برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با روزبه نعمت الهی و تهیه کننده ی کنسرت جدیدش؛
روزبه نعمت الهی: اجرا در فضای باز حس بیشتری ایجاد می کند
موسیقی ما - آرتین ولی الهی: روزبه نعمت الهی که آلبوم جدیدش با نام «داروگ» را اردیبهشت ماه امسال روانه ی بازار کرده بود، شهریور ماه امسال برای نخستین بار پس از انتشار این آلبوم کنسرت برگزار خواهد کرد. او که همواره کنسرتهای متفاوتی برگزار می کند، این بار بیست و دوم شهریور ماه در فضای باز کاخ نیاوران کنسرت برگزار خواهد کرد تا مخاطبینش یک اجرای متفاوت دیگر را شاهد باشند.
 
به بهانه ی این کنسرت، گفت و گوی کوتاهی با او و مهدی افشار (تهیه کننده ی کنسرتش) انجام داده ایم که ماحصلش را در ادامه می خوانید:
 
روزبه نعمت الهی:
اجرا در فضای باز حس بیشتری ایجاد می کند
 
 * همیشه در کنسرتهایت اتفاقات جالبی می افتد و کارهای متفاوتی انجام می شود. مثل کنسرت قبلی ات و حضور آن سفیدپوشان فانوس به دست، یا هنرمندان ناشنوایی که با لباس محلی حضور داشتند و... در این کنسرت هم برنامه های اینچنینی دارید یا خیر؟
 
آن کنسرت شرایط خاصی داشتید، به این دلیل که خیریه بود. کسانی که آن کارها را انجام داده بودند، ناشنوایان عزیز بودند. کارهای اینچنینی معمولاً در کنسرتهای من هست؛ اما قرار نیست که تکرار اتفاقات قبلی صورت بگیرد.
 
برنامه ها و اتفاقاتی خواهیم داشت. یک سری از کارهایی که در سالن های سرپوشیده اتفاق نمی افتد و در همه جای دنیا در فضای باز انجام می شود را در این کنسرت خواهیم داشت. توضیحی نمی دهم تا سورپرایز باشد.
 
* در کنسرت قبلی که به تهیه کنندگی مهناز افشار برگزار شد، ستارگان زیادی حضور داشتند. آیا در این برنامه هم چنین خواهد بود؟
 
اصولاً در همه ی کنسرتهای من، ستارگانی بودند که به من لطف داشتند و با محبتشان، در کنسرت حضور پیدا می کردند. قطعاً در هر اجرا، تعدادی از این دوستان هستند. خانم افشار هم که از دوستان خوب من هستند، ممکن است حضور پیدا کنند.
 
* رهبر گروه شما تغییر کرده و «محسن خلیلیان» این مسئولیت را بر عهده گرفته است. چقدر گروه و قطعات دچار تغییر شده اند؟
 
حدود شصت الی هفتاد درصد تغییر در اعضای گروه و تنظیم قطعات و مسائل اجرایی صورت گرفته است.
 
* قطعاتی که در کنسرت پیش رو اجرا خواهند شد بیشتر از کدام آلبوم هستند؟
 
در نظر داریم منتخبی از چهار آلبومم را در این کنسرت برای مخاطبین اجرا کنم.
 
* چه شد که باز هم اجرا در فضای باز را انتخاب کردید؟
 
انرژی کنسرت در فضای باز با سالن سرپوشیده بسیار متفاوت است. در ایران این اتفاق خیلی کم می افتد و کم پیش می آید که اجرایی در فضای باز صورت بگیرد؛ مخصوصاً در موسیقی پاپ. اصولاً از آنجایی که من همیشه با ارکستر بزرگ اجرا می کنم و تعداد نوازنده ها معمولاً بیش از بیست و پنج نفر-سی است، اجرا در این فضا مناسب تر است.
 
اصولاً فضای باز هم برای مخاطب و هم برای خود ما، حس بهتری ایجاد می کند و می تواند بهتر باشد. البته همه ی جای دنیا این اتفاق می افتد، اما در ایران به دلایلی چون نداشتن فضای مناسب برای کنسرت های اینچنینی، کمتر شاهد کنسرت در فضای باز هستیم.
 
* با توجه به همین محدودیت ها، آیا می توان امیدوارم بود که اجرای خوبی به لحاظ کیفی شاهد باشیم؟
 
انشاالله. طبق درخواستی که از تهیه کننده و برگزارکننده داشتم، برنامه ریزی های لازم در خصوص امکانات مورد نیاز در زمینه های مختلف از جمله، صدابرداری، نورپردازی، صندلی ها، نظم برنامه و... از سوی آنان صورت گرفته است تا انشاالله از هر نظر شاهد یک اجرای باکیفیت باشیم.
 
نکته ی دیگری هست که بخواهی اشاره کنی؟
 
من در مهرماه، در برج میلاد به دیدار مخاطبینم خواهم رفت. کنسرت بیست و دوم، فقط یک شب و یک سانس است و یک برنامه ی متفاوت است و به همین دلیل پیش از کنسرت در برج میلاد، این اجرا را پذیرفتم.
 
 

 
«محمد افشار» مدیر موسسه تصویرگران که در برگزاری کنسرت، سمینار، همایش و جشن های ملی سابقه ای ده ساله دارد، عهده دار تهیه کنندگی این کنسرت است. او درباره ی این برنامه به «موسیقی ما» گفت: «برگزاری کنسرت در فضای باز، حال و هوای ویژه ای دارد. از آنجایی که بیشتر کنسرت ها تنها در دو سالن برگزار می شوند، احساس کردیم محیط کنسرتها کمی تکراری شده است و از این رو در صدد ایجاد تنوع برآمدیم و فضای باز کاخ نیاوران را انتخاب کردیم. مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، فضای زیبایی دارد. با این وجود در صددیم استیج برنامه را زیبا و شکیل آماده کنیم».
 
وی در خصوص مسائل مربوط به صدابرداری و نورپردازی این کنسرت که در فضای باز برگزار می شود اظهار داشت: «صدابرداری در کنسرت های فضای باز، ویژگی های خاص خودش را دارد که در این کنسرت نیز قطعاً مدنظر خواهد بود. شرایطی را فراهم کرده ایم که بهترین صدا را در این کنسرت داشته باشیم. در کنسرتهای ایران معمولاً ساندچک چند ساعت پیش از ارا انجام می شود، اما برای این برنامه ما از 48 ساعت قبل برای ساندچک اقدام می کنیم تا نواقص احتمالی برطرف شود و مشکلی پیش نیاید. تمامی تمهیدات لازم برای نور و صدا، اندیشیده شده و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است تا همه چیز در بهترین وضعیت باشد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 9 شهریور 1392 - 12:45

دیدگاه‌ها

شنبه 9 شهریور 1392 - 23:37

آلبومش که تنها آلبوم خوب سال بود! باید دید کنسرتش چی از آب در میاد!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روزبه نعمت الهی: اجرا در فضای باز حس بیشتری ایجاد می کند | موسیقی ما