوم کنترل صدای درست حمید است که به نظر من در اوج بلوغ هنری یک خواننده اتفاق افتاده است. حمید حامی در این آلبوم به اوج بلوغ هنری رسیده است زیرا به کنترل صدایی و درست خواندن رسیده است».

این تنظیم کننده نظر خود در مورد نقاط ضعف آلبوم را هم اینگونه بیان کرد:«نقطه ضعف خاصی در آلبوم نمی بینم اما یک یا دو مورد از تنظیم ها ضعیف است و نسبت به کلیت آلبوم حرفی برای گفتن ندارد. شعرها خوب است.  قطعه ای که برای فوت زنده یاد «بابک بیات» بود خیلی خوب خوانده شده است ولی از نوازندگی پیانو خودم در آن قطعه زیاد راضی نیستم زیرا هفت سال قبل تولید شده است».

تاجبخش درباره آلبوم بعدی حامی گفت:«حمید حامی پیگیر آلبوم بعدی است و الان دیگر امیدوارتر نگاه می کند. برای تولید یک آلبوم زمان زیادی صرف می شود و فکر می کنم درست نباشد که حمید بخواهد هر سال یک آلبوم را منتشر کند. سال 93 برای انتشار یک مجموعه کامل از هر نظر زود است. حمید الان در نقطه بلوغ است و یک مقدار باید بیشتر فکر کند که چه کارهایی بهتر از این آلبوم ارائه کند. احتمال می دهم که انتشار آلبوم جدید او اوایل 94 باشد».

او همچنین پیرامون نظرات و انتقادات تند چند وقت اخیر حامی تصریح کرد:«حرف های حامی را تایید یا تکذیب نمی کنم زیرا یک نظر کاملا شخصی است. من در آن شرایط نیستم و اگر در چنین شرایطی قرار داشتم شاید چنین کاری از من هم سر می زد. به نظر من با موفقیت هایی که این آلبوم داشته است اگر او بماند و فعالیت های هنری خود را پرقدرت تر از قبل پیگیری کند بهتر است».
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردین 1393 - 08:26

دیدگاه‌ها

دوشنبه 18 فروردین 1393 - 09:28

رضا تاجبخش بهترین تنظیم کننده موسیقی ایرانه واقعا کاراش شاهکاره
تو فیلم جشن موسیقی ما دیدم که جایزه گرفت و حرف زد امیدوارم امسال هم همه جایزه ها رو ببره

دوشنبه 18 فروردین 1393 - 11:57

آلبوم رو خیلی دوست داشتم امیدوارم قطعات آلبوم بعدی قبل از انتشار شنیده نشه چون از اشتیاق اولیه شنیدن آلبوم کم میشه.

دوشنبه 18 فروردین 1393 - 18:17

اقای حامی بی شک از بهترین خواننده های حال حاضر ایران .امیدوارام مثل همیشه موفق باشن

دوشنبه 18 فروردین 1393 - 18:20

بی صبرانه منتظر البوم بعدی هستیم.

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 00:50

به نظرم خوندن حامی مثل همیشه بی نقص و حرفه ای و تنظیمها بسیار حساب شده و هارمونی زیبا و بجایی بکار برده شده بود. اما ملودی ها و ترانه ها یه مقدار در حد حامی نبودن.

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 11:42

درود بر رضا تاجبخش عزیز ..

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 12:30

حامی "طبق گفته خودش" قرار بود بود بعد از انتشار آلبومش واسه همیشه ایران رو ترک کنه . یادمه گفته بود که مسئولین موسیقی تو ایران بهش ظلم کردن و نسبت بهش تبعیض قائل میشن...
حالا نمیخواد بره؟؟؟
به نظرم حالا که لفظ اومده یا پای حرفش وایسه و از ایران بره یا اینکه اگه پشیمونه و میخواد بمونه بابت اون مصاحبه هاش عذر خواهی و اظهار ندامت کنه!!! اینجوری بهتره

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 13:41

واقعا یکی از آلبوم های قوی تا الان بود . من صدای حرفه ای حامی رو خیلی دوست دارم . حامی واقعا بی حامیه چون خیلی این سالها بخاطر بعضی مسائل نتونست آلبوم بده یا فعالیت داشته باشه . ولی واقعا یه اسطورست .

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 14:43

البوم حامی عالی بود
درود بر رضا تاجبخش

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 21:58

فقط رضاتاجبخش عزیز.

چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 18:45

حامی همیشه عالی بوده و این آلبومش فوق العاده بود. رضا تاجبخش هم عالی تنظیم کرده

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا تاجبخش: حمید حامی در این آلبوم به اوج بلوغ هنری رسیده است | موسیقی ما