برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «امپراطور» مهدی یراحی - 4
زهرا عاملی: ملودی‌های آلبوم «امپراطور» خسته کننده نیست
موسیقی ما – وحید لشکری: اولین همکاری مشترک «مهدی یراحی» و «زهرا عاملی» در آلبوم «منو رها کن» بود و ترانه قطعه «باور نکن» مورد توجه قرار گرفت.اکنون و در آلبوم «امپراطور» قطعه «با هم نبودیم» با ترانه زهرا عاملی شنیده شد که موضوع متفاوتی نسبت به سایر قطعات آلبوم داشت. در بخش چهارم پرونده سایت «موسیقی ما» برای آلبوم امپراطور با این ترانه سرا به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
 
  • *قطعه «با هم نبودیم» ژانر اجتماعی دارد یا عاشقانه؟خودتان این ترانه را در کدام قسمت طبقه بندی می کنید؟
«با هم نبودیم» یک عاشقانه اجتماعی است و بیشتر اجتماعی است. زیرا مشکل خیلی از زوج هایی است که ازدواج کرده اند و شاید یک چیزی در زندگی آنها کم باشد ولی نتوانند با هم در میان بگذارند. حتی بدتر از آن این است که نتوانند به کسی بگویند و اصطلاح «با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن» صرفا مخصوص مسائل نیست و گاهی اوقات ظاهر رابطه ها گویای نهان آنها نیست. این دو فرد دردی که دارند را نه به همدیگر می گویند و نه با آدم های اطراف خود در میان می گذارند. البته نمی توانیم بگوییم این کار عاشقانه هم نیست چون روایتگر یک زندگی و رابطه است و همان تعبیر عاشقانه اجتماعی مناسب تر است.
 
  • *معمولا مخاطبان اصلی آلبوم های پاپ یک محدوده سنی جوانی است و مساله ای که شما در ترانه بیان کردید قطعا مشکل تمامی مخاطبان نیست. نگران شنیده نشدن این ترانه نبودید؟
وقتی که من خودم این ترانه را نوشتم 18 یا 19 سال سن داشتم و جزو قشر تین ایج محسوب می شدم و هنوز ازدواج نکرده بودم. این ترانه را فقط به این جهت نوشتم که می توانست یک قصه اجتماعی باشد در عین اینکه بیان عاشقانه دارد. حرف من این است که چرا باید همیشه ترانه هایی بنویسیم که در زندگی همه ما وجود داشته باشد؟ اگر اینگونه باشد باید تمامی فیلمسازان ، فیلم هایی بسازند که دقیقا زندگی همه ما است. مثلا یک کارگردانی به نام «جیمز کامرون» فیلم «تایتانیک» یا «آواتار» را می سازد و در تایتانیک قصه غرق شدن یک کشتی را با عاشقانه ای که در آن هست روایت می کند. یا آواتار را در یک دنیای دیگر می سازد و ما با آنها ارتباط برقرار می کنیم ولی چرا ما یاد گرفته ایم که ترانه های فارسی حتما زبان زندگی ما باشند؟ و فقط بگویند که تو رفتی و می خواهم تو بمانی و... . اتفاقا این قبیل ترانه ها سطح ترانه فارسی را پایین می آورد و ترانه باید انعطاف داشته باشد و من ترانه را مثل یک فیلم سینمایی می بینم. ترانه فیلمی در قالب موسیقی است و می تواند ما را به قصه های تازه ببرد و گاهی باید ما با قصه ترانه همراه شویم. فکر می کنم «با هم نبودیم» مخاطبان خود را پیدا کرده است و البته باید بگویم این ترانه به گونه ای نیست که در مرتبه اول که می شنوید با آن ارتباط کامل برقرار کنید. شاید در یک خلوت و تنهایی این کار را بشنوید و از تماشای یک قصه لذت ببرید و حتما نباید ترانه قصه زندگی خود ما باشد. الان فکر نمی کنم که قشر تیج ایج نتواند با این قطعه ارتباط برقرار کند بلکه ارتباط نیاز به زمان دارد. از این به بعد با این تفکر ترانه می نویسم که باید ترانه را برای مخاطب تبدیل به یک فیلم سینمایی کنیم. ترانه هایی هم که در کشورهای دیگر سروده می شوند شاید قصه زندگی همه مردم نباشد اما مورد توجه قرار می گیرند مثل ترانه «some one like you» که «adele» آن را خواند قصه زندگی ما نبود اما به قدری زیبا بیان می کند که ما را با خود همراه می کند.
 
  • *البته تفاوت موضوعی همین قطعه با سایر قطعات آلبوم «امپراطور» به نوعی ریسک محسوب می شد!
خیر اتفاقا از همین تفاوت لذت بردم. تفاوت بدی نداشت و در این ترانه ایراد تکنیکی وجود ندارد و کسی تا کنون بر روی این اثر نقدی را داشته باشد که بگوید به لحاظ وزن یا زبانی ضعیف است. اگر قرار باشد که موضوع تمام ترانه های یک آلبوم و ترانه های موسیقی پاپ یکسان باشد دیگر جذابیتی به وجود نمی آید و اتفاقا باید تفاوت وجود داشته باشد تا از آن لذت ببریم. به عنوان مثال همه ما می توانیم تا آخر عمر از کارهای مرحوم «ناصر عبداللهی» لذت ببریم و بعد به سراغ صدا و ترانه های «رضا صادقی» ، «محسن یگانه» یا «مهدی یراحی» نرویم زیرا که می گوییم فقط از آن لذت می بریم و به تفاوت ها توجه نداشته باشیم. فکر می کنم تفاوت زیبا است و من هم از متفاوت بودن اصلا نترسیدم.
 
  • *سال 90 و در آلبوم «منو رها کن» دو ترانه داشتید که قطعه «باور نکن» بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در نظرسنجی همان سال سایت «موسیقی ما» در بین سه قطعه برتر قرار گرفت. فکر می کنید امسال و با ترانه ای که در آلبوم «امپراطور» داشتید مجددا این اتفاق رخ بدهد؟
ببینید من توقع این اتفاق را ندارم اما اگر این اتفاق رخ بدهد خیلی خوشحال می شوم! ولی این ترانه با «باور نکن» تفاوت های زیادی داشت. من در آلبوم اول «مهدی یراحی» ترانه ای نوشتم که چون فقط بیان احساسات بود ، با آن همزادپنداری بیشتری می شد داشت و فقط سعی کردم که یک ترانه قوی بنویسم. اتفاق تازه ای در آن صورت نگرفته بود و فقط به خاطر زبان و تعابیری که داشت از آن به نیکی یاد می شود. اما در «با هم نبودیم» به نظر خودم اتفاق بزرگتری رخ داد و نخواستم دوباره خودم را تکرار کنم یعنی حداقل «زهرا عاملی» در این آلبوم تفاوت داشته باشد. اگر اتفاقی که گفتید امسال هم رخ بدهد به دلیل اینکه نظر کارشناسان و مردم است قطعا دوست داشتنی خواهد بود اما اگر شاهد آن نباشم خیلی هم سورپرایز نمی شوم. هدف بزرگتری داشتم و خوشحالم اگر سالها بعد بخواهند بگویند اولین کسی که تعبیر یک زندگی عاشقانه رو به ویرانی را به شکل قصه بیان کرد از من نام ببرند. قطعا همه ما ایراداتی داریم و کار من یک نیست ولی فقط سعی کردم.
 
  • *در مورد سایر قطعات امپراطور چه نظری دارید؟
من این آلبوم را به دلایل مختلفی دوست دارم. اول اینکه مهدی یراحی تمامی قطعات را بسیار با احساس خوانده است. حتی اگر کسی جنس صدای مهدی یراحی را دوست نداشته باشد نمی تواند عاطفه صدای او را انکار کند. ملودی های آلبوم امپراطور خسته کننده نیست و صرفا مخصوص دو یا چند بار شنیدن نیستند. اگر با هر سلیقه موسیقی به سمت امپراطور بیایید یعنی موسیقی غربی ، اسلو یا شاد گوش کنید قطعا می توانید در این آلبوم ترک مورد علاقه خود را پیدا کنید زیرا مجموعه همه سلایق است. آلبوم امپراطور به لحاظ ترانه حرف اول را می زند زیرا در سال 92 یا حتی 91 هم آلبومی را نداشتیم که ترانه هایی با این قدرت داشته باشد. اگر ترانه «میراث» یا «امپراطور» را روی کاغذ بنویسید متوجه می شوید که چه اتفاقات خوبی در آنها رخ داده است. خود من از ترک های «امپراطور» ، «زمستون» ، «دیدار» و «میراث» لذت می برم ضمنا کار خودم را هم گاهی اوقات پنهانی گوش می کنم!
 
  • *نقطه ضعف این آلبوم به نظر شما چه بود؟
به قول معروف «هیچ بقالی نمی گوید که ماست من ترش است!» و من هم الان نمی توانم انتقادی داشته باشم. چینش قطعات را دوست نداشتم و باید به گونه ای دیگر می بود وگرنه کلیت آثار را دوست دارم.
 
  • *مهدی یراحی در آلبوم دوم خود چه پیشرفتی داشت؟
بعد از یک آلبوم موفق یک آلبوم موفق دیگر تولید کرده است. نمی توانم بگویم پیشرفت یا پس رفت است اما خودش را موفق حفظ کرده است و به نظر من نقطه قوت همین بود.
 
  • *با توجه به همین مساله آیا او می تواند همین روند را حفظ کند؟
فکر می کنم می تواند همین مسیر را ادامه بدهد. این دو آلبوم مقدمه ای بود تا او مخاطب جذب کند و قطعا در آلبوم سوم آن چیزی که می خواهد را اجرا خواهد کرد.
 
  • *و همکاری شما با مهدی یراحی ادامه خواهد داشت؟
بله. برای آلبوم سوم او صحبت هایی را انجام داده ایم و قطعا در آن مجموعه نیز حضور خواهم داشت زیرا به نظر من ایشان خواننده بزرگی هستند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1392 - 01:38

دیدگاه‌ها

سه شنبه 7 آبان 1392 - 14:00

ممنون از زهرا عاملی عزیز بابت ترانه ی زیبای با هم نبودیم
و تبریک میگم به مهدی یراحی به خاطر این حسن انتخاب و همکاری با خانوم زهرا عاملی
منتظر شنیدن کارهای زیبای شما با صدای فرزاد فرزین و علی لهراسبی هستم

سه شنبه 7 آبان 1392 - 14:50

ترانه های خانم عاملی رو دوست دارم و "باهم نبودیم" از ناگفته هایی بود که توسط ایشون به صورت ترانه و به این زیبایی نوشته و توسط یراحی عزیز اجرا شد. همچنین باید بگم که سنین پایین این ترانه رو حس کردند نیاز به تجربه روایت این ترانه نیست حداقل برای من این طور بوده و با ایشون موافق هستم که ترانه حتما نباید زندگی مردم باشه میتونه داستانی باشه که آدم رو به اعماق خودش میبره و درگیر خودش میکنه و به قول ایشون که " حتما نباید بگویند که تو رفتی و می خواهم تو بمانی و... . "

سه شنبه 7 آبان 1392 - 15:15

ایول زهرا عاملی.بازم خوش حالم که در البوم سوم مهدی هم هستید.یکی از سه ترانه سرای برتر ایران زهرا عاملی.که معلوم نیست دیگه بعضی از ادما نمیخوان ایشون در تلویزیون اجرا کنن.واقعا متاسفم برای صدا و سیما.

سه شنبه 7 آبان 1392 - 16:36

سلام
اول از هر سخنی به آقای یراحی تبریک میگم ، آلبوم فوق العاده خوب بود.بعضی از اونا تراک های خاطره انگیز
( هر جای دنیایی و سازش ) ماه عسل بودن که برای من تداعی خاطرات ماه رمضون بود.
قطعات امپراطور ، میراث، فراموشی، عطر تو، از خودت خبر بیار عالی بودن.
به امید موفقیت روز افزون برای مهدی یراحی

سه شنبه 7 آبان 1392 - 17:46

اول که تراک ((باهم نبودیم)) رو شنیدم خیلی شاکی بودم چرا مهدی یراحی چنین ترانه ای رو اجرا کرده ولی بعداز چندین بار گوش کردن به این نتیجه رسیدم که چه خوب شده که سوژه ای به این متفاوتی تو البوم هست.به نظرم چون گوش ما به شنیدن چنین ترانه هایی زیاد اشنا نیست وقتی اولین بار ترانه ای با این موضوعات رو میشنویم زیاد واسمون جالب نیست

سه شنبه 7 آبان 1392 - 21:15

ترانه ی متفاوتی بود....از تعابیر قشنگی هم استفاهد شده.....
از شنیدنش لذت بردیم

سه شنبه 7 آبان 1392 - 23:11

ترانه ی بسیار زیبایی بود ولی خانوم عاملی هر چی فکر میکنم و به ترانه گوش میدم نمیتونم قبول کنم ترانه ای به این استواری رو شما در سن 18-19 سالگی نوشتید.
ملودی اورتور این ترانه هم به زیبایی طراحی شده و دقیقا تصویری از ترانه به مخاطب معرفی میکنه : تصویر یک خونه سرد و بی روح که مدتها صدای خنده در اون شنیده نشده.
ترانه ی امپراتور خانوم برزویی هم بسیار زیبا بود و به نظر من ترانه ای بود که واقعا بهش بشه گفت عاشقانه البته در یکی دیگه از ترانه ها ایشون اگه اشتباه نکنم اسمش کوه هست هم چنین درخواست عاشقانه ای مطرح شده بود .
در مورد ترانه های اقای بمانی(که به نظر من از جمله هنرمندایی که موسیقی بهش بدهکار نه اون به موسیقی اونهم بدهییه میلیاردی) هم نظرم اینه که تا حدودی تکرار کردن خودشون که اونهم جای بحث داره ولی دلیل مهم تر رونویسی و کپی از ایشون باعث شده ترانه های ایشون جذابیت قبل رو برای من نداشته باشه.
در کل البوم بسیار زیبایی بود و از همه ی دست اندرکاران البوم تشکر میکنم .

چهارشنبه 8 آبان 1392 - 00:24

بعد از تراکهای ماه عسل توو این آلبوم من این تراکو از همه بیشتر دوس دارم
هر دفعه که آلبومو گوش میدم، این تراکو2بار گوش میدم
ممنونم از خانم عاملی... با آرزوی موفقیت.پاینده باشید و خلاق

چهارشنبه 8 آبان 1392 - 12:39

مهدی خیلی شجاعت به خرج داد که این اهنگ رو خوند.....واقعا درد ادمایی که یا جدا شدن یا دچار طلاق عاطفی شدن...ممنون از مهدی که به بهتربن شکل اجراش کرد........مرسی از خانم عاملی
مهدی یراحی عزیز خیلی دوستت دارم.........

پنجشنبه 9 آبان 1392 - 12:06
امیررضا دادبخش

باهات موافقم .هیچ جز مهدی نمی تونست این ترانه رو اجرا کنه.دست مهدی و زهرا عاملی درد نکنه.

5.118.226.234
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 16:24

مرسي از خانم عاملي.
واقعا صداي مهدي محشره مخصوصا اهنگ ديوار.ديوانت ميكنه.

پنجشنبه 9 آبان 1392 - 10:01

ببخشید پس اشعار البوم 13 چاوشی که همه شاعران آن از مفاخر بودند چی میشه که خانم عاملی گفتند در سال91و92 اشعار قوی نداشتیم؟!!!!

پنجشنبه 9 آبان 1392 - 20:21

واقعا ترانه ی زیبایی بود.
مرسی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود زهرا عاملی: ملودی‌های آلبوم «امپراطور» خسته کننده نیست | موسیقی ما