برنامه یاد بعضی نفرات
 
در سومین نشست تخصصی موسیقی و ادبیات
از «امین الله رشیدی» تقدیر شد
موسیقی ما - سومین جلسه از سری نشست های عمومی سخنرانی و پرسش‌ و پاسخ درباره ادبیات آهنگین ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

آرش افشار مجری برنامه ابتدا درباره روند جلسه توضیحاتی دادد و سپس به معرفی کارشناس برنامه، دکتر پیروز ارجمند پرداخت. پیروز ارجمند، آهنگساز، اتنوموزیکولوگ، مدرس دانشگاه، نایب رییس کانون سینمای ایران و عضو فدراسیون بین المللی موسیقی دادنان می باشد و در این برنامه درباره ترانه و آهنگسازی صحبت کردند. گزیده ای از صحبت های دکتر ارجمند به شرح زیر می باشد:

- ابتدا باید شعر بر اهنگساز تاثیر بگذارد تا بتوان یک محصول مشترک را خلق کرد.
- در گذشته شاعر خود ملودی را میساخت و خود وی مینواخت که خنیاگر نام گرفت. که در شاهنامه با نام های رامش گر و چامه گو یاد شده و در اسلام به این شخص تصنیف گر گفته اند.
- در ایران موسیقی دستگاه ها را داریم، در هند، راگا ها هستند. در مصر مقام ها را داریم. در ترکیه هم موسیقی تفاسیر را داریم.
- در موسیقی شرق و غرب تفاوت بنیادی وجود دارد که البته در قرون وسطا ملودی های غربی شبیه ملودی های شرق بوده است که سینه به سینه چرخیده است و آهنگساز از آن الهام گرفته است. در موسیقی غرب شاخه های راک، جز و پاپ را داریم که فقط ملودی های پاپ از قبل تعیین شده است.
- در موسیقی جز، پترن های صوتی را داریم که یک سیکل اکورد نواخته می شود و مخلوطی از تونال و کلاسیک می باشد.
- در موسیقی ایرانی هر نوازنده ای می تواند آهنگساز باشد اما در غرب اینگونه نیست. برای مثال بار ها دیده شده که نوازنده همراه با شعر خوانی به صورت بداهه ساعت ها می نوازد.
- در موسیقی همیشه اهنگساز به ملودی های پایه مراجعه می کند برای همین است که گاها ملودی ها به گوش شنونده آشناست.
- مرحوم تجویدی همیشه برای ملودی ساختن از شعر کمک می گرفتند و بیان می کردند که شعر خودش ملودیش را مشخص می کند.
- استاد خرم نیز بیان می کردند که رمز موفقیت یک آهنگساز این است که ملودیش را از شعر الهام بگیرد.
- موسیقی راک با اشعار قدیمی ایران سازگار نیست، چون منحنی صحبت کردن فارسی با ملودی های راک هماهنگ نیست اما گروه اوهام تلاش خود را می کند که اشعار حافظ را با ملودی راک ارائه دهد.
- آهنگسازی برای هر ساز فرق می کند و ماهیت هر ساز در ملودیش تاثیر گذار است.
- آهنگسازان قدیمی همیشه شعر را تحلیل می کردند و از آن الهام می گرفتند و بعد ملودی را می ساختند برای همین است که بیشتر در ذهن ها باقی مانده است.
- ۳ عنصر اصلی موسیقی ریتم، ملودی و هارمونی است.
- همه ما از دوران جنینی موسیقی را می شنویم و پالس ها را دریافت میکنیم و به بخشی از صداهایی که از دوران جنینی می شنویم گوش فرهنگی گفته می شود.
- در موسیقی پاپ خود واژه باید موسیقی داشته باشد تا آهنگساز بتواند ملودی زیباتری را خلق کند.
- نگاه عامیانه در موسیقی راک تاثیر بیشتری دارد تا در موسیقی پاپ و جز.

بعد از اتمام صحبت های دکتر ارجمند، افشار مجری برنامه از او پرسید که به نظر شما چرا موسیقی قدیمی گیراتر بوده است و موسیقی عروضی باعث عدم پیشرفت و محدودیت نمی شود و راهی برای برون رفت از این فضا وجود دارد؟ ارجمند پاسخ داد که موسیقی قدیمی را باید اصیل نامید و درست است که باید به عروض مراجعه کنیم اما راه برون رفت از این محدودیت ها این است که فرم ها را تغییر دهیم تا ملودی ها هم متفاوت شد. برای مثال غرب برای برون رفت از این محدودیت ها، اپرا را انتخاب کرد. کلام وقتی آهنگین شود، ریتم شعر نیز آهنگین تر می شود و باعث می شود موسیقی دلنشین تری داشته باشیم.

در این برنامه رسم بر این است که بعد از صحبت کارشناس سوالاتی پرسیده شود که به علت تاخیر دکتر ارجمند این بخش از برنامه حذف شد.

حسن ختام برنامه هم صحبت ها و اجرای استاد امین الله رشیدی بود.

در پایان ابراهیم اسماعیلی که برگزاری این برنامه را بر عهده دارد از استاد رشیدی و دکتر ارجمند با هدیه ای نفیس تقدیر کرد.
منبع: 
سایت موسیقی پارس
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1392 - 01:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از «امین الله رشیدی» تقدیر شد | موسیقی ما